Σκοποί του παρόντος είναι:
α) η επιτάχυνση της διαδικασίας κτηματογράφησης, για την επίτευξη του στόχου για μετάβαση του συνόλου της χώρας σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου εντός του 2025, καθώς και η θέσπιση νέας ψηφιακής διαδικασίας διόρθωσης των γεωμετρικών στοιχείων των ακινήτων,
β) η απλοποίηση και η επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων, καταχώρισης εγγραπτέων πράξεων και διόρθωσης κτηματολογικών εγγραφών, σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου, για την αποφυγή πολύπλοκων διοικητικών διαδικασιών και πολύχρονων δικαστικών διαμαχών,
γ) η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και νέων εφαρμογών, για την περαιτέρω αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο»,
δ) η ενίσχυση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας στην οργάνωση και λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο».
Με αφορμή την υφιστάμενη διαβούλευση, παρατίθενται παρακάτω πρόταση η οποία βασίζεται στη διαπιστωμένη απουσία απαραίτητης νομοθετικής ρύθμισης ως προς την κοινόχρηστη περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, σε σχέση τόσο με τις κατευθύνσεις του Κτηματολογίου, όσο και με το σύγχρονο διοικητικό και δικαστικό γίγνεσθαι.
Ελπίζω η πρόταση να βρει ευήκοα ώτα από τα στελέχη που έχουν επιφορτιστεί το απαιτητικό έργο της αποδελτίωσης των παρατηρήσεων και εισαγωγής προς ψήφιση του Νομοσχεδίου, ευχόμενος καλή επιτυχία.
Υφιστάμενο Πρόβλημα
Έχει διαπιστωθεί ότι κατά την ανάρτηση του κτηματολογικού χάρτη (μετά τις πρώτες εγγραφές), πλήθος κοινοχρήστων εκτάσεων, ενδεικτικά: (επαρχιακές οδοί, εθνικές οδοί, αγροτικοί δρόμοι, απαλλοτριωμένες επιφάνειες, κοίτες και όχθες ΜΗ πλεύσιμων ποταμών, πάσης φύσεως υδατορέματα), έχουν αποδοθεί ως κυριότητα στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και κατά συνέπεια στην κατά τόπο αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ΔΕΝ έχουν δηλωθεί στο Κτηματολόγιο από την κατά τόπο Κτηματική Υπηρεσία, αλλά έχουν καταχωρηθεί οίκοθεν από το Κτηματολόγιο δυνάμει του άρθρου 2 παρ.3γ του Ν.2308/95. Ως αιτία κτήσης συνήθως αναφέρονται τα άρθρα 966 ως 970 του Αστικού Κώδικα (Ν.456/1984) ή απλά «Νόμος».
Καθίσταται προφανές ότι ο Αστικός Κώδικας αποδίδει την κυριότητα των κοινοχρήστων εκτάσεων στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ (σημειώνεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο ΔΕΝ έχει ΑΦΜ) και όχι στο ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ. Μολαταύτα όταν το Ελληνικό Κτηματολόγιο αποδίδει συλλήβδην τις αναφερθείσες εκτάσεις στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (κατά τόπο Κτηματική Υπηρεσία), αναφερόμενο στη γενικότητα του Α.Κ., αυτό κατά την άποψή μου αποτελεί λανθασμένη καταχώριση. Και τούτο διότι στο νομοθετικό οπλοστάσιο υπάρχει πλήθος διατάξεων με τις οποίες ασκείται δέσμια προστατευτική αρμοδιότητα για τις εκτάσεις που αναφέρθηκαν, από έτερες ισότιμες και ισόκυρες Υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου (Υπουργεία, ΟΤΑ Β’ και Α’ βαθμού, ΝΠΔΔ κ.λπ.).
