Αρχική ΕΘΝΙΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ 2016-2021Άρθρο 01Σχόλιο του χρήστη ΑΜΕΡΑΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ | 21 Νοεμβρίου 2016, 10:30
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο περιεχόμενο της υπό διαβούλευση ΕΘΝΙΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 2016-2021 γίνεται εκτεταμένη αναφορά για την απόκτηση Ψηφιακών Δεξιοτήτων, την ενθάρρυνση της Ψηφιακής και Πληροφορικής καινοτομίας, την προαγωγή του Ψηφιακού και Πληροφορικού προϊόντος, την υιοθέτηση του Ψηφιακού και Πληροφορικού προϊόντος στις δράσεις των λοιπών Επιχειρήσεων και του Δημοσίου. Όμως θεωρώ περιορισμένη την στήριξη της Παραγωγής Ψηφιακού και Πληροφορικού προϊόντος ως εξωστρεφούς δράσης της Ελληνικής Οικονομίας, την στιγμή μάλιστα που στα επιχειρήματα της ίδιας της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής 2016-2021 κρίνεται ως ο κλάδος που επιδέχεται το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης (Απόσπασμα από το κείμενο της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής Β. Περιβάλλον, όραμα και προοπτικές «Σε ότι αφορά τη σύνθεση του κλάδου(ΤΠΕ) οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν το 60% (31% στη Δυτική Ευρώπη), ο εξοπλισμός πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών το 21% (το ίδιο με τη Δυτική Ευρώπη) και οι υπηρεσίες πληροφορικής και λογισμικού μόνο το 19% (47% στη Δυτική Ευρώπη)"). Συνεπώς, υφίσταται για τις Υπηρεσίες πληροφορικής και λογισμικού τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης μέχρι να προσεγγιστούν τα ποσοστιαία επίπεδα της Δυτικής Ευρώπης. Το εξειδικευμένο δυναμικό δεν λείπει από την Ελλάδα. Στον πρόσφατο διαγωνισμό για Φοιτητές Software Engineering (IEEEXtreme 10.0), διαπιστώθηκε ότι στις πρώτες 500 Ομάδες από πλευράς επίδοσης στην Ευρώπη προηγούνται η Ελλάδα και το Βέλγιο (από 9 Ομάδες η κάθε μία). Κλείνουν την πεντάδα η Αυστρία (8 Ομάδες), η Εσθονία και η Ισπανία (από 7 Ομάδες η κάθε μία). Ειδικά για την Ελλάδα, η πρώτη σε επίδοση Ομάδα μας κατέκτησε την 55η θέση Παγκοσμίως, την 6η στην Ευρώπη και την 4η θέση ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη Ομάδα προηγείται όλων των Ομάδων των Ηνωμένων Πολιτειών, του Καναδά, του Βελγίου, της Γερμανίας, της Ολλανδίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ρωσίας, του Ισραήλ, της Ινδίας κλπ. Υπάρχουν καταγραφές για τη προσπάθεια προηγμένων και επιτυχημένων χωρών στην παραγωγή λογισμικού π.χ. Ισραήλ, Φιλανδία (http://www.incubators.org.il/article.aspx?id=1703 και http://www.geektime.com/2015/06/01/welcome-to-finland-where-most-startups-get-government-funding-and-the-payoff-is-high/). Σε αυτές τις χώρες λειτουργούν δομές υποστήριξης των καινοτόμων νεοφυών επιχειρήσεων (κυρίως στο τομέα της παραγωγής Λογισμικού) υπό τον έλεγχο της Πολιτείας, καθώς αναφέρεται ρητά ότι ο Ιδιωτικός Τομέας δεν μπορεί από μόνος του να στηρίξει με γνώμονα το εθνικό συμφέρον τις πρωτοβουλίες παραγωγής Λογισμικού και Πληροφορικού προϊόντος προς όφελος της Εθνικής τους Οικονομίας Άποψη