ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΟΥ – Άρθρο 6 Πιστοποιημένοι Μηχανικοί Κτηματολογίου

  1. Στο ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» δημιουργείται Μητρώο Πιστοποιημένων Μηχανικών Κτηματολογίου. Από την ένταξή του στο μητρώο, ο Πιστοποιημένος Μηχανικός αποκτά δικαίωμα διενέργειας ελέγχου και λήψης απόφασης σε περίπτωση εμπρόθεσμης υποβολής αιτιολογημένων αντιρρήσεων σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 7, επί των αιτήσεων του άρθρου 7. Η ιδιότητα του πιστοποιημένου μηχανικού για το κτηματολόγιο αποκτάται α) από μηχανικούς της Υποδιεύθυνσης Διαχείρισης Χωρικών Δεδομένων του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», κατόπιν σχετικής απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» ή β) από ιδιώτες μηχανικούς, με την εγγραφή τους στο μητρώο, κατόπιν υποβολής αίτησης του υποψηφίου που διαθέτει τα προσόντα της παρ. 2 και ολοκλήρωσης της διαδικασίας πιστοποίησης από τις υπηρεσίες του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», όπως εξειδικεύονται στην απόφαση της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 29.
  2. Για την ένταξη στο μητρώο, απαιτούνται τα ακόλουθα τουλάχιστον προσόντα:

α) Πτυχίο ή δίπλωμα κλάδου μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή Τ.Ε. ή ακαδημαϊκά ισοδύναμος ή ισότιμος τίτλος αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής, με αναγνωρισμένα επαγγελματικά προσόντα στην Ελλάδα, κατ’ εφαρμογή της σχετικής ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας, και εγγραφή σε μητρώο ή στο Βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.), με επαγγελματικό δικαίωμα εκπόνησης τοπογραφικών μελετών και εργασιών, και

β) παρακολούθηση εξειδικευμένου σεμιναρίου για τις διαδικασίες και τον έλεγχο γεωμετρικών μεταβολών στη χωρική κτηματολογική βάση και επιτυχής ολοκλήρωση του σεμιναρίου, υπό την εποπτεία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο».

  1. Η διαδικασία πιστοποίησης διενεργείται από το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», κατόπιν προγραμματικής συμφωνίας με το Τ.Ε.Ε..
  2. Η έκδοση απόφασης επί αίτησης διόρθωσης είναι υποχρεωτική στην περίπτωση ανάθεσης αυτής σε πιστοποιημένο μηχανικό, κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του παρόντος Κεφαλαίου. Σε περίπτωση μη έκδοσης απόφασης εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από την ανάθεση α) δεν καταβάλλεται αμοιβή για την ανατεθείσα υπόθεση, β) με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», κατόπιν στάθμισης της υπαιτιότητας του πιστοποιημένου μηχανικού, ο πιστοποιημένος μηχανικός δύναται να διαγράφεται από το μητρώο και να χάνει την ιδιότητα του πιστοποιημένου μηχανικού.
  3. Οι ιδιώτες πιστοποιημένοι μηχανικοί αμείβονται για την ολοκλήρωση έκδοσης κάθε απόφασης με την καταβολή σε αυτούς αμοιβής από το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Για τη χρηματοδότηση της αμοιβής καταβάλλεται ειδικό τέλος υπέρ του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο».

