Αρχική Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργ...ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ – Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Νικόλαος Δασκαλάκης | 6 Σεπτεμβρίου 2024, 19:05
Με αφορμή την υφιστάμενη διαβούλευση, παρατίθενται παρακάτω πρόταση η οποία βασίζεται στη διαπιστωμένη απουσία απαραίτητης νομοθετικής ρύθμισης ως προς την κοινόχρηστη περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, σε σχέση τόσο με τις κατευθύνσεις του Κτηματολογίου, όσο και με το σύγχρονο διοικητικό και δικαστικό γίγνεσθαι. Ελπίζω η πρόταση να βρει ευήκοα ώτα από τα στελέχη που έχουν επιφορτιστεί το απαιτητικό έργο της αποδελτίωσης των παρατηρήσεων και εισαγωγής προς ψήφιση του Νομοσχεδίου, ευχόμενος καλή επιτυχία. Υφιστάμενο Πρόβλημα Έχει διαπιστωθεί ότι κατά την ανάρτηση του κτηματολογικού χάρτη (μετά τις πρώτες εγγραφές), πλήθος κοινοχρήστων εκτάσεων, ενδεικτικά: (επαρχιακές οδοί, εθνικές οδοί, αγροτικοί δρόμοι, απαλλοτριωμένες επιφάνειες, κοίτες και όχθες ΜΗ πλεύσιμων ποταμών, πάσης φύσεως υδατορέματα), έχουν αποδοθεί ως κυριότητα στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και κατά συνέπεια στην κατά τόπο αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ΔΕΝ έχουν δηλωθεί στο Κτηματολόγιο από την κατά τόπο Κτηματική Υπηρεσία, αλλά έχουν καταχωρηθεί οίκοθεν από το Κτηματολόγιο δυνάμει του άρθρου 2 παρ.3γ του Ν.2308/95. Ως αιτία κτήσης συνήθως αναφέρονται τα άρθρα 966 ως 970 του Αστικού Κώδικα (Ν.456/1984) ή απλά «Νόμος». Καθίσταται προφανές ότι ο Αστικός Κώδικας αποδίδει την κυριότητα των κοινοχρήστων εκτάσεων στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ (σημειώνεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο ΔΕΝ έχει ΑΦΜ) και όχι στο ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ. Μολαταύτα όταν το Ελληνικό Κτηματολόγιο αποδίδει συλλήβδην τις αναφερθείσες εκτάσεις στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (κατά τόπο Κτηματική Υπηρεσία), αναφερόμενο στη γενικότητα του Α.Κ., αυτό κατά την άποψή μου αποτελεί λανθασμένη καταχώριση. Και τούτο διότι στο νομοθετικό οπλοστάσιο υπάρχει πλήθος διατάξεων με τις οποίες ασκείται δέσμια προστατευτική αρμοδιότητα για τις εκτάσεις που αναφέρθηκαν, από έτερες ισότιμες και ισόκυρες Υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου (Υπουργεία, ΟΤΑ Β’ και Α’ βαθμού, ΝΠΔΔ κ.λπ.). Σε ό,τι αφορά μόνο τις απαλλοτριωμένες επιφάνειες, και δη εκείνες που απαλλοτριώνονται με βάση τον Ν.2882/01, το θέμα έχει επιλυθεί νομοθετικά με την προσφάτως εφαρμοζόμενη νομοθεσία, δηλαδή με την Απόφαση Υφυπουργού Οικονομικών με αριθμ.149877 ΕΞ 2019 / 31-12-2019 (ΦΕΚ 4938 Β /31-12-2019). Έτσι η κυριότητα και η προστασία καθορίζονται ρητά στον φορέα που είναι εκ του σκοπού της απαλλοτρίωσης αρμόδιος φορέας. Σημειώνεται ότι ο σκοπός της απαλλοτρίωσης είναι σύμφωνα με τον Ν.2882/01 η κατασκευή και λειτουργία δημόσιου έργου. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της ορθότητας της Κτηματολογικής Βάσης και του πλήγματος του κύρους του Ελληνικού Κτηματολογίου, η συστηματικά ανακριβής εγγραφή της κυριότητας όλων των κοινοχρήστων εκτάσεων συλλήβδην στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, οδηγεί σε συστηματικές εμπλοκές του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και των στελεχών του σε δικαστικές αγωνιώδεις διαδικασίες -λ.χ. στην περίπτωση ατυχήματος επί τέτοιας έκτασης- ακριβώς λόγω της τυπικής εγγραφής στην κυριότητα της συγκεκριμένης έκτασης γης. Επειδή δεν είναι γνωστή διάταξη κατά την οποία να εξαιρείται από την αναζήτηση αστικών και ποινικών ευθυνών ο κύριος του ακινήτου πράγματος επί του οποίου έχει συμβεί επαχθές συμβάν, ακόμα και αν υφίσταται ειδικότερη διάταξη κατά την οποία αποδίδονται αρμοδιότητες προστασίας, συντήρησης, αστυνόμευσης κλπ σε έτερο φορέα εκ του κυρίου, εκτιμώ ότι η ρύθμιση του περιγραφόμενου ζητήματος, ενόψει και του κτηματολογίου είναι απαραίτητη. Προτεινόμενη Επίλυση Έχοντας υπόψη την προαναφερόμενη διάταξη περί απαλλοτριώσεων, θεωρώ ότι το ανακύπτον πρόβλημα δύναται αποτελεσματικά να επιλυθεί κατά την έννοια αυτής. Εκτιμώ ότι εκ των φορέων του Ελληνικού Δημοσίου, είναι ορθό να αποδίδεται η κυριότητα κοινόχρηστης έκτασης σε αυτόν ο οποίος έχει την αρμοδιότητα να την προστατεύει. Σε περίπτωση απουσίας νομοθετικής πρόνοιας για τον φορέα που προστατεύει ένα είδος κοινόχρηστης έκτασης, θεωρώ ότι μέχρι την επίλυση αυτού του θέματος ότι η κυριότητα πρέπει να αποδίδεται σε εκείνο το φορέα ο οποίος διαχειρίζεται την πρόεχουσα χρησιμότητα της κοινόχρηστης έκτασης στο κοινό συμφέρον. Με δεδομένο ότι οι προθεσμίες διόρθωσης του Κτηματολογίου είναι ασφυκτικές θεωρώ σκόπιμο ότι οι διορθώσεις αυτές δεν πρέπει να υπόκεινται σε αυτές τις προθεσμίες, καθότι ακόμα και με τη μεταγενέστερη επιτέλεση της διόρθωσης δεν θίγεται το ιδιωτικό συμφέρον, καθότι δεν αλλάζει η ουσία της κοινόχρηστης έκτασης ως δημόσια, αλλά μόνο ο διαχειριστής της κυριότητας. Προτεινόμενη Ρύθμιση Άρθρο …… Είναι επιτρεπτή η αλλαγή και διόρθωση της κυριότητας ή/και άλλου εμπράγματου δικαιώματος σε κοινόχρηστες εκτάσεις του Ελληνικού Δημοσίου, μεταξύ φορέων του Ελληνικού Δημοσίου, ακόμα και μετά το πέρας της διορίας εξωδικαστικής διόρθωσης σφαλμάτων της κτηματολογικής βάσης Άρθρο …… Οι δημόσιες κοινόχρηστες εκτάσεις καταχωρούνται στα Κτηματολογικά Βιβλία του Εθνικού Κτηματολογίου, σε εκείνο το φορέα του Ελληνικού Δημοσίου, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα της κατά νόμο προστασίας τους και σε περίπτωση που αυτό δεν ορίζεται από νομοθετική διάταξη, στον φορέα με τις ενέργειες του οποίου καθορίστηκαν τα όρια της κοινόχρηστης έκτασης βάσει εκτελεστής απόφασης και σε περίπτωση απουσίας τέτοια απόφασης η κυριότητα αποδίδεται στον φορέα ο οποίος διαχειρίζεται την πρόεχουσα χρησιμότητα της κοινόχρηστης έκτασης στο Εθνικό και Κοινωνικό συμφέρον. Στην τελευταία περίπτωση αλλά και σε περίπτωση αμφιβολίας ο φορέας στον οποίο θα αποδίδεται η κυριότητα και λοιπές λεπτομέρειες ρυθμίζονται με Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών (θέσεις βασισμένες σε επί του θέματος απόψεις της Κτηματικής Υπηρεσίας Καρδίτσας και της Κτηματικής Υπηρεσίας Έβρου, με τις οποίες συμφωνώ) Ευχαριστώ με εκτίμηση