Άρθρο 09 – Υπηρεσίες Ψηφιακής Διακυβέρνησης στα Υπουργεία
- Σε κάθε Υπουργείο ορίζεται, με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού, Υπηρεσία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία δύναται να έχει οποιοδήποτε διοικητικό επίπεδο και η οποία έχει ως αποστολή τον συντονισμό όλων των δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού του Υπουργείου και των εποπτευόμενων από αυτό φορέων, ανεξαρτήτως εάν στο Υπουργείο υπάρχουν πάνω από μια υπηρεσίες με σχετικές με τις ΤΠΕ και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση αρμοδιότητες. Ο προϊστάμενος της υπηρεσίας Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ο υπεύθυνος ψηφιακών δράσεων του προηγούμενου άρθρου.
- Στην Υπηρεσία Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπάγονται όλες οι αρμοδιότητες που σχετίζονται με την αξιοποίηση των ΤΠΕ και γενικότερα τον συντονισμό της υλοποίησης δράσεων ψηφιακής διακυβέρνησης. Ειδικότερα, οι οργανικές μονάδες που υπάγονται στην Υπηρεσία Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρέχουν τεχνική υποστήριξη για την κάλυψη των μηχανογραφικών αναγκών του Υπουργείου και την οργάνωση, λειτουργία και συντήρηση των υποδομών πληροφορικής και επικοινωνιών του Υπουργείου και μεριμνούν ιδίως για την ορθολογική αξιοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων, την ψηφιοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, τη βελτίωση των σχέσεων κράτους – πολίτη, την υποστήριξη προς όλες τις υπηρεσίες του οικείου Υπουργείου και τους εποπτευόμενους φορείς για την υλοποίηση της περαιτέρω χρήσης των πληροφοριών του δημόσιου τομέα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος και την υλοποίηση της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ν. 3882/2010, Α’ 166), τον σχεδιασμό καινοτόμων υπηρεσιών με χρήση ΤΠΕ, καθώς και για κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με την ανάπτυξη της πληροφορικής και των επικοινωνιών στο δημόσιο τομέα.
- Στις υπηρεσίες ψηφιακής διακυβέρνησης προΐστανται υπάλληλοι των κλάδων που προβλέπονται από τους οικείους Οργανισμούς των Υπουργείων.
- Στα Υπουργεία στα οποία υπάγονται οι Ένοπλες Δυνάμεις ή τα σώματα ασφαλείας, η διάρθρωση και οργανωτική δομή των Υπηρεσιών Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται με κοινή απόφαση, των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Εσωτερικών και των οικείων Υπουργών.
- Με μέριμνα του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού, σε κάθε εποπτευόμενο φορέα που παρέχει υπηρεσίες πληροφορικής και επικοινωνιών, συστήνεται ενιαία διοικητική μονάδα Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στη διοικητική μονάδα Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπάγονται όλες οι υφιστάμενες οργανικές μονάδες του φορέα με αρμοδιότητες σχετικές με τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την απλούστευση των διαδικασιών και γενικότερα την υλοποίηση δράσεων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, σύμφωνα με τις αρχές, το πλαίσιο και τις κατευθύνσεις της Βίβλου Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Σε περίπτωση που οι ως άνω μονάδες υφίστανται στους φορείς ως Γενικές Διευθύνσεις, αυτές εξακολουθούν να λειτουργούν στο επίπεδο αυτό, ενσωματώνοντας τυχόν αρμοδιότητες των προηγούμενων εδαφίων που δεν έχουν.
Πολύ σωστά τα σχόλια που αφορούν τη λειτουργία των υπηρεσιών. Ειδικά για τον τομέα Υγεία όπου γίνεται διακίνηση BigData, ήδη σε πολλές περιπτώσεις με υποστήριξη AI, χρειάζεται να υπάρχει πρόβλεψη όχι μόνον για το είδος και μεγεθος των υπο διακίνηση/διαχείριση δεδομένων αλλά του προσωπικου που θα έχει τις αντίστοιχες γνώσεις και εμπειρία.
Δεν είχαμε το χρόνο να μελετήσουμε όλα τα άρθρα αλλά θα χρειασθεί να προσληφθούν επαγγελματίες ΤΠΕ με συγκεκριμένες γνώσεις και εμπειρία.
Πολυ χρησιμο και σημαντικο αρθρο διοτι ως τωρα παντα ακουγαμε για την δηθεν εναρμονιση των υπουργειων με την ψηφιακη διακυβερνηση.Ομως στην πραξη ολα ηταν πυροτεχνημα και κανενα υπουργειο δεν εκανε χρηση τετοιων υπηρεσιων.
