Αρχική Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων – Καταχώρηση διαστημικών αντικειμένων – Ίδρυση ελληνικής διαστημικής εταιρείαςΆρθρο 01 – Αντικείμενο – Πεδίο ΕφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Χρήστος Γιορδαμλής | 2 Μαΐου 2017, 11:55
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο είναι προς την σωστή κατεύθυνση αντιμετωπίζοντας δύο σημαντικά θέματα που άπτονται του Διαστήματος και του επιχειρείν σε αυτό ήτοι την αδειοδότηση διαστημικών αντικειμένων και εφαρμογών και την δημιουργία μητρώου διαστημικών αντικειμένων ελληνικών συμφερόντων. Πρόταση αποτελεί η συμπλήρωση του μητρώου διαστημικών αντικειμένων με εταιρείες που αναπτύσσουν οτιδήποτε σχετικό που αξιοποιείται ή χρησιμοποιείται ή προέρχεται από διαστημικά αντικείμενα συμπεριλαμβανόμενου του λογισμικού και των αλγόριθμων ή παρέχουν υπηρεσίες στον τομέα του Διαστήματος. Με τον τρόπο αυτό η Ελληνική Πολιτεία θα έχει πλήρη εικόνα για την διαθέσιμη τεχνογνωσία και θα μπορεί να σχεδιάσει την βέλτιστη πολιτική αξιοποίησης. Διαφορετικά δημιουργείται κατάτμηση της αγοράς και ένα ασαφές πλαίσιο. Σημειωτέον ότι οι φορείς στην Ελλάδα που μπορούν να αναλάβουν ενέργειες ως προς διαστημικά αντικείμενα στο σύνολο τους είναι ελάχιστοι, ενώ στο cluster του Διαστήματος ήδη άνω των 60 Φορέων ασχολούνται ενεργά και δημιουργούν την βάση για περαιτέρω εξέλιξη. Με δεδομένες τις εξελίξεις προτείνεται να υπάρξει προσδιορισμός των διαστημικών αντικειμένων ανάλογα με την ισχύ ή το βάρος αυτών και να αναπροσαρμοσθούν οι αξίες των παραβόλων και των ποσών ασφάλισης καθότι επενδύσεις στη λειτουργία μικρών δορυφόρων χαμηλής τροχιάς ή άλλων ειδικών χρήσεων θα αντιμετωπίσουν υπέρμετρη επιβάρυνση και θα κατευθυνθούν εκτός Ελλάδος. Η Δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας επιλύει ένα σημαντικό θέμα απλούστευσης διαδικασιών αλλά αφήνει αρκετά κενά. Σημεία που δεν επιλύονται στον παρόν Νομοσχέδιο αφορούν: την Εμπλοκή των αρμοδίων Υπουργείων σε αυτήν (Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, Υπουργείο Παιδείας, Αγροτικής Ανάπτυξης κα) όπως και η εμπλοκή του Υπουργείου Εξωτερικών στην υποστήριξη των ελληνικών συμφερόντων. Την ετήσια συνδρομή προς την ESA, η οποία είναι σημαντικό νομοθετικά να περιγραφθεί η υποχρέωση χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό και δοθεί η ανάλογη ευθύνη/υποχρέωση στον Υπουργό ή στον Οργανισμό αυτό. Την σύνδεση του Οργανισμού αυτού με την Τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις επιχειρήσεις που υλοποιούν σχετικά έργα με τρόπο μη ανταγωνιστικό. Η επαρκής χρηματοδότηση του Οργανισμού αυτού και η επάνδρωση του . Η Θέσπιση Ποσοτικών και ποιοτικών ετήσιων στόχων στην διοίκηση του Οργανισμού σε συνδυασμό με την θέσπιση ενιαίας εθνικής στρατηγικής. Η έγκριση της αδειοδότησης πρέπει να είναι υποχρεωτική εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος εκτός και αν αφορά θέματα Εθνικής Ασφάλειας και τυχόν απόρριψη θα πρέπει να τεκμηρειώνεται ή να περιγράφει με σαφήνεια τον τρόπο άρσης των απορριπτικών σημείων. Συνοπτικά παρατίθενται προτεινόμενες αλλαγές σε άρθρα Άρθρο 1 ( Να προστεθεί) Παράγραφος 1. (iii) την τήρηση Εθνικού Μητρώου/Αρχείου για την καταγραφή