Οι πιστοποιημένοι μηχανικοί της Υποδιεύθυνσης Διαχείρισης Χωρικών Δεδομένων του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» λαμβάνουν επιμίσθιο ύψους διακοσίων (200) ευρώ μηνιαίως για το χρονικό διάστημα για το οποίο ασκούν καθήκοντα πιστοποιημένου μηχανικού.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2024, 18:42 | ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    Στην παράγραφο 1 του άρθρου 6 αναφέρεται ότι στο ΝΠΔΔ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ δημιουργείται μητρώο πιστοποιημένων μηχανικών κτηματολογίου. Στη συνέχεια περιγράφονται οι αρμοδιότητες του μηχανικού, ο τρόπος απόκτησης της ιδιότητας αυτής, τα απαιτούμενα προσόντα, η διαδικασία πιστοποίησης κτλ.
    Η παραπάνω διάταξη έρχεται 2 ½ μήνες περίπου πριν από την λήξη της προθεσμίας διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών στο 50% περίπου της χώρας.
    Θα υποθέσουμε ότι έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία πιστοποίησης με τις γνωστές ταχύτητες του Δημοσίου θα έχει λήξει και η παραπάνω προθεσμία.
    Σε αντίθεση όμως με την παραπάνω διάταξη και μόλις στις αρχές Δεκεμβρίου του περασμένου χρόνου τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση νέο σχέδιο νόμου με το οποίο επέρχονται περιορισμένες τροποποιήσεις στα ίδια άρθρα του Ν.4821/2021 κυρίως ως προς την δυνατότητα εγγραφής στο Μητρώο των διαπιστευμένων μηχανικών και των αποφοίτων πρώην ΤΕΙ. Το νομοσχέδιο αυτό ψηφίσθηκε πρόσφατα και πλέον αποτελεί τον Ν.5079/2023.
    Στο άρθρο 24 του παραπάνω νόμου καθορίζεται ότι για την λήψη της αδείας διαπιστευμένου Μηχανικού και την εγγραφή στο Μητρώο, ο Υποψήφιος μεταξύ άλλων πρέπει να έχει παρακολουθήσει εξειδικευμένο σεμινάριο για τις διαδικασίες και τον έλεγχο γεωμετρικών μεταβολών στη χωρική κτηματολογική βάση και να το έχει ολοκληρώσει επιτυχώς, κατόπιν εξετάσεων που διενεργούνται υπό την εποπτεία του Φορέα και με την πιστοποίηση του Τ.Ε.Ε.
    Καθορίζεται επομένως διαδικασία επιμόρφωσης και στην συνέχεια πιστοποίησης των υποψηφίων διαπιστευμένων Μηχανικών.
    Μετά το παραπάνω άρθρο του Ν. 5079/2023 περιμέναμε να ξεκινήσει η διαδικασία επιμόρφωσης και στη συνέχεια πιστοποίησης των διαπιστευμένων μηχανικών.
    Αντί αυτού όμως μετά από εννέα μήνες, έρχεται το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, όπου ο διαπιστευμένος γίνεται πλέον πιστοποιημένος, αλλάζουν τα κριτήρια επιλογής, περιορίζεται το αντικείμενο του και φυσικά δεν διευκρινίζεται ακόμη ο τρόπος πιστοποίησης από το Ελληνικό Κτηματολόγιο, αφού αυτή προβλέπεται να γίνει κατόπιν προγραμματικής συμφωνίας με το Τ.Ε.Ε.
    Ας πάμε όμως και λίγο πιο πίσω για να δούμε την ιστορία του θεσμού αυτού.
    Ο Πανελλήνιος Σύλλογος των Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών (ΠΣΔΑΤΜ), στον οποίο είχα την τιμή να συμμετέχω ενεργά από το έτος 2000 περίπου, ξεκίνησε να προβάλει το θέμα αυτό, να επισημαίνει την αναγκαιότητα του θεσμού και να ζητά την θεσμοθέτηση του από το έτος 2004 περίπου. Μάλιστα με πρόταση του ΠΣΔΑΤΜ το ΤΕΕ συγκρότησε σχετική ομάδα εργασίας η οποία υπέβαλε την πρόταση της το έτος 2008 και η οποία παρουσιάστηκε σε διάφορες ημερίδες.
    Το Κτηματολόγιο τελικά υποχρεώθηκε στα πλαίσια του πρώτου μνημονίου να περάσει σχετική διάταξη στον Ν. 4164/2013 (άρθρο 2) όπου προέβλεπε ότι «Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της εταιρείας «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», όπως αυτή μετονομάζεται και πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δύναται να συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ειδικό μητρώο διαπιστευμένων μηχανικών και να ορίζονται οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και τα ειδικότερα προσόντα εγγραφής στο μητρώο αυτό, καθώς και το πλαίσιο των παρεχομένων υποστηρικτικών τεχνικών υπηρεσιών προς τα Κτηματολογικά Γραφεία.»
    Φυσικά το προβλεπόμενο προεδρικό διάταγμα δεν εκδόθηκε έως σήμερα.
    Οκτώ χρόνια αργότερα, στον Ν.4821/2021 και στα άρθρα 23 έως 26 προβλέπονται οι διαδικασίες απόκτησης της ιδιότητας του διαπιστευμένου Μηχανικού στο Κτηματολόγιο, τα προσόντα, τις εργασίες τις οποίες μπορεί να αναλαμβάνει κτλ. Μάλιστα στο άρθρο 23 προβλέπεται ότι: «Η ιδιότητα του διαπιστευμένου μηχανικού για το Κτηματολόγιο αποκτάται με τη χορήγηση άδειας από το Ν.Π.Δ.Δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» (εφεξής «Φορέας») και την εγγραφή του στο Ειδικό Μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών που τηρείται από τον Φορέα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν».
    Επομένως παρατηρούμε ότι από το έτος 2013 έως σήμερα ο διαπιστευμένος μηχανικός αποτελεί αντικείμενο διαφόρων νομοθετημάτων χωρίς να υλοποιούνται.
    Μάλιστα στην τελευταία διαβούλευση του Ν. 5079/2023 είχαμε προτείνει έως ότου ρυθμισθεί η διαδικασία επιμόρφωσης και πιστοποίησης που προβλέπεται στο εδάφιο γ του άρθρου 24, να συνταχθεί με συνοπτικές διαδικασίες άμεσα μητρώο των διαπιστευμένων Μηχανικών με βάσει τα καθοριζόμενα προσόντα των εδαφίων α,β και δ του άρθρου 24 για τις περιοχές στις οποίες λήγει η προθεσμία διορθώσεων των κτηματολογικών εγγραφών στις 30/11/2024.
    Κατόπιν των παραπάνω είναι σαφές πλέον ότι με την νέα διάταξη του άρθρου 6 το Κτηματολόγιο διαφοροποιεί ριζικά τον παραπάνω θεσμό αλλάζοντας και τον ορισμό του θεσμού από Διαπιστευμένο σε πιστοποιημένο, γεγονός το οποίο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις αναφερόμενες παραπάνω προγενέστερες νομοθετικές διατάξεις.
    Είναι βέβαια γνωστό στον κλάδο ότι ο θεσμός του διαπιστευμένου Μηχανικού λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια σε όλη την Ευρώπη αποτελεσματικά, μειώνοντας τις συναλλαγές με το Κτηματολόγιο και βοηθώντας στην ουσία την Υπηρεσία του Κτηματολογίου να διορθώσει εσφαλμένες εγγραφές με τρόπο αξιόπιστο και σύντομο. Είναι εντυπωσιακό ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία δεν εφαρμόζεται αυτός ο θεσμός. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Γερμανία λειτουργεί από το έτος 1946.
    Επειδή τα άρθρα 6, 7 και 8 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου θεωρούμε ότι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ευρύτερης διαβούλευσης τόσο στα πλαίσια του Τ.Ε.Ε όσο και του ΠΣΔΑΤΜ, προτείνουμε όπως αυτά αποσυρθούν από την συγκεκριμένη διαβούλευση με σκοπό να εξεταστούν αναλυτικότερα με τους παραπάνω φορείς και σε συνεργασία με το Ελληνικό Κτηματολόγιο ώστε να επανέλθουν το συντομότερο πληρέστερα σε ένα επόμενο σχέδιο νόμου.

