Άρθρο 9 Υποχρέωση ενημέρωσης για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό τομέα

1. Κάθε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα με αριθμό εργαζομένων που υπερβαίνει τους πενήντα (50), εφόσον χρησιμοποιεί σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο επηρεάζει οποιαδήποτε διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με τους εργαζομένους με αντίκτυπο στις συνθήκες εργασίας, την πρόσβαση στον χώρο εργασίας ή την αξιολόγησή τους, πριν την πρώτη χρήση του, παρέχει επαρκή και σαφή πληροφόρηση, η οποία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τις παραμέτρους στις οποίες στηρίχθηκε η λήψη της απόφασης.
2. Η υποχρέωση της παρ. 1 καταλαμβάνει και τις ψηφιακές πλατφόρμες κατά την έννοια του άρθρου 68 του ν. 4808/2021 (Α’ 101), ως προς τα φυσικά πρόσωπα που συνδέονται μαζί τους με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου.

  • 14 Ιουλίου 2022, 19:15 | ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΙΛΟΥ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ AI CATALYST

    Η υποχρέωση λογικά θα έπρεπε να υφίσταται και για επιχειρήσεις με μικρότερο από 50 αριθμό εργαζομένων. Τι θα ισχύει για τέτοιες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν συστήματα τεχνητής νοημοσύνης; Ομοίως και για το άρθρο 10.

  • 14 Ιουλίου 2022, 19:31 | Μπάλλας, Πελεκάνος & Συνεργάτες Α.Ε.Δ.Ε.

    Όπως ρητά αναφέρεται και στην υπ’ αρ. 36 αιτιολογική σκέψη της Πρότασης Κανονισμού, τα συστήματα ΤΝ που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων πρέπει να θεωρούνται ως υψηλού κινδύνου, καθώς ενδέχεται να επηρεάσουν σημαντικά τις μελλοντικές προοπτικές σταδιοδρομίας και τα μέσα βιοπορισμού των εργαζομένων, αφού μπορούν να διαιωνίζουν ιστορικές νοοτροπίες διακρίσεων, για παράδειγμα εις βάρος γυναικών, ορισμένων ηλικιακών ομάδων, ατόμων με αναπηρία ή ατόμων συγκεκριμένης φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής ή γενετήσιου προσανατολισμού. Τα συστήματα ΤΝ που χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση των επιδόσεων και της συμπεριφοράς των εν λόγω προσώπων ενδέχεται επίσης να επηρεάσουν τα δικαιώματά τους στην προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικότητας. Η επιβολή της υποχρέωσης του εργοδότη να ενημερώνει σχετικά με τη χρήση συστήματος ΤΝ μόνο σε περίπτωση που απασχολεί άνω των πενήντα (50) εργαζομένων, κρίνεται ως απολύτως άστοχη, αφού η διαφάνεια (θα πρέπει να) αποτελεί ουσιώδες συστατικό της ασφαλούς, αξιόπιστης και δεοντολογικής ΤΝ, ενώ η εν λόγω πρόβλεψη έρχεται και σε πλήρη αντίθεση με τις υποχρεώσεις ενημέρωσης που πηγάζουν από τον ΓΚΠΔ. Επιπλέον, άστοχη κρίνεται και η θέσπιση, ως ελάχιστου περιεχομένου ενημέρωσης των εργαζομένων, η παροχή πληροφοριών μόνον επί των παραμέτρων στις οποίες στηρίχθηκε η λήψη της απόφασης με τη χρήση συστήματος ΤΝ και μάλιστα μόνον πριν από την πρώτη χρήση του συστήματος ΤΝ. Τέλος, δεν υφίσταται δικαίωμα των εργαζόμενων να αντικρούσουν τις αποφάσεις συστημάτων ΤΝ ούτε προβλέπεται η δυνατότητα ανθρώπινης παρέμβασης. Συμπερασματικά, είναι εμφανής η παντελής έλλειψη οποιασδήποτε προσπάθειας θέσπισης κανόνων προς προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων των εργαζομένων παρά τη γνωστή ανισορροπία ισχύος μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου.

