Στην παρ. 9 του άρθρου 18 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), περί της σύστασης κλάδου και θέσεων προϊσταμένων κτηματολογικών γραφείων και προσόντων διορισμού, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, προστίθενται οι λέξεις «και σε υπηρετούντες στον Φορέα δικηγόρους με σχέση έμμισθης εντολής», β) προστίθεται τρίτο εδάφιο και η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής:
«9. Με απόφαση του Δ.Σ. του Φορέα, που λαμβάνεται μετά από εισήγηση του Γενικού Διευθυντή του Φορέα, δύναται να ανατίθενται στους Αναπληρωτές Προϊσταμένους Κτηματολογικών Γραφείων ή Υποκαταστημάτων, στον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Νομικού Έργου Λειτουργούντος Κτηματολογίου της παρ. 11 του άρθρου 14, σε υπαλλήλους κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Ειδικότητας ΠΕ Διοικητικού (Νομικών) του Φορέα και σε υπηρετούντες στον Φορέα δικηγόρους με σχέση έμμισθης εντολής ο νομικός έλεγχος των εγγραπτέων πράξεων και η έκδοση απόφασης σύμφωνα με τον ν. 2664/1998 για την αποδοχή ή την απόρριψή της καταχώρισής τους, ή οι εξαλείψεις καταχωρίσεων της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 2664/1998, ιδίως για τη διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων, είτε πρόκειται για το Κτηματολογικό Γραφείο ή Υποκατάστημα στο οποίο υπηρετούν είτε για οιοδήποτε άλλο Κτηματολογικό Γραφείο ή Υποκατάστημα. Στην περίπτωση αυτή, οι αποφάσεις που εκδίδονται ή οι εξαλείψεις καταχωρίσεων της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 2664/1998 που διενεργούνται από τα αναφερόμενα στο πρώτο εδάφιο πρόσωπα προσβάλλονται ενώπιον του κατά τόπον αρμόδιου κτηματολογικού δικαστή της περιφέρειας του Κτηματολογικού Γραφείου ή του Υποκαταστήματος όπου υποβλήθηκε η προς έλεγχο και καταχώριση εγγραπτέα πράξη σύμφωνα με τον ν. 2664/1998. Στους υπαλλήλους κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Ειδικότητας ΠΕ Διοικητικού (Νομικών) του Φορέα και σε υπηρετούντες στον Φορέα δικηγόρους με σχέση έμμισθης εντολής που αναλαμβάνουν τα καθήκοντα του πρώτου εδαφίου καταβάλλεται από τους πόρους του Φορέα επιμίσθιο ύψους διακοσίων (200) ευρώ μηνιαίως.».
Β) Επί της προτεινόμενης τροποποίησης της παρ. 9 του αρ. 18 του ν. 4512/2018, άρθρο 21 του νομοσχεδίου, αναφέρουμε τα εξής:
1) Το ίδιο το υπό τροποποίηση άρθρο ορίζει μια αυστηρή διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων των ΚΓ και των Υποκαταστημάτων τους, οι οποίοι πληρούν κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Μάλιστα, προς διασφάλιση προφανώς της ανεξαρτησίας και λόγω της φύσης της θέσεως ορίζεται ρητά ότι κατά τη διάρκεια της θητείας τους αναστέλλεται η άσκηση του δικηγορικού ή συμβολαιογραφικού λειτουργήματος. Η αναγκαιότητα αναστολής του ελευθέριου επαγγέλματος για την άσκηση αυτής της δημόσιας εξουσίας έχει κριθεί και προκριθεί ήδη για ευνόητους λόγους, σχετιζόμενη προφανώς με τη λήψη αποφάσεων και όχι τόσο για τα διοικητικά καθήκοντα των προϊσταμένων.
Εν προκειμένω δίνεται η δυνατότητα να ασκούνται εν τοις πράγμασι καθήκοντα από εν ενεργεία δικηγόρους με σχέση έμμισθης εντολής με τον Φορέα, χωρίς να τίθενται οι ίδιες προϋποθέσεις με τους υπόλοιπους υπαλλήλους του φορέα κατά παρέκκλιση του νομοθετημένου ασυμβίβαστου αλλά και κατά παράβαση κάθε αρχής ανταγωνισμού.
