Στο άρθρο 19 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί της διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Αν για το ακίνητο, σωρευτικά:
α) υφίσταται στα κτηματολογικά βιβλία εγγραφή με εμφαινόμενο ως ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
β) υφίσταται απόφαση Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων με την οποία έγινε δεκτή προβληθείσα αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3889/2010 (Α’ 182) και έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων βοηθημάτων κατά αυτής, ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη,
γ) προκύπτει εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου ή δικαιοπαρόχου αυτών, από δημόσιο έγγραφο που καταχωρήθηκε στα βιβλία του οικείου υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση της κτηματογράφησης ή και μετά από αυτή, εφόσον στηρίζεται σε προηγούμενη πράξη καταχωρηθείσα στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση, και
δ) η κτηματολογική εγγραφή ερείδεται αποκλειστικά στο τεκμήριο κυριότητας δημοσίου επί δασικών εκτάσεων,
το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δικαιοπάροχος αυτών των οποίων το εμπράγματο δικαίωμα προκύπτει από δημόσιο έγγραφο όπως περιγράφεται στην περ. γ) δύναται να αιτηθεί τη διόρθωση της κτηματολογικής εγγραφής υπέρ του ιδίου. Το αρμόδιο όργανο του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» προβαίνει στην καταχώρηση της σχετικής μεταβολής στα οικεία κτηματολογικά βιβλία, κατόπιν ελέγχου των προϋποθέσεων των περ. α) έως δ) του πρώτου εδαφίου, επιτρεπόμενης μόνο της αιτιολογημένης απόρριψης της αίτησης λόγω μη συνδρομής των προϋποθέσεων αυτών. Επίδοση της αίτησης στο Ελληνικό Δημόσιο δεν απαιτείται. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 2.».
Η όλη προσπάθεια βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση και θα λύσει προβλήματα που χρόνια ταλαιπωρούν τους ενδιαφερόμενους
Προσυπογράφουμε το σχόλιο της κ. Δέσποινας Περιπάνου 27/8/24 ώρα 12:12
=============================================================
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΊΖΕΙ Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΡΥΘΜΙΣΗ
Η περιοχή της Μάνδρας έχει κυρίως Δάση Ιδιωτικά . Κατά την διαδικασία κτηματογράφησης ζητούντο τίτλοι συνεχόμενοι από πριν το 1884 έως σήμερα.
Αναζητώντας αυτούς στο Υποθηκοφυλακείο Ελευσίνας αυτό αδυνατούσε να εκδώσει διότι σύμφωνα με Πιστοποιητικό που παραχωρούσε <>
Το κτηματολόγιο δεν έκανε δεκτό αυτό το Πιστοποιητικό και απέρριψε τα αιτήματα των ιδιωτών και καταχώρησε ως κύριο το Ελληνικό Δημόσιο
Επειδή υπάρχουν και περιπτώσεις που η αναζήτηση επέκτεινε και για Ευρετήρια προγενέστερα του 1915 . ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ να υπάρξει ρύθμιση που να προβλέπει
Στο εφάφ β του αρθ. 62 του ν. 998/1979 να προστεθεί <>
Ή εναλλακτικά εξής ρύθμιση <>
Θεωρούμε ότι θα ήταν σκόπιμο να περιληφθούν στο άρθρο αυτό οι περιπτώσεις όπου, είτε οι Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων κρίνουν ότι, υφίστανται εκτάσεις που σύμφωνα με τις αεροφωτογραφίες του έτους 1945 ή 1960, εμφάνιζαν αγροτική μορφή και δασώθηκαν μεταγενέστερα (δασωθέντες αγροί) είτε κατά την ανάρτηση του δασικού χάρτη εμφανίζονται ως τέτοιες ,δηλαδή ΑΔ. Σκοπός και αυτής της προσθήκης είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας εγγραφής στο Κτηματολόγιο δικαιωμάτων φυσικών ή νομικών προσώπων χωρίς τη μεσολάβηση δικαστηρίων.
Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περίπτωση απόφασης αποδοχής αντιρρήσεων κατά του δασικού χάρτη – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 19 ν. 2664/1998:
1) ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ δ’: Για την πλήρη αποσαφήνιση των προϋποθέσεων της εφαρμογής της παραγράφου 5 του άρθρου 19 ν. 2664/1998 και την αποφυγή αδικαιολόγητων απορριπτικών αποφάσεων, οι οποίες θα υποχρεώσουν σε προσφυγή στα δικαστήρια, κάτι το οποίο έρχεται σε αντίθεση με την causa της προτεινόμενης νομοθετικής ρύθμισης, η οποία είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας εγγραφής στο Κτηματολόγιο δικαιωμάτων φυσικών ή νομικών προσώπων χωρίς τη μεσολάβηση δικαστηρίων, προτείνουμε να προστεθεί στην παράγραφο δ’ του άρθρου 15 το εδάφιο: «όπως τούτο προκύπτει από τις αρχικές κτηματολογικές εγγραφές του Δημοσίου» και άρα η § δ’ να διαμορφωθεί ως εξής: «η κτηματολογική εγγραφή ερείδεται αποκλειστικά στο τεκμήριο κυριότητας δημοσίου επί δασικών εκτάσεων, όπως τούτο προκύπτει από τις αρχικές κτηματολογικές εγγραφές του Δημοσίου, το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δικαιοπάροχος αυτών, των οποίων το εμπράγματο δικαίωμα προκύπτει από δημόσιο έγγραφο, όπως περιγράφεται στην περ. γ) δύναται να αιτηθεί τη διόρθωση της κτηματολογικής εγγραφής υπέρ του ιδίου….».
2) Δεδομένου ότι στις υπό ρύθμιση περιπτώσεις του άρθρου 15 περιλαμβάνονται τόσο επιμέρους εκτάσεις, οι οποίες ανήκαν αρχικώς σε ΚΑΕΚ ιδιώτη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) και εν συνεχεία, λόγω του χαρακτηρισμού τους ως δασικών, αποδόθηκαν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, όσο και εκτάσεις οι οποίες χαρακτηρίστηκαν εξ’ ολοκλήρου δασικές και περιλαμβάνονται σε ένα ΚΑΕΚ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, στις οποίες όμως περιλαμβάνονται και εκτάσεις ιδιωτών, οι οποίες αποχαρακτηρίστηκαν και πρέπει να αποχωριστούν από το ευρύτερο ΚΑΕΚ του Ελληνικού Δημοσίου, προτείνουμε στο άρθρο 15 να προστεθεί επιπλέον ε’ παράγραφος που να επιλύει το ζήτημα ως εξής: «Αναλόγως της περιπτώσεως, στην υποβαλλόμενη αίτηση θα ζητείται είτε η συνένωση της επιμέρους εκτάσεως, η οποία χαρακτηρίζεται ως δασική και αποδόθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο με το αρχικό ΚΑΕΚ του αιτούντος, είτε η δημιουργία νέων ΚΑΕΚ, τα οποία θα αποδίδονται στην κυριότητα του αιτούντα».
1) ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ δ’: Για την πλήρη αποσαφήνιση των προϋποθέσεων της εφαρμογής της παραγράφου 5 του άρθρου 19 ν. 2664/1998 και την αποφυγή αδικαιολόγητων απορριπτικών αποφάσεων, οι οποίες θα υποχρεώσουν σε προσφυγή στα δικαστήρια, κάτι το οποίο έρχεται σε αντίθεση με την causa της προτεινόμενης νομοθετικής ρύθμισης, η οποία είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας εγγραφής στο Κτηματολόγιο δικαιωμάτων φυσικών ή νομικών προσώπων χωρίς τη μεσολάβηση δικαστηρίων, προτείνουμε να προστεθεί στην παράγραφο δ’ του άρθρου 15 το εδάφιο: «όπως τούτο προκύπτει από τις αρχικές κτηματολογικές εγγραφές του Δημοσίου» και άρα η § δ’ να διαμορφωθεί ως εξής: «η κτηματολογική εγγραφή ερείδεται αποκλειστικά στο τεκμήριο κυριότητας δημοσίου επί δασικών εκτάσεων, όπως τούτο προκύπτει από τις αρχικές κτηματολογικές εγγραφές του Δημοσίου, το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δικαιοπάροχος αυτών, των οποίων το εμπράγματο δικαίωμα προκύπτει από δημόσιο έγγραφο, όπως περιγράφεται στην περ. γ) δύναται να αιτηθεί τη διόρθωση της κτηματολογικής εγγραφής υπέρ του ιδίου….».
2) Δεδομένου ότι στις υπό ρύθμιση περιπτώσεις του άρθρου 15 περιλαμβάνονται τόσο επιμέρους εκτάσεις, οι οποίες ανήκαν αρχικώς σε ΚΑΕΚ ιδιώτη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) και εν συνεχεία, λόγω του χαρακτηρισμού τους ως δασικών, αποδόθηκαν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, όσο και εκτάσεις οι οποίες χαρακτηρίστηκαν εξ’ ολοκλήρου δασικές και περιλαμβάνονται σε ένα ΚΑΕΚ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, στις οποίες όμως περιλαμβάνονται και εκτάσεις ιδιωτών, οι οποίες αποχαρακτηρίστηκαν και πρέπει να αποχωριστούν από το ευρύτερο ΚΑΕΚ του Ελληνικού Δημοσίου, προτείνουμε στο άρθρο 15 να προστεθεί επιπλέον ε’ παράγραφος που να επιλύει το ζήτημα ως εξής: «Αναλόγως της περιπτώσεως, στην υποβαλλόμενη αίτηση θα ζητείται είτε η συνένωση της επιμέρους εκτάσεως, η οποία χαρακτηρίζεται ως δασική και αποδόθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο με το αρχικό ΚΑΕΚ του αιτούντος, είτε η δημιουργία νέων ΚΑΕΚ, τα οποία θα αποδίδονται στην κυριότητα του αιτούντα».
Στο πλαίσιο της προσπάθειας εξωδικαστικής διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών σε ακίνητα των οποίων ιδιοκτήτης φέρεται το Ελληνικό Δημόσιο επί τη βάσει τεκμηρίου κυριότητος ως εκ του δασικού χαρακτήρα, που ήρθη ωστόσο διά αποφάσεως ΕΠΕΑ, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15 του ΣχΝ, θα ήταν σκόπιμο να περιληφθούν στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης αυτής και οι περιπτώσεις όπου οι Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων απορρίπτουν μεν τις αντιρρήσεις, ωστόσο κρίνουν ότι υφίστανται εκτάσεις που σύμφωνα με τις αεροφωτογραφίες του έτους 1945 ή 1960, εμφάνιζαν αγροτική μορφή και δασώθηκαν μεταγενέστερα (δασωθέντες αγροί). Και τούτο διότι, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 67 του ν. 998/1979, ως τροποποιήθηκε με τον Ν. 4915/2022, σε μία τέτοια περίπτωση, πρόκειται περί εκτάσεων, επί των οποίων, κατά ρητή πρόβλεψη του νόμου, δεν μπορούν να προβληθούν δικαιώματα εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου (εκτός εάν το τελευταίο επικαλεστεί συγκεκριμένο τίτλο ή πρόκειται περί ακινήτου καταχωρημένου ως δημόσιο κτήμα). Είναι κρίσιμο συνεπώς να συμπεριληφθεί στη 2η προϋπόθεση αντίστοιχη ρύθμιση, περίπου ως εξής: «β. υφίσταται απόφαση Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων με την οποία γίνεται δεκτή η προβληθείσα αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη ή με την οποία απορρίπτεται μεν η αντίρρηση, πλην όμως κρίνεται ότι η έκταση στην οποία αυτή αφορά εμφανίζει κατά την εξέταση των αεροφωτογραφιών του έτους 1945 ή 1960 αγροτική μορφή και πλέον φέρει δασική βλάστηση λόγω εγκατάλειψης της αγροτικής καλλιέργειας κατ΄ άρθρο 67 του ν. 998/1979,ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα».
Επίσης να απαλειφθεί από το άρθρο 15 η προϋπόθεση της παρέλευσης της προθεσμίας άσκησης ενδίκων μέσων κατά των αποφάσεων της ΕΠΕΑ καθώς αναιρεί πλήρως τον σκοπό της ρύθμισης.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΗΜΟΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
Απόσπασμα Πρακτικού
Συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου
22η Έκτακτη Συνεδρίαση
Ημερομηνία Συνεδρίασης 03.09.2024
Ημέρα & Ώρα Τρίτη , 20:00
Αριθμός Πρόσκλησης 21339/03.09.2024
Ημερομηνία Επίδοσης 03.09.2024
Αριθμός Μελών 25
Παρόντες Δημοτικοί Σύμβουλοι
1. Αργεντίνη Ασπασία (Πρόεδρος)
2. Αδάμης Γεώργιος
3. Αδάμης Ιωάννης
4. Γιαννάκης Ιωάννης
5. Δράκου Ευαγγελία
6. Ζαγουρής Χαράλαμπος
7. Κανελλοπούλου Ελένη
8. Κωστάλας Αντώνης
9. Λουκάς Κωνσταντίνος
10. Μακροδημήτρης Θανάσης(μέσω Webex)
11. Πάλλη Δήμητρα (μέσω Webex)
12. Σίνης Σταμάτης
13. Στάμου Νικόλαος
14. Στουραΐτης Ηλίας
15. Μακρή Αρετούσα
16. Ιατρού Σωτήριος
17. Ξεφτέρης Ιωάννης
18. Ρουμπάνης Παναγιώτης(μέσω Webex)
19. Ανανιάδης Ιωάννης
20. Κωστάλας Γιώργος(μέσω Webex)
21. Ζιάκας Σπύρος
Απόντες Δημοτικοί Σύμβουλοι
1. Περράκης Κωνσταντίνος
2. Συρίγος Μιχάλης
3. Φλεβάρης Παναγιώτης
4. Κουλουβράκη Ιωάννα
Αφού διαπιστώθηκε ότι υπάρχει νόμιμη απαρτία, ο κ. Πρόεδρος κήρυξε την έναρξη της 22ης Έκτακτης Συνεδρίασης, στην οποία ήταν παρών ο Δήμαρχος Λαυρεωτικής, κ. Δημήτριος Λουκάς, έχοντας νόμιμα κληθεί. Παρών ήταν ο Πρόεδρος της Κοινότητας Λαυρεωτικής κ. Μπούζας Ευάγγελος ενώ απόντες ήταν οι Πρόεδροι του Συμβουλίου της Κοινότητας Αγ. Κωνσταντίνου, κ. Κάϊλας Νικήτας και η Πρόεδρος της Κοινότητας Κερατέας, κ. Αντωνίου Ασημίνα έχοντες άπαντες νόμιμα κληθεί σύμφωνα με το άρθρο 67 παρ. 8 του Ν.3852/2010. Παρούσα και η υπάλληλος κ. Ξέστερνου Κυριακή για την τήρηση των πρακτικών.