μου είναι ότι η στήριξη Ακαδημαϊκών Δομών για την παραγωγή και μόνον επιστημονικών μελετών ή την Συμβουλή σε Ομάδες με Ιδέες δεν είναι επαρκές μέτρο. Χρειάζεται κάθε τέτοια πρωτοβουλία να μπορεί να μετουσιωθεί ή να αξιοποιηθεί άμεσα σε εμπορεύσιμο ή ακόμη καλύτερα σε εξαγώγιμο προϊόν. Η χρήσιμη για την Εθνική Οικονομία προσπάθεια είναι εκείνη που από επίπεδο αρχής σε συνδυασμό με τεχνολογική και εμπορική προοπτική θα προσδώσει όφελος καταρχήν στους άμεσα εμπλεκόμενους, αλλά και στη συνέχεια ως ανάδραση στην ενεργοποίηση νέων χρήσιμων για την Εθνική Οικονομία προσπαθειών. Πρότασή μου είναι η δημιουργία Δημόσιας Εταιρείας Στήριξης της Ανάπτυξης Λογισμικού. Η χρηματοδότησή της να προέρχεται από δημόσια χρηματοδότηση και από μικρό μέρος (π.χ. 1-2%) των κερδών των Επιχειρήσεων στις οποίες η Πολιτεία έχει άμεση ή έμμεση μετοχική συμμετοχή, με φορολογική αξιοποίηση για αυτές της συνεισφοράς τους. Η Δημόσια Εταιρεία Στήριξης της Ανάπτυξης Λογισμικού να στηρίζει, χρηματοδοτεί και αξιοποιεί κατατιθέμενες Ιδέες μέχρι την δημιουργία εξαγώγιμου Ψηφιακού και Πληροφορικού εμπορικού προϊόντος. Στην στήριξη περιλαμβάνονται η παροχή πόρων και υποδομών, συμβουλευτικής και εμπορικής υποστήριξης (στοιχειώδεις αρχικές αμοιβές απασχολουμένων, χώροι εργασίας πλήρως εξοπλισμένοι, υποδομές τηλεπικοινωνιών & ενέργειας, στήριξη της δόμησης εταιρικού σχήματος, υλοποίηση ειδικών μελετών αγοράς για την υποστηριζόμενη προσπάθεια, στήριξη της εμπορευσιμότητας διεθνώς του τελικού Ψηφιακού και Πληροφορικού προϊόντος κλπ). Όποτε η κάθε υποστηριζόμενη προσπάθεια λάβει επιχειρηματική οντότητα, μέρος του μετοχικού κεφαλαίου (π.χ. 25%) να περιέρχεται στην Δημόσια Εταιρεία Στήριξης της Ανάπτυξης Λογισμικού, το οποίο και θα παραμένει στο χαρτοφυλάκιο Συμμετοχών της Δημόσιας Εταιρείας Στήριξης της Ανάπτυξης Λογισμικού τουλάχιστον επί πενταετία. Στο ίδιο διάστημα της πενταετίας, η ωφελούμενη προσπάθεια, που θα έχει πλέον εταιρική μορφή, να απολαμβάνει προνομιακής δομής φορολογικά και άλλα κίνητρα για να παραμένει και να δραστηριοποιείται στην Ελλάδα (εξαιρετικά μειωμένο ΦΠΑ, ειδικούς χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, υπό την προϋπόθεση της στήριξης και διεύρυνσης της εξειδικευμένης απασχόλησης, ειδική επιδότηση εξαγωγών σε χώρες εκτός ΕΕ κλπ). Πέραν της πενταετίας να υπάρχει αποκλιμάκωση των κινήτρων, εάν σημαντικό μέρος των κερδών (που θα προκύπτουν εν μέρει και από τα παρασχεθέντα κίνητρα) των εταιρειών που ωφελούνται δεν αποδίδεται ως πόρος (φορολογικά αξιοποιήσιμη παροχή) ή ως πρόσθετη εταιρική συμμετοχή στην Δημόσια Εταιρεία Στήριξης της Ανάπτυξης Λογισμικού. Ειδικά αντικίνητρα θα πρέπει επίσης να υπάρχουν σε περίπτωση που ωφελούμενη εταιρεία μετακινήσει τη δραστηριότητά της εκτός Ελλάδος. Τα κέρδη από ρευστοποίηση των Συμμετοχών της Δημόσιας Εταιρείας Στήριξης της Ανάπτυξης Λογισμικού να επαναδιοδεύονται στις δράσεις της. Με τον ως άνω τρόπο η Παραγωγή Λογισμικού στην Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει Στρατηγικό Τομέα Ανάπτυξης της Εθνικής μας Οικονομίας.