    *ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΖΑΧΑΡΙΑΣ.
    ΑΓΡΟΝΟΜΟΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Ε.Μ.Π
    Τ. Υπεύθυνος της επιτροπής κτηματολογίου του ΠΣΔΑΤΜ και του ΤΕΕ.
    Τ. Γενικός Γραμματέας του ΠΣΔΑΤΜ.
    Πρόεδρος του Ευρωπαικού συλλόγου τοπογράφων Μηχανικών(ΕGOS)
    zaxarn@otenet.gr

  • 6 Σεπτεμβρίου 2024, 12:47 | Βασίλειος Γρηγοριάδης

    Αν θέλουμε η όλη προσπάθεια να γίνει με σκοπό να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες και προς όφελος της κοινωνίας, τότε θα πρέπει ο εν λόγω ρόλος να ανατεθεί αποκλειστικά σε Διπλωματούχους Αγρονόμους και Τοπογράφους Μηχανικούς, οι οποίοι είναι οι μόνοι που κατέχουν το απαραίτητο πλήρες επιστημονικό υπόβαθρο.

    Βασίλειος Γρηγοριάδης
    Αν. Καθηγητής ΤΑΤΜ/ΑΠΘ

  • Α) Εντάσσεται ο θεσμός του ιδιώτη πιστοποιημένου μηχανικού ο οποίος θα αποκτά δικαίωμα διενέργειας ελέγχου και λήψης απόφασης σε περίπτωση εμπρόθεσμης υποβολής αντιρρήσεων σύμφωνα με την παράγραφο 12 του άρθρου 7, επί των αιτήσεων του άρθρου 7.
    Στην εν λόγω ρύθμιση απουσιάζει ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής για την ανάθεση στον ιδιώτη πιστοποιημένου μηχανικό.
    Β) στην παράγραφο 2 του άρθρου 37 (Μεταβατικές διατάξεις) του ν.4512/2018 αναφέρεται ότι: «…Τις αρμοδιότητες των Τεχνικών Τμημάτων των Κτηματολογικών Γραφείων όπως προβλέπονται με την παράγραφο 3 του άρθρου 16 του παρόντος, αναλαμβάνει μέχρι την έναρξη λειτουργίας τους το Τμήμα Συντονισμού Περιφερειακών Τεχνικών Υπηρεσιών της παραγράφου 2.2.2.2. του άρθρου 14 του παρόντος…»
    Στην παράγραφο 3 του άρθρου 16 (Διάρθρωση των Κτηματολογικών Γραφείων και των Υποκαταστημάτων τους) του ν.4512/2018 αναφέρεται ότι:
    «…Το Τεχνικό Τμήμα είναι αρμόδιο για την ενημέρωση των κτηματολογικών διαγραμμάτων που τηρούνται στο Κτηματολογικό Γραφείο, με βάση τις αιτήσεις που υποβάλλονται για την καταχώριση ή διόρθωση εγγραπτέων πράξεων και τη διόρθωση σφαλμάτων στα υφιστάμενα κτηματολογικά διαγράμματα. Ενημερώνει τα κτηματολογικά διαγράμματα με νέες διοικητικές πράξεις σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και αποκαθιστά εκτεταμένες αστοχίες στα κτηματολογικά διαγράμματα. Επιβλέπει τις εργασίες διαπιστευμένων μηχανικών που έχουν ανατεθεί από τον Φορέα στην περιοχή αρμοδιότητας του Κτηματολογικού Γραφείου και διεκπεραιώνει τις αιτήσεις για έκδοση προδικαστικών τεχνικών εισηγήσεων σε αγωγές που επιφέρουν γεωμετρικές μεταβολές στα κτηματολογικά διαγράμματα. Συνεργάζεται με τη Διεύθυνση Κτηματολογίου του Φορέα για την ομοιογενή αντιμετώπιση ζητημάτων αρμοδιότητας του Κτηματολογικού Γραφείου και παρέχει κάθε απαραίτητη τεχνική υποστήριξη στο Κτηματολογικό Γραφείο και τα Υποκαταστήματά του…»
    Από τα ανωτέρω είναι άμεσα αντιληπτό ότι η διαδικασία της παραγράφου 7 του άρθρου 12 του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες των Τεχνικών Τμημάτων των Κτηματολογικών Γραφείων και ως εκ τούτου θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι υπάλληλοι αυτών τόσο στην δυνατότητα απόκτησης της ιδιότητας όσο και στην λήψη του επιμισθίου των 200 ευρώ.

  • Στο νέο άρθρο 11Α παρ 2 αναφέρεται ότι το γραφείο κτηματογράφησης ενημερώνει τους προσωρινούς κτηματολογικούς πίνακες της ανάρτησης με τις δηλώσεις που αποστέλλονται από τον προϊστάμενο του αρμόδιου κτηματολογικού γραφείου ή υποκαταστήματος σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5.
    Δεν γίνεται αναφορά ότι η ενημέρωση αφορά και τις εκπρόθεσμες δηλώσεις ν.2308/1995, οι οποίες επίσης παραλαμβάνονται και αφορούν είτε επιγενόμενες πράξεις στο παγωμένο διάστημα, είτε δικαιούχους που υποβάλλουν το δικαίωμα τους εκπρόθεσμα, ούτε σε δηλώσεις με τα πιστοποιητικά κληρονομικής διαδοχής χωρίς να έχει γίνει ακόμη αποδοχή κληρονομιάς οι οποίες θεωρούνται πάντα εμπρόθεσμες, ούτε οι δηλώσεις χρησικτησίας που υποβάλλονται σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ 9 ν 2308/1995 και τα οποία για λόγους πληρότητας και ορθότητας της κτηματολογικής βάσης θεωρούμε ότι πρέπει να συμπεριληφθούν και αυτά στην κτηματολογικό βάση και να αναφέρονται στη διάταξη του νόμου. Άλλωστε οι 2 τελευταίες περιπτώσεις (δήλωση με πιστοποιητικά κληρονομικής διαδοχής και δήλωση χρησικτησίας χωρίς δικαστική απόφαση αλλά με έγγραφα χρησικτησίας προβλέπεται ως διαδικασία μόνο στην κτηματογράφηση και όχι στο λειτουργούν Κτηματολόγιο. Άρα τίθεται ζήτημα εάν αυτές οι παραληφθείσες δηλώσεις θα μπορούν να καταχωριστούν στο λειτουργούν Κτηματολόγιο.