Περαιτέρω θα ασκούν αυτά τα καθήκοντα χωρίς να βρίσκονται σε καμιά ιεραρχική σχέση με τον εκάστοτε προϊστάμενο και χωρίς να υπάγονται στις πειθαρχικές ποινές του αρ. 109 του ν. 3528/2007.
Το Kτηματολόγιο τελεί υπό την θεσμική εγγύηση του Δημοσίου και έτσι πρέπει να παραμείνει ώστε να διασφαλίζεται η αμεροληψία κατά τη λήψη των αποφάσεων.
2) Επιπλέον επί του 21ου άρθρου του νομοσχεδίου επισημαίνουμε ότι: στην παράγραφο 5 του άρθρου 19 του ν.5076/2023 αναφέρεται «… Τα καθήκοντα Προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου ή Υποκαταστήματος, η θέση του οποίου δεν καλύπτεται κατά την παρ. 4 ή κενώνεται για οποιονδήποτε λόγο, και ανεξαρτήτως του τρόπου επιλογής του, μπορεί να ασκούνται από τον Προϊστάμενο άλλου Κτηματολογικού Γραφείου ή Υποκαταστήματος ή από Αναπληρωτή Προϊστάμενο της παρ. 4 ή από υπάλληλο του Φορέα κατηγορίας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (ΠΕ), ο οποίος ορίζεται και παύεται με απόφαση του Δ.Σ. του Φορέα κατόπιν εισήγησης του Γενικού Διευθυντή έως την τοποθέτηση προϊσταμένου σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 2….» εισάχθηκε δηλαδή ήδη η εξαίρεση του νομικού ελέγχου των εγγραπτέων πράξεων και της έκδοσης απόφασης, σε υπαλλήλους ΠΕ ανεξαρτήτως της κατηγορίας και της ειδικότητας. Η καταβολή επιμισθίου μόνο σε Δικηγόρους με έμμισθη εντολή και υπαλλήλους κλάδου ΠΕ Διοικητικού με ειδικότητα Διοικητικού (Νομικών) αντίκειται στην Συνταγματική Αρχή της ίσης μεταχείρισης. Ως εκ τούτου η διάταξη θα πρέπει να βελτιωθεί και να προβλέπει την καταβολή του σχετικού επιμισθίου σε όλους τους υπαλλήλους, που τους ανατίθεται η συγκεκριμένη αρμοδιότητα.
Αν αναλαμβάνει εξωτερικός συνεργάτης πρέπει να έχει και την τελική ευθύνη υπογραφής της υπόθεσης του πολίτη, για να μην γίνονται χρονοβόρες επαναλληπτικές διαδικασίες και από τους προισταμένους των κτηματολογικών γραφείων. Και όταν μιλάμε για ευθύνη, να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν δίκες από τράπεζες και κάθε θιγόμενο από την απόφασή τους. Εκτός και αν ο φορέας αναλαμβάνει να αντικρούσει τους θιγόμενους με το νομικό του τμήμα, που δεν το νομίζω γιατί η φιλοσοφία όπως φαίνεται θέλει μόνο να ταχύτητα από ανυπεράσπιστους προιστάμενους. Αν τώρα οι εξωτερικοί δικηγόροι αναλαμβάνουν έργο του κτηματολογίου τότε θα είναι η πρώτη φορά που δεν θα υπάρχει στην ουσία δημόρια υπηρεσία αλλά μία υπηρεσία ιδιωτών και γιατί όχι αύριο και εταιρειών. Τροφή για σκέψη…
