Αρχική Αδειοδότηση ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψηςΆρθρο 01 – Έννοια και λειτουργία ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψηςΣχόλιο του χρήστη Μπάμπης Ακριβούσης | 11 Δεκεμβρίου 2017, 00:07
Από το 1988 μέχρι σήμερα: -Αδειοδότηση 1988-1989, οι άδειες δεν ανανεώθηκαν ποτέ με ευθύνη της πολιτείας, -Προσωρινές άδειες 1994, ανά νομαρχία, έμειναν για πάντα προσωρινές με ευθύνη της πολιτείας, -Νόμος 2328/95 δεν εφαρμόστηκε ποτέ εκτός από την Αττική το 2001 και 2002. Άδειες οι οποίες δεν ανανεώθηκαν ποτέ με ευθύνη της πολιτείας καθώς επίσης και δεν ορίστηκε ποτέ αντίτιμο χρήσης συχνοτήτων. -Προσωρινή νομιμότητα με το άρθρο 53 του ν. 2778/99. Με την εφαρμογή του η έννοια της λειτουργίας ρ/σ έτυχε του απόλυτου ευτελισμού, με ευθύνη της πολιτείας (ΕΣΡ). -Νόμος 3592/2007 δεν εφαρμόστηκε ποτέ, με ευθύνη της πολιτείας. Το ΕΣΡ ιδρύθηκε το 1989 και μέχρι το 2001 οπότε και αδειοδοτήθηκαν για πρώτη φορά οι ρ/σ της Αττικής δεν είχε καμία ουσιαστική δραστηριότητα και υποδομή. Το ΕΣΡ ουσιαστικά έχει ενεργό δράση από το 2002 και μετά με ισόβια και αντισυνταγματική προεδρία η οποία έκανε χρήση της ειδικής ασυλίας την οποία απολαμβάνουν τα μέλη του έναντι της δικαιοσύνης. Ειδικά, στην περιφέρεια οι ρ/σ πολλαπλασιάστηκαν, βαφτίστηκαν ρ/σ αγροί και κοτέτσια και η νομοθεσία όχι μόνο εφαρμόστηκε κατά το δοκούν αλλά σε πολλές περιπτώσεις επιβραβεύτηκε η παρανομία. Αντισυνταγματικό είχε χαρακτηρίσει το νόμο περί ασυλίας των μελών των ανεξάρτητων αρχών και η ένωση δικαστών και εισαγγελέων με επιστολή της στη βουλή των ελλήνων αλλά έμεινε στο συρτάρι. Είναι τουλάχιστον εμφανές ότι για αυτά που έγιναν ή δεν έγιναν μέχρι σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης το έχει η πολιτεία. Με μία όμως διαφορετική προσέγγιση ίσως κερδισμένοι από όλο αυτό να είναι οι επαγγελματίες με αποκλειστική ενασχόληση το ραδιόφωνο, είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία ζωής, διάρκειας 29 ετών, με αθέμιτο ανταγωνισμό, αβεβαιότητα, κοροϊδία και προσβλητικές συμπεριφορές από πρώην ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς. Και ερχόμαστε στο σήμερα όπου οποιοσδήποτε λογικός άνθρωπος θα περίμενε να δοθούν επιτέλους άδειες στους αναλογικούς ρ/σ που ήδη εκπέμπουν στα FM λαμβάνοντας ως κριτήρια τη μέχρι σήμερα λειτουργία τους όπως: -την πραγματοποιηθείσα επένδυση, -το μέσο κύκλο εργασιών τους, τα σημερινά οικονομικά στοιχεία σε σχέση με το χρόνο λειτουργίας τους και τη βιωσιμότητα τους, -τη σχέση τους με τα ασφαλιστικά ταμεία και την έννοια της εργοδοσίας, -την υλικοτεχνική υποδομή και την αρτιότητα των εγκαταστάσεων -τον πλήρη, πραγματικό