ΘΕΜΑ: «Λήψη απόφασης για παρέμβαση στη διαβούλευση επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» καθώς και παρέμβαση στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων», για την προστασία των περιουσιών των κατοίκων της Κερατέας και των γύρω οικισμών».
Αριθμός Απόφασης: 114/2024
H κ. Πρόεδρος, κήρυξε την έναρξη της 22ης έκτακτης συνεδρίασης, η οποία διεξάγεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 παρ. 5 του Ν. 3852/2010 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, και εξήγησε στο Σώμα τους λόγους του κατεπείγοντος χαρακτήρα αυτής, όπου το κατεπείγον του θέματος προκύπτει λόγω της προθεσμίας παρέμβασης στη διαβούλευση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης η οποία είναι η 6η Σεπτεμβρίου 2024.
Το Δημοτικό Συμβούλιο, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, απεφάνθη ομόφωνα για το κατεπείγον του θέματος της ημερήσιας διάταξης, και τον κατεπείγοντα χαρακτήρα της συνεδρίασης.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Δήμαρχος Λαυρεωτικής, ο οποίος ανέφερε τα κάτωθι ως εισηγητική έκθεση σε σχέση με την εφαρμογή του άρθρου 19 του Ν. 719/1977 (ΦΕΚ 301/Α/10-10-2017, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 7 παρ. 39, 40, 41 του Ν. 1160/1981 (ΦΕΚ 147/Α/5-6-1981) και των εκδοθέντων για την εφαρμογή τους υπ’ αριθμ. 156490/223/6-6-1984 και 176317/4627/19-11-1984 σχετικών Εγκυκλίων του Υπουργείου Γεωργίας:
Ένα ιστορικό ζήτημα που αφορά ιδιοκτησίες κατοίκων του τέως Δήμου Κερατέας και της ευρύτερης Λαυρεωτικής στο τέλος του 19ου αιώνα, που καθόρισε την πορεία και την ανάπτυξη της περιοχής, κατέληξε με πολιτική επιλογή σε ένα μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα του Ελληνικού Δημοσίου με τους κατοίκους – ιδιοκτήτες γης της Κερατέας, σύμφωνα με το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο θεωρούσε όλες τις εκτάσεις της περιοχής Δημόσιες.
Οι περίφημες δίκες των δασικών εκτάσεων της Λαυρεωτικής κατέληξαν με την έκδοση των κάτωθι αποφάσεων:
1. Υπ’ αριθμ. 1151/1872 του Εφετείου Αθηνών
2. Υπ’ αριθμ. 116/1867 του Εφετείου Αθηνών
3. Υπ’ αριθμ. 698/1876 του Εφετείου Ναυπλίου
3. Υπ’ αριθμ. 110/1878 του Αρείου Πάγου
σύμφωνα με τις οποίες επιδικάστηκε η κυριότητα των Γαιών της τότε Κοινότητας Κερατέας υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου και κηρύχθηκαν μαζικά ως «δημόσιες δασικές».
Οι υπό αμφισβήτηση εκτάσεις που ήταν το μεγαλύτερο μέρος της τέως Κοιλάδας Θορικού (όπως αναφέρεται και περιλαμβάνει εκτάσεις των τέως Δήμου Κερατέας και Λαυρεωτικής), περιγράφονται σε διαγράμματα επιτρόπων (Χαρισιάδη, Ντουράκη) και ενυπάρχουν στα διοικητικά όρια των Δήμων Κερατέας, Λαυρεωτικής, Αγίου Κωνσταντίνου, Αναβύσσου και Καλυβιών.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Συνοπτική περιγραφή της υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφασης του Εφετείου Αθηνών:
Στο συγκεκριμένο δικαστήριο ανακόπτουσα ήταν η τότε Κοινότητα Κερατέας, υπό τους κυρίους Ι. Σ. Ρώμα, Αν. Καρρά και Στ. Δήμα. Το Δημόσιο εκπροσωπείτο από τον Υπουργό Οικονομικών προσπαθώντας να διασφαλίσει δικαιώματα επί των εκτάσεων που ανήκαν σε κατοίκους της Κερατέας.
Υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά, σύμφωνα με την οποία εκτάσεις σε μεγάλο τμήμα αυτών των επιδίκων ήταν δάση κατά το έτος 1836 και 1837, που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο από την επανάσταση κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Στη συγκεκριμένη απόφαση αναφέρονται πολλές περιοχές ή τοπωνύμια όπως χαρακτηριστικά οι περιοχές Αιματόριζα, περιοχή Καλυβίων, Μαλέζι, Πανί, Κερατοβούνι, Φέριζα, Βίλλια, Κοιλάδα Θορικού, Συντερίνα, Κοιλάς Θορικού, Θορικό μέχρι Λεγραινά, Σούνιο, Καβοκολόνες κλπ., όπως αναφέρονται στο συγκεκριμένο χάρτη κατ’ επίκληση των αποφάσεων.
Στο δια ταύτα καταλήγει:
Δέχεται εν μέρει την από 29-8-1861 ενώπιον του Πρωτοδικείου Αθηνών αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά την Κοινότητας Κερατέας.
Αναγνωρίζει το Ελληνικό Δημόσιο ως κύριο των εδαφών των περιοχών που αναφέρονται στο διατακτικό (πλην των θέσεων τις οποίες οριστικά είχε επιδικάσει υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου η υπ’ αριθμ. 116/1867 απόφαση του Εφετείου Αθηνών).
Ο αντίστοιχος χάρτης που συντάχθηκε από τον τοπογράφο Γ. Δαναλάτο και τον δασολόγο Κ. Ντουράκη περιλαμβάνει τις ως άνω αναφερόμενες περιοχές.
Συνοπτική περιγραφή της υπ’ αριθμ. 116/1867 απόφασης Εφετείου Αθηνών
Δια ταύτα
Απορρίπτει ωσαύτως την του Δημοσίου γενικήν και αόριστον αίτηση του να κηρυχθώσιν απαράδεκτοι όλαι αι νέαι προτάσεις και ενστάσεις της Κοινότητος.
Απορρίπτει επίσης τας προτάσεις του Δημοσίου κατά της υπ’ αριθμ. 1313 του έτους 1862 αποφάσεως των ενταύθα Πρωτοδικών ως προς την της αγωγής βάσιν καθ’ ήν τα διεκδικούμενα δάση προ της επαναστάσεως ανήκον εις Οθωμανούς και περιήλθον δικαιώματι του πολέμου εις το Δημόσιον.
