Αρχική Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργ...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΟΥ – Άρθρο 6 Πιστοποιημένοι Μηχανικοί ΚτηματολογίουΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ | 5 Σεπτεμβρίου 2024, 11:03
ΘΕΜΑ: Θέσεις και απόψεις του ΣΔΑΤΜΒΕ επί της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών Βορείου Ελλάδος σε γενικό πλαίσιο χαιρετίζει το υπό διαβούλευση σχέδιο Nόμου καθώς το Κτηματολόγιο είναι ένα έργο που πρέπει να ολοκληρωθεί προκειμένου να επιτελέσει το ρόλο του ως απαραίτητο εργαλείο, όχι μόνο για τον τεχνικό κόσμο αλλά και για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων. Όπως είναι γνωστό, απώτερος σκοπός του Εθνικού Κτηματολογίου είναι η άσκηση πολιτικής γης, με την έννοια ότι μετά την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης μιας περιοχής είναι ευχερέστερα εφικτός ο προσδιορισμός ή/και η αλλαγή της χρήσης ακινήτων, η λήψη αποφάσεων για τη χωροθέτηση δραστηριοτήτων, η διευκόλυνση της εκπόνησης αναγκαίων έργων και επενδύσεων, ο εντοπισμός των προβλημάτων και η αποκατάστασή τους και εν γένει η εξυπηρέτηση των μεταβιβάσεων. Με γνώμονα λοιπόν την προάσπιση της λειτουργίας του Κτηματολογίου, στο πλαίσιο της τρέχουσας διαβούλευσης, θα θέλαμε να εκφράσουμε ορισμένους προβληματισμούς αναφορικά με το άρθρο 6 του σχεδίου Νόμου και τον θεσμό του «Πιστοποιημένου Μηχανικού Κτηματολογίου». ΖΗΤΗΜΑ 1 Στην παράγραφο 2 του άρθρου γίνεται μια γενική αναφορά στα απαιτούμενα προσόντα για να ενταχθεί ένας Μηχανικός στο Μητρώο των Πιστοποιημένων Μηχανικών ως εξής: «Πτυχίο ή δίπλωμα κλάδου μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή Τ.Ε. ή ακαδημαϊκά ισοδύναμος ή ισότιμος τίτλος αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής, με αναγνωρισμένα επαγγελματικά προσόντα στην Ελλάδα, κατ’ εφαρμογή της σχετικής ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας, και εγγραφή σε μητρώο ή στο Βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.), με επαγγελματικό δικαίωμα εκπόνησης τοπογραφικών μελετών και εργασιών». Αρχικά, θα πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά, σε τεχνικό επίπεδο, μεταξύ μιας ολοκληρωμένης τοπογραφικής μελέτης και της σύνταξης ενός τοπογραφικού διαγράμματος. Οι τοπογραφικές μελέτες εμπίπτουν στις μελέτες δημοσίων έργων οι οποίες εκπονούνται από κατόχους μελετητικών πτυχίων κατηγορίας 16, ενώ τα τοπογραφικά διαγράμματα μπορούν να συνταχθούν από όλους τους μηχανικούς που έχουν το αντίστοιχο επαγγελματικό δικαίωμα. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα αν για να εγγραφεί κάποιος στο μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών πρέπει να είναι κάτοχος του αντίστοιχου μελετητικού πτυχίου ή όχι. Κατά δεύτερον εξακολουθεί να υφίσταται η ασάφεια όσον αφορά τις ειδικότητες με δικαίωμα σύνταξης τοπογραφικών διαγραμμάτων. Για τον λόγο αυτό θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στη σχετική γνωμοδότηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (Αρ. Πρωτ. 1880/ 01-08-2018), όπου γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στις ειδικότητες με δικαίωμα σύνταξης και υπογραφής Τοπογραφικών διαγραμμάτων. Επίσης, σας παραπέμπουμε στην ακόλουθη παρέμβαση του ΤΕΕ στη Βουλή αναφορικά με τον διαπιστευμένο μηχανικό, όπου αναφέρεται ότι: «Ο ρόλος επομένως του θεσμού του διαπιστευμένου μηχανικού στο Ελληνικό Κτηματολόγιο είναι ουσιαστικός, εξειδικευμένος και απαιτητικός. Δεδομένου ότι τις μελέτες κτηματογράφησης ο ίδιος ο Φορέας αναθέτει σε διπλωματούχους μηχανικούς που κατέχουν μελετητικό πτυχίο δημοσιών έργων κατηγορίας 16 (Μελέτες Τοπογραφίας (γεωδαιτικές, φωτογραμμετρικές, χαρτογραφικές, κτηματογραφικές και τοπογραφικές), είναι λογικό για τις διαδικασίες ενημέρωσης και τροποποίησης της χωρικής κτηματολογικής βάσης να τις αναλαμβάνουν μηχανικοί με μελετητικό πτυχίο της ίδιας κατηγορίας» (https://www.teetkm.gr/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%84%CE%B5%CE%B5-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B2%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AE-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B4%CE%B9%CE%B1/), Με το παραπάνω σκεπτικό συμφωνούμε και εμείς ως Σύλλογος Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών Βορείου Ελλάδος, καθώς κάτι τέτοιο εξασφαλίζει την ποιότητα της παραγόμενης εργασίας αλλά και των ζητούμενων παραδοτέων. ΖΗΤΗΜΑ 2 Στην παράγραφο 4 του άρθρου ορίζεται ότι: «Η έκδοση απόφασης επί αίτησης διόρθωσης είναι υποχρεωτική στην περίπτωση ανάθεσης αυτής σε πιστοποιημένο μηχανικό, κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του παρόντος Κεφαλαίου. Σε περίπτωση μη έκδοσης απόφασης εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από την ανάθεση α) δεν καταβάλλεται αμοιβή για την ανατεθείσα υπόθεση, β) με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», κατόπιν στάθμισης της υπαιτιότητας του πιστοποιημένου μηχανικού, ο πιστοποιημένος μηχανικός δύναται να διαγράφεται από το μητρώο και να χάνει την ιδιότητα του πιστοποιημένου μηχανικού.» Όμως, κατά την άποψή μας – παρά τις απαιτήσεις για άμεση ανταπόκριση που διαφαίνεται ότι θέλει να θέσει το υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου – το διάστημα έκδοσης απόφασης θα πρέπει να ορίζεται μεγαλύτερο καθώς υπάρχουν μεν απλές περιπτώσεις προς επίλυση αλλά υπάρχουν και πολλές σύνθετες που απαιτούν χρόνο και εκτεταμένη εργασία. Ειδικά αν πρόκειται για κάποια διόρθωση σε παλαιότερες κτηματολογικές εγγραφές, στα λεγόμενα «πιλοτικά» προγράμματα, όπου η σοβαρότητα των προς επίλυση ζητημάτων είναι αρκετά περίπλοκη. Αρκεί να αναφερθεί ότι σε εκείνες τις πρώτες μελέτες δεν υπήρχε πρόβλεψη για εφαρμογή των διοικητικών πράξεων οπότε οι επικείμενες αλλαγές θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους και δεδομένα τα οποία δεν είχαν ληφθεί υπόψη κατά την αρχική σύνταξη των αντίστοιχων μελετών. Το επιστημονικό έργο του Διαπιστευμένου Μηχανικού Κτηματολογίου, θα πρέπει να βασίζεται σε σαφείς προδιαγραφές αναφορικά με τα τελικά παραδοτέα και δεν θα πρέπει να θεωρηθεί από τον φορέα ή το Υπουργείο ως μια απλή και γραφειοκρατική διαδικασία, γεγονός που θα πρέπει να αποτυπωθεί και στην αμοιβή του Διαπιστευμένου Μηχανικού. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ασάφειας των ισχυόντων προδιαγραφών, που σχετίζεται με την αποδεκτή απόκλιση εμβαδού γεωτεμαχίου. Ενώ κατά την κτηματογράφηση έχει οριστεί ένα συγκεκριμένο όριο αποδεκτής απόκλισης, στο καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου δεν έχει θεσμοθετηθεί το αντίστοιχο όριο, με αποτέλεσμα να υποβάλλονται ΔΓΜ για πολύ μικρές αποκλίσεις, στα όρια του στατιστικού λάθους και στα όρια του επιπέδου ακρίβειας της εκάστοτε μελέτης κτηματογράφησης. Επιπρόσθετα, ανατρέχοντας στις σχετικές διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 2 και στον αντίποδα αυτών, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνεται στις προϋποθέσεις ανάληψης η συνθήκη «(β) ότι το ακίνητο δεν βρίσκεται στην περιοχή της επαγγελματικής έδρας αυτού». Εκτιμούμε ότι, μέσω της σχετικής διάταξης, η αρχή της τυχαιότητας διασφαλίζεται από την χρήση αλγοριθμικής κληρωτίδας ενώ η περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων καλύπτεται από την προϋπόθεση υπό στοιχείο (α). Η δε ιδιότητα της εντοπιότητας του Διαπιστευμένου Μηχανικού, θα έπρεπε κατά την άποψή μας να είναι επιθυμητή, και ενδεχομένως να δίνει και προβάδισμα στην ανάθεση, υπό την έννοια ότι η γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, του πολεοδομικού και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος μιας περιοχής διευκολύνει τον ικανό χειρισμό των υποθέσεων και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των ιδιότυπων ζητημάτων και των προβλημάτων, που ως γνωστόν, προκύπτουν συχνά στα ιδιοκτησιακά ζητήματα σε όλες σχεδόν τις περιοχές της Χώρας μας. Συνεπώς, το γεγονός ότι ο Διαπιστευμένος Μηχανικός δραστηριοποιείται σε συγκεκριμένη περιοχή και έχει αποκτήσει γνώση και εμπειρία στη μελέτη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της, θα πρέπει να αποτελεί κριτήριο ανάθεσης κατά προτεραιότητα και όχι αποκλεισμό από τη διαδικασία διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων ακινήτου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ειδικών ιδιοκτησιακών καθεστώτων που έχουν ιδιαίτερη αντιμετώπιση και χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις, αποτελούν οι Εχθρικές μεσεγγυημένες περιουσίες σε περιοχές της Β. Ελλάδας (Φλώρινα, Πέλλα, Θεσπρωτία) ή οι Επιχώριες περιουσίες στα Επτάνησα. Τέλος, θα πρέπει να εξασφαλιστεί η ισότιμη κατανομή υποθέσεων στους Διαπιστευμένους Μηχανικούς Κτηματολογίου που είναι εγγεγραμμένοι στο οικείο Μητρώο και να οριστεί ελάχιστος και μέγιστος αριθμός υποθέσεων για καθένα από τα μέλη του Μητρώου. Όλα τα παραπάνω συνοψίζουν τις κατ΄ αρχάς απόψεις μας επί του σχεδίου Νόμου του θέματος και παρακαλούμε για τις ενέργειές σας ώστε να περιληφθούν στην επεξεργασία της διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου και της Ελληνικό Κτηματολόγιο για περαιτέρω ανάλυση των απόψεων μας και για οποιαδήποτε αρωγή στην προσπάθεια επίλυσης των ζητημάτων του κλάδου.