και σε βάθος χρόνου έλεγχο του πόθεν έσχες του φορέα. Αντί αυτών όμως έρχεται ένα σχέδιο νόμου το οποίο αφορά στην αδειοδότηση του ψηφιακού ραδιοφώνου και καταργεί τη μέχρι σήμερα βασική αρχή της τοπικής ραδιοφωνίας. Δηλαδή παρακάμπτει την αναλογική αδειοδότηση πράγμα το οποίο όμως σημαίνει εκ των πραγμάτων ότι αναγκαία και έμμεσα τη συμπεριλαμβάνει και εμφανίζει ως αποτέλεσμα το ένα βήμα μπροστά. Το γιατί η ψηφιακή αδειοδότηση συμπεριλαμβάνει ή κρύβει καλύτερα την αναλογική είναι απλό και δε χρειάζεται ερμηνεία. Η εφαρμογή, ενδεχόμενο πρώτο: Ενεργοποιείται σταδιακά ο νόμος περί ψηφιακής αδειοδότησης και σήμερα δίδονται για παράδειγμα 18 άδειες εθνικής εμβέλειας. Ας πούμε ότι υπάρχει ήδη και η αντίστοιχη ραδιοφωνική “Digea”, έχουν οριστεί και επίσημα με όλες τις υπογραφές και οι συχνότητες εκπομπής και αύριο το πρωί εκπέμπουν οι αδειούχοι ρ/σ ψηφιακά και νόμιμα από τα βασικότερα -αρχικά- κέντρα εκπομπής της χώρας. Ποια η εμπορική τους αξία με δεδομένη τη μηδενική διεισδυτικότητα; Αυτό έτσι και αλλιώς το γνωρίζουν από τώρα οπότε ως αδειούχοι υπερθεματιστές αιτούνται από την ΕΕΤΤ τη χρήση αναλογικής εκπομπής για κάθε κέντρο εκπομπής. Η ΕΕΤΤ αποφασίζει και κάνει το αίτημά τους δεκτό. Αποτέλεσμα, υπάρχουν σε κάθε κέντρο εκπομπής όπου ενεργοποιήθηκε η ψηφιακή εκπομπή ισάριθμες εκπομπές στα FM και εννοείται σε περίπτωση παρεμβολής σε τοπικό ρ/σ ο νόμος αναγνωρίζει μόνο τον αδειοδοτημένο πάροχο. Κάθε σκέψη για προσβολή διοικητικών πράξεων της ΕΕΤΤ καλό θα είναι να την αποφύγουμε, η υπηρεσία είναι πλέον άξιος και υπερήφανος συνεχιστής του έργου της προηγούμενης ισόβιας προεδρίας του ΕΣΡ, σε έργα και συμπεριφορά. Ενδεχόμενο δεύτερο. H διαδικασία αδειοδότησης για το ψηφιακό ραδιόφωνο προχωράει παράλληλα για τους ρ/σ εθνικής εμβέλειας και για τους περιφερειακούς. Ουτοπική σκέψη αλλά πρέπει να την συμπεριλάβω. Περιφερειακός ρ/σ καταφέρνει και λαμβάνει άδεια περιφερειακής εμβέλειας και μάλιστα για διάφορους λόγους είναι μοναδικός στη δική του περιφέρεια. Βρίσκεται λοιπόν στα κέντρα εκπομπής της περιφέρειάς του να εκπέμπει ψηφιακά και αναλογικά μόνο αυτός και οι αδειοδοτημένοι ρ/σ εθνικής εμβέλειας. Με μια πρώτη σκέψη όλα φαίνονται ιδανικά. Ενδεικτικά κάποια από τα βασικά πάγια ανά μήνα: -Η πληρωμή του παρόχου ψηφιακής εκπομπής -Η αναλογία του ποσού για πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα η οποία έχει προσαρμοστεί πληθυσμιακά σε επίπεδο περιφέρειας και όχι νομού -Το κόστος λειτουργίας του αναλογικού σήματος FM (ΔΕΗ ενοίκιο χώρου αναλώσιμα κλπ) -Διάφορες αναλογικές πληρωμές επί του ακαθάριστου των εσόδων (ΕΔΟΕΑΠ κλπ) -Το ελάχιστο σε μισθοδοσία και η αναλογία