Απορρίπτει την του Δημοσίου ένστασιν περί απαραδέκτου της παρατάσεως της εναγόμενης Κοινότητος ότι ούτε κατέχει ούτε κατείχε τας εκτάσεις τας αποτελούσας τας επιδίκους θέσεις ή δάση καλούμενα Σκόρδι, Χαράκι, Όλυμπος και Λεγραινά και αναβάλλει την επί των λοιπών προτάσεων των διαδίκων αποφασίν του ως προς τας θέσεις ταύτας…
Θέλουσι σημειώσει εν τη εκθέσει των τα φυσικά τούτων όρια προς ακριβή προσδιορισμόν, είδε και αι εκτάσεις αύται δεν περιορίζονται υπό ορίων φυσικών ευδιακρίτων, θέλουσιν ενεργήσει προ της συντάξεως του σχεδιαγράμματος και την προσήκουσαν καταμέτρησιν, ίνα ορίσωσιν εν τη εκθέσει των τα διάφορα μέρη και ων προς την έκτασιν…
Διορίζει πραγματογνώμονας τους Ευγένιον Δρογώνην πρώτον δασονομικόν υπάλληλον, Δημήτριον Σκαλιστήρην αξιωματικόν του Μηχανικού και Ηρακλέα Μετζόπουλον, καθηγητήν, κατοίκους Αθηνών εάν οι διάδικοι δεν συμφώνησωσιν άλλως. Προς διεξαγωγήν των ανωτέρω αποδείξεων διορίζει Εισηγητήν τον αυτόν Εφέτην κ. Νικόλαον Ράδον.
Συνοπτική περιγραφή της υπ’ αριθμ. 110/1879 απόφασης Αρείου Πάγου:
Γίνεται αναφορά στα συγκεκριμένα τοπωνύμια του τέως Δήμου Κερατέας και Λαυρεωτικής και στο ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ καταλήγει:
Έχων υπόψιν και τα άρθρα 830 και 210 της Πολιτικής Δικονομίας, απορρίπτει την περί αναιρέσεως της υπ’ αριθ. 698/1876 αποφάσεως των εν Ναυπλίω Εφετών αίτησιν της Κοινότητος Κερατέας εκπροσωπούμενη υπό των πληρεξουσίων αντιπροσώπων της, Ιωάννη Σ. Ρώμα και Αναστασίου Καρρά και καταδικάζει αυτήν εις το νόμιμο παράβολον των 100 δρχ. εις τα τέλη της σημάνσεως της παρούσης και εις τα του αντιδίκου της Δημοσίου αιτηθέντας δικαστικά έξοδα δραχμάς ενενήκοντα πέντε (95).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Από την ανάγνωση των αναφερόμενων δικαστικών αποφάσεων καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το Ελληνικό Δημόσιο διεκδικούσε τα εδάφη όλης της ευρύτερης Κοιλάδας Θορικού, ως έχον το δικαίωμα από την εποχή που τα εδάφη αυτά ήταν κατεχόμενα από Οθωμανούς («δασοσκεπή» όπως τα αναφέρει) και ως εκ τούτου θα έπρεπε να περιέλθουν στη δικαιοδοσία του.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΥΚΛΙΩΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΔΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ
ΝΟΜΟΣ 719/1977 άρθρο 19, ΠΑΡ. 1, 2 & 3 (ΦΕΚ 301/Α΄/10-10-1977 (κάνει ειδική αναφορά και ρυθμίζει μόνο ό,τι αφορά εδαφικές εκτάσεις της Κερατέας)
1. Επιφυλασσομένων των δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου επί των δια πευκοδασών κεκαλυμμένων εκτάσεων, περί ων η υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφασις του Εφετείου Αθηνών, αι υπ’ αριθμ. 116/1868 και 698/1876 αποφάσεις του Εφετείου Ναυπλίου και η υπ’ αριθμ. 110/1878 απόφασις του Αρείου Πάγου, επί των εξ αυτών μη κεκαλυμμένων δια πευκοδασών εκτάσεων των κειμένων εντός της περιοχής των διοικητικών ορίου του ήδη Δήμου Κερατέας ως και της αγροτικής κοιλάδος του Θορικού και κατεχομένων προ της 1ης Ιανουαρίου 1967 υπό φυσικών ή νομικών προσώπων, ουδέν δικαίωμα κυριότητος ή νομής του Ελληνικού Δημοσίου υφίσταται δια τας μέχρις εκατόν (100) στρεμμάτων δι’ έκαστον κάτοχον αγροτικάς εκτάσεις, θεωρουμένου δι’ αυτάς, ανεξαρτήτως πάσης αντιθέτου διατάξεως, ως εν πάση περιπτώσει συμπληρωθέντος του χρόνου της εκτάκτου χρησικτησίας κατ’ αυτού.
2. Εξαιρούνται της δια του παρόντος άρθρου ρυθμίσεως: α) αι εκτάσεις αι καταλαμβανόμεναι υπό του αιγιαλού και της παραλίας και β) αι εκτάσεις αίτινες απεψιλώθησαν των επ’ αυτών πρότερον πευκοδασών, ένεκεν πυρκαϊών.
3. Εις την εν παρ. 1 και 2 του παρόντος ρύθμισην υπάγονται και αι εκκρεμείς δίκαι και διαφοραί του Ελληνικού Δημοσίου και Τρίτων, αφορώσαι εις μη κεκαλυμμένας δια πευκοδασών αγροτικάς εκτάσεις μέχρις εκατόν (100) στρεμμάτων δι’ έκαστον κάτοχον, κειμένας εντός της εν παραγρ. 1 του παρόντος άρθρου ήδη περιοχής των διοικητικών ορίων του Δήμου Κερατέας, εφ’ όσον δεν εξεδόθη αμετάκλητος δικαστική απόφασις τακτικού Δικαστηρίου, καταργουμένων των εκκρεμουσών σχετικών δικών και συμψηφιζομένης της εκατέρωθεν δικαστικής δαπάνης.
ΝΟΜΟΣ 1160/1981 άρθρο 7 παρ. 39, 40 & 41 (ΦΕΚ 147/Α΄/3-6-1981 (Τροποποίηση και συμπλήρωση άρθρου 19 Ν. 719/1977).
39. Ως χρονικόν όριον ισχύος της παραγράφου 2 εδάφιον β’ άρθρο 19 του Ν. 719/1977, ορίζεται η 1η Ιανουαρίου 1967 και εντεύθεν.
40. Εξαιρουμένων των κατά την δημοσίευσιν του άνω Νόμου, αποδεδειγμένως, δια πευκοδασών κεκαλυμμένων εκτάσεων, η παράγραφος 1 του άρθρου 19 ιδίου Νόμου, εφαρμόζεται επί πάσης εκτάσεως κειμένης εντός των διοικητικών ορίων Δήμου Κερατέας και κοιλάδος Θορικού, ανεξαρτήτως της φύσεως του εδάφους.
41. Δια την συνδρομήν των εν γένει προϋποθέσεων εφαρμογής του άρθρου 19 του Ν. 719/1977, ως τροποποιείται, αρμόδιος καθίσταται ο οικείος Δασάρχης, όστις τη αιτήσει παντός ενδιαφερομένου, υποχρεούται να χορηγή αντιστοίχους βεβαιώσεις, επί τη προσαγωγή εις αυτόν και ενόρκων έτι βεβαιώσεων, ως και υπευθύνων δηλώσεων του Ν.Δ. 105/1969 εν ελλείψει ετέρων στοιχείων.