  • 5 Σεπτεμβρίου 2024, 21:37 | ΠΣΔΑΤΜ-ΤΟΠΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ

    (ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ Άρθρο 6: «Πιστοποιημένοι Μηχανικοί Κτηματολογίου»)

    1. Οι Διπλωματούχοι Αγρονόμοι & Τοπογράφοι Μηχανικοί είναι αυτοί που εδώ και χρόνια συντάσσουν το Εθνικό Κτηματολόγιο της χώρας, στα πλαίσια των μελετών κτηματογράφησης (Κατηγορία μελετών: 16, αρθ.2 του Ν.4412/2016), συντάσσουν επίσης σχετικές μελέτες Διόρθωσης Γεωμετρικών Μεταβολών γεωτεμαχίων σε καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου, βάσει τίτλων κυριότητας και των σχετικών διαγραμμάτων που τους συνοδεύουν καθώς και σύνθετα τοπογραφικά διαγράμματα, σύμφωνα με τις κείμενες σχετικές προδιαγραφές που απαιτεί το ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο” σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Π.Δ. 696/74, όπως αυτό συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε μεταγενέστερα, περί Τεχνικών Προδιαγραφών (αρθ.108 & επόμενα) της κείμενης σχετικής νομοθεσίας.
    2. Σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία και Νομολογία και κυριότερα τις διατάξεις του Β.Δ. 769/1972, του Ν.1404/1983 περί «Δομής Λειτουργίας ΤΕΙ», του Ν.2916/2001, τις διατάξεις των Νόμων 3794/2009, Ν.4009/2011, Ν.4254/2014 και του Ν. 4439/2016 και του Π.Δ.99/2018, καθώς και της με αριθμ. 678/2005 Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), της με αριθμ. 451/20-12-2010 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), της με αριθμ. 267/2016 απόφασης του ΣτΕ, καθώς και τις με αριθμ. 2040/2017 και 57/2021 (Ολομέλεια) αποφάσεις του ΣτΕ, σε συνδυασμό με τη παράγραφο 5 του άρθρου 95 του Συντάγματος, συμπεραίνεται ότι η Διοίκηση είναι υποχρεωμένη να εκδώσει τα απαιτούμενα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα για τον καθορισμό και ρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων ΤΕΙ / ΑΤΕΙ ή μηχανικών ΤΕ.
    3. Σύμφωνα με την με αριθμ. 1754/2021 απόφαση του ΣτΕ κρίνεται άκυρη τόσο η δημιουργία μητρώου αποφοίτων ΤΕΙ στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) όσο και η εγγραφή στο Βιβλίου Τεχνικών Επωνυμιών του ΤΕΕ, η οποία αναφέρεται σε διάταξη του έτους 1926 και αφορούσε μόνο εταιρείες, φυσικών προσώπων επαγγέλματος μηχανικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ).
    4. Μέχρι σήμερα κανένας πτυχιούχος μηχανικός Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (T.E.) δεν έχει εκπονήσει, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, μελέτες Τοπογραφίας (Κατηγορία:16 – αρθ.2 του Ν.4412/2016 & ομοίως των παλαιοτέρων Ν.716/77 σε συνδυασμό με το Π.Δ.541/78 και του αρθρ.2 του Ν.3316/2005) με αποτέλεσμα, επί της ουσίας, να μη διαθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία για εκπόνηση τέτοιου είδους μελετών σύμφωνα με τις κείμενες τεχνικές προδιαγραφές αλλά και εκείνες, τις αυστηρότερες, που τίθενται από το ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο”.
    Επομένως, βάσει των παραπάνω κρίνεται ότι η συγκεκριμένη διάταξη που αφορά τους πτυχιούχους μηχανικούς Τ.Ε. έρχεται σε ουσιαστική αντίθεση με τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνικής περί των όρων εκπονήσεως τέτοιου είδους μελετών, ενώ ταυτόχρονα δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις και τη σχετική Νομολογία του ΣτΕ και επομένως θεωρείται αντισυνταγματική σύμφωνα με τη παράγραφο 5 του άρθρου 95 του Συντάγματος και κατά συνέπεια πρέπει να απαλειφθεί από το συγκεκριμένο άρθρο 6 του Νομοσχεδίου.
    Έτσι, προτείνεται η παρακάτω διαμόρφωση του συγκεκριμένου προτεινόμενου άρθρου 6, ανά παράγραφο και ανά περίπτωση:
    • Παρ.1(β): «από ιδιώτες μηχανικούς … » σε “από ιδιώτες διπλωματούχους μηχανικούς …. ”
    • Παρ. 2(α): «Πτυχίο ή δίπλωμα κλάδου μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή Τ.Ε. ή ακαδημαϊκά … » σε : “Δίπλωμα κλάδου Μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή ακαδημαϊκά ισοδύναμος ….”
    • Παρ. 2(β): « … χωρική κτηματολογική βάση και επιτυχής ολοκλήρωση του σεμιναρίου, υπό την εποπτεία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», να προστεθεί, στη συνέχεια παράγραφος, ως εξής: “Της εξέτασης, για τη βεβαίωση επιτυχούς ολοκλήρωσης του σεμιναρίου, εξαιρούνται οι Διπλωματούχου Αγρονόμοι & Τοπογράφοι Μηχανικοί.”

