Αρχική Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων – Καταχώρηση διαστημικών αντικειμένων – Ίδρυση ελληνικής διαστημικής εταιρείαςΆρθρο 18 – Σύσταση ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ Α.Ε.»Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΓΕΤ | 2 Μαΐου 2017, 11:30
Με βάση το γεγονός ότι ο προτεινόμενος Ελληνικός Οργανισμός Διαστήματος περιλαμβάνει στους στόχους του (επιγραμματικά): α) διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής στον τομέα του Διαστήματος, β) προώθηση προγραμμάτων και έργων σχετικών με τον τομέα, γ) συντονισμό και υποστήριξη φορέων με σχετικές δραστηριότητες, δ) συντονισμό εθνικών εκπροσώπων σε σχετικούς Διεθνείς Οργανισμούς, ε) μεγιστοποίηση της ελληνικής συμμετοχής και "γεωγραφικών επιστροφών" από Διεθνείς Οργανισμούς και στ) σχετικές παιδαγωγικές δράσεις, οι Σύλλογοι Εργαζομένων ΓΓΕΤ επισημαίνουν ότι το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου δεν έχει λάβει υπ' όψη του και δεν συμπεριλαμβάνει συμπεράσματα, εφαρμογή καλών πρακτικών ή/και οποιασδήποτε άλλης μορφής πρότερη συνεργασία και συντονισμό με την Γενική Γραμματεία Ε&Τ που είναι ο αρμόδιος θεσμικός φορέας παρακολούθησης, χρηματοδότησης και προώθησης της συμμετοχής της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και στην ΕΕ σε ότι αφορά τον τομέα Διαστήματος. Επομένως, κρίνουμε ως σημαντικό να υπογραμμίσουμε το γεγονός ότι η Γενική Γραμματεία Έρευνας & Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) , ως ο αρμόδιος επίσημα και θεσμικά ορισμένος δημόσιος φορέας για την παρακολούθηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και της ΕΕ έχει επιτελέσει με επιτυχία το έργο του ξεκινώντας χρονικά πολύ πριν την είσοδο της Ελλάδας στην ESA και έως σήμερα. Συγκεκριμένα, αξίζει να αναφέρουμε ότι: α) η ελληνική αντιπροσωπεία της ΓΓΕΤ έχει εξασφαλίσει τις συνδρομές και τις οικονομικές συμμετοχές της χώρας στην ESA καθώς και έχει διαπραγματευτεί σχετικές σημαντικές οικονομικές διευκολύνσεις εξαιτίας της μακρόχρονης δημοσιονομικής κρίσης, προς όφελος της χώρας. β) έχει συνεργαστεί και συνεργάζεται συστηματικά με την ESA σε επίπεδο Βιομηχανικής Πολιτικής και συμβολαίων αλλά και διαμόρφωσης ανάλογης εθνικής στρατηγικής. γ) παρακολουθεί τις δραστηριότητες της ESA και τις Επιτροπές της με ικανοποιητική εθνική εκπροσώπηση. δ) πραγματοποιεί σειρά δράσεων προώθησης, ενημέρωσης και εκπαίδευσης στον τομέα Διαστήματος. Επομένως ευθέως προκύπτει το συμπέρασμα, ότι δεν είναι δυνατόν να σχεδιαστεί οποιαδήποτε "μεταρρύθμιση" χωρίς να ληφθεί υπ' όψη η μακρόχρονη εμπειρία και εξειδίκευση των υφιστάμενων φορέων στο συγκεκριμένο θεματικό αντικείμενο. Δυστυχώς όμως, η βασική αρνητική θέση μας στο προτεινόμενο σχήμα δε συνδέεται μόνο με την ύπαρξη απλώς ενός νέου φορέα. Στεκόμαστε κάθετα αντίθετοι στη σύσταση εταιρίας και όχι οποιουδήποτε καθαρά δημόσιου φορέα. Τονίζουμε ότι ανάλογες ενέργειες εθνικής εκπροσώπησης σε Διεθνείς Οργανισμούς υλοποιούνται από καθαρά Δημόσιους φορείς - Υπουργεία. Το παράδειγμα αυτό εφαρμόζεται και στη συντριπτική πλειονότητα των Ευρωπαϊκών χωρών στον τομέα, πάντα προς όφελος του Δημοσίου συμφέροντος και με την εξασφαλισμένη αντικειμενικότητα που προσδίδει ένας τέτοιος θεσμικός φορέας. Αντίθετα, προτείνεται η σύσταση εταιρίας η οποία μεταξύ των στόχων και των πόρων της θα περιλαμβάνεται η υλοποίηση έργων (projects) και μελετών από την ίδια την εταιρεία με αμοιβή. ! Συμπερασματικά, οι Σύλλογοί μας, με βάση τη διαρκή υποστήριξη του δημόσιου χαρακτήρα των αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας μας και στο επίπεδο της συμμετοχής σε Διεθνείς Οργανισμούς, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για μια νομοθετική πρωτοβουλία προς μια παντελώς λανθασμένη ηθικά, στρατηγικά αλλά και πρακτικά κατεύθυνση και καλούν το προτείνον Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής να αποσύρει το Σχέδιο Νόμου και να ακολουθήσει τουλάχιστον μια αντικειμενική διαδικασία διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους και περισσότερο έμπειρους φορείς.