Η υπ’ αριθμ. 156490/223/6-6-1984 Εγκύκλιος του Υφυπουργού Γεωργίας Στάθη Γιώτα.
ΘΕΜΑ: «Για την εφαρμογή του άρθρου 19 του Ν. 719/1977 (ΦΕΚ 301/Α΄/1977 – 10 Οκτωβρίου), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τις διατάξεις των §§ 39, 40 και 41 του άρθρου 7 του Ν.1160/1981 (ΦΕΚ 147/Α΄/5.6.1981) στην Περιφέρεια του Δήμου Κερατέας και στην περιοχή της Κοιλάδας του Θορικού»
Αντικείμενο της παρούσας εγκυκλίου διαταγής είναι η σωστή εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 19 του Ν. 719/1977, όπως αυτές τροποποιήθηκαν και συμπληρώθηκαν με τις διατάξεις των §§ 39, 40 και 41 του άρθρου 7 του Ν. 1160, που αναφέρονται στις συνθήκες ιδιοκτησίας των εκτάσεων στην περιφέρεια του Δήμου Κερατέας και στην περιοχή της Κοιλάδας του Θορικού».
Η υπ’ αριθμ. 176317/4627/19-11-1984 Εγκύκλιος του Υφυπουργού Γεωργίας Στάθη Γιώτα.
ΘΕΜΑ: «Παροχή οδηγιών για χορήγηση βεβαιώσεςων για εκτάσεις της περιοχής Κερατέας».
Περίληψη εγκυκλίου:
Για τον προσδιορισμό της οριογραμμής των εκτάσεων στις οποίες αφορούν η υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, οι υπ’ αριθμ. 116/1868 και 698/1876 αποφάσεις του Εφετείου Ναυπλίου και η υπ’ αριθμ. 110/1878 απόφαση του Αρείου Πάγου, θα λάβετε υπόψη το διάγραμμα του δασολόγου Ντουράκη και του τοπογράφου Δαναλάτου, που συνέταξαν το έτος 1969 (το οποίο έχει υπογραφεί την 30-9-1972 και από τον Διευθυντή της τότε β’ Διευθύνσεως Δασών Νικ. Χαρισιάδη, όσον αφορά τη συμπλήρωση που έγινε στον χάρτη με στοιχεία των εκτάσεων του κτήματος Όλυμπος – Καταφύγι – Φοινικιά Αναβύσσου) και το οποίο διάγραμμα εφαρμόζεται μέχρι σήμερα στην πράξη από την Υπηρεσία σας. Όσον αφορά τον προσδιορισμό των εκτάσεων που εξαιρέθηκαν με την υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφαση ως γεωργικώς καλλιεργούμενες, θα λάβετε υπόψη το διάγραμμα της επιτροπής (από υπαλλήλους του Υπ. Οικονομικών και Υπ. Γεωργίας) που συντάχθηκε το έτος 1973 με διαταγή της τότε Περιφερειακής Διοικήσεως Αττικής και Νήσων ενόψει του ότι το διάγραμμα Ντουράκη –Δαναλάτη δεν προσδιορίζει τις εν λόγω εκτάσεις.
Προϋπόθεση μεταξύ άλλων για την χορήγηση βεβαιώσεων ανυπαρξίας δικαιωμάτων του Δημοσίου επί εκτάσεων της περιοχής Κερατέας κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 19 Ν. 719/77, όπως αυτές τροποποιήθηκαν, είναι και η κατοχή της εκτάσεως προ τις 01/01/1967.
Εφ’ όσον ο νόμος αναφέρεται σε κατοχή της εκτάσεως προ τις 01/01/1967, ανεξάρτητα από τον χρόνο ενάρξεως της κατοχής, δεν μπορεί να καθοριστεί κάποιο συγκεκριμένο προ της 01/01/1967 χρονικό σημείο ενάρξεως της κατοχής, αλλά αρκεί οποτεδήποτε να αρχίσει η κατοχή της εκτάσεως προ της ημερομηνίας αυτής υπό την προϋπόθεση ότι η κατοχή αυτή θα διαπιστώνεται ότι υπήρχε την 01/01/1967.
Προς διαπίστωση της υπάρξεως κατοχής κατά την 01/01/1967 αλλά και προς διαπίστωση και όλων των άλλων προϋποθέσεων του Νόμου (έκταση μέχρι 100 στρεμ. που δεν καλύπτονταν από πευκόδασος το οποίο καταστράφηκε από πυρκαγιά μετά την 01/01/1967 και δεν ήταν καλυμμένη με πευκόδασος κατά τον χρόνο δημοσιεύσεως του Ν. 719/77), θα πρέπει να ενεργείτε εμπεριστατωμένη έρευνα με εξέταση των στοιχείων των ενδιαφερομένων ως και των στοιχείων της Υπηρεσίας, ενέργεια αυτοψίας, προσκόμιση ενόρκου εξέτασης μαρτύρων κλπ.
Ως νομιμοποιούμενο να ζητήσει τη βεβαίωση περί συνδρομής των προϋποθέσεων του άρθρου 19 του Ν. 719/1977 (όπως τροποποιήθηκε) βάσει της διατάξεως της § 41 του άρθρου 7 του Ν. 1160/1981 θα θεωρείτε τον κάτοχο της 01/01/1967 ως και τους καθολικούς ή ειδικούς διαδόχους αυτού.
Εφόσον ο νόμος δεν διακρίνει, δεν απαιτείται να είναι ενιαία (συνεχής) η έκταση των 100 στρεμμάτων αλλά αρκεί οι κατεχόμενες από ένα κάτοχο την 01/01/1967 επί μέρους εκτάσεις εμβαδού μικρότερου των 100 στρεμ. να συμπληρώνουν το εμβαδόν των 100 στρεμμάτων για να έχουν εφαρμογή επί αυτών οι διατάξεις του άρθρου 19 κλπ)
Με τις διατάξεις των ανωτέρω Νόμων και των ανωτέρω εκδοθεισών σχετικών Εγκυκλίων του Υπουργείου Γεωργίας, έπαψε η αμφισβήτηση για το μεγαλύτερο μέρος αυτών των εκτάσεων που αφορούσε όμως μόνο τον τέως Δήμο Κερατέας.
Δυστυχώς η εφαρμογή αυτής της νομοθεσίας εναπόκειται από το 1977 έως σήμερα στη διάθεση του Δασάρχη Λαυρίου και της πολιτείας εν γένει.
Έτσι κατά περιόδους, όχι μόνο παύει η χορήγηση βεβαιώσεων, αλλά αγνοώντας τις διατάξεις του άρθρου 19 του Ν. 719/1977εκδίδονται πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής και χαρακτηρίζονται ως προς την ιδιοκτησία «Δημόσιες Δασικές» οι εκτάσεις για τις οποίες ο νόμος ξεκαθαρίζει ότι «ουδέν δικαίωμα κυριότητος υφίσταται του Δημοσίου».
Σήμερα το Δασαρχείο Λαυρίου δεν εφαρμόζει πλήρως τον Νόμο 719/1977, αλλά επιλεκτικά.
Ιδιαίτερο πρόβλημα παρατηρείται την συγκεκριμένη περίοδο, σχετικά με τον χαρακτήρα των εκτάσεων περιοχών στις οποίες εκπονούνται οι Πολεοδομικές Μελέτες επέκτασης Β’ κατοικίας, βάσει του Π.Δ. (ΦΕΚ 125/Δ’/1998) ΖΟΕ Λαυρεωτικής, ήτοι σε περιοχές της Κερατέας όπως Βγιέθι, Δασκαλειό, Τουρκολίμανο, Αγία Μαρίνα, Τσονίμα, Τρεχαντιέρα, Αγιασμόθι κ.λ.π.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει θέσει σε διαβούλευση το νομοσχέδιο με τίτλο «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» στις διατάξεις του οποίου δεν έχουν ενταχθεί ρυθμίσεις περί επίλυσης του προβλήματος με τις ιδιοκτησίες στον καποδιστριακό ΟΤΑ Κερατέας παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις στον αρμόδιο υφυπουργό κ. Κυρανάκη. Η προθεσμία παρέμβασης στη διαβούλευση είναι έως την 6η Σεπτεμβρίου 2024.
Το πρόβλημα έγκειται ως γνωστόν στην μη χορήγηση από το Δασαρχείο των Βεβαιώσεων που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 19 του Ν. 719/1977, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 παρ. 39, 40, 41 του Ν. 1160/1981, προκειμένου να γίνουν οι αναρτήσεις του Κτηματολογίου ορθά για την διασφάλιση των περιουσιών των κατοίκων του καποδιστριακού ΟΤΑ Κερατέας.
Επιπρόσθετα γίνεται γνωστό ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει θέσει σε διαβούλευση το νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων» με προθεσμία για παρέμβαση στη διαβούλευση έως 12 Σεπτεμβρίου 2024.
Προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα για τους κατοίκους του καποδιστριακού ΟΤΑ Κερατέας εισηγούμαι προς το Δημοτικό Συμβούλιο να λάβει απόφαση και να εισηγηθεί στους Υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενόψει της κατάθεσης των ως άνω νομοσχεδίων στην Βουλή τα εξής:
1. Να περαιωθεί η διαδικασία της Κτηματογράφησης και να γίνουν οι πρώτες εγγραφές του Κτηματολογίου στους Καποδιστριακούς ΟΤΑ Λαυρεωτικής και ΟΤΑ Αγίου Κωνσταντίνου της Περιφερειακής Ενότητας Αττικής.
2. Να στελεχωθεί κατάλληλα το Δασαρχείο Λαυρίου προκειμένου να εκδίδει τις Βεβαιώσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 19 του Ν. 719/1977, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 παρ. 39, 40, 41 του Ν. 1160/1981, μαζικά και σε εύλογο χρονικό διάστημα.
3. Να ανασταλεί προσωρινά και για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται, η διαβίβαση από το Γραφείο Κτηματογράφησης των Ενστάσεων του Καποδιστριακού ΟΤΑ Κερατέας στις Επιτροπές εξέτασης των ενστάσεων, προκειμένου οι πολίτες να λάβουν τις ανωτέρω σχετικές Βεβαιώσεις για να τις καταθέσουν στις αρμόδιες Επιτροπές.
4. Να ανασταλεί η έκδοση αποφάσεων από τις Επιτροπές Ενστάσεων του Κτηματολογίου στον καποδιστριακό ΟΤΑ Κερατέας.
5. Να αναπεμφθούν στις Επιτροπές Ενστάσεων του Κτηματολογίου, οι Ενστάσεις επί των οποίων έχουν ήδη εκδοθεί αποφάσεις ερειδόμενες επί της υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφασης του Εφετείου Αθηνών και των συναφών Δικαστικών αποφάσεων, προκειμένου να επανασυζητηθούν.
6. Να τροποποιηθεί το άρθρο 15 του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» ως κάτωθι με τις αναφερόμενες προσθήκες:
Άρθρο 15 Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περίπτωση απόφασης αποδοχής αντιρρήσεων κατά του δασικού χάρτη – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 19 ν. 2664/1998
Στο άρθρο 19 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί της διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Αν για το ακίνητο, σωρευτικά:
α) υφίσταται στα κτηματολογικά βιβλία εγγραφή με εμφαινόμενο ως ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
β) υφίσταται (1) απόφαση Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων με την οποία έγινε δεκτή προβληθείσα αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3889/2010 (Α’ 182) και έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων βοηθημάτων κατά αυτής, ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη, ή (2) βεβαίωση του άρθρου 19 παρ. 1 N. 719/1977, όπως τροποποιήθηκε με τις παραγράφους 39, 40, 41 του άρθρου 7 του Ν. 1160/1981,
γ) προκύπτει εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου ή δικαιοπαρόχου αυτών, από δημόσιο έγγραφο που καταχωρήθηκε στα βιβλία του οικείου υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση της κτηματογράφησης ή και μετά από αυτή, εφόσον στηρίζεται σε προηγούμενη πράξη καταχωρηθείσα στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση, και
δ) η κτηματολογική εγγραφή ερείδεται αποκλειστικά στο τεκμήριο κυριότητας δημοσίου επί δασικών εκτάσεων και των εκτάσεων που περιλαμβάνονται στην υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, στις υπ’ αρ. 116/1868 και 698/1876 αποφάσεις του Εφετείου Ναυπλίου και στην υπ’ αρ. 110/1878 απόφαση του Αρείου Πάγου, οι οποίες φέρουν δασική μορφή.
το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δικαιοπάροχος αυτών των οποίων το εμπράγματο δικαίωμα προκύπτει από δημόσιο έγγραφο όπως περιγράφεται στην περ. γ) δύναται να αιτηθεί τη διόρθωση της κτηματολογικής εγγραφής υπέρ του ιδίου. Το αρμόδιο όργανο του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» προβαίνει στην καταχώρηση της σχετικής μεταβολής στα οικεία κτηματολογικά βιβλία, κατόπιν ελέγχου των προϋποθέσεων των περ. α) έως δ) του πρώτου εδαφίου, επιτρεπόμενης μόνο της αιτιολογημένης απόρριψης της αίτησης λόγω μη συνδρομής των προϋποθέσεων αυτών. Επίδοση της αίτησης στο Ελληνικό Δημόσιο δεν απαιτείται. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 2.».
Στη συνέχεια το λόγο έλαβαν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι οι οποίοι ανέφεραν την ανάγκη άμεσης κινητοποίησης προς εξεύρεση λύσης για ένα τόσο σημαντικό θέμα που αφορά τις περιουσίες των δημοτών.
Το Δημοτικό Συμβούλιο
Αφού έλαβε υπ’ όψιν του:
• Την εισήγηση του Δημάρχου
• Τις διατάξεις του Ν. 719/1977, όπως τροποποιήθηκε με τις παραγράφους 39, 40, 41 του άρθρου 7 του Ν. 1160/1981
• Τις παρεμβάσεις, τοποθετήσεις και προτάσεις των Δημοτικών Συμβούλων και παρευρισκομένων στη Συνεδρίαση
και μετά από διαλογική συζήτηση, όλων όσοι ζήτησαν και πήραν το λόγο,
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ
Εισηγείται στους Υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενόψει της κατάθεσης των ως άνω νομοσχεδίων στην Βουλή τα εξής:
1. Να περαιωθεί η διαδικασία της Κτηματογράφησης και να γίνουν οι πρώτες εγγραφές του Κτηματολογίου στους Καποδιστριακούς ΟΤΑ Λαυρεωτικής και ΟΤΑ Αγίου Κωνσταντίνου της Περιφερειακής Ενότητας Αττικής.