  • 14 Ιουλίου 2022, 17:32 | Σπυριδουλα Καρυδα

    Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι εξόχως προβληματική με όποιον τρόπο και αν ερμηνευθεί.
    Το ζήτημα του επιτρεπτού profiling των εργαζομένων είναι εξ ορισμού από πλευράς ΓΚΠΔ και ν.4624/2019 αμφισβητούμενο. Στη θεωρία γίνεται δεκτό με ερμηνεία του άρθρου 22 ΓΚΠΔ ότι ενδέχεται να βρίσκει νομική βάση στη σύμβαση, κατά τη σύναψη της. Άλλοι σχολιαστές εκτιμούν ότι δεν είναι επιτρεπτό σε καμία περίπτωση, υπάρχουν δε χώρες πχ η Γερμανία που το έχουν απαγορεύσει ρητώς στους δημοσιους υπαλλήλους. Το άρθρο 22 ΓΚΠΔ είναι από τα πιο αμφιλεγόμενα του ΓΚΠΔ και η ερμηνεία του είναι ανοιχτή από το ΔΕΕ, όπως ήδη έχω επισημάνει. Θα εισφερω την απο 25.10.2019 απόφαση της Επιτρόπου της Κυπριακής Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία κλήθηκε να αντιμετωπίσει σχετικά το ζήτημα κατόπιν καταγγελίας εργαζομένων ( σύστημα Bradford) και τις εισαγωγικές της σκέψεις, θέματα για τα οποία προβληματίστηκα και εγώ σε προηγούμενη παρέμβαση μου.
    Ούτε το κριτήριο των 50 ατόμων είναι ασφαλές…ούτε ο ορισμός της επιχείρησης δίνεται. Επίσης, αν αναγνωσθεί με συγκεκριμένο τρόπο είναι σαν να χορηγεί άδεια κατάρτισης profiling σε όλες τις ιδιωτικές επιχειρήσεις και μάλιστα χωρίς δικαίωμα ενημέρωσης των εργαζομένων…
    Εκτιμώ ότι και εδώ η συνδρομή της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων θα εισφέρει σημαντικά στη βελτίωση της προτεινόμενης διάταξης από πλευράς προστασίας θεμελιωδών δικαιωμάτων των εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων με τυχόν αναπηρίες κλπ…περιπτώσεις που υπάγονται ούτως η άλλως στα ευαίσθητα δεδομένα του άρθρου 9 ΓΚΠΔ και άρθρου 22 ν. 4624/2019 και από αυτή την άποψη η παρέμβαση του Συνδέσμου με βρίσκει απολύτως σύμφωνη, έστω και εάν θεμελιώνεται σε άλλη νομική βάση.
    Οι ρυθμίσεις όμως αυτές κυρίως πλήττουν τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και αυτό είναι πια γενική παραδοχή.
    Ζητήστε τη συμβουλή expert στο δίκαιο δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η προτεινόμενη ρύθμιση εμπεριέχει σοβαρούς κινδύνους για τα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε διακρίσεις. Εξάλλου αυτό είναι και ένα από τα βασικότερα προβλήματα του αλγόριθμου και αυτός είναι και ο λόγος της δημόσιας αυτής παρέμβασης μου.
    Με τιμή
    Σ.Κ

  • 13 Ιουλίου 2022, 16:05 | Χ.Γ.

    Άρθρο 9
    Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος θέσπισης ελάχιστου ορίου πενήντα (50) εργαζόμενων προκειμένου η ιδιωτική επιχείρηση να έχει τη συγκεκριμένη υποχρέωση. Αντίθετα, το όριο αυτό εξαιρεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό τις επιχειρήσεις του εργασιακού τομέα, καταστρατηγώντας έτσι τα δικαιώματα μεγάλο ποσοστού των εργαζομένων της χώρας.

  • 3. Στο άρθρο 9 «Υποχρέωση ενημέρωσης για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό τομέα», η παρ. 1 να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
    «1. Κάθε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα με αριθμό εργαζομένων που υπερβαίνει τους πενήντα (50), εφόσον χρησιμοποιεί σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο επηρεάζει οποιαδήποτε διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με τους εργαζομένους με αντίκτυπο στις συνθήκες εργασίας, την πρόσβαση στον χώρο εργασίας ή την αξιολόγησή τους, πριν την πρώτη χρήση του, παρέχει επαρκή και σαφή πληροφόρηση, η οποία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τις παραμέτρους στις οποίες στηρίχθηκε η λήψη της απόφασης καθώς και πως διασφάλιζεται η εφαρμογή της αρχή της ίσης μεταχείρισης και η καταπολέμηση των διακρίσεων στην απασχόληση και την εργασία λόγω φύλου, φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου».
    Επισήμανση: Η αρχή της ίσης μεταχείρισης στην εργασία και την απασχόληση επιβάλλεται από την εθνική μας νομοθεσία με τους. ν.4443/2016 και ν. 3896/2010.