Άρθρο 15 Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περίπτωση απόφασης αποδοχής αντιρρήσεων κατά του δασικού χάρτη – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 19 ν. 2664/1998

Στο άρθρο 19 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί της διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:

 

«5. Αν για το ακίνητο, σωρευτικά:

α) υφίσταται στα κτηματολογικά βιβλία εγγραφή με εμφαινόμενο ως ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,

β) υφίσταται απόφαση Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων με την οποία έγινε δεκτή προβληθείσα αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3889/2010 (Α’ 182) και έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων βοηθημάτων κατά αυτής, ή το ακίνητο βρίσκεται εκτός των περιοχών κυρωμένου δασικού χάρτη,

γ) προκύπτει εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου ή δικαιοπαρόχου αυτών, από δημόσιο έγγραφο που καταχωρήθηκε στα βιβλία του οικείου υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση της κτηματογράφησης ή και μετά από αυτή, εφόσον στηρίζεται σε προηγούμενη πράξη καταχωρηθείσα στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου πριν από την περαίωση, και

δ) η κτηματολογική εγγραφή ερείδεται αποκλειστικά στο τεκμήριο κυριότητας δημοσίου επί δασικών εκτάσεων,

το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δικαιοπάροχος αυτών των οποίων το εμπράγματο δικαίωμα προκύπτει από δημόσιο έγγραφο όπως περιγράφεται στην περ. γ) δύναται να αιτηθεί τη διόρθωση της κτηματολογικής εγγραφής υπέρ του ιδίου. Το αρμόδιο όργανο του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» προβαίνει στην καταχώρηση της σχετικής μεταβολής στα οικεία κτηματολογικά βιβλία, κατόπιν ελέγχου των προϋποθέσεων των περ. α) έως δ) του πρώτου εδαφίου, επιτρεπόμενης μόνο της αιτιολογημένης απόρριψης της αίτησης λόγω μη συνδρομής των προϋποθέσεων αυτών. Επίδοση της αίτησης στο Ελληνικό Δημόσιο δεν απαιτείται. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 2.».

  • 27 Αυγούστου 2024, 15:20 | Νίκος Βελώνιας (Δικηγόρος)

    Αναφέρομαι σε προηγούμενο χθεσινό σχόλιό μου και προσθέτω:

    Σε αρκετά Κτηματολογικά Γραφεία η προθεσμία προσβολής των αρχικών εγγραφών λήγει τα επόμενα 2 έως 3 έτη. Έως τώρα, χωρίς την ρύθμιση του νομοσχεδίου, ο ιδιώτης είχε ως μονόδρομο την άσκηση αγωγής κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Με την νέα ρύθμιση και λόγω του ότι η κύρωση του Δασικού Χάρτη θα λάβει χώρα μετά από πολλά έτη και μετά τη λήξη προθεσμίας προσβολής των αρχικών εγγραφών, ο ιδιώτης-ιδιοκτήτης δεν θα έχει πλέον τη δυνατότητα να προσφύγει δικαστικά, επομένως δεν θα μπορέσει ο συνετός ιδιώτης και ο συνετός δικηγόρος να ρισκάρει να χάσει τη δυνατότητα δικαστικής προσφυγής.

    Καταλήγω ότι η ρύθμιση δεν θα επιτύχει τον ορθότατο σκοπό της, αν δεν δοθεί η δυνατότητα υποβολής της αίτησης μετά την δημοσίευση της απόφασης της Επιτροπής που δέχεται την ένσταση του ιδιώτη, χωρίς να αναμένεται η πάροδος προθεσμίας προσβολής του Δασικού Χάρτη.

    Εκτός αν προβλεφθεί ρητά ότι σε αυτές τις περιπτώσεις παρατείνεται η προθεσμία προσβολής της αρχικής εγγραφής, ώστε ο ιδιώτης να μην απολέσει το δικαίωμα δικαστικής προσφυγής.

    Σημειώστε ότι νομοθετείτε, όχι σε ιδανικό περιβάλλον και δεν γνωρίζει κανείς ποτέ τι προβλήματα δημιουργούνται από μια νέα ρύθμιση εξ αντανακλάσεως και από την επιφυλακτική αντιμετώπιση των υπηρεσιών του Κτηματολογίου.

  • 27 Αυγούστου 2024, 13:42 | Φώτιος Μανδάνας

    Κες- Κοι

    Κατ’ αρχάς να σας συγχαρώ για τις ουσιαστικές νομοθετικές προτάσεις.

    Έχοντας υπόψη, πρόσφατη Απόφαση του ΣτΕ, οι αποφάσεις της Επιτροπής Αντιρρήσεων, προσβάλλονται μόνο όταν ενσωματωθούν σε Κυρωμένο Δασικό Χάρτη.
    Στο πλαίσιο αυτό, για να πετύχετε την επιδιωκόμενη επιτάχυνση της αναγνώρισης δικαιωμάτων, στην παράγραφο 5β, ο όρος, «να έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων μέσων», προτείνω όπως συμπληρωθεί ως ακολούθως, «να έχει παρέλθει η προθεσμία των εξήντα(60) ημερών, από την ανάρτηση της Απόφασης της Επιτροπής Αντιρρήσεων στην «Διαύγεια», για την άσκηση ενστάσεων ενώπιον των Δασικών Αρχών της περιοχής».
    Πρακτική που εφαρμοζόταν στο παρελθόν, αναφορικά με την δημοσιότητα αποφάσεων χαρακτηρισμού από τα δασαρχεία.

