ΜΕΡΟΣ Β’ Ολοκλήρωση ένταξης της Επικράτειας σε λειτουργούν Κτηματολόγιο – Διαδικασία διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων ακινήτου ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ Ολοκλήρωση ένταξης της Επικράτειας σε λειτουργούν Κτηματολόγιο – Άρθρο 3 Ολοκλήρωση ένταξης της επικράτειας σε καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου – Προσθήκη άρθρου 11Α στον ν. 2308/1995

Στον ν. 2308/1995 (Α’ 114) προστίθεται άρθρο 11Α ως εξής:

 

«Άρθρο 11Α

Ένταξη περιοχών στο λειτουργούν Κτηματολόγιο μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου νομιμότητας του άρθρου 3A

  1. Στις περιοχές της χώρας στις οποίες μέχρι τις 20.9.2024 δεν έχει διενεργηθεί η ανάρτηση των προσωρινών κτηματολογικών στοιχείων σύμφωνα με το άρθρο 4, μετά από την επεξεργασία των δηλώσεων και των λοιπών στοιχείων, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 3, και μετά από την ολοκλήρωση του ελέγχου νομιμότητας του άρθρου 3A, το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» δύναται, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, να αιτείται τη σύνταξη κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων από τους αναδόχους της κτηματογράφησης. Οι κτηματολογικοί πίνακες και τα διαγράμματα του πρώτου εδαφίου αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Η παρούσα εφαρμόζεται και στην περίπτωση των ακινήτων που εμπίπτουν στην τοπική αρμοδιότητα του Κτηματολογίου Πρωτευούσης για τα οποία διενεργούνται εργασίες κτηματογράφησης βάσει του άρθρου 19 του ν. 4821/2021 (Α’ 134).
  2. Στις περιοχές της χώρας στις οποίες μέχρι τις 20.9.2024 έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες της ανάρτησης και έχουν υποβληθεί οι αιτήσεις διόρθωσης του άρθρου 6A, αλλά δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία δημοσιοποίησης των εκθέσεων επί των αιτήσεων διόρθωσης της παρ. 8 του άρθρου 6A, το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» δύναται, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, να αιτείται τη σύνταξη κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων από τους αναδόχους της κτηματογράφησης. Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, το γραφείο κτηματογράφησης ενημερώνει τους προσωρινούς κτηματολογικούς πίνακες της ανάρτησης με τις δηλώσεις που αποστέλλονται από τον προϊστάμενο του αρμόδιου κτηματολογικού γραφείου ή υποκαταστήματος σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5 και με τις αιτήσεις διόρθωσης προδήλου σφάλματος.

Το Γραφείο Κτηματογράφησης ενημερώνει τις εγγραφές του τελικού κτηματολογικού πίνακα για τα ακίνητα που επηρεάζονται από αιτήσεις διόρθωσης του άρθρου 6A, καταγράφοντας στο πεδίο των παρατηρήσεων τους αριθμούς πρωτοκόλλου των αιτήσεων διόρθωσης του άρθρου 6A, με σήμανση τυχόν επηρεαζόμενων ακινήτων. Το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» ελέγχει την ενσωμάτωση των επηρεαζόμενων ακινήτων ανά αίτηση διόρθωσης στο πληροφοριακό σύστημα.

Σε κάθε περίπτωση, στη στήλη των παρατηρήσεων του κτηματολογικού πίνακα καταχωρίζεται σύντομη αιτιολόγηση για τις μεταβολές που επέρχονται σε σχέση με τον αντίστοιχο κτηματολογικό πίνακα της ανάρτησης.

