Αρχική Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΠΕΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ Άρθρο 22 Διαδικασία είσπραξης οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας – Προσθήκη παρ. 18Α στο άρθρο 24 ν. 2130/1993Σχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ | 20 Νοεμβρίου 2023, 13:05
Σύμφωνα με το άρθρο 105 του Ν 4495/2017, "Το Τ.Ε.Ε. αποστέλλει ανά εξάμηνο στους κατά τόπον αρμόδιους Ο.Τ.Α. στοιχεία των υπαγωγών προκείμενου να βεβαιωθούν τα αναλογούντα τέλη". Μέχρι σήμερα, δεν έχει αποσταλεί από το Τ.Ε.Ε. κανένα στοιχείο στους Δήμους, χωρίς να υπάρχει μέριμνα ώστε να εφαρμοστεί αυτή η διάταξη. Γιατί να θεωρήσουμε ότι θα λειτουργήσει με το Κτηματολόγιο;;; Έστω όμως ότι θα εφαρμοστεί: Στους τίτλους μεταβίβασης ακινήτων, δεν υπάρχει πρόβλεψη/υποχρέωση για αναγραφή της παροχής ηλεκτροδότησης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου. Ούτε προβλέπεται ως προϋπόθεση για την μετεγγραφή του ή απαιτείται για την καταχώρηση της εγγραπτέας πράξης από το Κτηματολόγιο. Πώς θα γίνεται λοιπόν η αντιστοίχιση του μεταβιβαζόμενου ακινήτου με τον αντίστοιχο αριθμό παροχής; Ο ΔΕΔΔΗΕ αναγράφει τα στοιχεία του χρήστη του ακινήτου - που δεν συνεπάγεται ότι είναι και ο ιδιοκτήτης. Ούτε με την διεύθυνση του ακινήτου είναι εφικτός ο εντοπισμός του για να γίνουν σε δεύτερο χρόνο οι τυχόν χρεώσεις οφειλών ΤΑΠ, καθώς το μεταβιβαζόμενο ακίνητο μπορεί να αποτελεί διαμέρισμα σε πολυκατοικία. Επισημαίνεται ότι για τον εντοπισμό ενός ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου από τους Δήμους κλειδί είναι ο αριθμός παροχής ρεύματος. Ακόμη και στην εφαρμογή που έχει αναπτυχθεί από την ΚΕΔΕ (https://govhub.gr/real-estate/propertyDetail) , αν η αναζήτηση των στοιχείων ακινήτου γίνει με βάση το ΑΦΜ του ιδιοκτήτη, δεν αναγράφεται ο αριθμός παροχής. Άρα,δεν είναι εφικτό από τις διαθέσιμες πηγές που έχει ένας Δήμος, να συνδέσει τα στοιχεία του μεταβιβάζοντα με τον αριθμό παροχής του ακινήτου, σε κάθε περίπτωση. Επιπροσθέτως, παρότι ίσχυσε ο ευεργετικός Νόμος 4647/19 άρθρ 51, πολλοί ιδιοκτήτες δεν προέβησαν σε δηλώσεις των επιπλέον τετραγωνικών των ακινήτων τους. Άρα, δεν διασφαλίζεται ότι οι Δήμοι εισπράττουν ήδη για τα ορθά τετραγωνικά μέτρα από όλα τα ακίνητα που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων τους. Τέλος, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες που ισχύουν στις εξαιρέσεις μη επιβολής ΤΑΠ (βλ άρθρο 24 παρ.7 Ν.2130/93, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 60 του Ν.4483/17). Συμπερασματικά, με την διαφαινόμενη κατάργηση της βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, οι Δήμοι θα χάσουν κάθε δυνατότητα εντοπισμού και επαλήθευσης στοιχείων των μεταβιβαζομένων ακινήτων και κατά συνέπεια τη δυνατότητα του ορθού υπολογισμού και ως εκ τούτου την βεβαίωση και είσπραξη πιθανόν οφειλών. Άλλως, να προβλεφθεί ως υποχρέωση του συμβολαιογράφου, αντί της αναφοράς ύπαρξης βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ - που υπάρχει σήμερα - να αναγράφει τον αριθμό παροχής ρεύματος του ακινήτου. Και να αποτελέσει αυτό το δεδομένο, το υπ αριθμ (γ) στοιχείο του παρόντος άρθρου, για το οποίο θα ενημερώνει το Κτηματολόγιο τους Δήμους.