Αρχική Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου...Άρθρο 13 Εργασίες διαπιστευμένων μηχανικών για το Κτηματολόγιο – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 25 ν. 4821/2021Σχόλιο του χρήστη Λευτέρης Μπακοπάνος | 29 Νοεμβρίου 2023, 19:54
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Με τα άρθρα 12 και 13 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου: Διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων και ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο» - Απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων – Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση δεν επιτυγχάνονται ο Σκοπός και το Αντικείμενο του Σχεδίου Νόμου που περιγράφονται στα άρθρα 1 και 2. Από τον πρώτο νόμο (Ν.2664/1998) που αφορά την τήρηση του Εθνικού Κτηματολογίου μέχρι και το σημερινό σχέδιο νόμου παρατηρείται μια ασάφεια και έλλειψη επαφής με την πραγματικότητα που οδηγεί το έργο του Εθνικού Κτηματολογίου σε βήματα πίσω αντί εμπρός. Σταδιακά γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου ιδιώτες μηχανικοί. Η καταχώρηση μεταβολών στη κτηματολογική βάση από ιδιώτες ανοίγει την κερκόπορτα σε κάθε είδους επιτήδειους και τελικά σε ιδιωτικοποίηση του Κτηματολογίου. Η πολιτεία δεν μπορεί και δεν πρέπει να μεταβιβάσει τις αρμοδιότητες διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών ούτε την καταχώρηση διαφόρων πράξεων σε «διαπιστευμένους» ιδιώτες διότι στην Ελλάδα το ιδιοκτησιακό καθεστώς δεν είναι ξεκάθαρο και υπάρχει κίνδυνος αυθαιρεσίας στην εφαρμογή των ορίων των ακινήτων. Η μέχρι τώρα εμπειρία από την σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου δείχνει ότι οι κάθε λογής απατεώνες παρερμηνεύουν συμβολαιογραφικά έγγραφα, δικαστικές αποφάσεις κλπ για να «τοποθετήσουν» τα όρια των ιδιοκτησιών στις «επιθυμητές θέσεις». Έτσι τελικά το Κτηματολόγιο κινδυνεύει να μην εκπληρώνει κανέναν από τους τρεις βασικούς του στόχους: τη διασφάλιση της δημόσιας περιουσίας, τη διασφάλιση της ιδιωτικής περιουσίας και τη χρησιμοποίησή του ως εργαλείο ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας. Σήμερα ενώ ο συντάκτης Τοπογραφικού Διαγράμματος οφείλει να ελέγξει τη συμβατότητα του γεωτεμαχίου που αποτυπώνει ως προς τη θέση, το σχήμα και το εμβαδόν με αυτό που έχει καταχωρηθεί στη Χωρική Κτηματολογική Βάση δεν υπάρχουν προδιαγραφές που να ορίζουν τα όρια της συμβατότητας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας μηχανικός να θεωρεί ότι ένα γεωτεμάχιο είναι συμβατό, ενώ ένας άλλος να θεωρεί ότι το ίδιο γεωτεμάχιο δεν είναι συμβατό με αυτό που έχει καταχωρηθεί στη βάση των χωρικών δεδομένων. Τέτοιες προδιαγραφές ελέγχου της συμβατότητας υπάρχουν και εφαρμόζονται μόνο στις μελέτες Κτηματογράφησης που εκπονούνται σήμερα. Αν το υπουργείο θέλει να εκπληρώσει το Σκοπό και το Αντικείμενο, όπως περιγράφονται στα 2 πρώτα άρθρα του Σχεδίου Νόμου, πρέπει να κινηθεί σε τελείως άλλη κατεύθυνση. Με τον Ν. 2664/1998 περιγράφεται ο τρόπος τήρησης των Κτηματολογικών στοιχείων. Με το Ν. 4164/2013 δύναται να συσταθεί ειδικό μητρώο διαπιστευμένων μηχανικών και να ορίζονται οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και