Σε ό,τι αφορά μόνο τις απαλλοτριωμένες επιφάνειες, και δη εκείνες που απαλλοτριώνονται με βάση τον Ν.2882/01, το θέμα έχει επιλυθεί νομοθετικά με την προσφάτως εφαρμοζόμενη νομοθεσία, δηλαδή με την Απόφαση Υφυπουργού Οικονομικών με αριθμ.149877 ΕΞ 2019 / 31-12-2019 (ΦΕΚ 4938 Β /31-12-2019). Έτσι η κυριότητα και η προστασία καθορίζονται ρητά στον φορέα που είναι εκ του σκοπού της απαλλοτρίωσης αρμόδιος φορέας. Σημειώνεται ότι ο σκοπός της απαλλοτρίωσης είναι σύμφωνα με τον Ν.2882/01 η κατασκευή και λειτουργία δημόσιου έργου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της ορθότητας της Κτηματολογικής Βάσης και του πλήγματος του κύρους του Ελληνικού Κτηματολογίου, η συστηματικά ανακριβής εγγραφή της κυριότητας όλων των κοινοχρήστων εκτάσεων συλλήβδην στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, οδηγεί σε συστηματικές εμπλοκές του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και των στελεχών του σε δικαστικές αγωνιώδεις διαδικασίες -λ.χ. στην περίπτωση ατυχήματος επί τέτοιας έκτασης- ακριβώς λόγω της τυπικής εγγραφής στην κυριότητα της συγκεκριμένης έκτασης γης.
Επειδή δεν είναι γνωστή διάταξη κατά την οποία να εξαιρείται από την αναζήτηση αστικών και ποινικών ευθυνών ο κύριος του ακινήτου πράγματος επί του οποίου έχει συμβεί επαχθές συμβάν, ακόμα και αν υφίσταται ειδικότερη διάταξη κατά την οποία αποδίδονται αρμοδιότητες προστασίας, συντήρησης, αστυνόμευσης κλπ σε έτερο φορέα εκ του κυρίου, εκτιμώ ότι η ρύθμιση του περιγραφόμενου ζητήματος, ενόψει και του κτηματολογίου είναι απαραίτητη.
Προτεινόμενη Επίλυση
Έχοντας υπόψη την προαναφερόμενη διάταξη περί απαλλοτριώσεων, θεωρώ ότι το ανακύπτον πρόβλημα δύναται αποτελεσματικά να επιλυθεί κατά την έννοια αυτής. Εκτιμώ ότι εκ των φορέων του Ελληνικού Δημοσίου, είναι ορθό να αποδίδεται η κυριότητα κοινόχρηστης έκτασης σε αυτόν ο οποίος έχει την αρμοδιότητα να την προστατεύει. Σε περίπτωση απουσίας νομοθετικής πρόνοιας για τον φορέα που προστατεύει ένα είδος κοινόχρηστης έκτασης, θεωρώ ότι μέχρι την επίλυση αυτού του θέματος ότι η κυριότητα πρέπει να αποδίδεται σε εκείνο το φορέα ο οποίος διαχειρίζεται την πρόεχουσα χρησιμότητα της κοινόχρηστης έκτασης στο κοινό συμφέρον. Με δεδομένο ότι οι προθεσμίες διόρθωσης του Κτηματολογίου είναι ασφυκτικές θεωρώ σκόπιμο ότι οι διορθώσεις αυτές δεν πρέπει να υπόκεινται σε αυτές τις προθεσμίες, καθότι ακόμα και με τη μεταγενέστερη επιτέλεση της διόρθωσης δεν θίγεται το ιδιωτικό συμφέρον, καθότι δεν αλλάζει η ουσία της κοινόχρηστης έκτασης ως δημόσια, αλλά μόνο ο διαχειριστής της κυριότητας.
