Άρθρο 28 Διαδικασία πληρωμής των αναδόχων για έργα που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.

 

Η υποχρέωση έκδοσης τιμολόγιου παροχής υπηρεσιών και τιμολογίου πώλησης αγαθών από τους αναδόχους των έργων που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε γεννάται κατ’ εξαίρεση κατά τον χρόνο πιστοποίησης της δαπάνης του έργου από τα αρμόδια όργανα της Κοινωνίας της Πληροφορίας Μ.Α.Ε και ειδικότερα με την ημερομηνία Έκδοσης Απόφασης Παραλαβής του έργου με πρόβλεψη για καταβολή χρηματικού τιμήματος και όχι με την ημερομηνία παροχής των υπηρεσιών ή παράδοσης ή αποστολής των αγαθών. Το τιμολόγιο δύναται να εκδίδεται μέχρι το τέλος της ετήσιας περιόδου εντός της οποίας έγινε η πιστοποίηση της δαπάνης.

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 13:44 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΜΥΡΝΙΟΣ

    Παρατηρήσεις επί της Δημόσιας Διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείο Ψηφιακής διακυβέρνησης

    Contents
    Παρατηρήσεις επί της Δημόσιας Διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείο Ψηφιακής διακυβέρνησης (επισυνάπτεται) 2
    Α) Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα 3
    Β) Ημερομηνίες παράδοσης -παραλαβής και τιμολόγησης 4
    Γ) Ηλεκτρονική τιμολόγηση 4
    Δ) Νομικού λόγοι 5


    Παρατηρήσεις επί της Δημόσιας Διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείο Ψηφιακής διακυβέρνησης (επισυνάπτεται)
    Στο Άρθρο 28 αναφέρει :
    Άρθρο 28 Διαδικασία πληρωμής των αναδόχων για έργα που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. Η υποχρέωση έκδοσης τιμολόγιου παροχής υπηρεσιών και τιμολογίου πώλησης αγαθών από τους αναδόχους των έργων που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε γεννάται κατ’ εξαίρεση κατά τον χρόνο πιστοποίησης της δαπάνης του έργου από τα αρμόδια όργανα της Κοινωνίας της Πληροφορίας Μ.Α.Ε και ειδικότερα με την ημερομηνία Έκδοσης Απόφασης Παραλαβής του έργου με πρόβλεψη για καταβολή χρηματικού τιμήματος και όχι με την ημερομηνία παροχής των υπηρεσιών ή παράδοσης ή αποστολής των αγαθών. Το τιμολόγιο δύναται να εκδίδεται μέχρι το τέλος της ετήσιας περιόδου εντός της οποίας έγινε η πιστοποίηση της δαπάνης.

    Α) Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα

    1. .Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4308/2014 (ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ) ορίζονται σχετικά με το χρόνο έκδοσης του τιμολογίου τα εξής:
    «1. Η υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου γεννάται κατά το χρόνο που πραγματοποιείται η αποστολή ή παράδοση των αγαθών ή των υπηρεσιών.

    2. Ο χρόνος έκδοσης τιμολογίου καθορίζεται ως εξής:
    α) Σε περίπτωση πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, τιμολόγιο εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη 15η ημέρα του επόμενου μήνα της παράδοσης ή αποστολής αγαθών ή της ολοκλήρωσης της υπηρεσίας, κατά περίπτωση.
    β) Σε περίπτωση συνεχιζόμενης παροχής αγαθών, υπηρεσίας ή κατασκευής έργου, το τιμολόγιο εκδίδεται μέχρι τη 15η ημέρα του επόμενου μήνα από την περίοδο στην οποία μέρος της σχετικής αμοιβής καθίσταται απαιτητό για τα αγαθά ή τις υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί ή το μέρος του έργου που έχει ολοκληρωθεί.
    γ) Σε περίπτωση απόκτησης δικαιώματος λήψης υπηρεσίας, με την απόκτηση του δικαιώματος αυτού.
    δ) Στην περίπτωση έκδοσης συγκεντρωτικού τιμολογίου της παρ. 3 του άρθρου 10, το συγκεντρωτικό τιμολόγιο εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη 15η του επόμενου μήνα από το μήνα εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε το πρώτο γεγονός πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που συμπεριλαμβάνεται στο συγκεντρωτικό τιμολόγιο.
    ε) Ειδικά, όταν ο αγοραστής των αγαθών ή υπηρεσιών είναι το Δημόσιο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το τιμολόγιο δύναται να εκδίδεται μέχρι το τέλος της ετήσιας περιόδου μέσα στην οποία έγινε η παράδοση ή η αποστολή των αγαθών ή η παροχή των υπηρεσιών ή η πιστοποίηση δημόσιων έργων ή η οριστικοποίηση της συναλλαγής από τον αγοραστή, κατά περίπτωση.»