  • 5 Σεπτεμβρίου 2024, 21:16 | ΠΣΔΑΤΜ-ΤΟΠΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ

    (ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ Άρθρο 6: «Πιστοποιημένοι Μηχανικοί Κτηματολογίου»)

    1. Οι Διπλωματούχοι Αγρονόμοι & Τοπογράφοι Μηχανικοί είναι αυτοί που εδώ και χρόνια συντάσσουν το Εθνικό Κτηματολόγιο της χώρας, στα πλαίσια των μελετών κτηματογράφησης (Κατηγορία μελετών: 16, αρθ.2 του Ν.4412/2016), συντάσσουν επίσης σχετικές μελέτες Διόρθωσης Γεωμετρικών Μεταβολών γεωτεμαχίων σε καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου, βάσει τίτλων κυριότητας και των σχετικών διαγραμμάτων που τους συνοδεύουν καθώς και σύνθετα τοπογραφικά διαγράμματα, σύμφωνα με τις κείμενες σχετικές προδιαγραφές που απαιτεί το ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο” σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Π.Δ. 696/74, όπως αυτό συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε μεταγενέστερα, περί Τεχνικών Προδιαγραφών (αρθ.108 & επόμενα) της κείμενης σχετικής νομοθεσίας.
    2. Σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία και Νομολογία και κυριότερα τις διατάξεις του Β.Δ. 769/1972, του Ν.1404/1983 περί «Δομής Λειτουργίας ΤΕΙ», του Ν.2916/2001, τις διατάξεις των Νόμων 3794/2009, Ν.4009/2011, Ν.4254/2014 και του Ν. 4439/2016 και του Π.Δ.99/2018, καθώς και της με αριθμ. 678/2005 Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), της με αριθμ. 451/20-12-2010 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), της με αριθμ. 267/2016 απόφασης του ΣτΕ, καθώς και τις με αριθμ. 2040/2017 και 57/2021 (Ολομέλεια) αποφάσεις του ΣτΕ, σε συνδυασμό με τη παράγραφο 5 του άρθρου 95 του Συντάγματος, συμπεραίνεται ότι η Διοίκηση είναι υποχρεωμένη να εκδώσει τα απαιτούμενα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα για τον καθορισμό και ρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων ΤΕΙ / ΑΤΕΙ ή μηχανικών ΤΕ.
    3. Σύμφωνα με την με αριθμ. 1754/2021 απόφαση του ΣτΕ κρίνεται άκυρη τόσο η δημιουργία μητρώου αποφοίτων ΤΕΙ στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) όσο και η εγγραφή στο Βιβλίου Τεχνικών Επωνυμιών του ΤΕΕ, η οποία αναφέρεται σε διάταξη του έτους 1926 και αφορούσε μόνο εταιρείες, φυσικών προσώπων επαγγέλματος μηχανικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ).
    4. Μέχρι σήμερα κανένας πτυχιούχος μηχανικός Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (T.E.) δεν έχει εκπονήσει, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, μελέτες Τοπογραφίας (Κατηγορία:16 – αρθ.2 του Ν.4412/2016 & ομοίως των παλαιοτέρων Ν.716/77 σε συνδυασμό με το Π.Δ.541/78 και του αρθρ.2 του Ν.3316/2005) με αποτέλεσμα, επί της ουσίας, να μη διαθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία για εκπόνηση τέτοιου είδους μελετών σύμφωνα με τις κείμενες τεχνικές προδιαγραφές αλλά και εκείνες, τις αυστηρότερες, που τίθενται από το ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο”.
    Επομένως, βάσει των παραπάνω κρίνεται ότι η συγκεκριμένη διάταξη που αφορά τους πτυχιούχους μηχανικούς Τ.Ε. έρχεται σε ουσιαστική αντίθεση με τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνικής περί των όρων εκπονήσεως τέτοιου είδους μελετών, ενώ ταυτόχρονα δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις και τη σχετική Νομολογία του ΣτΕ και επομένως θεωρείται αντισυνταγματική σύμφωνα με τη παράγραφο 5 του άρθρου 95 του Συντάγματος και κατά συνέπεια πρέπει να απαλειφθεί από το συγκεκριμένο άρθρο 6 του Νομοσχεδίου.
    Έτσι, προτείνεται η παρακάτω διαμόρφωση του συγκεκριμένου προτεινόμενου άρθρου 6, ανά παράγραφο και ανά περίπτωση:
    • Παρ.1(β): «από ιδιώτες μηχανικούς … » σε “από ιδιώτες διπλωματούχους μηχανικούς …. ”
    • Παρ. 2(α): «Πτυχίο ή δίπλωμα κλάδου μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή Τ.Ε. ή ακαδημαϊκά … » σε : “Δίπλωμα κλάδου Μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή ακαδημαϊκά ισοδύναμος ….”
    • Παρ. 2(β): « … χωρική κτηματολογική βάση και επιτυχής ολοκλήρωση του σεμιναρίου, υπό την εποπτεία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», να προστεθεί, στη συνέχεια παράγραφος, ως εξής: “Της εξέτασης, για τη βεβαίωση επιτυχούς ολοκλήρωσης του σεμιναρίου, εξαιρούνται οι Διπλωματούχου Αγρονόμοι & Τοπογράφοι Μηχανικοί.”

  • 5 Σεπτεμβρίου 2024, 11:23 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Κατά το στάδιο της κτηματογράφησης και συγκεκριμένα ως προς τη διαδικασία διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων ακινήτων απασχολήθηκαν και συνεχίζουν να απασχολούνται στα γραφεία των αναδόχων μηχανικοί των κλάδων Μηχανικών Χωροταξίας και Πολεοδομίας και Πολιτικών Μηχανικών Έργων Υποδομής. Επομένως, θα ήταν θεμιτό να δοθεί η δυνατότητα και σε αυτούς τους μηχανικούς, να εγγραφούν στο Μητρώο Πιστοποιημένων Μηχανικών, πέραν αυτών που ορίζονται στην παράγραφο 2α, που απασχολήθηκαν επί πολλά χρόνια με τη διαδικασία της κτηματογράφησης και πλέον έχουν την κατάλληλη εμπειρία, αλλά και τεχνογνωσία για τη διεκπεραίωση του έργου του Ελληνικού Κτηματολογίου. Στην παρ.2 να προστεθεί ως επιπλέον προσόν για τις παραπάνω ειδικότητες, τουλάχιστον τριετής εμπειρία σε έργα κτηματογράφησης, η οποία να αποδεικνύεται με την προσκόμιση των αντίστοιχων παραστατικών από τους αναδόχους.

  • 5 Σεπτεμβρίου 2024, 11:03 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

    ΘΕΜΑ: Θέσεις και απόψεις του ΣΔΑΤΜΒΕ επί της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης»

    Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών Βορείου Ελλάδος σε γενικό πλαίσιο χαιρετίζει το υπό διαβούλευση σχέδιο Nόμου καθώς το Κτηματολόγιο είναι ένα έργο που πρέπει να ολοκληρωθεί προκειμένου να επιτελέσει το ρόλο του ως απαραίτητο εργαλείο, όχι μόνο για τον τεχνικό κόσμο αλλά και για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων. Όπως είναι γνωστό, απώτερος σκοπός του Εθνικού Κτηματολογίου είναι η άσκηση πολιτικής γης, με την έννοια ότι μετά την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης μιας περιοχής είναι ευχερέστερα εφικτός ο προσδιορισμός ή/και η αλλαγή της χρήσης ακινήτων, η λήψη αποφάσεων για τη χωροθέτηση δραστηριοτήτων, η διευκόλυνση της εκπόνησης αναγκαίων έργων και επενδύσεων, ο εντοπισμός των προβλημάτων και η αποκατάστασή τους και εν γένει η εξυπηρέτηση των μεταβιβάσεων.

    Με γνώμονα λοιπόν την προάσπιση της λειτουργίας του Κτηματολογίου, στο πλαίσιο της τρέχουσας διαβούλευσης, θα θέλαμε να εκφράσουμε ορισμένους προβληματισμούς αναφορικά με το άρθρο 6 του σχεδίου Νόμου και τον θεσμό του «Πιστοποιημένου Μηχανικού Κτηματολογίου».

    ΖΗΤΗΜΑ 1
    Στην παράγραφο 2 του άρθρου γίνεται μια γενική αναφορά στα απαιτούμενα προσόντα για να ενταχθεί ένας Μηχανικός στο Μητρώο των Πιστοποιημένων Μηχανικών ως εξής: «Πτυχίο ή δίπλωμα κλάδου μηχανικού κατηγορίας Π.Ε. ή Τ.Ε. ή ακαδημαϊκά ισοδύναμος ή ισότιμος τίτλος αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής, με αναγνωρισμένα επαγγελματικά προσόντα στην Ελλάδα, κατ’ εφαρμογή της σχετικής ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας, και εγγραφή σε μητρώο ή στο Βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.), με επαγγελματικό δικαίωμα εκπόνησης τοπογραφικών μελετών και εργασιών».

    Αρχικά, θα πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά, σε τεχνικό επίπεδο, μεταξύ μιας ολοκληρωμένης τοπογραφικής μελέτης και της σύνταξης ενός τοπογραφικού διαγράμματος. Οι τοπογραφικές μελέτες εμπίπτουν στις μελέτες δημοσίων έργων οι οποίες εκπονούνται από κατόχους μελετητικών πτυχίων κατηγορίας 16, ενώ τα τοπογραφικά διαγράμματα μπορούν να συνταχθούν από όλους τους μηχανικούς που έχουν το αντίστοιχο επαγγελματικό δικαίωμα. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα αν για να εγγραφεί κάποιος στο μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών πρέπει να είναι κάτοχος του αντίστοιχου μελετητικού πτυχίου ή όχι.
    Κατά δεύτερον εξακολουθεί να υφίσταται η ασάφεια όσον αφορά τις ειδικότητες με δικαίωμα σύνταξης τοπογραφικών διαγραμμάτων.

    Για τον λόγο αυτό θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στη σχετική γνωμοδότηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (Αρ. Πρωτ. 1880/ 01-08-2018), όπου γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στις ειδικότητες με δικαίωμα σύνταξης και υπογραφής Τοπογραφικών διαγραμμάτων.
    Επίσης, σας παραπέμπουμε στην ακόλουθη παρέμβαση του ΤΕΕ στη Βουλή αναφορικά με τον διαπιστευμένο μηχανικό, όπου αναφέρεται ότι: «Ο ρόλος επομένως του θεσμού του διαπιστευμένου μηχανικού στο Ελληνικό Κτηματολόγιο είναι ουσιαστικός, εξειδικευμένος και απαιτητικός. Δεδομένου ότι τις μελέτες κτηματογράφησης ο ίδιος ο Φορέας αναθέτει σε διπλωματούχους μηχανικούς που κατέχουν μελετητικό πτυχίο δημοσιών έργων κατηγορίας 16 (Μελέτες Τοπογραφίας (γεωδαιτικές, φωτογραμμετρικές, χαρτογραφικές, κτηματογραφικές και τοπογραφικές), είναι λογικό για τις διαδικασίες ενημέρωσης και τροποποίησης της χωρικής κτηματολογικής βάσης να τις αναλαμβάνουν μηχανικοί με μελετητικό πτυχίο της ίδιας κατηγορίας»

    (https://www.teetkm.gr/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%84%CE%B5%CE%B5-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B2%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AE-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B4%CE%B9%CE%B1/),

    Με το παραπάνω σκεπτικό συμφωνούμε και εμείς ως Σύλλογος Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών Βορείου Ελλάδος, καθώς κάτι τέτοιο εξασφαλίζει την ποιότητα της παραγόμενης εργασίας αλλά και των ζητούμενων παραδοτέων.

    ΖΗΤΗΜΑ 2
    Στην παράγραφο 4 του άρθρου ορίζεται ότι: «Η έκδοση απόφασης επί αίτησης διόρθωσης είναι υποχρεωτική στην περίπτωση ανάθεσης αυτής σε πιστοποιημένο μηχανικό, κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του παρόντος Κεφαλαίου. Σε περίπτωση μη έκδοσης απόφασης εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από την ανάθεση α) δεν καταβάλλεται αμοιβή για την ανατεθείσα υπόθεση, β) με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», κατόπιν στάθμισης της υπαιτιότητας του πιστοποιημένου μηχανικού, ο πιστοποιημένος μηχανικός δύναται να διαγράφεται από το μητρώο και να χάνει την ιδιότητα του πιστοποιημένου μηχανικού.»

    Όμως, κατά την άποψή μας – παρά τις απαιτήσεις για άμεση ανταπόκριση που διαφαίνεται ότι θέλει να θέσει το υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου – το διάστημα έκδοσης απόφασης θα πρέπει να ορίζεται μεγαλύτερο καθώς υπάρχουν μεν απλές περιπτώσεις προς επίλυση αλλά υπάρχουν και πολλές σύνθετες που απαιτούν χρόνο και εκτεταμένη εργασία. Ειδικά αν πρόκειται για κάποια διόρθωση σε παλαιότερες κτηματολογικές εγγραφές, στα λεγόμενα «πιλοτικά» προγράμματα, όπου η σοβαρότητα των προς επίλυση ζητημάτων είναι αρκετά περίπλοκη. Αρκεί να αναφερθεί ότι σε εκείνες τις πρώτες μελέτες δεν υπήρχε πρόβλεψη για εφαρμογή των διοικητικών πράξεων οπότε οι επικείμενες αλλαγές θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους και δεδομένα τα οποία δεν είχαν ληφθεί υπόψη κατά την αρχική σύνταξη των αντίστοιχων μελετών.

    Το επιστημονικό έργο του Διαπιστευμένου Μηχανικού Κτηματολογίου, θα πρέπει να βασίζεται σε σαφείς προδιαγραφές αναφορικά με τα τελικά παραδοτέα και δεν θα πρέπει να θεωρηθεί από τον φορέα ή το Υπουργείο ως μια απλή και γραφειοκρατική διαδικασία, γεγονός που θα πρέπει να αποτυπωθεί και στην αμοιβή του Διαπιστευμένου Μηχανικού.

    Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ασάφειας των ισχυόντων προδιαγραφών, που σχετίζεται με την αποδεκτή απόκλιση εμβαδού γεωτεμαχίου. Ενώ κατά την κτηματογράφηση έχει οριστεί ένα συγκεκριμένο όριο αποδεκτής απόκλισης, στο καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου δεν έχει θεσμοθετηθεί το αντίστοιχο όριο, με αποτέλεσμα να υποβάλλονται ΔΓΜ για πολύ μικρές αποκλίσεις, στα όρια του στατιστικού λάθους και στα όρια του επιπέδου ακρίβειας της εκάστοτε μελέτης κτηματογράφησης.

    Επιπρόσθετα, ανατρέχοντας στις σχετικές διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 2 και στον αντίποδα αυτών, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνεται στις προϋποθέσεις ανάληψης η συνθήκη «(β) ότι το ακίνητο δεν βρίσκεται στην περιοχή της επαγγελματικής έδρας αυτού». Εκτιμούμε ότι, μέσω της σχετικής διάταξης, η αρχή της τυχαιότητας διασφαλίζεται από την χρήση αλγοριθμικής κληρωτίδας ενώ η περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων καλύπτεται από την προϋπόθεση υπό στοιχείο (α). Η δε ιδιότητα της εντοπιότητας του Διαπιστευμένου Μηχανικού, θα έπρεπε κατά την άποψή μας να είναι επιθυμητή, και ενδεχομένως να δίνει και προβάδισμα στην ανάθεση, υπό την έννοια ότι η γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, του πολεοδομικού και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος μιας περιοχής διευκολύνει τον ικανό χειρισμό των υποθέσεων και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των ιδιότυπων ζητημάτων και των προβλημάτων, που ως γνωστόν, προκύπτουν συχνά στα ιδιοκτησιακά ζητήματα σε όλες σχεδόν τις περιοχές της Χώρας μας. Συνεπώς, το γεγονός ότι ο Διαπιστευμένος Μηχανικός δραστηριοποιείται σε συγκεκριμένη περιοχή και έχει αποκτήσει γνώση και εμπειρία στη μελέτη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της, θα πρέπει να αποτελεί κριτήριο ανάθεσης κατά προτεραιότητα και όχι αποκλεισμό από τη διαδικασία διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων ακινήτου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ειδικών ιδιοκτησιακών καθεστώτων που έχουν ιδιαίτερη αντιμετώπιση και χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις, αποτελούν οι Εχθρικές μεσεγγυημένες περιουσίες σε περιοχές της Β. Ελλάδας (Φλώρινα, Πέλλα, Θεσπρωτία) ή οι Επιχώριες περιουσίες στα Επτάνησα.

    Τέλος, θα πρέπει να εξασφαλιστεί η ισότιμη κατανομή υποθέσεων στους Διαπιστευμένους Μηχανικούς Κτηματολογίου που είναι εγγεγραμμένοι στο οικείο Μητρώο και να οριστεί ελάχιστος και μέγιστος αριθμός υποθέσεων για καθένα από τα μέλη του Μητρώου.

    Όλα τα παραπάνω συνοψίζουν τις κατ΄ αρχάς απόψεις μας επί του σχεδίου Νόμου του θέματος και παρακαλούμε για τις ενέργειές σας ώστε να περιληφθούν στην επεξεργασία της διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη.
    Είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου και της Ελληνικό Κτηματολόγιο για περαιτέρω ανάλυση των απόψεων μας και για οποιαδήποτε αρωγή στην προσπάθεια επίλυσης των ζητημάτων του κλάδου.

  • 2 Σεπτεμβρίου 2024, 20:34 | ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΔΡΑΓΟΥΜΗ

    Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στους μηχανικούς που απασχολήθηκαν επί πολλά χρόνια με την διαδικασία της κτηματογράφησης και έχουν μεγάλη εμπειρία η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί, καθώς αυτό θα βοηθήσει στην καλύτερη και γρηγορότερη εκτέλεση του έργου του πιστοποιημένου εκτιμητή. Στην παρ.2 να προστεθεί ως επιπλέον προσόν τουλάχιστον τριετής εμπειρία σε έργα κτηματογράφησης .

  • 28 Αυγούστου 2024, 23:23 | ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΕΡΕΤΗΣ

    Επί της §2α: Οι Τοπογράφοι είναι η ΜΟΝΗ ειδικότητα που έχει ως ΒΑΣΙΚΟ μάθημα στο πρόγραμμα σπουδών το Κτηματολόγιο.
    Οι μελέτες κτηματογράφησης, ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στη κατηγορία μελετητικών πτυχίων 16 (Τοπογραφικές Μελέτες). Συνεπώς το κτηματολόγιο ανήκει δικαιωματικά στο «ΣΚΛΗΡΟ ΠΥΡΗΝΑ» των δραστηριοτήτων του Τοπογράφου Μηχανικού.
    Θεωρώ ότι εκτός από τους Τοπογράφους (Π.Ε & Τ.Ε), για τους πιστοποιημένους Μηχανικούς Κτηματολογίου θα πρέπει να μπει η προϋπόθεση, να διαθέτουν ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΟ ΠΤΥΧΙΟ στην κατηγορία 16, Β΄τάξης έστω Α’ τάξης και ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ!!
    (Θα δίνετε το δικαιωμα ελέγχου & πιστοποίησης στατικότητας κτιρίου σε Μηχανικούς, όποιας ειδικότητας ακόμα και Πολιτικών Μηχ., που ΔΕΝ είναι Δομοστατικοί στην εξειδικευμένη ειδικότητα?? Δεν νομίζω!)

    Επί της §4 : Οι ημέρες για την έκδοση απόφασης από την ημερομηνία ανάθεσης θα πρέπει να γίνουν 10 εργάσιμες από ημερολογιακές.

  • 28 Αυγούστου 2024, 17:12 | ΣΟΦΙΑ ΜΑΡΑ

    ΚΑΛΗΣΠΈΡΑ ΣΑ. θα πρέπει στα απαραίτητα προσόντα που θά έχει ο μηχανικός να είναι και πενταετή τουλάχιστο αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στο ελεύθερο επάγγελμα , ώστε να έχει την ελάχιστη πείρα πάνω στα θέματα που θα πρέπει να δώσει λύση.

  • 27 Αυγούστου 2024, 22:02 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΑΓΙΑΣ

    Καλησπέρα σας,
    Θα πρέπει η ελάχιστη αμοιβή να ορισθεί ρητά, με τιμή εκκίνησης κατά την εκτίμησή μου, τουλάχιστον 1000 ευρώ + ΦΠΑ και να προσαυξάνεται με την σημαντικότητα της κάθε υπόθεσης. Και γράφω σημαντικότητα της κάθε υπόθεσης, επειδή ο μηχανικός δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως εργάτης, αλλά ως ασκών πνευματική εργασία που απαιτεί εξειδίκευση.

  • 27 Αυγούστου 2024, 22:14 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΑΓΙΑΣ

    Καλησπέρα σας. Κατά την κτηματογράφιση προβλέπεται περιθώριο απόκλισης μεταξύ του εμβαδού της απόδοσης από την κτηματογράφιση και του εμβαδού της υφιστάμενης κατάστασης. Αυτό σημαίνει ότι κατά την κτηματογράφιση μπορεί να υπάρχουν επικαλύψεις γεωτεμαχίων, λάθη εμβαδών κλπ.. Πρέπει να αποσαφηνισθεί πότε είναι απαραίτητη η σύνταξη και υποβολή του ΔΓΜ, και να οριστεί ότι εφόσον η διαφορά στο εμβαδόν μεταξύ του τρέχοντος τοπογραφικού και του κτηματολογικού διαγράμματος είναι εντός του 10%, τότε υποβάλλεται ΔΓΜ, δίχως όμως να εμπλέκονται οι όμοροι (χωρίς ενημέρωσή τους με δικαστικό επιμελητή για την διόρθωση).