Προτεινόμενη Ρύθμιση
Άρθρο ……
Είναι επιτρεπτή η αλλαγή και διόρθωση της κυριότητας ή/και άλλου εμπράγματου δικαιώματος σε κοινόχρηστες εκτάσεις του Ελληνικού Δημοσίου, μεταξύ φορέων του Ελληνικού Δημοσίου, ακόμα και μετά το πέρας της διορίας εξωδικαστικής διόρθωσης σφαλμάτων της κτηματολογικής βάσης
Άρθρο ……
Οι δημόσιες κοινόχρηστες εκτάσεις καταχωρούνται στα Κτηματολογικά Βιβλία του Εθνικού Κτηματολογίου, σε εκείνο το φορέα του Ελληνικού Δημοσίου, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα της κατά νόμο προστασίας τους και σε περίπτωση που αυτό δεν ορίζεται από νομοθετική διάταξη, στον φορέα με τις ενέργειες του οποίου καθορίστηκαν τα όρια της κοινόχρηστης έκτασης βάσει εκτελεστής απόφασης και σε περίπτωση απουσίας τέτοια απόφασης η κυριότητα αποδίδεται στον φορέα ο οποίος διαχειρίζεται την πρόεχουσα χρησιμότητα της κοινόχρηστης έκτασης στο Εθνικό και Κοινωνικό συμφέρον. Στην τελευταία περίπτωση αλλά και σε περίπτωση αμφιβολίας ο φορέας στον οποίο θα αποδίδεται η κυριότητα και λοιπές λεπτομέρειες ρυθμίζονται με Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών
(θέσεις βασισμένες σε επί του θέματος απόψεις της Κτηματικής Υπηρεσίας Καρδίτσας και της Κτηματικής Υπηρεσίας Έβρου, με τις οποίες συμφωνώ)
Ευχαριστώ με εκτίμηση
ΠΡΟΤΑΣΗ Οι τίτλοι που είναι καταχωρημενοι στο υποθηκοφυλακείο θα πρέπει να περνάνε αυτόματα στο Κτηματολόγιο.
Ενω αν το κάνει ο πολίτης με τα εμπόδια που μπαίνουν κάθε λίγο όπως το τελευταίο που αντί να ζητήσει ο ίδιος τον τίτλο από τον υπάλληλο και να το έχει σε 5 λεπτά και αν θέλει φωτο αντίγραφο να το έχει σε λίγη ώρα όπως γινόταν τα παλαιότερα χρόνια, τώρα μόνον δικηγόρος έχει πρόσβαση ο οποίος ζητάει 1.000 ευρώ.
Μα και μισθωτός δεν έχει την δυνατότητα, πόσο μάλλον οι μη έχοντες .
Αν χρειάζεται, τότε ας υπάρχει υπάλληλος -δικηγορος να τον δώσει .
Εδώ δεν έχουν κάνει αποδοχή για το μικρό σπίτι που άφησαν οι γονείς τους, διότι και οι συμβολαιογράφοι ζητούν 800 με 1.000 ευρώ για την αποδοχή.
Ακόμη κ οι μισθωτοί θα πρέπει 2 μήνες να ειναι σαν να μην υπάρχουν .
Οι μη έχοντες, χωρίς ρεύμα και κάποιοι ούτε και νερό ,που ζουν και δεν ζουν με ένα κουτάκι φαγητό αν περισσέψει από καποιο μαγαζί.
Που θα βρουν τα χρήματα αυτά;
Τουλάχιστον να μην είναι στο δρόμο.
Αυτοί οι άνθρωποι χρειάζονται βοήθεια και συμπαράσταση.
Να μην υπάρχουν κανενός είδους βάρη (αποδοση τίτλου ΟΤΑ,ΕΝΦΙΑ ) για τους μη έχοντες .(Αναφέρουμε επίσης ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες πέρνουν πέντε λεπτά τη σελίδα φωτοαντιγραφο , 10 σελίδες μισό ευρώ 20 σελίδες ένα ευρώ με αυτά ζουν)
ΠΡΟΤΑΣΗ Με μια υπεύθυνη δήλωση χωρίς άλλες ταλαιπωρίες και καθυστερήσεις να γίνεται ατελώς ότι χρειάζεται έως την καταχώρηση στο κτηματολόγιο .(Αλλωστε φαίνεται αμέσως το αν έχει και τι έχει ο καθένας).
1. Ο ΣΕΓΕΚ διατυπώνει γενική επιφύλαξη, ως προς το εάν ο υπό ψήφιση νόμος επεμβαίνει ανεπίτρεπτα επί ήδη συνεστημένου συμβατικού δεσμού, κατά τρόπο ζημιογόνο για τους Αναδόχους, επιφέροντας, κατ’ ουσίαν, διακοπή των εργασιών τους, η οποία, σύμφωνα με τα συμβατικά τεύχη, επιτρέπεται μεν να επιβληθεί μονομερώς από τον Εργοδότη, πλην όμως (εφόσον πρόκειται για μη εισέτι ολοκληρωμένο στάδιο) μόνο με την καταβολή αποζημίωσης στον Ανάδοχο.
2. Η προβλεπόμενη από το άρθρο 5 του παρόντος νόμου (και μάλιστα ως απλώς δυνάμενη να συναφθεί) «τροποποιητική» σύμβαση δεν είναι εισέτι γνωστή, ως προς το ακριβές περιεχόμενο και τους όρους της, ενώ, πάντως, δεν είναι νοητή η «τροποποίηση» σύμβασης, που έχει προηγουμένως κηρυχθεί περαιωμένη.
3. Από τη (δυνητική) τροποποίηση των συμβάσεων εξαιρείται (σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του νομοσχεδίου) σημαντικό ποσοστό των εν εξελίξει και μη εισέτι παραληφθεισών συμβάσεων κτηματογράφησης, ως προς τις οποίες, ωστόσο, συντρέχουν ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά μη πραγματικής ολοκλήρωσης (τόσο σε φυσικό, όσο και σε οικονομικό αντικείμενο), που καθιστούν επισφαλή, για την εμπράγματη συναλλαγή, τη μετάβασή τους στο λειτουργούν Κτηματολόγιο, ως «ολοκληρωμένων».
Επισημαίνεται ότι όλες οι λοιπές παρατηρήσεις/νομοτεχνικές προτάσεις του ΣΕΓΕΚ που ακολουθούν, κατ’ άρθρο του νομοσχεδίου, τελούν υπό τις ως άνω γενικές επιφυλάξεις και παρατηρήσεις.
Αντιλαμβανόμενοι ότι το παρόν Νομοσχέδιο έρχεται να επιλύσει προβλήματα ατομικών ιδιοκτησιών οι οποίες, λόγω του χαρακτηρισμού τους ως δασικών έχουν κατ’ ουσίαν ή και τύποις αποδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο, συμμετέχουμε στην παρούσα Δημόσια Διαβούλευση και προτείνουμε τα εξής:
Θεωρούμε ότι στην παρούσα ή σε μελλοντική νομοθετική ρύθμιση πρέπει να προβλεφθεί διαδικασία άμεσης επίλυσης του υφιστάμενου προβλήματος των οικισμών ή οικιστικών πυκνώσεων, οι οποίοι έχουν δημιουργηθεί προ του έτους 2011
και λόγω της ένταξής τους σε Δασικό Χάρτη ή εν γένει χαρακτηρισμού τους ως περιοχών με δασικό χαρακτήρα, δεν είναι εφικτή η πολεοδομική τακτοποίηση των εντός των ορίων των οικισμών ευρισκόμενων κτισμάτων, γεγονός το οποίο δεν επιτρέπει στους ιδιοκτήτες των κτισμάτων αυτών να προβούν σε μεταβίβασή τους με συνέπεια τα κτίσματά τους να τίθενται εκτός συναλλαγής και ως εκ τούτου να έχουμε προσβολή του δικαιώματος ατομικής ιδιοκτησίας κατά παράβαση του άρθρου 17 του Συντάγματος.
Θέματα που θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον νέο νόμο.
Θέματα προϋπηρεσίας
1. Ρύθμιση προκειμένου να αναγνωρίζεται για κάθε νόμιμη συνέπεια η προϋπηρεσία που είχε διανυθεί στους φορείς προέλευσης (Ε.Κ.ΧΑ. Α.Ε. άμισθα, έμμισθα) από το προσωπικό το οποίο εντάχθηκε στην Φορέα. Σημειώνεται ότι η προϋπηρεσία είχε αναγνωριστεί για την βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη αλλά όχι για κάθε νόμιμη συνέπεια (αποζημίωση απόλυσης-συνταξιοδότησης)
Ρύθμιση
«Για το ήδη μεταφερθέν στον ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» προσωπικό καθώς και για το προσωπικό που θα μεταφερθεί σε αυτό, σύμφωνα με τις διατάξεις του 4512/2018 (ΦΕΚ Α΄5/17.01.2018) ο χρόνος υπηρεσίας του, όπως αυτός προσδιορίζεται στα άρθρα 19, 20 του ν. 4512/2018 (ΦΕΚ(ΦΕΚ Α΄5/17.01.2018) θεωρείται ως πραγματική υπηρεσία για κάθε νόμιμη συνέπεια»
Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται το θέμα του υπολογισμού της τυχόν προϋπηρεσίας που είχε διανύσει ο υπάλληλος πριν την μεταφορά του στον Φορέα καθώς και της αποζημίωσης απόλυσης λόγω συνταξιοδότησης δεδομένου ότι σκοπός του νομοθέτη του ν. 4512/2018 ήταν το προσωπικό να μεταφερθεί με την ίδια σχέση εργασίας στο νέο εργοδότη με πλήρη διασφάλιση των εργασιακών του σχέσεων και ασφαλιστικών-συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων του, όπου στο στοιχείο της εργασιακής σχέσης περιλαμβάνεται και η προϋπηρεσία (Γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΕΣ με αριθμό 3/2015
2. Ρύθμιση προκειμένου να αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία και μισθολογικά και βαθμολογικά στα άμισθα ή έμμισθα υποθηκοφυλακεία, από το προσωπικό το οποίο εντάχθηκε στην Φορέα, ανεξάρτητα εάν αυτή ήταν συνεχόμενη ή διακοπτόμενη ή σε άλλο υποθηκοφυλακείο από αυτό που εργαζόταν ο υπάλληλος κατά την μεταφορά του στον φορέα.
Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιλύεται το θέμα του υπολογισμού της συνολικής προϋπηρεσίας που είχε διανύσει ο υπάλληλος σε ειδικά άμισθα ή έμμισθα υποθηκοφυλακεία πριν την ένταξη του στον Φορέα, καθώς πολλοί υπάλληλοι απολυόντουσαν και ξαναπροσλαμβάνονταν από τον ίδιο ή άλλον υποθηκοφύλακα, αναλογικά με τον όγκο των μεταγραφών. Η παρούσα ρύθμιση αφορά την κατάταξη των υπαλλήλων τόσο σε μισθό όσο και σε βαθμό.
3. Ρύθμιση της υπηρεσιακής κατάστασης των υπαλλήλων των εμμισθοποιημένων υποθηκοφυλακείων που εντάχθηκαν στον Φορέα (αναγνώριση προϋπηρεσίας στο άμισθο υποθηκοφυλακείο)
Ρύθμιση
Η παράγραφος 7 του άρθρου 20 του ν.4512/2018 τροποποιείται ως εξής:
«Για την ένταξη της προηγούμενης παραγράφου, εκδίδεται διαπιστωτική απόφαση του Δ.Σ. του Φορέα, με την οποία γίνεται και η κατάταξη του προσωπικού σε εκπαιδευτική κατηγορία, κλάδο και βαθμό, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις των άρθρων 80 και 82 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3528/2007 (A΄ 26), όπως τροποποιήθηκαν από την παρ. 2 του άρθρου 25 του ν. 4369/2016 (A΄ 33), καθώς και του π.δ. 50/2001, με την εξαίρεση του πρόσθετου προσόντος διορισμού της παραγράφου 1 του άρθρου 27. Για την κατάταξη λαμβάνονται υπόψη τα τυπικά προσόντα και ο χρόνος υπηρεσίας που διανύθηκε με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου στα ειδικά άμισθα ή έμμισθα υποθηκοφυλακεία. Οι προσωποπαγείς θέσεις καταργούνται με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση όσων τις κατέχουν».
Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται το θέμα του υπολογισμού της συνολικής προϋπηρεσίας που είχε διανύσει ο υπάλληλος σε ειδικά άμισθα ή έμμισθα υποθηκοφυλακεία πριν την ένταξη του στον Φορέα, για την κατάταξη του σε βαθμούς.
4. Πρόβλεψη για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των Προϊσταμένων Κ.Γ. και Υποκαταστημάτων κατά την ένταξη τους στον Φορέα.
Ρύθμιση
Στο τέλος του εδαφίου β’ της παραγράφου 4 του άρθρου 18 Ν. 4512/2018 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Περαιτέρω αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία, για κάθε έννομη συνέπεια, ο χρόνος ασκήσεως του επαγγέλματος του δικηγόρου και του συμβολαιογράφου έως επτά (7) έτη, ο οποίος προηγήθηκε του διορισμού στη θέση του άμισθου υποθηκοφύλακα. Η αναγνώριση της προϋπηρεσίας θα διενεργείται μετά την υποβολή αιτήσεως από τον ενδιαφερόμενο υποθηκοφύλακα και την υποβολή ως δικαιολογητικού της βεβαίωσης του οικείου Δικηγορικού ή/και Συμβολαιογραφικού Συλλόγου από την οποία θα προκύπτει η διάρκεια αποκτήσεως της ιδιότητας του δικηγόρου και του συμβολαιογράφου αντίστοιχα, τα δε οικονομικά αποτελέσματα άρχονται από της υποβολής της άνω αιτήσεως ομού με την βεβαίωση του αρμόδιου Συλλόγου. Το δικαίωμα αναγνωρίσεως της άνω προϋπηρεσίας έχουν και οι πρώην άμισθοι υποθηκοφύλακες που έχουν ήδη ενταχθεί στον Φορέα κατά το χρόνο θέσης της παρούσας διάταξης σε ισχύ. Οι διατάξεις του άρθρου 2 περ. 3 έως 5 ΠΔ 69/2016 εφαρμόζονται αναλόγως».
Αιτιολογική Έκθεση
Οι άμισθοι υποθηκοφύλακες είχαν διατελέσει δικηγόροι ή συμβολαιογράφοι πριν από τον διορισμό τους στη θέση του άμισθου υποθηκοφύλακα, η δε επαγγελματική τους αυτή ιδιότητα ήταν προαπαιτούμενο για τον διορισμό τους στη θέση του υποθηκοφύλακα, γεγονός που αποδεικνύει την αναμφίβολη συνάφεια της προϋπηρεσίας τους ως δικηγόρων ή συμβολαιογράφων με τα καθήκοντά τους στον Φορέα. Ο θεσμός της αναγνώρισης προϋπηρεσίας των δημοσίων υπαλλήλων στον ιδιωτικό τομέα αποτελεί πάγια ρύθμιση του Υπαλληλικού Κώδικα (άρθρο 98 παρ. 5 Ν. 3528/2007), η οποία τυγχάνει γενικής εφαρμογής σε όλους τους πολιτικούς υπαλλήλους του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ. Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο της υλοποίησης της αρχής της ισότητας, κρίνεται εύλογη και σκόπιμη η πρόβλεψη του δικαιώματος των αμίσθων υποθηκοφυλάκων να αναγνωρίσουν την προϋπηρεσία τους ως δικηγόρων ή συμβολαιογράφων, την αποκτηθείσα πριν τον διορισμό τους ως αμίσθων υποθηκοφυλάκων, με ανώτατο όριο τα επτά (7) έτη, κατά την μισθολογική και βαθμολογική ένταξή τους στο ΝΠΔΔ. Η προϋπηρεσία αυτή θα λαμβάνεται υπόψη για κάθε έννομη συνέπεια, τόσο για τη βαθμολογική όσο για τη μισθολογική εξέλιξη των ενδιαφερομένων.