Εδω ομως φαινεται η σαφης και ισχυρη θεληση της κυβερνησης να εφαρμοσει το εργο υποχρεωνοντας καθε υπουργειο να συστησει Υπηρεσία Ψηφιακής Διακυβέρνησης.Μετα απο αυτο, και συν όλα τα αναφερομενα αρθρα του νομοσχεδίου που υποχρεωνουν την διοιηκηση, ο πολιτης θα μπορει πλεον να απαιτει εννομως της υπηρεσιες ψηφιακης διακυβερνησης (απεναντι σε όσους θελουν να στεκονται εμποδιο στην εξελιξη της χωρας).Θερμα συγχαρητηρια στη κυβερνηση και σε όσους δουλεψαν σε αυτο το στοχο.
Είναι νομικά αλλά και εμπειρικά τεκμηριωμένο ότι ο μοναδικός κλάδος του οποίου οι υπάλληλοι δύνανται να προΐστανται σε Υπηρεσίες Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ο κλάδος Πληροφορικής, καθότι το δεδομένο αντικείμενο πέραν από δεξιότητες επιχειρησιακής διοίκησης και συντονισμού απαιτεί αποδεδειγμένα ακαδημαϊκές γνώσεις και δεξιότητες της επιστήμης της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών.
Ο δε κλάδος της Πληροφορικής, δεν έχει λάβει την απαιτούμενη προσοχή και την πρέπουσα αξιοποίηση, δυσανάλογα με τις προσπάθειες για μεταρρυθμίσεις και εκσυγχρονισμό της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, με αποτέλεσμα οι περισσότερες θέσεις ευθύνης να παραμένουν προνόμιο των «παραδοσιακών» κλάδων.
Επιπλέον είναι επιτακτική η ανάγκη παροχής επιμορφωτικών προγραμμάτων πιστοποίησης σε μεθοδολογίες Project Management, όπως π.χ PMI, PM2, PRINCE2 κλπ, μέσω του ΕΚΔΔΑ για τα στελέχη των Υπηρεσιών Ψηφιακής Διακυβέρνησης ώστε να είναι ευκολότερη η μετάβαση και η προσαρμογή στις λογικές της Διοίκησης και Συντονισμού Έργων και Δράσεων Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Τέλος καλό θα είναι να προβλεφθεί ειδική μέριμνα για τον κλάδο της Πληροφορικής ώστε αυτός να καταστεί Διυπουργικός κατ’ αντιστοιχία με τον κλάδο των Υπηρεσιών Συντονισμού όπως προβλέπεται στο Ν. 4622/19, άρθρα 38 και 104.
Δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο πρόβλεψη για τη διαδικασία σύστασης υπηρεσίας ψηφιακής διακυβέρνησης στις ανεξάρτητες αρχές
Σχεδόν σε όλα τα Υπουργεία έχουν ήδη συσταθεί και λειτουργούν Δ/νσεις και
Γ. Δ/νσεις Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με το Ν. 3979/11 με αρμοδιότητες κατά βάση αυτές που περιγράφονται στο εδάφιο 2 του παρόντος άρθρου. Αποτέλεσμα λοιπόν θα είναι να αλλάξουν τα Υπουργεία τη λέξη «Ηλεκτρονική» σε «Ψηφιακή» να προσθέσουν και κάνα δυο αρμοδιότητες συντονισμού και σχεδιασμού και ανάπτυξης και όλα καλά.
Για να μη μακρηγορώ, θα πρέπει ο ρόλος της νέας Υπηρεσίας να είναι διακριτός και σαφώς διαχωρισμένος από τις υφιστάμενες δομές ΤΠΕ ήτοι τις παραδοσιακές Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης των οποίων οι αρμοδιότητες ως επί το πλείστον αναλώνονται κυρίως σε υποστηρικτικό ρόλο. Δηλαδή θα πρέπει να εστιάζει στο στο οριζόντιο συντονισμό δράσεων Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανά Υπουργείο μέσω μεθοδολογιών και πρακτικών διαχείρισης έργων (Project Management), στην ωρίμανση, σχεδιασμό και παρακολούθηση της υλοποίησης των τομεακών έργων ΤΠΕ και στην ανάπτυξη πολιτικών και κανόνων στο πνεύμα εφαρμογής της Βίβλου Ψηφιακού Μετασχηματισμού.
Για να επιτευχθεί το παραπάνω ας γίνει αρχή από το όνομα ως «Υπηρεσία (Δ/νση, Γ. Δ/νση) Συντονισμού Ψηφιακής Διακυβέρνησης» και όχι «Υπηρεσία Ψηφιακής Διακυβέρνησης» για τους παραπάνω λόγους.
Αντί της υπηρεσίας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καλύτερο να συσταθεί Μονάδα Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην λογική οριζόντιου management και με στελέχωση από διάφορες (κυρίως core-business και καίριες υποστηρικτικές) υφιστάμενες οργανικές μονάδες κάθε Οργανισμού στο πρότυπο της Μονάδας ΠΣΕΑ της ΕΕΤΤ (2013). Για να λειτουργήσει αυτό, πρέπει να τροποποιηθεί ο ΚΚΔΥ ώστε να «χωρέσει» την λογική του οριζόντιου management παράλληλα με την παλαιολιθική της αυστηρής διοικητικής «πυραμίδας».