διαστημικών δραστηριοτήτων - αντικειμένων – Λογισμικού και συναφών υπηρεσιών που δύνανται να χρησιμοποιηθούν ή να υποστηρίξουν διαστημικά αντικείμενα Άρθρο 2 Η Παράγραφος 6 χρήζει επαναδιατύπωσης ώστε να περιλαμβάνει το σύνολο των διαστημικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα. Στο πεδίο των ορισμών, προτείνουμε να υπάρξει σαφής αναφορά σε συστήματα, υποσυστήματα, μέρη και λογισμικό που μπορεί να κατασκευάσει μία εταιρία και είναι κρίσιμο μέρος του διαστημικού αντικειμένου. Εώς εκ τούτου προτείνουμε τους εξής ορισμούς: Επίσης, θεωρούμε σκόπιμο και να συμπεριληφθούν και οι επεξηγήσεις των όρων upstream και downstream δραστηριοτήτων καθώς και των ground stations. Άρθρο 03 Παράγραφος 2 Προτείνεται η επαναδιατύπωση ώστε η αδειοδότηση να είναι ανά διαστημικό αντίκειμενο, σμήνος διαστημικών αντικειμένων και επιπρόσθετα ανά εταιρεία που ασκεί διαστημικές δραστηριότητες. Άρθρο 05 – Περιεχόμενο του φακέλου και διαδικασία Η Παραγράφος 1 να τροποποιηθεί εφόσον γίνει αποδεκτή η δημιουργία μητρώου π.χ. ως εξής 1α Η αίτηση για αδειοδότηση διαστημικού αντικειμένου υποβάλλεται από τον φορέα στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, και συνοδεύεται από παράβολο 6.000 (έξι χιλιάδων) ευρώ, το οποίο μπορεί να αναπροσαρμοσθεί με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης . 1β Η αίτηση για αδειοδότηση διαστημικής δραστηριότητας υποβάλλεται από τον φορέα στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, και συνοδεύεται από παράβολο 1.000 (χιλίων) ευρώ, το οποίο μπορεί να αναπροσαρμοσθεί με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης . Παράγραφος 5 Προτείνεται η κατάργηση της δεδομένης της ύπαρξης της παράγραφου 4 ή η σαφής συνάρτηση μόνο με θέματα που άπτονται της Εθνικής Ασφάλειας 1 Η αίτηση για αδειοδότηση σμήνους διαστημικών αντικειμένων υποβάλλεται από τον φορέα στον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, και συνοδεύεται από παράβολο έως 18.000 (δεκαοκτώ χιλιάδων) ευρώ, το οποίο μπορεί να αναπροσαρμοσθεί με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης . Παράγραφος 5 Προτείνεται η κατάργηση της δεδομένης της ύπαρξης της παράγραφου 4 ή η σαφής συνάρτηση μόνο με θέματα που άπτονται της Εθνικής Ασφάλειας Άρθρο 07 Παράγραφος 3 Προτείνεται η τροποποίηση της ως εξής : «Εφόσον δεν ληφθεί απόφαση από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης εντός 90 (ενενήντα) ημερών ή εντός της παραταθείσας προθεσμίας 90 ημερών από την πλήρη προσκόμιση των ζητηθέντων δικαιολογητικών σύμφωνα με την παρ. 2 του παρόντος από την υποβολή της αίτησης, η αίτηση τεκμαίρεται ότι εγκρίθηκε. Άρθρο 11 – Διεθνής ευθύνη για ζημίες Το ποσό ασφάλισης να μπορεί να τροποποιηθεί ανάλογα με το μέγεθος και τον αριθμό των διαστημικών αντικειμένων Άρθρο 17 – Εθνικό Αρχείο/Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων Προτείνεται η παράλληλη δημιουργία Μητρώου Φορέων Διαστημικών Εφαρμογών ώστε ο οργανισμός Διαστήματος να έχει πλήρη εικόνα των δυνατοτήτων Ελληνικών Επιχειρήσεων και Ερευνητικών Οργανισμών. Η Ενέργεια αυτή θα επιτρέψει την καλύτερη διαπραγμάτευση των Ελληνικών συμφερόντων με τρόπο που να διασφαλίζει σημαντικά έσοδα, ανταγωνιστικότητα