Από 1ης.1.2024, για τη διενέργεια του νομικού ελέγχου και την καταχώριση, σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), αιτήσεων εγγραπτέων πράξεων, που έχουν υποβληθεί και υποβάλλονται σε Κτηματολογικά Γραφεία και Υποκαταστήματα του ν. 4512/2018 (Α’ 5) και του ν. 2664/1998, καθίσταται υποχρεωτική η χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής με την ονομασία Πλατφόρμα Νομικού Ελέγχου Εγγραπτέων Πράξεων (http://eisigites. ktimatologio.gr/) που προβλέπεται στην υπό στοιχεία 45877ΕΞ2023/20.10.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Β΄ 6130), όπως εκάστοτε ισχύει.
Μήπως η χρήση αυτής της περίφημης πλατφόρμας πλην της «επίλυσης» των εκκρεμοτήτων θα οδηγήσει και στην κατάργηση του ανθρώπινου δυναμικού (ελαχιστοποίηση προσωπικού) αλλά και του θεσμικού ρόλου του Προϊσταμένου (Κ/Γ ή Υποκαταστήματος) αφού στην πραγματικότητα του αφαιρεί την δικαιοδοσία που προκύπτει από το νόμο;
Ποιοι θα είναι αυτοί οι νομικοί εισηγητές οι οποίοι θα επιλύσουν εκκρεμείς υποθέσεις (ιδιώτες δικηγόροι) που ίσως να μην είναι γνώστες του πολύπλοκου αντικειμένου του ελέγχου μιας προς καταχώριση πράξης, ιδίως τη στιγμή που παρατηρείται το φαινόμενο πολλοί εξ’ αυτών να προσέρχονται στα καταστήματα του Φορέα και να αναζητούν γνώμες και λύσεις από τους Προϊσταμένους που έχουν συσσωρευμένη εμπειρία ετών ως πρώην Υποθηκοφύλακες;
Προτείνουμε να προβλεφθεί ότι ένα μικρό ποσοστό (10%) των τελών καταχώρησης θα καταβάλλεται με την υποβολή της αίτησης καταχώρησης εγγραπτέας πράξης και το υπόλοιπο (90%) να καταβάλλεται εφόσον ολοκληρωθεί ο νομικός έλεγχος της εγγραπτέας πράξης και ότι αυτή θα καταχωρίζεται στο κτηματολογικό φύλλο εντός 2 εργάσιμων ημερών από την ολοσχερή πληρωμή των τελών.
Η μονιμότητα της Πλατφόρμας πέρα της 31/12/2024 θα δημιουργήσει ένα Παράπλευρο Κτηματολόγιο με χειριστές τους δικηγόρους του Φορέα και τους δικηγόρους των προγραμματικών συμβάσεων οι οποίοι παράλληλα ασκούν και ιδιωτικό έργο αφού διατηρούν δικηγορικά γραφεία ή συνεργάζονται με δικηγορικά γραφεία. Ήδη σήμερα μεγάλο μέρος των εκκρεμοτήτων οι δικηγόροι των Κ.Γ το χειρίζονται ιδιωτικά μέσω των γραφείων ή μέσω των δικαστηρίων.
Η χρήση της εφαρμογής δεν θα πρέπει να θίγει την κατά τόπον αρμοδιότητα των Κ/Γ και των Υποκαταστημάτων τους και εάν αυτό απαιτείται για την μείωση των εκκρεμοτήτων, αυτό δεν θα πρέπει να είναι πέραν της 31/12/2024 ημερομηνία κατά την οποία θα πρέπει να έχει καλυφθεί και αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση του Φορέα. Σε διαφορετική περίπτωση ο ρόλος της περιφερειακής δομής καταργείται.
Bravo