2. Να στελεχωθεί κατάλληλα το Δασαρχείο Λαυρίου προκειμένου να εκδίδει τις Βεβαιώσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 19 του Ν. 719/1977, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 παρ. 39, 40, 41 του Ν. 1160/1981, μαζικά και σε εύλογο χρονικό διάστημα.
3. Να ανασταλεί προσωρινά και για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται, η διαβίβαση από το Γραφείο Κτηματογράφησης των Ενστάσεων του Καποδιστριακού ΟΤΑ Κερατέας στις Επιτροπές εξέτασης των ενστάσεων, προκειμένου οι πολίτες να λάβουν τις ανωτέρω σχετικές Βεβαιώσεις για να τις καταθέσουν στις αρμόδιες Επιτροπές.
4. Να ανασταλεί η έκδοση αποφάσεων από τις Επιτροπές Ενστάσεων του Κτηματολογίου στον καποδιστριακό ΟΤΑ Κερατέας.
5. Να αναπεμφθούν στις Επιτροπές Ενστάσεων του Κτηματολογίου, οι Ενστάσεις επί των οποίων έχουν ήδη εκδοθεί αποφάσεις ερειδόμενες επί της υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφασης του Εφετείου Αθηνών και των συναφών Δικαστικών αποφάσεων, προκειμένου να επανασυζητηθούν.
6. Να τροποποιηθεί το άρθρο 15 του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» ως κάτωθι με τις αναφερόμενες προσθήκες:
Άρθρο 15 Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περίπτωση απόφασης αποδοχής αντιρρήσεων κατά του δασικού χάρτη – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 19 ν. 2664/1998
Στο άρθρο 19 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί της διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Αν για το ακίνητο, σωρευτικά:
α) υφίσταται στα κτηματολογικά βιβλία εγγραφή με εμφαινόμενο ως ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
β) υφίσταται (1) απόφαση Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων με την οποία έγινε δεκτή προβληθείσα αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3889/2010 (Α’ 182) και έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων βοηθημάτων κατά αυτής, ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη, ή (2) βεβαίωση του άρθρου 19 παρ. 1 N. 719/1977, όπως τροποποιήθηκε με τις παραγράφους 39, 40, 41 του άρθρου 7 του Ν. 1160/1981,
γ) προκύπτει εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου ή δικαιοπαρόχου αυτών, από δημόσιο έγγραφο που καταχωρήθηκε στα βιβλία του οικείου υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση της κτηματογράφησης ή και μετά από αυτή, εφόσον στηρίζεται σε προηγούμενη πράξη καταχωρηθείσα στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση, και
δ) η κτηματολογική εγγραφή ερείδεται αποκλειστικά στο τεκμήριο κυριότητας δημοσίου επί δασικών εκτάσεων και των εκτάσεων που περιλαμβάνονται στην υπ’ αριθμ. 1151/1872 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, στις υπ’ αρ. 116/1868 και 698/1876 αποφάσεις του Εφετείου Ναυπλίου και στην υπ’ αρ. 110/1878 απόφαση του Αρείου Πάγου, οι οποίες φέρουν δασική μορφή.
το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δικαιοπάροχος αυτών των οποίων το εμπράγματο δικαίωμα προκύπτει από δημόσιο έγγραφο όπως περιγράφεται στην περ. γ) δύναται να αιτηθεί τη διόρθωση της κτηματολογικής εγγραφής υπέρ του ιδίου. Το αρμόδιο όργανο του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» προβαίνει στην καταχώρηση της σχετικής μεταβολής στα οικεία κτηματολογικά βιβλία, κατόπιν ελέγχου των προϋποθέσεων των περ. α) έως δ) του πρώτου εδαφίου, επιτρεπόμενης μόνο της αιτιολογημένης απόρριψης της αίτησης λόγω μη συνδρομής των προϋποθέσεων αυτών. Επίδοση της αίτησης στο Ελληνικό Δημόσιο δεν απαιτείται. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 2.».
Αναθέτει τα περαιτέρω στον Δήμαρχο Λαυρεωτικής κ. Δημήτριο Λουκά.
Το παραπάνω πρακτικό συντάχθηκε, αναγνώσθηκε, πήρε αριθμό απόφασης 114/2024 και υπογράφεται ως ακολούθως:
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ
ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ ΑΣΠΑΣΙΑ
Αξιότιμοι Κύριοι/ες ,
μας προβληματίζει το γεγονός ότι σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία ορίζεται ότι όταν γίνει δεκτή από την Επιτροπή Εξέτασης Αντιρρήσεων η αίτηση αντιρρήσεων επι των δασικών εκτάσεων ως προς το ιδιοκτησιακό και εκδοθεί σχετική απόφαση , τότε δύναται να γίνουν συμβόλαια αγοραπωλησίας και να εκδοθούν άδειες δόμησης.
Ωστόσο με το εν λόγω νομοσχέδιο αναφέρεται η παραπάνω διάταξη άτυπα (άρθρο 15 και άρθρο 19) και τα δικαιώματα ιδιοκτησιών κατοχυρώνονται κατόπιν οριστικοποίησης των Δασικών Χαρτών , μια διαδικασία χρονοβόρα η οποία ενδέχεται να είναι και άνω των 10 ετών.
Συνεπώς το προτεινόμενο νομοσχέδιο αντί να λύνει τα θέματα , τα χειροτερεύει.
Αν θεσπιστεί κάποια προθεσμία (πχ. 60 ημέρες) από την ανάρτηση της απόφασης της ΕΠΕΑ στην «Διαύγεια» , θα πρέπει να προβλεφθεί μεταβατικά και λύση για τις πολλές αποφάσεις που έχουν ήδη αναρτηθεί πριν την έναρξη εφαρμογής του νόμου. Επίσης θα πρέπει να εναρμονιστεί η ρύθμιση με το δικαίωμα του Συντονιστή Αποκεντρωμένης να προσβάλλει αποφάσεις της ΕΠΕΑ που δέχονται αντιρρήσεις μετά την κύρωση του Δασικού Χάρτη.
Αναφέρομαι σε προηγούμενο χθεσινό σχόλιό μου και προσθέτω:
Σε αρκετά Κτηματολογικά Γραφεία η προθεσμία προσβολής των αρχικών εγγραφών λήγει τα επόμενα 2 έως 3 έτη. Έως τώρα, χωρίς την ρύθμιση του νομοσχεδίου, ο ιδιώτης είχε ως μονόδρομο την άσκηση αγωγής κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Με την νέα ρύθμιση και λόγω του ότι η κύρωση του Δασικού Χάρτη θα λάβει χώρα μετά από πολλά έτη και μετά τη λήξη προθεσμίας προσβολής των αρχικών εγγραφών, ο ιδιώτης-ιδιοκτήτης δεν θα έχει πλέον τη δυνατότητα να προσφύγει δικαστικά, επομένως δεν θα μπορέσει ο συνετός ιδιώτης και ο συνετός δικηγόρος να ρισκάρει να χάσει τη δυνατότητα δικαστικής προσφυγής.