  1. Οι κτηματολογικοί πίνακες και τα διαγράμματα των παρ. 1 και 2 αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», καθορίζεται το ακριβές περιεχόμενο των πινάκων και ρυθμίζονται ζητήματα τεχνικού και λεπτομερειακού χαρακτήρα για την ανάρτηση. Με όμοια απόφαση διαπιστώνονται η ολοκλήρωση των διαδικασιών σύνταξης και ανάρτησης κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων και η περαίωση της κτηματογράφησης.».
  • 27 Αυγούστου 2024, 09:20 | ΒΙΡΓΙΝΙΑ ΚΑΨΥΛΗ

    Το ζητούμενο δεν είναι πότε θα ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο αλλά η σύνταξη ενός ΟΡΘΟΥ Κτηματολογίου, που θα προάγει το αίσθημα ασφάλειας στις συναλλαγές. Με την σύνταξη και ολοκλήρωση του θεσμού του κτηματολογίου υποτίθεται ότι θα μεταβαίναμε από το σύστημα των μεταγραφών και υποθηκών σε ένα νέο σύστημα αυτό του κτηματολογίου. Πολλές ενστάσεις είχαν διατυπωθεί εξ αρχής από τον νομικό κόσμο της χώρας τόσο για τον τρόπο της μετάβασης, ήτοι για την επιλογή της διενέργειας της κτηματογράφησης χωρίς το στάδιο της εκκαθάρισης των εννόμων σχέσεων στα κτηματογραφούμενα ακίνητα, όσο και για την επιλογή του νομοθέτη να θεσπίσει τεκμήρια ακριβείας κατά τις πρώτες εγγραφές (πληθώρα των οποίων ήταν και είναι λανθασμένες) σε βάρος των πραγματικών δικαιούχων. Εν συνεχεία κατά τη διενέργεια της κτηματογράφησης είναι γνωστά σε όλους τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, οι αστοχίες και οι λάθος αποτυπώσεις ακινήτων αλλά και οι λανθασμένες εγγραφές δικαιωμάτων και δικαιούχων, ειδικά στα πιλοτικά προγράμματα κτηματογράφησης, όπως στη νήσο Χίο, ενώ δεν ελήφθησαν υπόψιν και οι ιδιομορφίες που υπάρχουν στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των διαφόρων υπό κτηματογράφηση περιοχών (ειδικό ιδιοκτησιακό καθεστώς, πολύ μικρές ιδιοκτησίες κλπ). Μεγάλα προβλήματα επίσης δημιούργησε και η μη υποχρέωση να διορίσουν αντικλήτους οι Έλληνες πολίτες μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού, οι οποίοι στο νησί της Χίου είναι πάρα πολλοί.
    Ενδεικτικό του μεγέθους των λαθών και αστοχιών είναι ότι για το νησί της Χίου το Ελληνικό Κτηματολόγιο κήρυξε νομίμως επαναπροσδιορισμό της θέσης και των ορίων των γεωτεμαχίων οριοθετούμενης περιοχής, που υπάγεται στην αρμοδιότητα του πρώην Κτηματολογικού Γραφείου Καλλιμασιάς (Δήμοι Ανέμωνα, Ιωνίας, Αγ. Μηνά) τα αποτελέσματα του οποίου δεν έχουν ακόμα εκδοθεί, οι δε ιδιοκτήτες ακόμη αναμένουν την ανάρτηση των στοιχείων του επαναπροσδιορισμού μέχρι και σήμερα, ενώ λήγει σε τρεις μήνες η προθεσμία διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών, δεν προβλέπεται παράταση με το παρόν σχέδιο νόμου και οι πολίτες ακόμη περιμένουν την εξωδικαστική λύση του προβλήματός τους, χωρίς να έχουν ευλόγως προετοιμαστεί και αναθέσει σε δικηγόρο την δικαστική εκπροσώπησή τους για την διασφάλιση της ιδιωτικής τους περιουσίας.