τα ειδικότερα προσόντα εγγραφής στο μητρώο αυτό, καθώς και το πλαίσιο των παρεχομένων υποστηρικτικών τεχνικών υπηρεσιών προς τα Κτηματολογικά Γραφεία χωρίς καμία περεταίρω εξειδίκευση. Με το Ν. 4512/2018 συστήνονται 77 θέσεις κλάδου Μηχανικών με ειδικότητα Αγρονόμων -Τοπογράφων Μηχανικών στην κεντρική υπηρεσία του φορέα και 84 στις περιφερειακές υπηρεσίες του Φορέα. Μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί ο νόμος και ο Φορέας στερείται τις υπηρεσίες των πλέον καταρτισμένων επιστημόνων μηχανικών. Με το Ν.4821/2021 νομοθετείται η απόκτηση ιδιότητας διαπιστευμένου μηχανικού για το Κτηματολόγιο και το Ειδικό Μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών, τα προσόντα του διαπιστευμένου μηχανικού, οι εργασίες που μπορεί να αναλάβει και να εκτελέσει, ο έλεγχος και η παρακολούθηση του έργου του και οι διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση παραβάσεων. Με το σημερινό σχέδιο νόμου εξακολουθεί να υφίσταται ασάφεια όσο αφορά τα προσόντα του διαπιστευμένου μηχανικού όπου αναφέρεται ως επαγγελματικό δικαίωμα η εκπόνηση τοπογραφικών μελετών/εργασιών, χωρίς να αναφέρεται με σαφήνεια το δικαίωμα εκπόνησης εξαρτημένων τοπογραφικών εργασιών που αποτελεί προϋπόθεση οποιασδήποτε σχετικής με το Κτηματολόγιο εργασίας. Προστίθεται μάλιστα η φράση «ή στο Βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών του Τ.Ε.Ε.» όπου εγγράφονται και νομικά πρόσωπα πέραν τον φυσικών και συνεπώς δίνεται η δυνατότητα να λάβει διαπίστευση και νομικό πρόσωπο (Τεχνική Εταιρεία) πράγμα εντελώς αντίθετο με τη μέχρι σήμερα ισχύουσα νομοθεσία και πρακτική. Η επιστημονική επάρκεια για τη σύνταξη εξαρτημένου τοπογραφικού διαγράμματος και διαγράμματος γεωμετρικών μεταβολών αποκτάται με την απόκτηση του διπλώματος όσων μέχρι σήμερα έχουν το σχετικό δικαίωμα σύνταξης, χωρίς να απαιτείται η παρακολούθηση σεμιναρίων. Συνεπώς, πρέπει χωρίς περισσότερες συζητήσεις και διαβουλεύσεις να εφαρμοστεί άμεσα ο Ν. 4512/2018 και να προσληφθούν στην Κεντρική Υπηρεσία και στα κατά τόπους Κτηματολογικά Γραφεία του ΝΠΔΔ Ελληνικό Κτηματολόγιο οι 161 μηχανικοί, όπως προβλέπεται. Σήμερα υπάρχει επιστημονικό προσωπικό με μεγάλη εμπειρία στις μελέτες κτηματογράφησης που σταδιακά περαιώνονται και από αυτή τη μεγάλη δεξαμενή μπορούν εύκολα να αντληθούν τα στελέχη που χρειάζονται για την τήρηση, την διόρθωση και την ενημέρωση των κτηματολογικών διαγραμμάτων. Πρέπει άμεσα να δημοσιευτούν προδιαγραφές για τη συμβατότητα των γεωτεμαχίων που θα ισχύουν και θα εφαρμόζονται για κάθε τοπογραφικό διάγραμμα που συντάσσεται. Ο νόμος θα πρέπει να προβλέπει να ελέγχονται ως προς τη συμβατότητα με το Κτηματολόγιο και τα γεωτεμάχια τα οποία δεν έχουν ελεγχθεί με σαφείς προδιαγραφές συμβατότητας. Ο νόμος θα πρέπει να προβλέπει να ελέγχονται τα γεωτεμάχια προκειμένου να εκδοθεί πιστοποιητικό πληρότητας για την ταυτότητα κτιρίου. Να δημιουργηθούν σαφείς οδηγίες σύνταξης τοπογραφικών διαγραμμάτων γεωμετρικών μεταβολών και ηλεκτρονικών εφαρμογών ελέγχου των προδιαγραφών και των σχετικών οδηγιών όπου θα δοθούν ελεύθερα στους έχοντες δικαίωμα σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος.