Στην υποπερ. αα) της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί της διαδικασίας διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) προστίθεται νέο, δεύτερο, εδάφιο, β) στο ένατο εδάφιο, διαγράφονται οι λέξεις «και από τον συσχετισμό του προσκομιζόμενου τίτλου κτήσης του αιτούντος και των δικαιοπαρόχων του προς την πράξη σύστασης της οριζόντιας ή κάθετης, αντίστοιχα, ιδιοκτησίας, διαπιστώνεται ότι εξαντλείται το σύνολο των εξ αδιαιρέτου ποσοστών του εγγραπτέου δικαιώματος επί της οριζόντιας ή κάθετης αυτής ιδιοκτησίας» και η υποπερ. αα) διαμορφώνεται ως εξής:
«αα) Προκύπτει από δημόσιο έγγραφο που καταχωρίσθηκε στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου πριν από την ανάρτηση των στοιχείων της κτηματογράφησης, η οποία προηγείται της έκδοσης της διαπιστωτικής πράξης του άρθρου 11 του ν. 2308/1995, ή και μετά από αυτήν, εφόσον στηρίζεται σε προηγούμενη πράξη καταχωρισθείσα στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου πριν από την εν λόγω ανάρτηση, υπό την προϋπόθεση ότι μέσω της διορθώσεως δεν αντικαθίσταται (εκτοπίζεται) δικαίωμα τρίτου, εκτός αν ο τρίτος συναινεί στη διόρθωση, συνυπογράφοντας την αίτηση, η συναίνεση δε αυτή δεν υποκρύπτει άτυπη μεταβίβαση ή μεταβολή τίτλου του ακινήτου. Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος επί της αίτησης περιορίζεται στην ύπαρξη του δημόσιου εγγράφου ως καταχωρθέντος στα βιβλία αυτού υπό τις περιγραφόμενες στο παρόν προϋποθέσεις, και δεν εκτείνεται στην αξιολόγηση της περιγραφόμενης σε αυτό διαδοχής δικαιοπαρόχων.
Εκτοπισμός δεν υφίσταται και δεν απαιτείται συναίνεση, εάν ο τρίτος συμπεριλήφθηκε ως δικαιούχος, ο οποίος αναγράφεται στις κτηματολογικές εγγραφές, λόγω σφάλματος που εμφιλοχώρησε κατά την επεξεργασία της δήλωσης και των δημοσίων εγγράφων που συνυπέβαλε κατά τη διαδικασία κτηματογράφησης του ν. 2308/1995 (Α’ 114) και τούτο προκύπτει από το αρχείο κτηματογράφησης και τα δημόσια βιβλία του Υποθηκοφυλακείου.
Στην περίπτωση ακινήτου με την ένδειξη «άγνωστου ιδιοκτήτη», η αίτηση επιδίδεται υποχρεωτικά εντός δέκα (10) ημερών από την κατάθεσή της στο Ελληνικό Δημόσιο.
Το Ελληνικό Δημόσιο τεκμαίρεται ότι συναινεί στην αίτηση και ο προϊστάμενος οφείλει να προβεί στην αιτούμενη διόρθωση, εάν δεν αποσταλεί από την αρμόδια υπηρεσία αρνητική απάντηση που απευθύνεται στον Προϊστάμενο του αρμόδιου κτηματολογικού γραφείου εντός εξήντα (60) ημερών από την επίδοση της αίτησης στο Ελληνικό Δημόσιο. Σε περίπτωση αρνητικής απάντησης, ακόμη και χωρίς ειδική αιτιολογία, ο προϊστάμενος οφείλει να απορρίψει την αίτηση. Η παραπάνω επίδοση δεν απαιτείται εάν πρόκειται για δημόσιο έγγραφο, με βάση το οποίο έχουν καταχωρισθεί στο κτηματολογικό φύλλο του ακινήτου δικαιώματα συνδικαιούχων.
Επίδοση στο Ελληνικό Δημόσιο δεν απαιτείται και στην περίπτωση που το δημόσιο έγγραφο, με βάση το οποίο ζητείται η διόρθωση της εγγραφής, αποτελεί τίτλο εγγραπτέου δικαιώματος επί άλλου κτηματογραφηθέντος ακινήτου της ίδιας κτηματογραφηθείσας περιοχής, το οποίο δηλώθηκε και καταχωρίσθηκε στο κτηματολόγιο, καθώς και όταν ο τίτλος του αιτούντος τη διόρθωση ή των δικαιοπαρόχων του (άμεσων ή απώτερων) είναι παραχωρητήριο του Ελληνικού Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ.. Το ίδιο ισχύει επίσης όταν το ακίνητο με την ένδειξη «άγνωστου ιδιοκτήτη», για το οποίο ζητείται η διόρθωση, είναι οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία.
Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται και στην περίπτωση που στην οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία δεν αντιστοιχεί αυτοτελές κτηματολογικό φύλλο, αλλά το αντιστοιχούν σε αυτήν ποσοστό συγκυριότητας επί του γεωτεμαχίου εμφανίζεται με την ένδειξη «άγνωστου ιδιοκτήτη». Στην περίπτωση αυτή, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της διορθώσεως της αρχικής εγγραφής με τη διαδικασία του πρόδηλου σφάλματος, δημιουργείται αυτοτελές κτηματολογικό φύλλο για την οριζόντια ή κάθετη, αντίστοιχα, ιδιοκτησία,».
Θα πρέπει η διάταξη να είναι σαφής ότι εφαρμόζεται όχι μόνο στις περιπτώσεις οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών, αλλά και απλών γεωτεμαχίων εντός ή εκτός σχεδίου, που έχουν την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη», εφόσον πληρούνται και οι υπόλοιπες προϋποθέσεις του άρθρου όπως περιγράφονται στην πρώτη παράγραφο της υποπερ. αα. Είναι γνωστό ότι πάρα πολλοί ιδιοκτήτες ακινήτων αμέλησαν ή και από άγνοια δεν δήλωσαν εντός των προθεσμιών τα ακίνητά τους κατά τη διαδικασία της κτηματογράφησης, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται στις αρχικές εγγραφές ως «αγνώστου ιδιοκτήτη». Πολύ σωστά ο νομοθέτης αντιλήφθηκε την ύπαρξη του γενικότερου προβλήματος λαθών στις αρχικές εγγραφές και για τον λόγο αυτόν δόθηκε προθεσμία διόρθωσής τους μέχρι και τις 30/11/2024. Στο ίδιο πνεύμα θα πρέπει να κινηθεί και η παρούσα διάταξη ώστε να καταλαμβάνει και απλά γεωτεμάχια εντός ή εκτός σχεδίου. Διότι αυτή την στιγμή εναπόκειται στην κρίση του/της Προϊσταμένου/ης εκάστοτε κτηματολογικού γραφείου αν θα κάνει δεκτή μία αίτηση προδήλου σφάλματος για τέτοιου είδους ακίνητα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να παρατηρείται το παράδοξο άλλα κτηματολογικά γραφεία να τις κάνουν δεκτές και άλλα όχι, δημιουργώντας στους πολίτες εξαιρετικά μεγάλο αίσθημα ανασφάλειας αλλά και άνισης μεταχείρισης των υποθέσεών τους. Διότι είναι γνωστό ότι αν δεν μπορεί μία τέτοια περίπτωση να λυθεί εξωδικαστικά, ο πολίτης θα πρέπει να προσφύγει στη Δικαιοσύνη λαμβάνοντας δικάσιμο, τουλάχιστον στην Αθήνα, το 2029. Και φυσικά επιβαρύνονται και οι Δικαστές με ύλη που επί της ουσίας απλώς αφορά στη διαπίστωση μίας υφιστάμενης νομικής κατάστασης την οποία ουδείς, ούτε το Ελληνικό Δημόσιο, αμφισβητεί. Αυτή την κρίση θα μπορούσαν να την κάνουν και οι ίδιοι/ίδιες οι Προϊστάμενοι. Αν η διάταξη του παρόντος νομοσχεδίου καταλάβει με τρόπο σαφή και ανεπίδεκτο αμφισβήτησης και τα ακίνητα αυτά, θα είναι προς όφελος και του ιδίου του Δημοσίου, καθώς άμεσα θα μπορέσουν οι πολίτες να τα εκμεταλλευτούν.
Δεν είναι δυνατόν όλα αυτά τα λάθη που υπάρχουν στις αρχικές εγγραφές να μπορέσουν να διορθωθούν μέχρι τις 30-11-2024. Ο νομοθέτης οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη του το συνταγματικό δικαίωμα προστασίας της ατομικής ιδιοκτησίας και να δοθεί μια εύλογη παράταση προθεσμίας για την έγερση αγωγών και την υποβολή αιτήσεων διόρθωσης προδήλου σφάλματος. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όση επιμέλεια και αν δείχνουν οι πολίτες προκειμένου να καταφέρουν να διορθώσουν τις αρχικές εγγραφές θα πρέπει να συνεργαστούν τις περισσότερες φορές με μηχανικούς και συμβολαιογράφους οι οποίοι λόγω φόρτου εργασίας καθυστερούν πολύ να ανταποκριθούν με αποτέλεσμα στο τέλος οι πολίτες χωρίς δική τους υπαιτιότητα να κινδυνεύουν να χάσουν την περιουσία τους.
Αναγκαιότητα η παράταση της οριστικοποίησης των πρώτων εγγραφών, διότι είναι αφάνταστα μεγάλος ο αριθμός των πολιτών, ο οποίοι δεν γνωρίζουν ότι η ιδιοκτησία τους έχει αποδοθεί με την κτηματογράφηση, είτε στο Δημόσιο, είτε στους οικοπεδούχους (εάν πρόκειται για διαμέρισμα), οι οποίοι έχουνε αποβιώσει, είτε στον αρχικό κληρούχο εάν πρόκειται για κληροτεμάχιο ,ο οποίος μπορεί να έχει αποβιώσει στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, είτε οπουδήποτε αλλού. Οι εν λόγω πολίτες αγνοούν το τι συνέβη στην κτηματογράφηση ,διότι αυτό το πρόβλημα το διαπιστώνουν, όταν θα πάνε σε ένα συμβολαιογράφο να μεταβιβάσουν το ακίνητο τους, ο οποίος θα τους πει ότι στο κτηματολόγιο, η ιδιοκτησία τους δεν φαίνεται να έχει αποδοθεί σε αυτούς.
Είναι δυνατον ένα ακίνητο το οποίο κατασκευαστηκε το 1968 και περιήλθε σε εμένα με κληρονομικό δικαίωμα να μην μπορω να το πουλήσω γιατι μετά απο 58 χρόνια ανακάλυψε δηθεν το κτηματολογιο ότι τα 10 τετραγωνικά του ακινήτου βρίσκονται σε ξένη ιδιοκτησία? Αυτός ο ιδιοκτήτης που δηλωσε στο κτηματολογιο εσκεμένα με μη νομιμα έγγραφα προαυξημένη την περιουσία του ωστε να διεκδικεί τα 10 τ.μ. ειναι δυνατόν να μου δωσει ποτέ συναίνεση?Γιατι το κτηματολόγιο δεν μας κάλεσε να λύσουμε αυτά τα θέματα πριν γίνει οριστικό? Το χτισμένο ακίνητο εδω και 58 χρόνια δεν το εβλεπαν οι ομοροι ιδιοκτήτες ωστε να εναντιωθούν αν είχαν νομιμους τιτλους? Τι να το κανουμε να το γκρεμίσουμε? Ειναι δυνατον να πρέπει να πάμε στα δικαστήρια για τέτοια θέματα και να μην μπορούμε να πουλήσουμε την ιδιοκτησία μας?Ξέρετε ποσα χρήματα και πόσος χρόνος χρειάζονται για ένα δικαστήριο?Θεωρώ ότι θα έπρεπε να μεριμνήσετε ώστε προδηλα σφαλματα που αφορούν ακινητα που ανεγέρθηκαν προ 20 ετιας και τα οποία κληρονομήθηκαν με τη μορφή που έχουν και χωρις να έχουν γίνει σε αυτά παρεμβάσεις να μπορούν να διορθωθούν μονομερώς ή τουλάχιστον να μην επηρεάζουν τις πραξεις των αγοραπολησιών.
Ευχαριστώ θερμα
Η παραγραφός που προστιθεται προφανώς ειναι στη σωστη κατευθυνση και θα λύσει πολλά προβλήματα. Η δική μου περίπτωση αφορά ένα προφανές πρόδηλο λάθος που υπάρχει σε μιά προποιητική πράξη σύστασης οροφοκτησίας που ενω στην πρώτη σελίδα αναφέρονται τα σωστά εκατοστα (4%) συμμμετοχής στο συνολο της οικοδομής στη μεθεπόμενη σελίδα μεταφερονται λανθασμένα ως 4 χιλιοστά αντι για τα 40 χιλιοστα που ειναι το σωστό, με αποτέλεσμα στο σύνολο της οικοδομής να υπάρχουν 36 χιλιοστα και να φλέρονται ως αγνωστου ιδιοκτήτη.
Παρακαλώ πολύ αν ειναι δυνατόν να προστεθεί στο τέλος της πρώτης φράσης της 2ης παραγράφου η φράση «ακομα και στην περιπτωση που το λάθος αφορά την κατανομη των ποσοστων ιδιοκτησιας» και η παράγραφος να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«αα) Προκύπτει από δημόσιο έγγραφο που καταχωρίσθηκε στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου πριν από την ανάρτηση των στοιχείων της κτηματογράφησης, η οποία προηγείται της έκδοσης της διαπιστωτικής πράξης του άρθρου 11 του ν. 2308/1995, ή και μετά από αυτήν, εφόσον στηρίζεται σε προηγούμενη πράξη καταχωρισθείσα στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου πριν από την εν λόγω ανάρτηση, υπό την προϋπόθεση ότι μέσω της διορθώσεως δεν αντικαθίσταται (εκτοπίζεται) δικαίωμα τρίτου, εκτός αν ο τρίτος συναινεί στη διόρθωση, συνυπογράφοντας την αίτηση, η συναίνεση δε αυτή δεν υποκρύπτει άτυπη μεταβίβαση ή μεταβολή τίτλου του ακινήτου, ακομα και στην περιπτωση που το λάθος αφορά την κατανομη των ποσοστων ιδιοκτησιας. Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος επί της αίτησης περιορίζεται στην ύπαρξη του δημόσιου εγγράφου ως καταχωρθέντος στα βιβλία αυτού υπό τις περιγραφόμενες στο παρόν προϋποθέσεις, και δεν εκτείνεται στην αξιολόγηση της περιγραφόμενης σε αυτό διαδοχής δικαιοπαρόχων.»
θα σώσετε πολύ κόσμο απο αμαρτίες συμβολαιογράφων
Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε οι ιδιωτικές οδοί που έχουν καταχωρηθεί ως δημόσιες (ΕΚ) να αποδοθούν στους αρχικούς ιδιοκτήτες , όπως αυτοί εμφανίζονται στους αντίστοιχους τίτλους ιδιοκτησίας. Εξάλλου συμφωνα και με τη Απόφαση 1823 / 2014 του Δικαστηρίου του Αρείου Πάγου αναφέρονται τα εξής:… ο κύριος εδαφικής έκτασης κειμένης εκτός σχεδίου πόλεως, που διαιρεί αυτή σε μερικότερα αυτοτελή οικόπεδα, τα οποία πωλεί σε τρίτους, αφήνει δε μεταξύ των οικοπέδων ιδιωτικές οδούς για την εξυπηρέτηση των αγοραστών αυτών και όχι για κοινή χρήση, δεν χάνει, λόγω παραίτησης, την κυριότητα του επί των εδαφικών λωρίδων που άφησε για τη δημιουργία των εν λόγω ιδιωτικών οδών, εκτός αν έχει περιληφθεί δήλωση περί παραίτησης του από αυτή στα οικεία μεταβιβαστικά συμβόλαια και έχουν αυτά μεταγραφεί (ΑΠ 15/2004, 556/1994)…
Είναι αναγκαίο και δίκαιο προς άρση κάθε αδικίας και απροσεξίας των υπευθύνων της κτηματογράφησης, συγχρόνως να τροποποιηθεί η παράγραφος 2Α που προστέθηκε στο άρθρο 102 του Ν. 4623/2019 με το άρθρο 5 του Ν. 5076/2023 και να ισχύει η διόρθωση των αρχικών εγγραφών με την διαδικασία του προδήλου σφάλματος και για τις περιπτώσεις που η αποκλειστική προθεσμία έληξε στις 30-11-2018 σύμφωνα με την επικείμενη τροποποίηση της υποπερίπτωσης αα) της περ.β) παρ 1 άρθρου 18 του Ν. 2664/98 και να προστεθεί ότι και για αυτές τις αρχικές εγγραφές που έληξαν μέχρι 30-11-2018 θα ισχύει εκτός της περίπτωσης του αγνώστου και του Ελληνικού Δημοσίου που ήδη προβλέπει το άρθρο 2Α και για όλες τις υπόλοιπες εσφαλμένες εγγραφές ακόμη και αν αφορά εκτοπισμό τρίτου, που λανθασμένα εμφανίζεται στις αρχικές εγγραφές ως δικαιούχος εκτοπίζοντας από λάθος τον αληθινό δικαιούχο του δικαιώματος. Έχω περιπτώσεις γειτονικών ακινήτων που ενώ παραχωρήθηκαν με τίτλο κτήσεως της Δ/νσης Γεωργίας σε διαφορετικούς δικαιούχους με οικοδομές επ’ αυτών, από λάθος της κτηματογράφησης το ακίνητο του ενός εμφανίζεται να έχει περιέλθει στον γείτονα, χωρίς φυσικά αναγραφόμενο τίτλο κυριότητας, ούτε επίκληση χρησικτησίας και με τα λοιπά ελλειπή στοιχεία δικαιούχου, αν και ο γείτονας έχει το δικό του όμορο ακίνητο και δεν αμφισβητεί την κυριότητα του πρώτου. Μάλιστα σε μία περίπτωση ο εσφαλμένα αναγραφόμενος ως δικαιούχος απεβίωσε και δεν υπάρχει δυνατότητα εξ εξαιτίας των παραπάνω ελείψεων (τίτλου κλπ που προανέφερα) να καταχωρηθεί πιστοποιητικό μη αποποίησης,(το επιχείρησα αλλά απορρίφθηκε η καταχώρηση με το αμάχητο τεκμήριο ως τίτλο), ώστε να ασκηθεί αγωγή του άρθρου 7 παρ. 2 από τον αληθινό δικαιούχο με αποτέλεσμα το ακίνητο να μην είναι κανενός παρόλου που εντός αυτού υφίσταται διώροφη οικοδομή. Πρόκειται για καταφανείς περιπτώσεις απώλειας δικαιωμάτων που αντίκειται στο Σύνταγμα και εξαφανίζουν κυριολεκτικά μία περιουσία, αφού κανείς δεν μπορεί να την διαθέσει, ούτε ο αληθινός αλλά ούτε και εσφαλμένα αναγραφόμενος κύριος.
Βεβαίως απαιτείται παράταση διόρθωσης αρχικών εγγραφών για όλες τις εσφαλμένες εγγραφές τουλάχιστον 2 επιπλέον χρόνια.
Να δοθεί η δυνατότητα διόρθωσης όταν πρόκειται για πατρική κληρονομιά σαν προδήλο σφάλμα . Και να μην ταλαιπωρούμαι μα δικαστήρια για οικογενειακή περιουσία.
Αν υποτεθεί ότι αναζητούμε έναν δείκτη που θα μετρήσει τη διαφορά αισιοδοξίας και φιλοδοξιών μεταξύ του νομοθέτη του Ν. 2664/ 1998 και εκείνων της επακολουθησάσης σωρείας τροποποιήσεών του, είναι προφανές ότι δεν θα βρούμε κανέναν πιο αξιόπιστο από εκείνον του άρθρου 18. Ιδίως στο άρθρο αυτό φαίνεται κρυστάλλινα πως η μετωπική σύγκρουση μεταξύ αφενός της «αφέλειας» του ιστορικού νομοθέτη, ως προς την ποσότητα των σφαλμάτων των κτηματογραφήσεων, και της έντονης δυσπιστίας του, ως προς τις δυνατότητες εξωδικαστικής διόρθωσής τους, και αφετέρου της πραγματικότητας των πιλοτικών κτηματογραφήσεων και του λειτουργούντος κτηματολογίου κατέληξε τελικά στη μεταμόρφωση της λιτής και συνοπτικής αρχικής διατύπωσης του νομοθετικού κειμένου σε μια σχοινοτενή, περιπτωσιολογική και δύσχρηστη ρύθμιση, επί της οποίας έρχεται σήμερα να επέμβει για πολλοστή φορά. Το αναμφισβήτητο γεγονός ότι (και αυτή) η παρέμβασή του κινείται προς την ορθή κατεύθυνση, δεν πρέπει να μας «κρύβει το δάσος»: αν ο τύπος των ήλων είναι το πλήθος των ακινήτων με ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη», ουδεμία λύση θα είναι αποτελεσματική εάν δεν επιβάλλει στο προσωπικό των αρμόδιων Υπηρεσιών του Δημοσίου (δασαρχεία, κτηματικές κ.λπ.) να μην ταλαιπωρεί τους πολίτες, «εφευρίσκοντας» λιγότερο ή περισσότερο αστείες προφάσεις και διατυπώσεις, για να αποφύγει να συναινέσει στο συνηθέστατα προφανές: ότι λ.χ. ένα κτίριο εκατόν πενήντα ετών στο κέντρο της Ερμούπολης δεν είναι δυνατόν να ανήκει στο Δημόσιο ως δάσος, άλλως δασική έκταση, άλλως… Διαφορετικά ο νομοθέτης, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές του, είναι (και πάλι) καταδικασμένος να αποτύχει.
Υπάρχει επίσης τεράστιο πρόβλημα (που θα το βρούμε μπροστά μας λίαν συντόμως…) με τις υπό ανάρτηση περιοχές του κτηματολογίου… Συγκεκριμένα με τα συμβόλαια που έγιναν κατά το «παγωμένο» διάστημα ΑΛΛΑ δεν πρόλαβαν να αποσταλλούν εγκαίρως τα Δ2 και οι περιληψεις από τα υποθηκοφυλακεία στα κτηματολογικά γραφεία.
Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις έχουμε κανονικά, κανονικότατα συμβόλαια, μεταγεγραμμένα, με τους τωρινούς ιδιοκτήτες, αλλά στην τελική ανάρτηση του κτηματολογίου της περιοχής έχουμε τους παλιούς! Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, δυστυχώς αρκετές, έχουμε χειρότερα προβλήματα… Συμβόλαιο που απορρίπτεται από το υποθηκοφυλακείο λόγω επανεκτίμησης, δεν μπορεί να κατατεθεί (και λογικά..) στο υποθηκοφυλακείο λόγω ενδιάμεσης τελικής ανάρτησης. Αλλά στο κτηματολόγιο, φαίνονται τα λάθος στοιχεία! Όλα αυτά θα έπρεπε να διορθώνονται με πρόδηλα.
ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΡΧΙΚΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΔΗΛΟΥ ΣΦΑΛΑΜΑΤΟΣ ΙΔΙΩΣ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ.
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΕΓΡΑΦΗ ΤΗΝ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ.
ΤΟ 2009 ΕΓΙΝΑΝ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΠΗΡΑΜΕ ΤΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΕΓΩ ΚΑΙ Ο ΑΔΕΡΦΟΣ ΜΟΥ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΠΟ ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΓΡΑΠΤΕΑΣ ΠΡΑΞΗΣ ΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ ΜΟΥ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΜΟΝΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟ ΕΠΩΝΥΜΟ ΤΗΣ.
ΕΚΑΝΑ ΣΤΟ ΚΤΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΙΤΗΣΗ ΠΡΟΔΗΛΟΥ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΡΙΨΑΝ ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΑΡΧΙΚΗ ΕΓΡΑΦΗ ΑΛΛΑ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΗ.
Η ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΠΟΥ ΖΗΤΑΩ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΣΙΩΔΗ ΠΟΥ ΝΑ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΘΕΛΕΙ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΕΙ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΔΗΛΟΥ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ.
ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΡΧΙΚΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΔΗΛΟΥ ΣΦΑΛΑΜΑΤΟΣ ΙΔΙΩΣ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ.
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΕΓΡΑΦΗ ΤΗΝ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ.
ΤΟ 2009 ΕΓΙΝΑΝ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΠΗΡΑΜΕ ΤΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΕΓΩ ΚΑΙ Ο ΑΔΕΡΦΟΣ ΜΟΥ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΠΟ ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΓΡΑΠΤΕΑΣ ΠΡΑΞΗΣ ΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ ΜΟΥ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΜΟΝΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟ ΕΠΩΝΥΜΟ ΤΗΣ.
ΕΚΑΝΑ ΣΤΟ ΚΤΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΙΤΗΣΗ ΠΡΟΔΗΛΟΥ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΡΙΨΑΝ ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΑΡΧΙΚΗ ΕΓΡΑΦΗ ΑΛΛΑ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΗ.
Η ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΠΟΥ ΖΗΤΑΩ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΣΙΩΔΗ ΠΟΥ ΝΑ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΘΕΛΕΙ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΕΙ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΔΗΛΟΥ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ.
αα) Προκύπτει από δημόσιο έγγραφο ……………. Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος επί της αίτησης περιορίζεται στην ύπαρξη του δημόσιου εγγράφου ως καταχωρηθέντος στα βιβλία αυτού υπό τις περιγραφόμενες στο παρόν προϋποθέσεις, ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΤΙΤΛΩΝ ΚΤΗΣΗς ΠΟΥ ΑΝΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΕΤΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΟΥΤΕ ΣΤΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΜΕΝΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΔΙΑΔΟΧΗ.
Θα έχει μεγαλύτερη σαφήνεια το άρθρο αν προστεθούν και όσα αναγράφονται παραπάνω με κεφαλαία γράμματα.
Δυστυχώς κάποιοι προιστάμενοι θέλουν μεγαλύτερη λεπτομέρεια.
Πρέπει υποχρεωτικά να προβλεφθεί ρητή διάταξη σχετικά με την γρήγορη και χωρίς πολλά έξοδα καταχώρηση στο κτηματολόγιο υπαρχόντων δικαιωμάτων, που προκύπτουν από μεταγεγραμμένα συμβόλαια/δικαστικές αποφάσεις, αλλά για οποιονδήποτε λόγο δεν προσκομίστηκαν στο κτηματολόγιο κατά την κτηματογράφηση.
Δυστυχώς υπάρχουν πάρα πολλές τέτοιες περιπτώσεις, που σήμερα στις κτηματολογικές εγγραφές φέρουν ένδειξη «ΑΓΝΩΣΤΟΥ» ιδιοκτήτη, είτε λόγω αμέλειας των δικαιούχων (παρ’ όλο που είχαν πλήρη έγγραφα) είτε λόγω λαθών στα προσκομισθέντα στοιχεία που οδήγησαν το δικαίωμα σε απόρριψη από το γραφείο κτηματογράφησης.
Το συγκεκριμένο πρόβλημα αφορά ιδιαίτερα, αν και όχι αποκλειστικά, τις περιοχές που αναρτούνται/αναρτήθηκαν τώρα πρόσφατα (από το 2023 και μετά). Ο αριθμός των αγνώστων ιδιοκτητών είναι μεγάλος. Αν καταλαβαίνω σωστά από τις μέχρι τώρα επικοινωνίες με το κτηματολογικό γραφείο, όλες οι ιδιοκτησίες που φέρουν ΑΓΝΩΣΤΟ ιδιοκτήτη, θα πρέπει να απευθύνονται αποκλειστικά στον κτηματολογικό δικαστή, παρ’ όλο που υπάρχουν μεταγεγραμμένοι τίτλοι και μάλιστα από πολλά χρόνια πριν!
Η συγκεκριμένη διαδικασία θα δημιουργήσει αχρείαστα έξοδα για τους πολίτες, μεγάλο φόρτο για τα δικαστήρια που θα απασχοληθούν με μεγάλο όγκο «διαπιστωτικών» υποθέσεων που θα μπορούσαν να λυθούν πολύ απλούστερα, μεγάλο φόρτο για τα ίδια τα κτηματολογικά γραφεία αλλά και μεγάλη καθυστέρηση των συναλλαγών (πωλήσεις/μισθώσεις). Πρέπει να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα καταχώρησης αυτών των πράξεων με μια απλή αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν εκτοπίζεται κάποιος άλλος δικαιούχος, έτσι ώστε να αποφευχθεί και ο διαφορετικός χειρισμός του προβλήματος από τα επι τόπους καταστήματα του κτηματολογίου.