    Συνεπώς η μη παράταση της προθεσμίας, τουλάχιστον έως την 20ετία της έκτακτης χρησικτησίας του ΑΚ, θεωρώ ότι επί της ουσίας θα σημάνει την πλήρη κατάργηση του προηγούμενου συστήματος μεταγραφών και υποθηκών, ενώ ο στόχος με την σύνταξη του κτηματολογίου ήταν η ομαλή μετάβαση και αντικατάσταση του παλαιού συστήματος από το κτηματολόγιο. Λαμβάνοντας δε υπόψιν το γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο δεν είχε την υποχρέωση να δηλώσει τα ακίνητά του κατά το στάδιο της κτηματογράφησης, επί της ουσίας μιλάμε για μία αυτόματη «δήμευση» της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας εκείνων που για οποιοδήποτε λόγο δεν συμμετείχαν σε μια διοικητική διαδικασία καταγραφής της ή ακόμα χειρότερα εκείνων που ενώ συμμετείχαν τα ακίνητά τους θεωρήθηκαν ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» από σφάλματα της διαδικασίας κτηματογράφησης, γεγονός το οποίο έχει σαφέστατα αντισυνταγματικό χαρακτήρα.
    Θα φθάσουμε στο σημείο Έλληνες πολίτες, οι οποίοι διαθέτουν νόμιμους τίτλους κτήσης μεταγεγραμμένους στο Υποθηκοφυλακείο, πληρώνουν φόρους για τα ακίνητά τους αυτά, να απωλέσουν τις περιουσίες τους από μία απλή διοικητική διαδικασία καταγραφής. Η αναστάτωση που θα δημιουργηθεί στους πολίτες και στις συναλλαγές θεωρώ ότι θα είναι τέτοιας κλίμακας ώστε πιθανόν να οδηγήσει στην κατάρρευση του αμάχητου τεκμηρίου υπέρ του Ελληνικού δημοσίου λόγω αντισυνταγματικότητας σύμφωνα με τα άρθρα 17 και 20 του Συντάγματος, καθώς ελλείπει η δημόσια ωφέλεια που δικαιολογεί την αφαίρεση της ιδιοκτησίας από τον πραγματικό δικαιούχο και μάλιστα χωρίς προηγούμενη δικαστική ακρόαση αλλά και χωρίς προηγούμενη αποζημίωσή του. Ούτε δικαιολογείται η στέρηση της ιδιοκτησίας προκειμένου να ολοκληρωθεί η μετάβαση από το ένα σύστημα δημοσιότητας στο άλλο.
    Συνεπώς ή θα πρέπει να καταργηθεί το αμάχητο τεκμήριο υπέρ του Ελληνικού δημοσίου για τα «αγνώστου ιδιοκτήτη» ακίνητα για όσους ιδιοκτήτες επιθυμούν να διορθώσουν τις λανθασμένες αρχικές εγγραφές του «αγνώστου ιδιοκτήτη» μέσω της δικαστικής οδού ή θα πρέπει να παραταθεί η προθεσμία διορθώσεως των αρχικών εγγραφών τουλάχιστον μέχρι συμπληρώσεως 20ετίας από την έναρξη λειτουργίας κάθε Κτηματολογικού Γραφείου, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τον Αστικό Κώδικα που προβλέπει απώλεια κυριότητας λόγω 20ετούς «έκτακτης χρησικτησίας».

  • 25 Αυγούστου 2024, 12:26 | Vasily Psarommatis

    Well done

  • 25 Αυγούστου 2024, 12:52 | ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

    Ως προς την προθεσμία άσκησης Αγωγών για τη Διόρθωση των Αρχικών κτηματολογικών εγγραφών στα ήδη υπό λειτουργία κτηματολογικά γραφεία:

    Επιβάλλεται να προβλεφθεί μία νέα παράταση πλήρως συντεταγμένη με βάση την ενότητα και την ασφάλεια του Δικαίου.

    Μάλιστα, αντί για ετήσιες ή 11 μήνες (ανασφαλείς) παρατάσεις κρίνεται δικαιικά σκόπιμο να προβλεφθεί ενιαία 20 ετής προθεσμία από την έναρξη λειτουργίας του οικείου Κτηματολογικού Γραφείου για την Διόρθωση των Αρχικών Εγγραφών και την Οριστικοποίησή τους, χωρίς αυτό να δημιουργεί την οποιαδήποτε πρακτική “εκκρεμότητα” για την εύρυθμη λειτουργία του εθνικού κτηματολογίου ως διακριτό στάδιο (τώρα έχουμε ως επί το πλείστον κτηματολογικά γραφεία με έναρξη λειτουργίας το 2007, άρα η αντίστοιχη διαδικασία-πλαίσιο διόρθωσης με την ως άνω πρόταση θα καταλήγει το 2027 χωρίς να τίθενται σε διαπραγμάτευση παρατάσεις επί παρατάσεων χωρίς κάποια αιτιώδη νομική βάση για την καθιέρωση του σχετικού περιθωρίου άσκησης του συγκεκριμένου ένδικου βοηθήματος).

    Και τούτο επιβάλλεται να γίνει ούτως ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να θωρακίζουν τα εμπράγματα δικαιώματά τους και οι πραγματικοί νομείς κατά το χρόνο έναρξης του κτηματολογίου.

    Εξ άλλου, η χρησικτησία αποτελεί πρωτογενή τίτλο κτήσης, και ως εκ τούτου και η κτηματολογική της θωράκιση οφείλει να διαλαμβάνει τη μέγιστη δυνατή και ισότιμη κατοχύρωση επί των εμπράγματων – ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, ιδίως σε επίπεδο Θεμελιωδών Εγγραφών και Διόρθωσή τους.

    Διαφορετικά τόσο κατά το στάδιο της σύστασης των κατά τόπο κτηματολογικών γραφείων, κατά το ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου, όσο και μεταγενέστερα κατά την έναρξη λειτουργίας τους και εντεύθεν, ελλοχεύει ο κίνδυνος αποκλεισμού σειράς πραγματικών ιδιοκτητών με διάνοια κυρίου ως προς την αναγνώριση των ιδιοκτησιακών τους δικαιωμάτων από τον ίδιο τον Αστικό Κώδικα, εξαιτίας και μόνο της συγκυριακής έναρξης του Εθνικού Κτηματολογίου στην αντίστοιχη περιοχή (αφού διχάζεται η νομολογία σε σχέση με την αγωγή χρησικτησίας επί νομής και την έναρξη λειτουργίας του κτηματολογίου με βάση τις τότε “αρχικές” εγγραφές βλ. 1549/2022 ΑΠ αντί ΕφΘεσ 1271/2021).

    Παράλληλα υφίσταται μείζον και κοινωνικό ζήτημα, καθότι με συνεχείς τροποποιήσεις παράλληλων νομοθετημάτων με το κτηματολογικό δίκαιο, {βλ. Ιδιοκτησιακά δικαιώματα επί δασικών εκτάσεων (κάθε είδους “δασικών εκτάσεων” ακόμα και… κατεξοχήν αγροτικών ήτοι εσφαλμένα καταχωρούμενων ως “δασικών”) σε περιοχές που δεν υφίσταται πλέον το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου, που ωστόσο υπήρχε κατά το στάδιο των κτηματολογικών δηλώσεων/ενστάσεων} ανακύπτουν νέες υπό εκδίκαση διαφορές που έχουν συγκεντρωθεί σωρρηδόν στα δικηγορικά γραφεία και στους αντίστοιχους τοπογράφους μηχανικούς, χωρίς να έχει δωθεί ο απαραίτητος εύλογος χρόνος για την κατάρτιση των σχετικών αγωγών μετά των αντίστοιχων απαιτούμενων ως συνημμένων τοπογραφικών τους, την πολλές φορές προηγούμενη έκδοση κληρονομητηρίων κλπ.

    Σήμερα η παράταση είναι μέχρι 31.11.2024 (Ν. 5076/2023 άρθρο 5 παρ. 1)….

    ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ….

  • 25 Αυγούστου 2024, 11:53 | Vasily Psarommatis

    Bravo

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».