Επί του άρθρου 21 του νομοσχεδίου συμφώνα με το άρθρο 19 παρ.5 του ν.5076/2023 αναφέρεται ότι «Τα καθήκοντα Προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου ή Υποκαταστήματος, η θέση του οποίου δεν καλύπτεται κατά την παρ. 4 ή κενώνεται για οποιονδήποτε λόγο, και ανεξαρτήτως του τρόπου επιλογής του, μπορεί να ασκούνται από τον Προϊστάμενο άλλου Κτηματολογικού Γραφείου ή Υποκαταστήματος ή από Αναπληρωτή Προϊστάμενο της παρ. 4 ή από υπάλληλο του Φορέα κατηγορίας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης(ΠΕ), ο οποίος ορίζεται και παύεται με απόφαση του Δ.Σ. του Φορέα κατόπιν εισήγησης του Γενικού Διευθυντή έως την τοποθέτηση προϊσταμένου σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ.2…», εισάχθηκε δηλαδή ήδη η εξαίρεση του νομικού ελέγχου των εγγραπτέων πράξεων και της έκδοσης απόφασης, σε υπαλλήλους ΠΕ ανεξαρτήτως της κατηγορίας και της ειδικότητας. Η καταβολή επιμισθίου μόνο σε Δικηγόρους με έμμισθη εντολή και υπαλλήλους κλάδου ΠΕ Διοικητικού με ειδικότητα Διοικητικού (Νομικών) αντίκειται στην Συνταγματική Αρχή της ίσης μεταχείρισης. Ως εκ τούτου η διάταξη θα πρέπει να βελτιωθεί και να προβλέπει την καταβολή του σχετικού επιμισθίου σε όλους τους υπαλλήλους, που τους ανατίθεται η συγκεκριμένη αρμοδιότητα.
Το παρόν άρθρο προσκρούει στις διατάξεις του κώδικα δικηγόρων, αλλά και του 4512/18 που θέτει ασυμβίβαστο της θέσης του Προϊσταμένου με το λειτουργηματου δικηγόρου ή του Συμβολαιογράφου.
Περαιτέρω τίθενται σοβαρότατα ζητήματα ανταγωνισμού με τους συναδέλφους, αφού ως ελεύθεροι επαγγελματίες σύμφωνα με τον κώδικα δικηγόρων μπορούν να εξακολουθούν να λαμβάνουν ιδιωτικές υποθέσεις, και συνεπώς να έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες για τους ίδιους τους εντολείς τους.
Οι αποφάσεις των προισταμένων παράγουν άμεσα αποτελέσματα για το κοινό και την ακίνητη περουσία του, και προσβάλλονται μόνο ενώπιον των Δικαστηρίων της χώρας.
Εαν δοθεί τέτοια εξουσία σε ελεύθερους επαγγελματίες, οι πολίτες μένουν έρμαια των ιδιωτών; χωρις καμία εγγύηση από πλευράς του κράτους για την αμεροληψία και την ορθότητα των αποφάσεων αυτών;χωρίς έλεγχο;
Ως ελέυθεροι επαγγελματίες δεν θα υπάγονται ούτε στον προιστάμενο του κάθε γραφείου αλλά ούτε και στις διατάξεις του δημοσιουπαλληλικού κώδικα και των προβλεπόμενων εκεί πειθαρχικών ποινών. Συνεπώς Θα φέρουν προσωπική ευθύνη της υπογραφής τους;
Σύφωνα με το σύνταγμα η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του κράτους, κάτι το οποίο εν προκειμένω φαίνεται να κάμπτεται, δίνοντας αποφασιστική αρμοδιότητα σε ιδιώτες επ’ αυτής.