Καταλήγω ότι η ρύθμιση δεν θα επιτύχει τον ορθότατο σκοπό της, αν δεν δοθεί η δυνατότητα υποβολής της αίτησης μετά την δημοσίευση της απόφασης της Επιτροπής που δέχεται την ένσταση του ιδιώτη, χωρίς να αναμένεται η πάροδος προθεσμίας προσβολής του Δασικού Χάρτη.
Εκτός αν προβλεφθεί ρητά ότι σε αυτές τις περιπτώσεις παρατείνεται η προθεσμία προσβολής της αρχικής εγγραφής, ώστε ο ιδιώτης να μην απολέσει το δικαίωμα δικαστικής προσφυγής.
Σημειώστε ότι νομοθετείτε, όχι σε ιδανικό περιβάλλον και δεν γνωρίζει κανείς ποτέ τι προβλήματα δημιουργούνται από μια νέα ρύθμιση εξ αντανακλάσεως και από την επιφυλακτική αντιμετώπιση των υπηρεσιών του Κτηματολογίου.
Κες- Κοι
Κατ’ αρχάς να σας συγχαρώ για τις ουσιαστικές νομοθετικές προτάσεις.
Έχοντας υπόψη, πρόσφατη Απόφαση του ΣτΕ, οι αποφάσεις της Επιτροπής Αντιρρήσεων, προσβάλλονται μόνο όταν ενσωματωθούν σε Κυρωμένο Δασικό Χάρτη.
Στο πλαίσιο αυτό, για να πετύχετε την επιδιωκόμενη επιτάχυνση της αναγνώρισης δικαιωμάτων, στην παράγραφο 5β, ο όρος, «να έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων μέσων», προτείνω όπως συμπληρωθεί ως ακολούθως, «να έχει παρέλθει η προθεσμία των εξήντα(60) ημερών, από την ανάρτηση της Απόφασης της Επιτροπής Αντιρρήσεων στην «Διαύγεια», για την άσκηση ενστάσεων ενώπιον των Δασικών Αρχών της περιοχής».
Πρακτική που εφαρμοζόταν στο παρελθόν, αναφορικά με την δημοσιότητα αποφάσεων χαρακτηρισμού από τα δασαρχεία.
Με εκτίμηση
Φώτιος Μανδάνας
Πρέπει να προβλεφθεί και η περίπτωση κατά την οποία η Διεύθυνση Δασών είχε διεκδικήσει μεν ιδιοκτησία, εντούτοις μετά την κύρωση των δασικών χαρτών, αυτή δεν περιλαμβάνεται σε αυτούς. Παρόλα αυτά, κατά την κτηματογράφηση λανθασμένα δόθηκε η ιδιοκτησία αυτή στη Δασών και όχι στον ιδιοκτήτη.
Συνεπώς, να συμπεριληφθεί και η περίπτωση ε) υφίσταται στα κτηματολογικά βιβλία εγγραφή με εμφαινόμενο ως ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, χωρίς η εν λόγω ιδιοκτησία να περιλαμβάνεται στους κυρωμένους για την περιοχή χάρτες.
Η ρύθμιση έρχεται, με μεγάλη καθυστέρηση, να λύσει ένα σοβαρό πρόβλημα.
Στην παράγραφο 5β επισημαίνεται ότι ο όρος να έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων μέσων κατά της απόφασης της Επιτροπής Αντιρρήσεων, κινδυνεύει να ματαιώσει τον επιδιωκόμενο ορθό σκοπό του νόμου.
Οι αποφάσεις της επιτροπής που εκδίδονται σήμερα και με τις οποίες γίνονται δεκτές αντιρρήσεις ιδιωτών κατά εσφαλμένων αναρτήσεων του δασικού χάρτη, θα οδηγήσουν σε κύρωση του Δασικού Χάρτη στο ΦΕΚ, που θα συμπεριλάβει πολύ μεγάλο αριθμό αποφάσεων, συνήθως μετά τρία ίσως και πλέον έτη.
Επομένως ο ιδιώτης-ιδιοκτήτης του ακινήτου το ενδιάμεσο διάστημα βρίσκεται μετέωρος ιδιοκτησιακά, εφόσον το ακίνητό του έχει καταχωρηθεί υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου στο Κτηματολόγιο, κινδυνεύει από ενέργειες του Δημοσίου (σημειώστε ότι όπως ενημερώθηκα τα Δασαρχεία και οι διευθύνσεις Δασών δεν γνωρίζουν τις αποφάσεις των επιτροπών) και κυρίως δεν δύναται να μεταβιβάσει το ακίνητο σε τρίτον ή στα τέκνα του. Ήδη δε αυτή η εμπλοκή του ιδιώτη διαρκεί αρκετά έτη, από το αρχικό στάδιο της εσφαλμένης Κτηματογράφησης και της αρχικής εγγραφής.
Προτείνεται να απαλειφθεί ο όρος παρόδου προθεσμίας για άσκηση ενδίκων βοηθημάτων και να μείνει ως όρος μόνο η έκδοση της απόφασης της επιτροπής.
Ορθότατη και αναγκαία η μη απαίτηση επίδοσης της αίτησης στο (στρεψόδικο και ευθυνόφοβο) Ελληνικό Δημόσιο.
Εννοείται ότι με την ρύθμιση αυτή πολλοί ιδιώτες-ιδιοκτήτες που έχουν άδικα και χωρίς λόγο σταυρωθεί θα αποφύγουν δικαστικές διαδικασίες με το Δημόσιο, αντίστοιχα και το Δημόσιο βεβαίως κατά ιδιωτών.
Είναι δεδομένο ότι το Δημόσιο αν έχει βάσιμο λόγο μπορεί, μετά την κύρωση του Δασικού Χάρτη, να προσφύγει, επομένως δεν στερείται των δικαιωμάτων του. Εξ όσων πληροφορούμαι έως σήμερα δεν έχουν ασκηθεί προσφυγές από την Διεύθυνση Δασών, μετά την κύρωση του Δασικού Χάρτη κατά αποφάσεων των επιτροπών.
Συμπληρωματικά, θα πρότεινα να εξετάσετε και να προβλέψετε το ενδεχόμενο ο ιδιώτης να αποδεχθεί το Δασικό Χαρακτήρα του ακινήτου του, και την απόφαση της Επιτροπής που απορρίπτει την ένστασή του, αλλά να δύναται να διορθώσει το ιδιοκτησιακό, ώστε να αποφύγει δικαστική εμπλοκή για το ιδιοκτησιακό, η οποία είναι πολυετής και πολυδάπανη. Υπάρχουν και πολλές τέτοιες περιπτώσεις.
Η παρ.2 του άρθρου 19 αντικαθίσταται στο παρόν με άλλη διαδικασία (βλ. άρθρο 7 επ. του παρόντος) και η παρ. 2 καταργείται με το άρθρο 30. Μάλιστα, δεν προκύπτει ότι η διαδικασία των άρθρων 7 επ. του παρόντος θα αντικαταστήσει την παρ. 2. Συνεπώς, η αναφορά της παρούσας παραγράφου στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου είναι μάλλον νομοτεχνικά προβληματική. Θα πρέπει να διευκρινιστεί σε ποια διαδικασία παραπέμπει πλέον η παρ. 5 του άρθρου 19.
Bravo well done
With artificat intelligence