Ελληνικών Λύσεων, άρση αποκλεισμού και ελαχιστοποίηση του brain drain Εκτίμηση μας αποτελεί πως στην παρούσα φάση είναι πιο σημαντική η υπεράσπιση της τεχνογνωσίας Ελληνικών συμφερόντων απέναντι σε παρεμφερή τεχνογνωσία τρίτων χωρών διότι μόνο τότε θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις σημαντικής ανάπτυξης της ελληνικής διαστημικής βιομηχανίας. Άρθρο 18, Παράγραφος 7: Πόροι της Εταιρείας Σημαντικό είναι, να γίνει απόλυτα σαφές και να μην μείνει το παραμικρό περιθώριο παρανόησης ότι ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ δεν θα ανταγωνιστεί υφιστάμενους φορείς (κρατικούς και ιδιωτικούς). Προτείνεται η Παράγραφος 7 να διατυπωθεί ως εξής: 7. Οι πόροι της Εταιρείας προέρχονται από: α) την εκμετάλλευση δικαιωμάτων επί των διαστημικών αντικειμένων, των εδαφίων α και β της παραγράφου 1 του άρθρου 2, των δορυφόρων, των δορυφορικών τροχιών και των συναφών ραδιοσυχνοτήτων που έχουν εκχωρηθεί στην Εταιρεία από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, καθώς και συμβάσεων που υλοποιούνται κατά την άσκηση εμπορικής δραστηριότητας, β) χρηματοδοτήσεις από δημόσιες επιχειρήσεις, φορείς πάσης φύσεως, Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλους Διεθνείς Οργανισμούς, για την πραγματοποίηση του σκοπού της, γ) χορηγίες, δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες, από φορείς πάσης φύσεως, εισπράξεις από τόκους καταθέσεων, προσόδους από την εκμετάλλευση της περιουσίας του και λοιπά πάσης φύσεως έσοδα από νόμιμες πηγές, Επίσης η παράγραφος 10 να γίνει δ) στην παράγραφο 7 ή να ανέβει ως παράγραφος 8. Άρθρο 21 – Θέματα Προσωπικού Προτείνεται να μην υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των ανανεώσεων μιας απόσπασης ώστε να εξασφαλίζεται η συνεπής εκπροσώπηση του οργανισμού Άρθρο 24 – Θέματα ελέγχου , εποπτείας και διαφάνειας Προτείνουμε την πρόσθεση παραγράφου 6 στην οποία να καθορίζονται με σαφήνεια ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι στον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τον Πρόεδρο με απόφαση του Υπουργού η οποία κατ ελάχιστον να εμπεριέχει (αριθμό εταιρειών, διαστημικών αντικειμένων, ποσοστό γεωεπιστροφής ανά έτος, πολλαπλασιαστή εσόδων, αριθμό προγραμμάτων με φορείς όπως η ESA κλπ) και η τυχόν αποτυχία επίτευξης αυτών να οδηγεί στην αντικατάσταση αυτών. Επίσης η λειτουργία Συμβουλευτικού Συμβουλίου προς τον Υπουργό με εκπρόσωπους της Βιομηχανίας, Ινστιτούτων και των Πανεπιστημίων αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για την μεγιστοποίηση των ωφελειών στον τομέα του Διαστήματος. Ο Χρόνος της διαβούλευσης είναι ελάχιστος για ουσιαστική εμπλοκή των φορέων και της μελέτης της εφικτότητας των αναφερόμενων ώστε ο Αρμόδιος Υπουργός να σχεδιάζει με πλήρη επίγνωση της πραγματικότητας και των ιδιαιτεροτήτων της βιομηχανίας αυτής Κάθε ενέργεια της πολιτείας πρέπει να οδηγεί στην ικανότητα της Ελληνικής Πολιτείας να εκτοξεύει διαστημικά αντικείμενα ανά τακτά χρονικά διαστήματα με υποχρέωση ενσωμάτωσης των εκάστοτε διαστημικών εφαρμογών ώστε να συντηρείται μία αλυσίδα αξιών που αναδυκνύουν Ελληνική προστιθέμενη αξία και δημιουργίας θέσεων εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας.