Στο άρθρο 24 του ν. 2130/1993 (A’ 62), περί του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, προστίθεται παρ. 18Α ως εξής:
«18Α. Το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο», με την ολοκλήρωση καταχώρισης κάθε εγγραπτέας πράξης με την οποία μεταβιβάζεται η κυριότητα ακίνητου, ενημερώνει τον Δήμο, στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται το ακίνητο, α) για το εμβαδόν του ακίνητου, του οποίου η κυριότητα μεταβάλλεται, και β) για τα στοιχεία του δικαιοπάροχου και του αποκτώντα την κυριότητα του ακινήτου, όπως αυτά καταχωρίζονται στη βάση δεδομένων του Ελληνικού Κτηματολογίου με την καταχώριση κάθε εγγραπτέας πράξης. Μετά από την ενημέρωση του πρώτου εδαφίου, τυχόν οφειλή Τέλους Ακίνητης Περιουσίας βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις ισχύουσες διατάξεις στην Ταμειακή Υπηρεσία του δικαιούχου Δήμου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθορίζονται η διαδικασία ενημέρωσης του πρώτου εδαφίου και ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα διαλειτουργητικοτήτων με άλλα πληροφοριακά συστήματα ή μητρώα του δημόσιου τομέα, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την ασφάλεια της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, καθώς και κάθε αναγκαία, τεχνική ή άλλη, λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.».
Οι δημοτικές υπηρεσίες εξυπηρετώντας τις αιτήσεις για βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ, ελέγχουν τα ακίνητα και για ΔΤΔΦ, δεδομένου ότι τα τέλη αυτά ακολουθούν διαφορετικές διατάξεις και ως προς το ύψος και την κλιμάκωσή τους και ως προς την επιβολή τους (διαφορετικοί συντελεστές ΤΑΠ και ΔΤΔΦ, διαφορετική επιβολή -καθαρά στο ΤΑΠ, μικτά στα ΔΤΔΦ κλπ). Το ΤΑΠ σαν έσοδο είναι μικρό συγκριτικά με τα ΔΤ. Και όντως απασχολείται πολύ προσωπικό και καταναλώνονται πολλές εργατοώρες στον έλεγχο των ακινήτων. Ακίνητα που είναι καταχωρημένα στα Ε9 των πολιτών και θα μπορούσαν να εξοφλούν τις οφειλές τους αυτοματοποιημένα, εύκολα και γρήγορα, αν οι δημοτικές υπηρεσίες είχαν πρόσβαση στα ακίνητα της διοικητικής περιφέρειας του Δήμου τους. Χρόνια ακούμε για την ενεργοποίηση της πρόσβασης των δημοτικών υπηρεσιών στα στοιχεία των ακινήτων. Το 2014-2016 είχε καταργηθεί η υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ και πάλι. Η διάταξη αυτή είχε διάρκεια μία διετία, μόνο. Οι δημοτικές υπηρεσίες, έβλεπαν το συμβόλαιο όποτε και εάν ερχόταν ο νέος ιδιοκτήτης προκειμένου να μπορέσουν να κάνουν έλεγχο και εκκαθάριση τυχόν οφειλών στον παλιό ιδιοκτήτη για όσο το είχε στην ιδιοκτησία του και στο νέο ιδιοκτήτη από τότε που το απέκτησε. Δοκιμασμένη η κατάργηση και δεν λειτούργησε. Και η παροχή στοιχείων από το Κτηματολόγιο μάλλον αμφίβολη είναι, δεδομένου ότι το Κτηματολόγιο είναι επιβαρυμένο ήδη. Επιπλέον χωρίς αριθμό παροχής οι δήμοι δεν μπορούν να βρουν το ακίνητο. Για τα μη ηλεκτροδοτούμενα επίσης υπάρχει πρόβλημα. Επομένως, απαιτείται: 1) εξέταση και εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου και για το ΤΑΠ και για τα ΔΤΔΦ 2) χορήγηση πρόσβασης των δημοτικών υπηρεσιών, στα στοιχεία των ακινήτων που διατηρούνται στην ΑΑΔΕ.
Η διάταξη είναι ασαφής. Η κατάργηση της υποχρέωσης προσάρτησης ΤΑΠ, όπως δείχνει το λεκτικό, μάλλον αφορά συμβόλαια που υποβάλλονται στα Κ.Γ. του Φορέα. Στα λοιπά Κ.Γ. (έμμισθα και άμισθα, καθώς και τα εναπομείναντα Υποθηκοφυλακεία), θα υπάρχει αυτή η υποχρέωση? Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Κ.Γ. Θεσσαλονίκης (δεν ανήκει στο Φορέα), το οποίο λόγω φόρτου και έλλειψης προσωπικού καταχωρίζει τις πράξεις 20 μήνες μετά την υποβολή. Πού θα βρεθεί το προσωπικό για αυτήν την δουλειά? Τέλος, ασαφές είναι σε ποιόν θα στέλνει ο αρμόδιος Δήμος τον λογαριασμό για το ΤΑΠ. Όλες οι μέχρι σήμερα ισχύουσες διατάξεις προστατεύουν τον αγοραστή, ώστε να μην αγοράσει ακίνητο βεβαρυμένο με φόρους και τέλη τρίτων. Λογικά, θα πρέπει να αναγράφουμε επιπλέον όρους στα συμβόλαια, ώστε να προστατευθεί και να μην χρειαστεί να πληρώσει εάν του στείλει λογαριασμό ο Δήμος. Η διάταξη αυτή, λοιπόν, περισσότερα προβλήματα προκαλεί από αυτά που λύνει. Καλύτερα καταργήστε το ΤΑΠ και δώστε στους Δήμους ποσοστό από τον ΕΝΦΙΑ ως έσοδο.
Αν και προβλέπεται ρητά στο άρθρο 105 του Ν 4495/2017, εντούτοις δεν έχει αποσταλεί από το Τ.Ε.Ε. στους Δήμους κανένα στοιχείο για τα αυθαίρετα τα οποία έχουν νομιμοποιηθεί.Πως θα διασφαλιστεί η εφαρμογή της διάταξης από το Ελληνικό Κτηματολόγιο?
Βέβαια ακόμα και στην περίπτωση που όντως λειτουργήσει, θα υπάρξει πρόβλημα σχετικά με τις χρεώσεις αναδρομικών δημοτικών τελών ως προς τα ΔΤ (τέλη καθαριότητας και φωτισμού) και τον ΔΦ (δημοτικό φόρο), καθώς δεν θα έχει ο Δήμος την πληροφορία σχετικά με το ποια από τα κτίσματα ηλεκτροδοτούνται από την παροχή και ποια όχι.
Θα ενημερώνεται ο Δήμος για τον αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος? Θα έχει την υποχρέωση ο συμβολαιογράφος να αναγράφει τον αριθμό παροχής καθώς και ποια από τα μεταβιβαζόμενα κτίσματα είναι ηλεκτροδοτούμενα?
Η καθυστέρηση σύνταξης συμβολαίων δεν προέρχεται από την έκδοση των βεβαιώσεων ΤΑΠ. Σε υπηρεσία που γνωρίζω οι βεβαιώσεις ΤΑΠ εκδίδονται άμεσα(εντός τριών ημερών). Στο παρελθόν για χρονικό διάστημα που δεν ήταν απαραίτητη η βεβαίωση ΤΑΠ (γύρω στο 2015) οι Δήμοι έχασαν πάρα πολλά έσοδα. Για να εκδοθεί μια βεβαίωση ΤΑΠ ο Δήμος ελέγχει συνολικά το ακίνητο για οφειλές . Από τη στιγμή που θα φύγει η διαδικασία ελέγχου από τους Δήμους θα υπάρχει πολύ μεγάλη αιμορραγία όσον αφορά τα έσοδα τους.
Α) Αν δεν συνδεθεί η ενημέρωση από το Κτηματολόγιο με τον 8ψηφιο αριθμό παροχής ρεύματος θα έχουμε το απόλυτο χάος . Οι Δήμοι δεν έχουν στο μητρώο τους συνδεδεμένο τον αρ. παροχής με το ΚΑΕΚ και το ΑΤΑΚ του ακινήτου.
Β)ΠΛΗΡΗΣ κατάργηση του ΤΑΠ και απόδοση ενός ποσοστού μέσω ΕΝΦΙΑ. ΟΙ Δ.Ο.Υ. έχουν όλη την πληροφορία για την ιδιοκτησία οι δήμοι ΔΕΝ ενημερώνονται για τις αλλαγές ιδιοκτησίας. Οι Δήμοι στέλνουν βάσει νόμου ειδοποιήσεις για είσπραξη ΤΑΠ ακόμα και για ποσά 0.90 € όταν το γραμματόσημο κοστίζει 1,20 € .Επιπλέον η αποστολή μπορεί να γίνει 2 φορές για το ίδιο ποσό (μία από το τμήμα εσόδων και μία από ταμείο του Δήμου!!!!). Η κοινοποίηση της οφειλής πολλές φορές γίνεται και από την Ελληνική αστυνομία!!! Απασχολούνται τόσοι φορείς για να εισπραχθεί (όχι πάντα) μικροποσό που στο τέλος το ελληνικό δημόσιο χρεώνεται (εργατοώρες ,έξοδα αποστολής κ.τ.λ.).
Γ) Κατάργηση της αποστολής ειδοποιήσεων και ενημέρωση των πολιτών μέσω TAXIS για οφειλές στο Δημόσιο. Ακόμα και οι ηλικιωμένοι θα ενημερώνονται για τις οφειλές από τους λογιστές έστω μία φορά το χρόνο που υποβάλλουν φορολογική δήλωση.
Με την υλοποίηση των Β και Γ Θα είναι πολύ μεγάλη η αποδέσμευση ανθρωπίνου δυναμικού και η αύξηση της εισπραξιμότητας – των εσόδων.
Δεν είναι το πρόβλημα η βεβαίωση ΤΑΠ .Η διαδικασία είσπραξης του τέλους είναι το πρόβλημα. Επιτέλους κάντε μία διαβούλευση με τους υπαλλήλους που ασχολούνται με το αντικείμενο. Φτιάξτε μία πλατφόρμα όπου θα συζητούνται μ τηλεδιάσκεψη ή με άλλο τρόπο αυτά τα θέματα.
Σύμφωνα με το άρθρο 105 του Ν 4495/2017, «Το Τ.Ε.Ε. αποστέλλει ανά εξάμηνο στους κατά τόπον αρμόδιους Ο.Τ.Α. στοιχεία των υπαγωγών προκείμενου να βεβαιωθούν τα αναλογούντα τέλη». Μέχρι σήμερα, δεν έχει αποσταλεί από το Τ.Ε.Ε. κανένα στοιχείο στους Δήμους, χωρίς να υπάρχει μέριμνα ώστε να εφαρμοστεί αυτή η διάταξη. Γιατί να θεωρήσουμε ότι θα λειτουργήσει με το Κτηματολόγιο;;;
Έστω όμως ότι θα εφαρμοστεί: Στους τίτλους μεταβίβασης ακινήτων, δεν υπάρχει πρόβλεψη/υποχρέωση για αναγραφή της παροχής ηλεκτροδότησης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου. Ούτε προβλέπεται ως προϋπόθεση για την μετεγγραφή του ή απαιτείται για την καταχώρηση της εγγραπτέας πράξης από το Κτηματολόγιο. Πώς θα γίνεται λοιπόν η αντιστοίχιση του μεταβιβαζόμενου ακινήτου με τον αντίστοιχο αριθμό παροχής; Ο ΔΕΔΔΗΕ αναγράφει τα στοιχεία του χρήστη του ακινήτου – που δεν συνεπάγεται ότι είναι και ο ιδιοκτήτης. Ούτε με την διεύθυνση του ακινήτου είναι εφικτός ο εντοπισμός του για να γίνουν σε δεύτερο χρόνο οι τυχόν χρεώσεις οφειλών ΤΑΠ, καθώς το μεταβιβαζόμενο ακίνητο μπορεί να αποτελεί διαμέρισμα σε πολυκατοικία. Επισημαίνεται ότι για τον εντοπισμό ενός ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου από τους Δήμους κλειδί είναι ο αριθμός παροχής ρεύματος.
Ακόμη και στην εφαρμογή που έχει αναπτυχθεί από την ΚΕΔΕ (https://govhub.gr/real-estate/propertyDetail) , αν η αναζήτηση των στοιχείων ακινήτου γίνει με βάση το ΑΦΜ του ιδιοκτήτη, δεν αναγράφεται ο αριθμός παροχής. Άρα,δεν είναι εφικτό από τις διαθέσιμες πηγές που έχει ένας Δήμος, να συνδέσει τα στοιχεία του μεταβιβάζοντα με τον αριθμό παροχής του ακινήτου, σε κάθε περίπτωση.
Επιπροσθέτως, παρότι ίσχυσε ο ευεργετικός Νόμος 4647/19 άρθρ 51, πολλοί ιδιοκτήτες δεν προέβησαν σε δηλώσεις των επιπλέον τετραγωνικών των ακινήτων τους. Άρα, δεν διασφαλίζεται ότι οι Δήμοι εισπράττουν ήδη για τα ορθά τετραγωνικά μέτρα από όλα τα ακίνητα που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων τους.
Τέλος, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες που ισχύουν στις εξαιρέσεις μη επιβολής ΤΑΠ (βλ άρθρο 24 παρ.7 Ν.2130/93, όπως τροποποιήθηκε από την παρ.1 του άρθρου 60 του Ν.4483/17).
Συμπερασματικά, με την διαφαινόμενη κατάργηση της βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, οι Δήμοι θα χάσουν κάθε δυνατότητα εντοπισμού και επαλήθευσης στοιχείων των μεταβιβαζομένων ακινήτων και κατά συνέπεια τη δυνατότητα του ορθού υπολογισμού και ως εκ τούτου την βεβαίωση και είσπραξη πιθανόν οφειλών.
Άλλως, να προβλεφθεί ως υποχρέωση του συμβολαιογράφου, αντί της αναφοράς ύπαρξης βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ – που υπάρχει σήμερα – να αναγράφει τον αριθμό παροχής ρεύματος του ακινήτου. Και να αποτελέσει αυτό το δεδομένο, το υπ αριθμ (γ) στοιχείο του παρόντος άρθρου, για το οποίο θα ενημερώνει το Κτηματολόγιο τους Δήμους.
Μια σημαντική παράμετρος που θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν είναι τα ακριβή στοιχεία που θα κοινοποιεί το Ελληνικό Κτηματολόγιο στον εκάστοτε Δήμο. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει η δυνατότητα να ταυτοποιείται εύκολα και γρήγορα το ακίνητο με το υπάρχον μητρώο που τηρείται από το γραφείο ΤΑΠ του Δήμου.
Πέραν από το ΑΦΜ του προηγούμενου ιδιοκτήτη, την διεύθυνση, το οικοδομικό τετράγωνο και την επιφάνεια, θα πρέπει να κοινοποιείται και ο αριθμός της 8-ψήφιας παροχής ηλεκτρ. ρεύματος για τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα.
Το ΤΑΠ πρέπει να καταργηθεί. Είναι ίδιας μορφής φορολόγηση με τον ΕΝΦΙΑ. Θα απελευθερωθούν εκατοντάδες αν όχι παραπάνω θέσεις εργασίας στους ΟΤΑ σε μια περίοδο με μεγάλη έλλειψη προσωπικού. Θα μειωθεί απίστευτα η γραφειοκρατία ενώ η απώλεια εσόδων των Δήμων μπορεί να αντισταθμιστεί μέσω του ΕΝΦΙΑ(με αύξηση του ποσοστού που αποδίδεται στους ΟΤΑ ΕΦΟΣΟΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ).Γιατί στους περισσότερους Δήμους αυτά που τελικά εισπράττονται από τις βεβαιώσεις οφειλών ΤΑΠ είναι πολύ χαμηλότερα ποσοστιαία από τα αντίστοιχα ποσοστά του ΕΝΦΙΑ.
Δεκτή η κατάργηση του ΤΑΠ για την απλούστευση και επιτάχυνση της διαδικασίας
μεταβίβασης ακινήτων, αλλά ένα ακόμη έργο για μας; Εννοώ την ενημέρωση του Δήμου από τα Κτηματολογικά Γραφεία με όλα τα στοιχεία της μεταβιβαστικής πράξης. Δεν υπάρχει προσωπικό στα γραφεία του Φορέα που να ασχοληθεί και με αυτό.
Απαιτείται η κατάργηση του Τ.Α.Π. (αρθ.24 του ν.2130/93) και όχι μόνο του πιστοποιητικού, επειδή α) με την παρ.6 Άρθρο 13 Ν. 4223/2013 προβλέφθηκε ως έσοδο των Δήμων ποσοστό 11,3% των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του ΕΝ.Φ.Ι.Α. β) εάν τυχόν τα έσοδα Τ.Α.Π. των Δήμων είναι τυχόν μεγαλύτερα από το ποσοστό που προβλέφθηκε, μπορεί απλώς να αυξηθεί αντίστοιχα το προβλεπόμενο ως άνω ποσοστό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. (ώστε ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. να αποκτήσει, τουλάχιστον εν μέρει, ανταποδοτικό χαρακτήρα) γ) Επειδή τα ακίνητα είναι ακριβέστερα καταγεγραμμένα στην βάση υπολογισμού του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και πλέον έχουν ενταχθεί στο αντικειμενικό σύστημα όλες οι περιοχές (οι ελάχιστοι οικισμοί που απέμειναν είναι ή ερημωμένοι η μη οριοθετημένοι ) και συνεπώς είναι δυνατός ο υπολογισμός μηχανογραφικά, σε κάθε περίπτωση του Τ.Α.Π. αλλά και των Δημοτικών Τελών, ώστε να αποσυνδεθούν οι πάροχοι ενέργειας από την είσπραξη των τελών.