Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης»ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ Άρθρο 3 Πρόωρη περάτωση διαδικασίας κτηματογράφησης – Αντικατάσταση άρθρου 11 ν. 2308/1995Σχόλιο του χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ Π.ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ | 16 Ιουλίου 2021, 08:46
Πέραν της «άτακτης θέσης» των ως άνω άρθρων στο όλο νομοθέτημα , αφού ενώ τροποποιούν τις διατάξεις των άρθρων 11 και 12 αντίστοιχα του ν. 2308/1995, εντούτοις προηγούνται των τροποποιήσεων των άρθρων 2,4 ,8, 8Α και 8Β του ν.2308/1995 , που επέρχονται με τα άρθρα 5,6 και 7 του παρόντος νομοθετήματος, προβλέπουν την «πρόωρη περάτωση την κτηματογράφησης» με τη μεταφορά της εκκρεμότητας επί των αιτήσεων διόρθωσης του αρθ. 6Α του ν. 2308/1995 και των ενστάσεων του άρθρου 2 παρ.9 του ν. 2308/1995 (δηλ. για ακίνητα με την ένδειξη αγνώστου ιδιοκτήτη στην ανάρτηση, όπου ο ενιστάμενος επικαλείται κυριότητα με έκτακτη χρησικτησία) ενώπιον των Επιτροπών εντός του λειτουργούντος Εθν.Κτηματολογίου. Η εν λόγω νομοθετική πρόβλεψη είναι ασαφής, υποδηλώνει προχειρότητα και βεβιασμένες κινήσεις , παραβλέποντας το απόλυτα διακριτό των σταδίων κτηματογράφησης και λειτουργούντος κτηματολογίου που έχει θεσμοθετηθεί από το 1995. Επί γεωτεμαχίου, για το οποίο θα έχει υποβληθεί δήλωση ή ένσταση μη εκδικασθείσα μέχρι την «περαίωση» της κτηματογράφησης, που ενδεχομένως να συνεπάγεται και γεωχωρικές μεταβολές , η «αρχική» εγγραφή σε ποιον δικαιούχο και σε ποιο ακίνητο θα αναφέρεται? Πως θα διασφαλίζεται η καλή πίστη του «εμπιστευόμενου» τις πρώτες εγγραφές? Το όποιο πρόβλημα στην καθυστέρηση των κτηματογραφήσεων παρατηρείται λόγω της υποβολής και επεξεργασίας δηλώσεων διόρθωσης και εκδίκασης ενστάσεων, μπορεί με ασφάλεια να λυθεί με την ενεργοποίηση έμπειρων νομικών και μηχανικών, είτε του δημόσιου είτε του ιδιωτικού τομέα (που θα γνωρίζουν εμπράγματο, κληρονομικό και διοικητικό δίκαιο, ώστε με ασφάλεια δικαίου και ταχύτητα να αξιολογούν και να προκρίνουν τα εγγραπτέα δικαιώματα προς καταχώριση και θα αντλούνται από ένα «μητρώο» για κάθε κτηματογραφούμενη περιοχή), οι οποίοι σε σύντομες προθεσμίες (ακόμη και ενός μηνός) θα υποχρεούνται( είτε με πρόβλεψη κινήτρων απόδοσης είτε ακόμη και με την πρόβλεψη στέρησης αμοιβής –αποζημίωσης και «διαγραφής από το μητρώο») να επεξεργασθούν τις δηλώσεις και τις ενστάσεις. Λόγω δε των συνθηκών (covid 19) η διαδικασία να είναι αποκλειστικά έγγραφη, με την έννοια να υποβάλλεται σε ηλεκτρονική μορφή η δήλωση ή η ένσταση και τα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά, τα μέλη της Επιτροπής (χωρίς να αποκλείεται και η πρόβλεψη μονομελούς σύνθεσης ανάλογα με το αντικείμενο της δήλωσης ή ένστασης) να έχουν άμεση πρόσβαση στη κτηματολογική βάση, η απόφαση να είναι σε ηλεκτρονική μορφή, το δε αποτέλεσμα να κοινοποιείται επίσης ηλεκτρονικά στους ενδιαφερόμενους. Ας σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μέρος των υποβαλλόμενων ενστάσεων είναι πρόχειρες , ασαφείς και αναπόδεικτες και έτσι η δυσκολία στην επεξεργασία τους (ιδίως από τους «εισηγητές» των αναδόχων-γραφείων κτηματογράφησης ) έγκειται στην προσπάθεια να «μαντέψουν» τι εννοεί. Ίσως αν προβλεπόταν να συντάσσονται μόνο από νομικούς , ενίοτε και με τη συνδρομή τοπογράφων μηχανικών, τα πράγματα να ήταν καλύτερα.