Αρχική Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων – Καταχώρηση διαστημικών αντικειμένων – Ίδρυση ελληνικής διαστημικής εταιρείαςΆρθρο 18 – Σύσταση ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ Α.Ε.»Σχόλιο του χρήστη Διονύσιος Π. Σιμόπουλος | 26 Απριλίου 2017, 17:12
Επί τέλους δημιουργείται ο Διαστημικός Οργανισμός που θα έπρεπε να είχε δημιουργηθεί πριν από δεκαετίες για να οργανώνει και να ενισχύει διεθνώς την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας στον τομέα του Διαστήματος. Γιατί δυστυχώς μέχρι τώρα δεν υπήρχε κάποια εθνική στρατηγική στα θέματα των Διαστημικών Προγραμμάτων και Εφαρμογών, αλλά ούτε και κάποια συντονισμένη συνεργασία των εκπροσώπων της χώρας στους διάφορους διεθνείς οργανισμούς που ήσαν σχετικοί με το Διάστημα. Μάλιστα απ’ όλα τα κράτη-μέλη των Ευρωπαϊκών Οργανισμών Διαστήματος η Ελλάδα ήταν το μοναδικό μέλος που δεν είχε μέχρι τώρα κάποιον συντονιστικό φορέα για τις διαστημικές δραστηριότητες της. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα τον κατακερματισμό προσπαθειών, την υστέρηση στην ανταπόδοση των σημαντικών εισφορών της χώρας στους Ευρωπαϊκούς Διαστημικούς Οργανισμούς καθώς και την έλλειψη σχεδίασης και υλοποίησης εθνικών υπηρεσιών που βασίζονται στον διαστημικό τομέα. Η δημιουργία του νέου αυτού Διαστημικού Οργανισμού με αρμοδιότητα (1) την εφαρμογή της διαστημικής πολιτικής της χώρας, (2) την διεθνή εκπροσώπησή της σε θέματα που αφορούν το Διάστημα καθώς επίσης και (3) τον συντονισμό των διαφόρων φορέων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα της χώρας στο Διάστημα, είναι μία εξέλιξη προς την σωστή κατεύθυνση. Το νομικό πλαίσιο που δημιουργείται από το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο συμπληρώνει, όπως πρέπει, την υφιστάμενη ήδη διάταξη για την διαστημική εκπροσώπηση της χώρας που προβλέπει ο Ν. 4463/Άρθρο 13, παράγραφος 3, εδάφιο κζ. Για να είναι, όμως, πλήρης η αρμοδιότητα του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης ως του ενός και μόνου φορέα συντονισμού των Διαστημικών δραστηριοτήτων της χώρας θα πρέπει οι εισφορές της χώρας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος να καταβάλλονται και να επιβαρύνουν το δεδομένο αρμόδιο Υπουργείο κι όχι κάποιον άλλο φορέα ή Υπουργείο. Θεωρώ, επίσης, ότι οι προβλεπόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου (κυρίως τα άρθρα 18 και 24) συντονίζουν σωστά τις διάφορες διαστημικές δραστηριότητες όλων των φορέων της χώρας που ασχολούνται με το Διάστημα κάτω από την ομπρέλα ενός υπεύθυνου οργανισμού, κάτι που ως γνωστό δεν υπήρχε μέχρι τώρα. Φυσικά οι διατάξεις του νόμου (που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να ασχοληθεί με τις λεπτομέρειες της οργάνωσης της) θα πρέπει να συμπληρωθούν και από το Καταστατικό της υπό σύσταση Εταιρείας. Στο Καταστατικό θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να προβλέπεται και η ευρεία διάχυση στο κοινό των αποτελεσμάτων που θα έχουν οι δραστηριότητες της χώρας στο Διάστημα απ’ όλους τους επί μέρους φορείς αφού οι διαστημικές εφαρμογές αποτελούν έναν βασικό αναπτυξιακό παράγοντα, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης και οι πολίτες θα πρέπει να είναι ενήμεροι για όλα αυτά Θα πρέπει επίσης να προβλέπεται απαραίτητα και η συγκρότηση μιας Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων (Ε.Ε.) που θα αποτελείται από ιδιαίτερα αξιόλογες προσωπικότητες της ημεδαπής και της αλλοδαπής στον χώρο του Διαστήματος. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι τα μέλη του Δ.Σ. και της Ε.Ε. δεν είναι απαραίτητο να ζουν και να εργάζονται στην Ελλάδα αφού θα μπορούν να συνεδριάζουν και να λαμβάνουν αποφάσεις με ηλεκτρονικά μέσα (Skype, DUO, Messenger κλπ) με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Εύχομαι από καρδιάς η υλοποίηση και η λειτουργία του υπό δημιουργία οργανισμού να αποβεί προς όφελος της χώρας και των πολιτών της.