σε ασφαλιστικές εισφορές Διαφημιστικά έσοδα: Ελλείψει των πολυεθνικών και πανελλαδικών επιχειρήσεων, ο περιφερειακός ρ/σ θα μπορεί άνετα να συλλέξει τις τοπικές επιχειρήσεις της γειτονιάς και με σχετική περικοπή του χρόνου των μηνυμάτων έτσι ώστε το σύνολο να μην υπερβαίνει το 12λεπτο ανά ώρα ή όποιο άλλο χρονικό όριο θεσπιστεί αντίστοιχα και μόλις το πρόγραμμά του πλησιάσει την εικόνα, τον ήχο μάλλον λαϊκής αγοράς θα έχει τη δυνατότητα να καλύψει κάποιο σημαντικό μέρος των παγίων! Οι παραπάνω επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ήδη μόνιμη συνεργασία με τα τηλεοπτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας καταλαμβάνοντας τους «high priority» χρόνους και σαφώς είναι ευνοημένες σε σχέση με τις πεντάλεπτες διαφημίσεις των επιχειρήσεων των τοκογλύφων, με την ολοκλήρωση της ψηφιακής αδειοδότησης θα έχουν και σταθερή συνεργασία με τους ρ/σ εθνικής εμβέλειας οι οποίοι θα προσφέρουν δελεαστικά πακέτα διαφήμισης και μάλιστα ανάμεσα σε υψηλής ποιότητας προγράμματα με ενδιαφέρουσες πολιτικές αναλύσεις, τσακωμούς και σχόλια έγκριτων πανεπιστημιακών δασκάλων. Η παραπάνω ανάλυση είναι η αποκρυπτογράφηση του νομοθετήματος το οποίο έτσι και αλλιώς σε λίγες ημέρες θα είναι νόμος του κράτους. Εννοείται ότι όλοι οι τοπικοί ρ/σ θα είναι παρελθόν, δεν είναι κάτι σοβαρό απλά κάποιες διακοπές επιτηδεύματος στις Δ.Ο.Υ, ενδεχομένως πτωχεύσεις σε νομικά ή φυσικά πρόσωπα και όλα τα απαραίτητα σε παρόμοιες περιπτώσεις. Έτσι και αλλιώς υπάρχουν χιλιάδες συνάνθρωποί μας που έχουν υποστεί τέτοιου είδους διαδικασίες χωρίς να δώσουμε κάποια προσοχή και να μας νοιάξει. Το κρίμα περιορίζεται στο ότι το ραδιόφωνο ως μέσο είχε κάτι μαγικό και το πλεονέκτημα να μπορεί να εκπέμπει ποιοτικό πρόγραμμα είτε αυτό είναι ενημερωτικό είτε μη ενημερωτικό με χαμηλό κόστος μιας και η αξία περιορίζεται στην παιδεία των προσώπων τις γνώσεις και την αγάπη για αυτή τη μορφή επικοινωνίας εν αντιθέσει με την τηλεόραση που όσα και από τα παραπάνω και να διαθέτει ο πάροχος του προγράμματος, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει η αντίστοιχη οικονομική δυνατότητα που απαιτούν οι τηλεοπτικές παραγωγές είτε αυτές είναι σειρές είτε ζωντανές εκπομπές, κλπ. Δηλαδή ένας ρ/σ ενός μεγάλου ομίλου με τεράστια οικονομική δύναμη έχει τις ίδιες δυνατότητες στην παραγωγή ραδιοφωνικού προγράμματος με έναν περιφερειακό ρ/σ. Το ξεπούλημα του ραδιοφώνου σε μεγαλοεπιχειρηματίες και βέβαια έχει λογική εξήγηση και συμβαδίζει με την έλλειψη των αξιών και των συναισθημάτων που βρίσκαμε κάποτε σε μουσική και σε ανθρώπους. Καλή συνέχεια στο έργο σας. Χαράλαμπος Ακριβούσης Τηλ. Επικ. 2410 256907