Αρχική Aδειοδότηση και Έλεγχος Κατασκευών Κεραιών στην ΞηράΆρθρο 10 – Ειδικές κατηγορίες κατασκευών κεραιών.Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Μεταξάς | 23 Οκτωβρίου 2018, 11:04
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αναφερόμενος στην παρ. (δ) για τις κεραίες ραδιοερασιτεχνών: Το άρθρο 2 παρ. Α εδ. (α) του Ν. 2801/2000 (ΦΕΚ 46/Α/03-03-2000) εξαιρεί από τη διαδικασία αδειοδότησης τις κεραίες ραδιοερασιτεχνών, εφ' όσον: - περιβάλλονται από κτήρια ή το φυσικό έδαφος ίσου ή μεγαλύτερου ύψους - βρίσκονται στο εσωτερικό πόλης, χωριού ή στρατοπέδου, - δεν προκύπτει ότι επηρεάζουν δυσμενώς την ασφάλεια της αεροπλοΐας - έχει χορηγηθεί εκχώρηση ή έγκριση ραδιοσυχνοτήτων εκπομπής ή και λήψης. Η σ υ ν τ ρ ι π τ ι κ ή π λ ε ι ο ψ η φ ί α των κεραιών που χρησιμοποιούμε οι ραδιοερασιτέχνες ταιριάζει απόλυτα στην παραπάνω περιγραφή. Επιπλέον, διαβάζοντας τα παραπάνω αντιλαμβάνεται κανείς πως, αν έστω και μία από τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν ισχύει, χρειάζεται αδειοδότηση - για παράδειγμα, μια πολύ ψηλή κατασκευή ή ένας ραδιοφάρος εγκατεστημένος σε έναν λόφο στην ύπαιθρο. Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο που θα αντικαταστήσει τον ανωτέρω νόμο παρουσιάζει στο άρθρο 10 παρ. (δ) τα παρακάτω προβλήματα: α. Μια κατασκευή κεραίας μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την ασφάλεια της αεροπλοΐας είτε εκπέμποντας ραδιοσήματα που παρεμβάλλουν την αεροναυτική υπηρεσία, είτε υπερβαίνοντας το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος σε περιοχές όπου υφίσταται περιορισμός ύψους οικοδομών λόγω γειτνίασης με αερολιμένα. Στην πρώτη περίπτωση, οι ραδιοερασιτέχνες έχουν εξεταστεί επιτυχώς ότι γνωρίζουν πως απαγορεύονται απολύτως τέτοιου είδους παρεμβολές και γενικότερα η εκπομπή ραδιοσημάτων εκτός των εκχωρημένων ζωνών συχνοτήτων στις Υπηρεσίες Ερασιτέχνη και Ερασιτέχνη μέσω Δορυφόρου. Στη δεύτερη περίπτωση, εφ' όσον ο τόπος εγκατάστασης της κατασκευής κεραίας βρίσκεται εντός περιοχής όπου ισχύουν οι περιορισμοί ύψους που προαναφέρθηκαν, αρκεί υπεύθυνη δήλωση από τον ιδιοκτήτη της κεραίας για το ύψος της - αν δεν είναι ειλικρινής αυτή η δήλωση, αυτό θα φανεί αμέσως από τα υπεριπτάμενα αεροσκάφη... β. Εκχώρηση ραδιοσυχνοτήτων εκπομπής / λήψης γίνεται με τον Εθνικό Κανονισμό Κατανομής Ζωνών Συχνοτήτων (ΕΚΚΖΣ). Οι αδειούχοι ραδιοερασιτέχνες έχουμε το δικαίωμα λήψης και εκπομπής στις ζώνες συχνοτήτων που εκχωρούνται στις Υπηρεσίες Ερασιτέχνη και Ερασιτέχνη μέσω Δορυφόρου. Άρα μάλλον αυτή η αναφορά περιλαμβάνει τις περιπτώσεις ειδικών αδειών, π.