    3. Στο περιεχόμενο του τιμολογίου, εκτός των άλλων, και συγκεκριμένα στις περιπτώσεις α΄ και ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 9 του ν.4308/2014 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ορίζεται ότι:
    «1. Το τιμολόγιο φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:
    α) Την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου.
    …..
    ζ) Την ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε ή ολοκληρώθηκε η παράδοση αγαθών ή η παροχή υπηρεσιών, εφόσον η ημερομηνία αυτή δεν συμπίπτει με την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου». …»
    4. Επίσης το ίδιο ορίζεται στο άρθρο 226 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 28ης Νοεμβρίου 2006 σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας, όπως ισχύει κωδικοποιημένη. Αναλυτικότερα, σχετικά με το περιεχόμενο των τιμολογίων ορίζεται, εκτός των άλλων ενδείξεων ότι πρέπει να αναγράφεται η ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου και στην περίπτωση 7 ακόμα ορίζεται ότι αναγράφεται και « η ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε ή ολοκληρώθηκε η παράδοση αγαθών ή η παροχή υπηρεσιών ή η ημερομηνία κατά την οποία καταβλήθηκε η προκαταβολή που αναφέρεται στο άρθρο 220, σημεία 4) και 5), εφόσον η εν λόγω ημερομηνία είναι καθορισμένη και διαφέρει από την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου,»
    5. Ακόμα αναφέρουμε και την παρ.11.2.13 της εγκυκλίου ΠΟΛ.1003/2015 με τις ερμηνευτικές οδηγίες εφαρμογής των διατάξεων περί ΕΛΠ όπου ορίζονται τα εξής: «11.2.13. Με δεδομένες τις νομικές ρυθμίσεις περί του χρόνου έκδοσης τιμολογίων και τη σχετική πρακτική πριν την ψήφιση του Ν. 4308/2014, οι οντότητες έχουν ήδη οργανώσει τη σχετική διαδικασία για έκδοση των σχετικών παραστατικών εντός της εκάστοτε κλειόμενης χρήσης. Διευκρινίζεται ότι ο παρών νόμος παρέχει το δικαίωμα (χωρίς υποχρέωση) έκδοσης του τιμολογίου πώλησης μέχρι την 15 Ιανουαρίου του επόμενου έτους. Συνεπώς, οι οντότητες δύνανται, τηρώντας αυτό το νόμο, να συνεχίσουν τη διαδικασία έκδοσης τιμολογίων που ήδη εφαρμόζουν.»

    Β) Ημερομηνίες παράδοσης -παραλαβής και τιμολόγησης
    Είναι δεδομένο ότι η παραλαβή καθυστερεί σε σχέση με την παράδοση των υλικών και των υπηρεσιών.
    Η διάταξη που περιγράφεται στην δημόσια διαβούλευση ορίζει ότι η τιμολόγηση έπεται της παραλαβής.
    Επειδή η απαίτηση του αναδόχου ξεκινά από την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου η επιπλέον χρονική περίοδος επιφέρει ένα επιπλέον χρηματοοικονομικό κόστος για τον Ανάδοχο.
    Γ) Ηλεκτρονική τιμολόγηση
    Η αποτυπωμένη και υλοποιημένη διαδικασία ηλεκτρονική τιμολόγησης από Ανάδοχο προς Φορέα δεν έχει λάβει υπ’ όψη της την παραλαβή.
    Συνεπώς απαιτείται για την ηλεκτρονική τιμολόγηση ένα ορόσημο ΜΗ ηλεκτρονικό , η παραλαβή, μέσα στην πλήρως ηλεκτρονική διαδικασία.
    Οι πάροχοι ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα πρέπει με ηλεκτρονικό τρόπο να πιστοποιούν ότι υπάρχει παραλαβή για το εκάστοτε τιμολόγιο ώστε να το δέχονται

    Δ) Νομικού λόγοι
    1. Η διάταξη αυτή, που εισάγει την νέα έννοια «πιστοποίηση δαπάνης» στη νομοθεσία για ειδική-εξαιρετική κατηγορία δημοσίων συμβάσεων, δεν ορίζει τι θα ισχύσει ως προς την υποχρέωση τιμολόγησης αν η απόφαση παραλαβής δεν συμπεριλάβει πρόβλεψη για καταβολή χρηματικού τιμήματος.
    2. Πριν την έκδοση απόφασης παραλαβής, για την οποία δεν τίθεται νόμιμη προθεσμία, δύναται βάσει νομοθεσίας να χωρήσει αυτοδίκαιη παραλαβή υπηρεσιών, επομένως τίθεται ερμηνευτικό ζήτημα πότε γεννάται η υποχρέωση τιμολόγησης από τον Ανάδοχο στην περίπτωση αυτή.
    3. Δεν ορίζεται για ποιούς νόμιμους λόγους ρυθμίζεται εξαίρεση από τους γενικούς κανόνες τιμολόγησης, επομένως εγείρεται ζήτημα συνταγματικότητας της ρύθμισης.
    4. δεν ορίζεται χρονικά ποιές συμβάσεις θα καταλαμβάνει η εν λόγω ρύθμιση -δηλ. αν αφορά συμβάσεις από διαγωνισμούς που προκηρύσσονται μετά την τυχόν δημοσίευση του Νόμου ή και ήδη συναφθείσες συμβάσεις.

    Με εκτίμηση

    ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΜΥΡΝΙΟΣ
    ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
    Public Sector & Software Products BU

    Tel: +30 211 999 1418 | Mob.: +30 699 999 1418 | Email: smyrniosc@unisystems.gr
    19-23 Alexandrou Pantou St.,
    GR-176 71 Kallithea, Athens
    http://www.unisystems.gr

  • 20 Νοεμβρίου 2023, 15:28 | Δρ Γεώργιος Γιαννιτσιώτης

    Μήπως πρέπει να βελτιωθεί-ψηφιοποιηθεί η διαδικασία ελέγχου/παραλαβής αγαθών-υπηρεσιών από πλευράς Δημοσίου ώστε να παύσει να είναι γραφειοκρατική/αγκυλωμένη σε έγχαρτες πρακτικές περασμένων αιώνων, αντί της ανωτέρω ρύθμισης που, ευλόγως προκύπτει για την προστασία των προμηθευτών από χρεωκοπία λόγω χρονοβόρας παλαιολιθικής διαδικασίας παρακολούθησης/παραλαβής-πληρωμής προμηθευτή;

  • 18 Νοεμβρίου 2023, 14:13 | Basiliy

    OK Bravo