Εγώ δεν θα αναφερθώ στα 200 ευρώ γιατί αν θέλει κάποιος τόσα μπορεί και αλλού να δουλέψει. Εδώ μιλάμε για ένα νέο ηλεκτρονικό δημόσιο φορέα που όμοιό του δεν έχει η χώρα μας και είναι η εποχή που γίνεται. Δεν μπορεί όλοι να είναι Προιστάμενοί του. Θέλει και εμπειρία και προσόντα. Δεν γίνεται να προσληφθούν απλοί δικηγόροι. Απαιτούνται πτυχία, μεταπτυχιακά, τίτλοι σοβαροί που θα αποδικνύουν ότι οι άνθρωποι αυτοί θα βοηθήσουν τους Προισταμένους που θα είναι ανάλογων προσόντων. Αναζητήστε ανθρώπους που έχουν σχέση με νομική, τεχνολογία, που ξέρουν ξένες γλώσσες και πλέον είναι εποχή που δεν πρέπει να ζητάτε bacic γνώσεις στην Ελλάδα της Ευρώπης και του μέλλοντος. Ζητήστε proficiency, expert ecdl, μεταπτυχιακά επί κτηματολογίου και δημοσίου κλπ, πτυχία νομικής με καλές βαθμολογίες κλπ Και ύστερα ας μιλήσουμε για τα ευρώ. Ανάλογα αν έχει κάποιος ευθύνη έναντι τραπεζών, δικαστηρίων κλπ πρέπει να λαμβάνει και το αντίστοιχο μισθό, ενώ κάποιος δικηγόρος που απλά βοηθά και πρέπει να επανελεγθεί από Προιστάμενο ΚΓ, να λαμβάνει αντίστοιχα λιγότερα. Δεν καταλαβαίνω γιατί στην σύγχρονη Ελλάδα μιλούμε για αμοιβές, όταν θα έπρεπε πρώτα να έχουμε τους απαραίτητους τίτλους για να αναλάβουμε υποθέσεις, ενός σύγχρονου Ελληνικού Δημοσίου όπως το Κτηματολόγιο, με ψηφιακές πλατφόρμες και AI τεχνολογία. Μην καταντήσουμε το Νέο Κτηματολόγιο, ένα ακόμα μίζερο υποθηκοφυλάκειο, συμβολαιογραφείο ή πρόσθετο εισόδημα ενός νομικού γραφείου με τα προσόντα προ δεκαετιών. Εξελίσετε η Ελλάδα, το Κτηματολόγιο και όλοι μας και αναλόγως να πληρωνόμαστε σε όποια γενιά ανήκουμε.
Οι εξωτερικοί συνεργάτες χωρίς ευθύνη της υπογραφής του ελέγχου που κάνουν δεν είναι σωστό να υπάρχουν. Αν θέλουμε προισταμένους, ναι να γίνει κανονική πρόσληψη με απαιτούμενα προσόντα. Αν θέλουμε βοηθούς προισταμένων, ναι να ανοίξουμε μία πόρτα σε όποιον δικηγόρο θέλει, με τα ανάλογα προσόντα, να πληρωθεί με βάση το έργο και να ελεγχθεί από τον Προιστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου, αν το έργο του είναι εντάξει. Πρέπει να καθοριστεί ότι ο Προιστάμενος του ΚΓ έχει ευθύνη υπογραφής και όχι ο εξωτερικός συνεργάτης. Αν θέλουμε Προισταμένους κάνουμε προσλήψεις. Μην μπερδευόμαστε μερικοί.
Το επιμίσθιο των 200 ευρώ είναι εξαιρετικά χαμηλό για τους δικηγόρους που θα ενταχθούν ως νομικοί στο κτηματολόγιο βάσει της προκήρυξης για τους προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων. Κι αυτό γιατί πρόκειται για νομικούς με αυξημένα τυπικά προσόντα (ίδια με των προϊσταμένων) και με προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι θα ενταχθουν, όπως φαίνεται, στο εισαγωγικό μισθολογικό κλιμάκιο. Την ίδια στιγμή σε άλλους υπαλλήλους πχ αναπληρωτές προϊσταμενους οι οποίοι αναλαμβάνουν καθήκοντα νομικού ελέγχου των εγγραπτέων πράξεων και έκδοσης απόφασης (δηλαδή ίδια καθήκοντα με τους νομικούς που θα προσληφθούν), καταβάλλεται μηνιαία αποζημίωση ίση με το επίδομα θέσης ευθύνης επιπέδου προϊσταμένου τμήματος και τοποθετούνται στο 15ο Μ.Κ. της Π.Ε. κατηγορίας (άρθρο 18Α ν 4512/2018).
Επιτέλους αλλά και πρόνοια και για τα ΑΜεα