χ. πειραματικών εκπομπών σε ζώνες δευτερεύουσας χρήσης σύμφωνα με τον ΕΚΚΖΣ. γ. Μελέτη ραδιοεκπομπών από την ΕΕΑΕ για ραδιοερασιτεχνικές κεραίες είναι πρακτικά εντελώς ανέφικτο να γίνει για τους παρακάτω λόγους: (1) ένας ερασιτεχνικός σταθμός ασυρμάτου μπορεί να έχει πολλές διαφορετικές διατάξεις κεραιών (2) κάθε ερασιτεχνικός σταθμός ασυρμάτου διαφέρει από κάθε άλλον ως προς τα συστήματα κεραιών που χρησιμοποιεί λόγω πολλών και διαφόρων παραγόντων, όπως το κόστος κατασκευής και εγκατάστασης, ο περιβάλλων χώρος, το έδαφος και τυχόν απαιτούμενα συστήματα γείωσης λειτουργίας (RF), οι συχνότητες εκπομπής και λήψης που γενικά δεν είναι σταθερές - εντός των εκχωρημένων ζωνών συχνοτήτων πάντοτε - κλπ. (3) το κόστος τέτοιου είδους μελετών θα ήταν απαγορευτικό για τον μέσο ραδιοερασιτέχνη (4) η ίδια η ΕΕΑΕ θα αντιμετώπιζε αυτόν τον ρόλο με απροθυμία καθώς πρόκειται για ανώφελη γι' αυτήν επιβάρυνση του έργου της. Επιπλέον, η απαίτηση για έγγραφη δήλωση συναίνεσης των συνιδιοκτητών του ακινήτου στην περίπτωση κεραιών εγκατεστημένων σε κοινόχρηστους χώρους του ακινήτου καταργεί επί της ουσίας την εξαίρεση των ραδιοερασιτεχνικών κεραιών από την αδειοδότηση. Ακόμη, περιορίζει στην πράξη την ελευθερία των συνιδιοκτητών του ακινήτου και των αδειούχων ραδιοερασιτεχνών να ρυθμίζουν από κοινού και "καλή τη πίστει" τα ζητήματα που τους αφορούν. Ο κανονισμός λειτουργίας ερασιτεχνικών σταθμών ασυρμάτου (ΦΕΚ 1969/Β/02-11-2011 με τις τροποποιήσεις του) στα άρθρα 19 (Ραδιοερασιτεχνικός εξοπλισμός), 20 (Ραδιοερασιτεχνικές κατασκευές κεραιών) και 21 (Τεχνικές διατάξεις), καθορίζει επί της ουσίας την ευθύνη του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη για τήρηση "των σχετικών διατάξεων της ελληνικής νομοθεσίας, ιδίως των διατάξεων για τις κατασκευές κεραιών, την ασφάλεια και την ηλεκτρομαγνητική συμβατότητα" καθώς και για τη συντήρηση του ραδιοεξοπλισμού του σταθμού, συμπεριλαμβανομένων και των παρελκομένων του, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια και τη σωστή λειτουργία του σταθμού. Γενικότερα, κατά τη σύνταξη του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου έχει αγνοηθεί ή υποβαθμιστεί η σημασία του γεγονότος ότι ο αδειούχος ραδιοερασιτέχνης έ χ ε ι ε ξ ε τ α σ τ ε ί ότι κατέχει βασικές και ειδικότερες γνώσεις σχετικά με την ασφάλεια και την προστασία από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία και ότι γνωρίζει τα βασικά χαρακτηριστικά των κεραιοσυστημάτων που πρόκειται να χρησιμοποιήσει. Η ειδοποιός διαφορά των Υπηρεσιών Ερασιτέχνη και Ερασιτέχνη μέσω Δορυφόρου από τη χρήση ειδικών ραδιοδικτύων όπως οι συχνότητες πολιτών (citizens' band, CB) είναι ακριβώς αυτό: ο αδειούχος ραδιοερασιτέχνης δεν είναι απλός χρήστης τηλεπικοινωνιακών διατάξεων αλλά γνωρίζει βασικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας τους, ιδιαίτερα εκείνα που έχουν σχέση με την ασφάλεια και την προστασία του κοινού από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία. Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητώ να παραμείνει σε ισχύ η διάταξη του Νόμου 2801/2000 (άρθρο 2 παρ. Α εδ. (α)), όπως αυτός ισχύει σήμερα με τις τροποποιήσεις του, σε ό,τι αφορά τις εγκαταστάσεις κεραιών ερασιτεχνικών σταθμών ασυρμάτου. Γεώργιος Χ. Μεταξάς, SV1DEQ Διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών Α.Π.Θ. M.Sc. Ηλεκτρονικής / Ραδιοηλεκτρολογίας Ε.Κ.Π.Α.