Σκοποί του παρόντος είναι:
α) η επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου, η διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων και η ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο»,
β) η απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων,
γ) η μείωση της γραφειοκρατίας και της επιβάρυνσης των συναλλασσόμενων, για τη βέλτιστη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας και
δ) η αντιμετώπιση ζητημάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που σχετίζονται, ιδίως, με το Κυβερνητικό Νέφος Δημόσιου Τομέα (G-Cloud), το Κυβερνητικό Νέφος Τομέα Έρευνας και Εκπαίδευσης (RE-Cloud) και το Κυβερνητικό Νέφος Τομέα Υγείας (H-Cloud), το έργο «ΣΥΖΕΥΞΙΣ Ι», την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.» και την ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία».
Παρατηρείται παράταση αντί για σύντμηση των προθεσμιών, ρύθμιση αντίθετη προς τον σκοπό του παρόντος νομοσχεδίου, καθώς ουδόλως εξυπηρετεί την επιτάχυνση των διαδικασιών. Ο χρόνος που εξοικονομείται από την κατάργηση του πιστοποιητικού περί μη οφειλής ΤΑΠ, προστίθεται και πάλι άρα οι διαδικασίες δεν επιταχύνονται εντέλει, παρά μένουν ως έχουν.
Να υλοποιηθούν τα όσα ορίζονται στο άρθρο 16 του ν.4512/18 τα οποία αφορούν τη διάρθρωση των κτηματολογικών γραφείων και των υποκαταστημάτων τους με στόχο την εύρυθμη λειτουργία τους (δημιουργία τμημάτων νομικό, τεχνικό, διοικητικής και οικονομικής υποστήριξης – στελέχωση).
Να δοθεί μόνιμη λύση (προτεραιότητα στην ψηφιοποίησή τους) στην πρόσβαση των αρχειοφυλακείων τα οποία βρίσκονται χιλιομετρικά σε μεγάλη απόσταση από τα Κ.Γ. διότι υπάρχει καταπόνηση του προσωπικού οικονομική και σωματική.
Θα πρέπει να εισαχθεί και ρύθμιση ως προς την επιβολή προτίμων για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις σε όσες περιοχές (και είναι πολλές) δεν έχει ξεκινήσει η λειτουργία του Κτηματολογίου, η οποία επιβολή έχει ανασταλεί έως 31/12/2023.
Το νομοσχέδιο τροποποιεί άρθρα του Ν.4512/2018 με σκοπό τη βελτίωση της λειτουργίας των γραφείων και την αύξηση της αποδοτικότητας. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχουν υλοποιηθεί τα όσα ορίζονται στο άρθρο 16 του ίδιου νόμου και τα οποία αφορούν τη διάρθρωση των κτηματολογικών γραφείων και των υποκαταστημάτων με στόχο την εύρυθμη λειτουργία τους (ύπαρξη τμημάτων όπως νομικό, τεχνικό, κλπ). Επίσης δεν υπάρχουν οι κατάλληλες κτιριακές δομές και υποδομές. Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό, σε τεχνικό και υλικό εξοπλισμό, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το αρχείο των γραφείων δεν είναι συγκεντρωμένο σε ένα κτίριο αλλά είναι κατακερματισμένο σε πολλά επιμέρους γραφεία, τα οποία βρίσκονται και χιλιομετρικά σε μεγάλη απόσταση. Όλα τα παραπάνω οδηγούν στη δυσλειτουργία των γραφείων και σε καθυστερήσεις διεκπεραίωσης των εγγράφων. Η λύση σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο είναι μία νέα πλατφόρμα, όπου θα έχουν τη δυνατότητα εξωτερικοί συνεργάτες να ελέγχουν απομακρυσμένα τα εισερχόμενα έγγραφα, συντάσσοντας μία εισήγηση. Χρηματοδοτούνται δηλαδή εξωτερικοί συνεργάτες χωρίς να φέρουν καμία ευθύνη, αφού η αποφασιστική αρμοδιότητα της καταχώρησης και του τελικού ελέγχου θα βαρύνει το προσωπικό των γραφείων, προϊστάμενους και διοικητικούς υπαλλήλους. Η μέχρι τώρα δε εμπειρία των εξωτερικών συνεργατών έχει αποδείξει ότι δημιουργεί ένα μεγάλο όγκο εκκρεμοτήτων, για τις οποίες καλούνται να δώσουν λύση το προσωπικό των γραφείων.
Σίγουρα επιθυμητή η «απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων». Δεν αρκεί όμως η δημιουργία ψηφιακών πλατφορμών, τουλάχιστον όσον αφορά το Κτηματολόγιο. Τα ψηφιακά δεδομένα που διακινούνται μέσω αυτών πρέπει να εισαχθούν από έμπειρο και εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο, αυτή τη στιγμή, είναι σε τεράστια έλλειψη στα Κτηματολογικά Γραφεία. Και το λιγοστό που υπάρχει απασχολείται καθημερινά, πέρα από την παραλαβή, τον νομικό έλεγχο, την καταχώριση και την έκδοση των πιστοποιητικών και με τη διόρθωση των χιλιάδων λαθών και αστοχιών της κτηματογράφησης. Συν τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η παράλληλη λειτουργία των αρχειοφυλακείων, συν τις δυσλειτουργίες των υφιστάμενων ηλεκτρονικών υποδομών. Είναι πραγματικά εφικτή η διεκπεραίωση μιας ηλεκτρονικά υποβληθείσας πράξης σε μία μόνο μέρα; Προφανώς και το Κτηματολόγιο πρέπει να κάνει ψηφιακά βήματα προς τα εμπρός. Παράλληλα όμως πρέπει να στηριχθεί και να ενισχυθεί το ανθρώπινο δυναμικό του, που αποτελεί τον καταλύτη της λειτουργίας του και την εικόνα του στους συναλασσόμενους.
Όπως είναι γνωστό, οι ανάδοχοι μελετητές, μετά τη λήξη των συμβάσεών τους, με προφορικές ή και γραπτές εντολές του Κτηματολογίου, συνέχισαν και συνεχίζουν να παρέχουν υπηρεσίες λειτουργίας των Γραφείων Κτηματογράφησης, οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση αλλά αποτελούν συμπληρωματικές εργασίες/υπηρεσίες, χωρίς να έχουν εισπράξει καθόλου αμοιβές για τις εργασίες τους αυτές, διότι δεν καταρτίζεται προηγουμένως, με ευθύνη του Κτηματολογίου, σχετική συμπληρωματική σύμβαση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην καταβάλει το Κτηματολόγιο την αμοιβή στους αναδόχους, στους οποίους έχει όμως δοθεί η εντολή συνέχισης λειτουργίας των Γραφείων τους Κτηματογράφησης.
Για την στοιχειώδη επίλυση του σοβαρού αυτού ζητήματος που αφορά άμεσα στην ανάγκη της αδιάλειπτης συνέχειας της διαδικασίας της κτηματογράφησης και της εμπέδωσης σχέσης εμπιστοσύνης, νομιμότητας και διαφάνειας μεταξύ του Κτηματολογίου και των αναδόχων, προτείνεται να περιληφθεί στο σχέδιο νόμου, διάταξη με την εξής ρύθμιση :
«Για τις υπηρεσίες λειτουργίας των Γραφείων Κτηματογράφησης και τήρησης ενήμερης της κτηματολογικής βάσης, που προβλέπονται στις συμβάσεις κτηματογράφησης ως υποχρεωτικά παρασχετέες, οι οποίες έχουν ήδη παρασχθεί και/ή συνεχίζουν να παρέχονται από τους αναδόχους των μελετών κτηματογράφησης, σε χρόνο πέραν της ημερομηνίας λήξης της συνολικής προθεσμίας της εκάστοτε αρχικής σύμβασης και για τις οποίες δεν έχει συναφθεί συμπληρωματική σύμβαση, ή δεν έχουν αποζημιωθεί με άλλο τρόπο, ή η τυχόν συναφθείσα καλύπτει μόνο το χρονικό διάστημα μετά την υπογραφή της, καταρτίζονται συμπληρωματικές συμβάσεις, που καταλαμβάνουν όλο το χρονικό διάστημα παροχής των ως άνω υπηρεσιών, από το χρόνο λήξης της συνολικής προθεσμίας της εκάστοτε αρχικής σύμβασης, μέχρι την ημερομηνία καταχώρισης των πρώτων εγγραφών στα κτηματολογικά βιβλία και υποβάλλονται για την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας στα αρμόδια κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μετά του σχετικού φακέλου, ανά σύμβαση, το αργότερο εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας. Αν ο σχετικός φάκελος δεν υποβληθεί εντός της ανωτέρω προθεσμίας ή αν ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποβεί αρνητικός, οι συμβάσεις αυτές λογίζονται ως μηδέποτε συναφθείσες. Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευση του νόμου.»
Για τον σκοπό της απλοποίησης και επιτάχυνσης των διαδικασιών, τα στοιχεία που απαιτούνται από το πρώην υποθηκοφυλακείο να αντλούνται αυτόματα και διαφανώς για τον πολίτη. Νσ μην αναλαμβάνει ο πολίτης το κόστος της μετάβασης.
Η αλλαγή της διάρθρωσης του Φορέα δεν μπορεί να είναι αποσπασματική. Το οργανόγραμμα του Φορέα έγινε όταν υπήρχαν ελάχιστα Κ.Γ και ο Φορέας εστίαζε την λειτουργία του στην κτηματογράφηση. Σήμερα χρειάζεται ένα νέο Οργανόγραμμα για τον Φορέα, περιγράμματα θέσης και καθηκοντολόγιο για τους υπαλλήλους. Τα Υποθηκοφυλακεία επιθεωρούντο από Εισαγγελέα. Πρέπει να συσταθεί ανεξάρτητο όργανο επιθεώρησης των Κ.Γ το οποίο θα έχει αποφασιστικές εισηγητικές αρμοδιότητες προς το Δ.Σ του Φορέα. Το όργανο αυτό θα εισηγείται και πειθαρχικές κυρώσεις στο υπηρεσιακό συμβούλιο του Φορέα το οποίο θα συνεδριάζει με διαφορετική σύνθεση.
Νομίζω ότι γίνεται μία σπατάλη χρημάτων στις πληρωμές των νομικών εισηγητών. Γιατί θα κάνουν μόνο το εύκολο κομμάτι των εισηγήσεων, ενώ ακολουθεί η οριστικοποίηση της πράξης, η καταχώρηση και η έκδοση των πιστοποιητικών. Αν σκεφτούμε ότι οι υπάλληλοι των Κ.Γ κάνουν ο καθένας πάνω από 20 πράξεις νομικό έλεγχο καθημερινά, επικοινωνία με τους δημιουργούς των εγγράφων για την διευθέτηση αστοχιών και λαθών και καταχώρηση και έκδοση των πιστοποιητικών, η άνιση αντιμετώπισή τους από πλευράς χρηματικής αποζημίωσης θα δημιουργήσει κάποια μορφή απογοήτευσης για την μέχρι σήμερα προσφορά τους στην λειτουργία των υπηρεσιών τους.
Ο θεσμός των προγραμματικών συμβάσεων με τους δικηγορικούς συλλόγους και η δημιουργία του μητρώου των νομικών εισηγητών οι οποίοι εργάζονται εντός των Κτηματολογικών Γραφείων αντί να διευκολύνει την περαίωση των υποθέσεων στα Κτηματολογικά Γραφεία δημιούργησε νέα μορφή γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα τα έγγραφα να μην ακολουθούν ένα δεδομένο ροογράφημα και τελικά να μην καταλήγουν στο τελικό στάδιο της καταχώρησης και της έκδοσης των πιστοποιητικών. Έτσι δημιουργήθηκε ένα τεράστιο stock εγγράφων τα οποία χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας από τους προϊσταμένους των γραφείων, επικοινωνίας με τους δημιουργούς των εγγράφων (συμβολαιογράφων, επιμελητών, δικηγόρων, υπηρεσιών, πολιτών) για διευθέτηση επιμέρους αστοχιών και λαθών. Η νέα νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται να διορθώσει αυτή την δυσλειτουργία μέσω του απομακρυσμένου νομικού ελέγχου, θα λύσει μεν το πρόβλημα της ταξινόμησης των εγγράφων εντός των γραφείων, αλλά θα δημιουργήσει το ίδιο πρόβλημα του συνωστισμού των εγγράφων στους υπαλλήλους που θα έχουν κατά τον νόμο την αποφασιστική αρμοδιότητα της καταχώρισης των εγγραπτέων πράξεων. Η καταχώρηση μέσω του ΣΠΕΚ απαιτεί χρόνο και γνώσεις που ελάχιστοι υπάλληλοι των γραφείων διαθέτουν. Αν είναι αληθή τα δημοσιεύματα τα οποία προέρχονται από διαρροές του Φορέα, στο Κ.Γ της Θεσσαλονίκης υπάρχουν 60.000 πράξεις μη καταχωρημένες. Αν υπολογίσει κανείς ότι μία καταχώρηση απαιτεί 5-30 λεπτά, θα χρειαστούν το λιγότερο 300.000 λεπτά ή 5.000 ώρες ή 900 μέρες ή 45 μήνες ή 8 υπάλληλοι να δουλεύουν αποκλειστικά επί ένα μήνα για να τελειώσουν το stock. Γιατί αν δεν γίνει η καταχώρηση των εκκρεμοτήτων επειδή τα ΚΑΕΚ είναι κλειδωμένα καμία επόμενη πράξη δεν θα μπορεί να καταχωρηθεί. Επειδή εκπαιδευμένοι υπάλληλοι δεν υπάρχουν, αλλά δεν υπάρχουν και διαθέσιμοι υπάλληλοι, θα πρέπει το υπάρχον προσωπικό να ασχοληθεί με τις εκκρεμότητες και οι νομικοί εισηγητές να κάνουν με την ευθύνη του νομικού όχι το εύκολο κομμάτι του νομικού ελέγχου αλλά και της καταχώρησης των πράξεων, έτσι ώστε να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος για εκπαίδευση των υπαλλήλων των γραφείων (από ποιους;) στην καταχώρηση μέχρι οι νέες τεχνολογίες των μορφοτύπων json και xml λύσουν το πρόβλημα της ανταλλαγής των δεδομένων των δημιουργών των εγγράφων και του κτηματολογίου.
Λυπάμαι που ακόμα μια φορά δεν υπάρχει καμία διευκόλυνση για τους πολίτες που ταλαιπωρούνται τόσα χρόνια με τα αγνώστου ιδιοκτήτη.
Δεν είναι η παράταση η λύση στο πρόβλημα αλλά οι διαδικασίες. Μιλάμε για χιλιάδες διαμερίσματα στα αστικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας με προσύμφωνο και χωρίς σύσταση οριζοντίου για την οποία δεν ευθύνονται οι πολίτες. Πρακτικές και παραλείψεις του παρελθόντος γιατί πρέπει να τις επιβαρύνεται ο πολίτης; Πόσα δικαστήρια μπορεί να αντέξει οικονομικά μια οικογένεια σήμερα για να βγάλει άκρη σε αυτό το χάος; Δεν είναι αυθαίρετα διαμερίσματα, ούτε είναι κτισμένα σε δασικές ή παραθαλάσσιες εκτάσεις αλλά νόμιμες ιδιοκτησίες που αποκτήθηκαν με αγοραπωλησία.Τα ακίνητα αυτά είναι δηλωμένα στην εφορία από την πρώτη στιγμή, πληρώνουμε ΕΝΦΙΑ, έχουν ηλεκτροδοτηθεί και έχουν νερό νόμιμα εδώ και 30 χρόνια τουλάχιστον.
Έλεος, δείξτε επιτέλους πως αναγνωρίζετε την ύπαρξη του προβλήματος γιατί το κτηματολόγιο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ΠΟΤΕ!
Πολυ σοβαρο ζήτημα ασφαλείας σε κτηματολόγιο και taxinet.
1)
Θα επρεπε να σε ενημερωνουν με email για καθε είσοδο σου και για καθε κίνηση που κανεις μεσα σε Κτηματολογιο και taxisnet.
2) για πιο σοβαρές κινήσεις θα έπρεπε να λαμβανουν και videoκληση με τη συγκατάθεση σου.
3) πχ οταν κανεις εξουσιοδότηση μεσω gov. gr δεν σου ερχεται καν email.
4) Οταν σου παιρνουν το ακινητο ή δηλωσει καποιος αλλος το ιδιο ακινητο στο κτηματολογιο, επισης δεν σε ενημερωνουν.
5) Γενικα το επίπεδο ασφαλειας ειναι παρα πολυ χαμηλο σε ολα τα επιπεδα.
Ακομα και κάποιο βημα που ανεφερα να μην ειναι σωστο, τα επιπεδα ασφαλείας και ενημερωσης των πολιτών ειναι χειροτερα και απο ενα αρχαριο site στο διαδίκτυο.
Πχ οταν γραφεσαι σε ενα site στο εξωτερικο, σου ζητανε videoκληση, σου ζητανε να παρεις ποζες, για να ξερουν οτι εισαι εσυ και οχι με ενα απλο sms να σου παιρνουν το σπίτι ή να εκδιδουν επίσημα εγγραφα αντι εσού.
Το θεμα ειναι πάρα πολυ σοβαρο.
Παρακαλουμε απαντηστε μόνο αν ξερετε για επιπεδα ασφαλείας ή αν ξέρετε για sites σοβαρα και οχι γενικα αφηρημενα σχόλια.
Γιατι με το νεο νομοσχεδιο ίσως παίρνουν σπίτια με μερικά κλικ.
Θα πρεπει να υπάρχουν και χειρόγραφα και ηλεκτρονικά και videoκληση με τη συγκατάθεση του ατομου που πουλαει, και με τον περιβαλλοντα χώρο για να μην βρισκεται υπό καθεστώς εκβιασμού.
Ευχαριστουμε πολύ.
Η χρησικτησία είναι θεσμός που εισήχθη με τον Α.Κ. το 1946 για να αντιμετωπισθούν οι ιδιάζουσες συνθήκες της εποχής (έλλειψη τίτλων, καταστροφή υποθηκοφυλακίων). Το προισχύον Βυζαντινορωμαικό δίκαιο, προέβλεπε την 30ετή χρησικτησία με καλή πίστη, ενώ ειδικά στις νέες χώρες (Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία) το Οθωμανικό δεν προέβλεπε καμμία δυνατότητα χρησικτησίας. Στην πράξη -ειδικά ο θεσμός της έκτακτης (20ετούς) χρησικτησίας του ΑΚ 1045 αποτέλεσε το εργαλείο για καταπατήσεις (Δημόσιες και Ιδιωτικές), απαγορευμένες κατατμήσεις εντός σχεδίου, συστάσεις δουλειών χωρίς δικαιπραξία κλπ. Επιπλέον, δεδομένου ότι οι πρώτες κτηματογραφήσεις ξεκίνησαν το 1999 (πριν 24 σχεδόν έτη) υπάρχει κίνδυνος αμφισβήτησης των αρχικών εγγραφών του κτηματολογίου (των αρχικών προγραμμάτων). Ο θεσμός είναι αναχρονιστικός και αντίθετος με το Δημόσιο συμφέρον και (εάν δεν καταργηθεί εντελώς) θα πρέπει τουλάχιστον άμμεσα ο χρόνος που προβλέπει το άρθρο ΑΚ 1045, να τροποποιηθεί σε 30ετία (όπως του ΒΡΔ δικαίου).
Για μία ακόμη φορά το κριτήριο για τις ρυθμίσεις είναι τα προβλήματα που απασχολούν την Αθήνα. Ουδείς αντιμετωπίζει τα προβλήματα που υπάρχουν για τις διορθώσεις όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά σε ολόκληρη την Μακεδονία.
ΠΡΟΒΛΗΜΑ 1ον ΧΡΗΣΙΚΤΗΣΙΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΩΝ: Σε όλη τη Μακεδονία ο τρόπος σύστασης των οριζοντίων ιδιοκτησιών ήταν οι μερικές συστάσεις σε κάθε πώληση, σπάνια γινόταν αρχική σύσταση του Ν. 3741/1929 σε όλη την οικοδομή. Αποτέλεσμα; Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ΧΙΛΙΑΔΕΣ ( και το εννοώ αυτό το νούμερο) προσύμφωνα τα οποία πρακτικά δεν μπορούν να εκτελεστούν για πολλούς λόγους και η μόνη διέξοδος είναι η χρησικτησία επί των οριζοντίων ιδιοκτησιών την οποία, όμως, αρνείται πεισματικά να δεχτεί ο Άρειος Πάγος. Τελευταία μας εξέπληξε αρνητικά όταν δεν δέχθηκε τη χρησικτησία επί της τελευταίας οριζόντιας. Θα συγκινηθεί κανείς να ασχοληθεί με το πρόβλημα ή επειδή δεν αφορά την Αθήνα δεν μας απασχολεί;
ΠΡΟΒΛΗΜΑ 2ον ΠΟΣΟΣΤΑ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ: Σε συνάρτηση με το 1ο πρόβλημα είναι και το δεύτερο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν χιλιάδες οικοδομές όπου υπάρχει η παρατήρηση ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΕΝΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 1000/1000 ή αντίστροφα ΚΑΤΩ ΑΠΟ 1000/1000. Θα ασχοληθεί κανείς ή θα το πετάξουμε και αυτό κάτω από χαλί;
ΠΡΟΒΛΗΜΑ 3ον ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ του ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Αυτό δε χρειάζεται νομοθετική πρωτοβουλία , χρειάζεται πολιτική πρωτοβουλία άν θέλουμε αξιόπιστο κτηματολόγιο