• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΡΧΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΑΔΑΕ)' | 1 Νοεμβρίου 2024, 13:45

    Κατά την προετοιμασία του σχεδίου νόμου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν ζήτησε ποτέ τις απόψεις της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) παρόλο που το Απόρρητο, η Ασφάλεια, η Διαθεσιμότητα και Αδιάλειπτη λειτουργία είναι Αρμοδιότητα της Συνταγματικά Κατοχυρωμένης Ανεξάρτητης Αρχής της ΑΔΑΕ. Να σημειωθεί ότι η Αρχή Κυβερνοασφάλειας είναι Ν.Π.Δ.Δ. και όχι Συνταγματικά Κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή ή Ρυθμιστική Αρχή. Σύμφωνα, λοιπόν, με το σχέδιο νόμου και την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, προκύπτει ότι ένα Ν.Π.Δ.Δ. αναλαμβάνει καθήκοντα και ρόλο που ασκεί η Ανεξάρτητη Αρχή ΑΔΑΕ και αναθέτει καθήκοντα σε μια ανεξάρτητη αρχή. Η ΑΔΑΕ, η οποία είναι Συνταγματικά Κατοχυρωμένη, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου δύναται να δέχεται εντολές από ένα Ν.Π.Δ.Δ., κάτι που εγείρει σοβαρά ζητήματα σχετικά με την ανεξαρτησία και τη λειτουργία της. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Οδηγία δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο της, στην Αρχή Κυβερνοασφάλειας, αλλά μόνο σε φορέα ή αρμόδια Αρχή της χώρας. Ως εκ τούτου, προτείνεται ότι οι αόριστες αναφορές σε "Φορέα ή Αρμόδια Αρχή" θα πρέπει να αντικατασταθούν στο Σχέδιο Νόμου με την "Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών" ΑΔΑΕ στο μέρος των αρμοδιοτήτων και του ρόλου που ασκεί και την αφορά. Η Αρχή Κυβερνοασφάλειας θα πρέπει να δύναται να λαμβάνει εντολές από την ΑΔΑΕ η οποία θα πρέπει να συντονίζει το έργο και όχι το αντίστροφο (δηλαδή Ν.Π.Δ.Δ. να δίνει εντολές σε Ανεξάρτητη Αρχή). Κατά συνέπεια, η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας και του NIS2 περιλαμβάνει λανθασμένες διατυπώσεις στο σχέδιο νόμου, γεγονός που καθιστά αναγκαία την ριζική αλλαγή του και την επαναφορά του με τις σχετικές διορθώσεις. Τέλος, δεν είναι αποδεκτό να καταργούνται ισχύουσες διατάξεις και αρμοδιότητες που εφαρμόζονται και εκτελούνται από την ΑΔΑΕ, περιορίζοντας την άσκηση αρμοδιότητας, το εποπτικό, κανονιστικό και δικαιοδοτικό ρόλο της, καθώς αυτό οδηγεί στην κατάργηση των αρμοδιοτήτων της Αρχής, συμπεριλαμβανομένου του ζητήματος του απορρήτου, της Ασφάλειας της διαθεσιμότητας και αδιάλειπτης λειτουργίας των δικτύων και των υπηρεσιών και εκχώρηση αυτών σε μια Ν.Π.Δ.Δ. εγείροντας σημαντικά θέματα διαφάνειας και ανεξαρτησίας, καθώς ο διοικητής και υποδιοικητές του Ν.Π.Δ.Δ. ορίζονται από τον εκάστοτε Υπουργό και όχι από τη διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής και δεν είναι Συνταγματικά Κατοχυρωμένη Αρχή. Κατά συνέπεια, το Σχέδιο Νόμου θα πρέπει να διορθωθεί εξ αρχής. Οποιαδήποτε προσπάθεια περιορισμού των αρμοδιοτήτων και άσκησης καθηκόντων και ρόλου (Κανονιστικού, Ελεγκτικού, Εποπτικού, Διοικητικού κλπ) Ανεξάρτητης Αρχής ΑΔΑΕ (βλ Σχεδιο νόμου περί αρμοδιοτήτων Ν.Π.Δ.Δ. Αρχής Κυβερνοασφάλειας και καταργούμενες διατάξεις) και η ανάθεση αυτών σε Ν.Π.Δ.Δ. Αρχή Κυβερνοασφάλειας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Ο ρόλος του Ν.Π.Δ.Δ. μπορεί να περιοριστεί μόνο στον τομέα των Κυβερνοεπιθέσεων σε Δημοσίους Φορείς, ενώ ο συντονισμός και η ανάθεση έργου μπορεί να γίνει μόνο από την Ανεξάρτητη Αρχή ΑΔΑΕ σε Ν.Π.Δ.Δ. Να σημειωθεί επίσης, ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο στην Αρχή Κυβερνοασφάλειας, αλλά μόνο τη λέξη φορέα ή τη φράση αρμόδια Αρχή της χώρας.