    Με εκτίμηση
    Φώτιος Μανδάνας

  • 27 Αυγούστου 2024, 12:12 | Δέσποινα Περιπάνου

    Πρέπει να προβλεφθεί και η περίπτωση κατά την οποία η Διεύθυνση Δασών είχε διεκδικήσει μεν ιδιοκτησία, εντούτοις μετά την κύρωση των δασικών χαρτών, αυτή δεν περιλαμβάνεται σε αυτούς. Παρόλα αυτά, κατά την κτηματογράφηση λανθασμένα δόθηκε η ιδιοκτησία αυτή στη Δασών και όχι στον ιδιοκτήτη.

    Συνεπώς, να συμπεριληφθεί και η περίπτωση ε) υφίσταται στα κτηματολογικά βιβλία εγγραφή με εμφαινόμενο ως ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, χωρίς η εν λόγω ιδιοκτησία να περιλαμβάνεται στους κυρωμένους για την περιοχή χάρτες.

  • 26 Αυγούστου 2024, 17:35 | Νίκος Βελώνιας (Δικηγόρος)

    Η ρύθμιση έρχεται, με μεγάλη καθυστέρηση, να λύσει ένα σοβαρό πρόβλημα.
    Στην παράγραφο 5β επισημαίνεται ότι ο όρος να έχει παρέλθει η προθεσμία για την άσκηση ενδίκων μέσων κατά της απόφασης της Επιτροπής Αντιρρήσεων, κινδυνεύει να ματαιώσει τον επιδιωκόμενο ορθό σκοπό του νόμου.

    Οι αποφάσεις της επιτροπής που εκδίδονται σήμερα και με τις οποίες γίνονται δεκτές αντιρρήσεις ιδιωτών κατά εσφαλμένων αναρτήσεων του δασικού χάρτη, θα οδηγήσουν σε κύρωση του Δασικού Χάρτη στο ΦΕΚ, που θα συμπεριλάβει πολύ μεγάλο αριθμό αποφάσεων, συνήθως μετά τρία ίσως και πλέον έτη.

    Επομένως ο ιδιώτης-ιδιοκτήτης του ακινήτου το ενδιάμεσο διάστημα βρίσκεται μετέωρος ιδιοκτησιακά, εφόσον το ακίνητό του έχει καταχωρηθεί υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου στο Κτηματολόγιο, κινδυνεύει από ενέργειες του Δημοσίου (σημειώστε ότι όπως ενημερώθηκα τα Δασαρχεία και οι διευθύνσεις Δασών δεν γνωρίζουν τις αποφάσεις των επιτροπών) και κυρίως δεν δύναται να μεταβιβάσει το ακίνητο σε τρίτον ή στα τέκνα του. Ήδη δε αυτή η εμπλοκή του ιδιώτη διαρκεί αρκετά έτη, από το αρχικό στάδιο της εσφαλμένης Κτηματογράφησης και της αρχικής εγγραφής.

    Προτείνεται να απαλειφθεί ο όρος παρόδου προθεσμίας για άσκηση ενδίκων βοηθημάτων και να μείνει ως όρος μόνο η έκδοση της απόφασης της επιτροπής.

    Ορθότατη και αναγκαία η μη απαίτηση επίδοσης της αίτησης στο (στρεψόδικο και ευθυνόφοβο) Ελληνικό Δημόσιο.

    Εννοείται ότι με την ρύθμιση αυτή πολλοί ιδιώτες-ιδιοκτήτες που έχουν άδικα και χωρίς λόγο σταυρωθεί θα αποφύγουν δικαστικές διαδικασίες με το Δημόσιο, αντίστοιχα και το Δημόσιο βεβαίως κατά ιδιωτών.

    Είναι δεδομένο ότι το Δημόσιο αν έχει βάσιμο λόγο μπορεί, μετά την κύρωση του Δασικού Χάρτη, να προσφύγει, επομένως δεν στερείται των δικαιωμάτων του. Εξ όσων πληροφορούμαι έως σήμερα δεν έχουν ασκηθεί προσφυγές από την Διεύθυνση Δασών, μετά την κύρωση του Δασικού Χάρτη κατά αποφάσεων των επιτροπών.

    Συμπληρωματικά, θα πρότεινα να εξετάσετε και να προβλέψετε το ενδεχόμενο ο ιδιώτης να αποδεχθεί το Δασικό Χαρακτήρα του ακινήτου του, και την απόφαση της Επιτροπής που απορρίπτει την ένστασή του, αλλά να δύναται να διορθώσει το ιδιοκτησιακό, ώστε να αποφύγει δικαστική εμπλοκή για το ιδιοκτησιακό, η οποία είναι πολυετής και πολυδάπανη. Υπάρχουν και πολλές τέτοιες περιπτώσεις.

  • 25 Αυγούστου 2024, 21:21 | Κωνσταντίνος Πλιάτσικας

    Η παρ.2 του άρθρου 19 αντικαθίσταται στο παρόν με άλλη διαδικασία (βλ. άρθρο 7 επ. του παρόντος) και η παρ. 2 καταργείται με το άρθρο 30. Μάλιστα, δεν προκύπτει ότι η διαδικασία των άρθρων 7 επ. του παρόντος θα αντικαταστήσει την παρ. 2. Συνεπώς, η αναφορά της παρούσας παραγράφου στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου είναι μάλλον νομοτεχνικά προβληματική. Θα πρέπει να διευκρινιστεί σε ποια διαδικασία παραπέμπει πλέον η παρ. 5 του άρθρου 19.

  • 25 Αυγούστου 2024, 13:00 | Vasily Psarommatis

    Bravo well done

  • 25 Αυγούστου 2024, 11:33 | Vasily Psarommatis

    With artificat intelligence

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».