Αρχική Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξειςΆρθρο 4 Γενικές διατάξεις για τη χρήση συστημάτων αλγοριθμικής λήψης αποφάσεων από τους φορείς του δημόσιου τομέαΣχόλιο του χρήστη Σπυριδούλα Καρύδα | 1 Ιουλίου 2022, 19:43
Να διευκρινισθεί εάν η επιχειρούμενη ρύθμιση αφορά δικαστήρια και δικαστικές-εισαγγελικές αρχές της χώρας.Το πεδίο εφαρμογής δεν είναι επαρκώς ορισμένο και από αυτήν την άποψη. Επισημαίνεται ότι ο προτεινόμενος Κανονισμός διαλαμβάνει απαγορεύσεις και εξαιρέσεις ως προς την εν θέματι επεξεργασία από Αρχές Επιβολής του Νόμου (facial recognition,βιομετρικά κλπ). Επίσης, από πλευράς προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, εκ πρώτης όψεως φαίνεται να δίδεται νομική βάση επεξεργασίας, η οποία όμως και αυτή τελεί υπό την αίρεση ότι η χρήση αυτή προβλέπεται από άλλη διάταξη νόμου? Το περιεχόμενο της διάταξης δεν είναι σαφές... Δίδεται επίσης εξαίρεση για επεξεργασίες από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας,Προστασίας του Πολίτη κπλ, αυτό αφορά και εν γένει τις Αρχές Επιβολής του Νόμου (Αστυνομία, Πυροσβεστική κλπ)? Δεν διευκρινίζεται επαρκώς.. Τέλος, από τη σκοπιά της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, έχει σημασία εάν η επεξεργασία διενεργείται από διοικητικά/ πολιτικά δικαστήρια, όπου εφαρμόζεται ο ΓΚΠΔ και η σχετική εθνική νομοθεσία ( Κεφάλαια Α, Β, Γ και Ε ν. 4624/2019) ή από ποινικά δικαστήρια, εισαγγελικές αρχές ή αρχές επιβολής του νόμου (σε αυτές περιλαμβάνονται και Αρχές που δεν τελούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, πχ η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, Ακτοφυλακή κλπ) για τις ανάγκες και τους σκοπούς της Αστυνομικής Οδηγίας (Οδηγία 2016/680 και ενσωμάτωσή της με ν. 4624/2019), οπότε εφαρμόζονται τα Κεφάλαια Α, Β, Δ και Ε ν. 4624/2019),γεγονός κρίσιμο για την εφαρμογή του άρθρου 6 του ΣχΝ και την υποχρέωση διαφάνειας (ενημέρωσης, πρόσβασης κλπ) που εισάγεται με αυτό αλλά και για το πεδίο εφαρμογής της επιχειρούμενης ρύθμισης συνολικώς. Ως καταληκτική παρατήρηση, επισημαίνω την έλλειψη σαφούς περιεχομένου των ρυθμίσεων και την επαρκή θεμελίωσή τους σε σχέση με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Επανέρχομαι δε στον αρχικό προβληματισμό μου ότι η ρύθμιση είναι πρόωρη, μη αρκούντως ορισμένη, και τελικώς ανεπαρκής ως προς την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και πάντως καταδεικνύει ότι οι συντάκτες του δεν έχουν ιδιαίτερη τεχνική εξοικείωση με το ειδικό αυτό αντικείμενο και αγνοούν τις παραπάνω, κατά τι διαφορετικές, θεμελιώδεις όψεις προστασίας του (πεδίο εφαρμογής ΓΚΠΔ/Ν.4624/2019 ή Αστυνομικής Οδηγίας/ Ν.4624/2019). Αλλά δεν είναι δυστυχώς και η πρώτη φορά που παρατηρείται η ως άνω αδυναμία... Δράττομαι δε εδώ της ευκαιρίας, με την ιδιότητα του μέλους της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για τη λήψη εφαρμοστικών μέτρων του ΓΚΠΔ και της ενσωμάτωσης της Οδηγίας) να τονίσω και να καταστήσω σαφές ότι το Κεφαλαίο Δ' ν. 4624/2019 (ενσωμάτωση της Αστυνομικής Οδηγίας) εφαρμόζεται στα ποινικά δικαστήρια και τις εισαγγελικές αρχές,και ουδεμία αμφιβολία καταλείπεται επ'αυτού του θέματος,η συμπερίληψη δε αυτή τονίζεται και στην αιτιολογική έκθεση του ν. 4624/2019, υπό το άρθρο 43( πεδίο εφαρμογής). Με τιμή Σπυριδούλα Καρύδα Πάρεδρος Συμβουλίου της Επικρατείας LL.M. in Space, SatCom and Media Law (University of Luxembourg) PhD (c) in International Satellite and Data Protection Law