Στο άρθρο 13, να προστεθεί επιπλέον διάταξη:
« Ιδιοκτησίες που έχουν ένα νόμιμο μοναδικό ενιαίο τίτλο κυριότητας, αγοράς ή απόκτησης και ως τέτοιες ευρίσκονται
κατατεθειμένες στο οικείο Υποθυκοφυλακείο και οι οποίες ως ενιαίες υποβλήθηκαν νόμιμα και έγκαιρα στην αρχική τους δήλωση από τον ιδιοκτήτη και παρελήφθησαν τα σχετικά δικαιολογητικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Κτηματολόγιου,
στην περίπτωση που αυτές διαχωρίζονται
από δρόμο, δεν απαιτείται να υποβάλλουν δύο (2) ξεχωριστές δηλώσεις για έκαστο τμήμα τους, που βρίσκεται εκατέρωθεν του δρόμου που διαπερνά την ενιαία ιδιοκτησία. Δύναται κατόπιν σχετικής αίτησης του ενδιαφερόμενου πολίτη, να επέρχεται άμεση διόρθωση της σχετικής εγγραφής στο ορθό, εφόσον η σχετική αίτηση υποβληθεί εντός ενός (1) έτους, από την δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»
Στο άρθρο 13, να προστεθεί επιπλέον διάταξη:
« Ιδιοκτησίες που έχουν ένα νόμιμο μοναδικό ενιαίο τίτλο κυριότητας, αγοράς ή απόκτησης και ως τέτοιες ευρίσκονται
κατατεθειμένες στο οικείο Υποθυκοφυλακείο και οι οποίες ως ενιαίες υποβλήθηκαν νόμιμα και έγκαιρα στην αρχική τους δήλωση από τον ιδιοκτήτη και παρελήφθησαν τα σχετικά δικαιολογητικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Κτηματολόγιου,
στην περίπτωση που αυτές διαχωρίζονται
από δρόμο, δεν απαιτείται να υποβάλλουν δύο (2) ξεχωριστές δηλώσεις για έκαστο τμήμα τους, που βρίσκεται εκατέρωθεν του δρόμου που διαπερνά την ενιαία ιδιοκτησία. Δύναται κατόπιν σχετικής αίτησης
του ενδιαφερόμενου πολίτη, να επέρχεται άμεση διόρθωση της σχετικής εγγραφής στο ορθό, εφόσον η σχετική αίτηση υποβληθεί εντός ενός (1) έτους, από την δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»
Θα πρέπει στο άρθρο αυτό, να προστεθεί διάταξη με το παρακάτω περιεχόμενο:
« Στις περιπτώσεις όπου κατά την ανάρτηση των σχετικών πινάκων και στους χάρτες που δημιουργήθηκαν, αναγράφεται σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή, ότι δεν κατέστη εφικτό
ο εντοπισμός της ιδιοκτησίας και αυτό αποδεδειγμένα είτε δεν οφείλεται σε σφάλμα του πολίτη,
είτε οφείλεται σε εκ παραδρομής λάθος των υπηρεσιών του κτηματολογίου, εφόσον ο ιδιοκτήτης
έχει καταθέσει νόμιμα και έγκαιρα στην αρχική του δήλωση, τίτλο ιδιοκτησίας,
έγκυρο τοπογραφικό διάγραμμα και υφίσταται μετεγγραφή στο υποθηκοφυλάκειο,
προς μείωση της γραφειοκρατίας, αποσυμφόρησης του όγκου εργασίας της δικαιοσύνης
και βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, δύναται κατόπιν σχετικής αίτησης
του ενδιαφερόμενου πολίτη, να επέρχεται άμεση διόρθωση της σχετικής εγγραφής στο ορθό,
στο κτηματολόγιο κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του. Ο χαρακτηρισμός της άρσης εντοπισμού θεωρείται ως μη γενόμενος, σε αυτήν την περίπτωση.»
Θα πρέπει στο άρθρο αυτό, να προστεθεί διάταξη με το παρακάτω περιεχόμενο:
« Στις περιπτώσεις όπου κατά την ανάρτηση των σχετικών πινάκων και στους χάρτες που δημιουργήθηκαν, αναγράφεται σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή, ότι δεν κατέστη εφικτό
ο εντοπισμός της ιδιοκτησίας και αυτό αποδεδειγμένα είτε δεν οφείλεται σε σφάλμα του πολίτη,
είτε οφείλεται σε εκ παραδρομής λάθος των υπηρεσιών του κτηματολογίου, εφόσον ο ιδιοκτήτης
έχει καταθέσει νόμιμα και έγκαιρα στην αρχική του δήλωση, τίτλο ιδιοκτησίας,
έγκυρο τοπογραφικό διάγραμμα και υφίσταται μετεγγραφή στο υποθηκοφυλάκειο,
προς μείωση της γραφειοκρατίας, αποσυμφόρησης του όγκου εργασίας της δικαιοσύνης
και βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, δύναται κατόπιν σχετικής αίτησης
του ενδιαφερόμενου πολίτη, να επέρχεται άμεση διόρθωση της σχετικής εγγραφής στο ορθό,
στο κτηματολόγιο κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του. Ο χαρακτηρισμός της άρσης εντοπισμού θεωρείται ως μη γενόμενος, σε αυτήν την περίπτωση.»