Ως προς τη διαδικασία αναγνωρίσεως προβλέπεται η υποβολή αιτήσεως και, ως δικαιολογητικού, της βεβαιώσεως του οικείου Δικηγορικού ή/και Συμβολαιογραφικού Συλλόγου, χωρίς άλλες διαδικαστικές προϋποθέσεις, καθώς ότι η άσκηση των επαγγελμάτων του Δικηγόρου και του Συμβολαιογράφου εξαρτάται από την εγγραφή στους Συλλόγους αυτούς.
Ένταξη προσωπικού στον Φορέα :
1. Χορήγηση Κίνητρου Απόδοσης
Ρύθμιση
Στο σύνολο του προσωπικού του «Ελληνικού Κτηματολογίου» χορηγείται ως κίνητρο απόδοσης, επιμίσθιο 200 ευρώ.
Αιτιολογική Έκθεση
Η παρούσα διάταξη, που δεν επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό, καθώς το Ελληνικό Κτηματολόγιο είναι πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενος και πλεονασματικός φορέας, παρέχει το κίνητρο για την αποτροπή περαιτέρω υποστελέχωσής του, την προσέλκυση υψηλής κατάρτισης και εξειδίκευσης προσωπικού (επιστημονικού και λοιπού) αλλά και την αύξηση της αποδοτικότητας των εργαζομένων, προς όφελος τόσο του ίδιου του ΝΠΔΔ, εφόσον αφενός διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του, ως μοναδικού Φορέα πανελλαδικής εμβέλειας που έχει ως σκοπό την αξιοπιστία τη, δημοσιότητα και διαθεσιμότητα των χωρικών και νομικών δεδομένων που αφορούν την ακίνητη ιδιοκτησία και τη δημόσια πίστη και ασφάλεια των συναλλαγών, σε σχέση με τα δεδομένα αυτά. Ο σκοπός αυτός επιτυγχάνεται με την καταχώριση νομικών και τεχνικών πληροφοριών, για τον ακριβή καθορισμό της θέσης και των ορίων των ακινήτων και τη δημοσιότητα των εγγραπτέων δικαιωμάτων και βαρών μέσω της σύνταξης, τήρησης, ενημέρωσης και λειτουργίας του Εθνικού Κτηματολογίου, αφετέρου επιτυγχάνεται η επαύξηση των οικονομικών αποτελεσμάτων του και η υπέρβαση του τιθέμενου ετησίως θετικού δημοσιονομικού στόχου του, όσον και των γενικότερων δημοσιονομικών αποτελεσμάτων. Αφορά δε ουσιώδες θέμα ίσης μεταχείρισης εργαζομένων (Συνταγματική Αρχή) δεδομένου ότι σε άρθρα του υπό συζήτηση νομοσχεδίου, χορηγείται το εν λόγω επιμίσθιο σε μέρος μόνο του προσωπικού.
Λοιπές διατάξεις:
1. Δαπάνες συμμετοχής των τέκνων του προσωπικού ηλικίας 4-16 ετών σε παιδικές κατασκηνώσεις
Ρύθμιση
Το άρθρο 27 του νόμου 4508/2017 έχει ανάλογη εφαρμογή και για το προσωπικό του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Η ανάλογη εφαρμογή γίνεται από τον προϋπολογισμό του ν.π.δ.δ.
Αιτιολογική Έκθεση
Η ρύθμιση γίνεται για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης των υπαλλήλων του Υπουργείου και των υπαλλήλων του νπδδ.
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Αναγκαστικών Συνεταιρισμών, που εδρεύουν στην π.ε. Άρτας.
*****************
Σας εκθέτουμε τα ακόλουθα:
Με την επέκταση της Κτηματογράφησης σε όλες τις περιοχές της χώρας και την υποβολή των σχετικών δηλώσεων ιδιοκτησίας στα αντίστοιχα γραφεία και των γενομένων προαναρτήσεων στις περισσότερες των περιπτώσεων, προέκυψε (όπως και σε άλλες περιοχές της χώρας) το θέμα της μη αποδοχής των δηλώσεων των ιδιοκτησιών που υπέβαλαν οι κατά τόπους «αναγκαστικοί συνεταιρισμοί διαχειρί-σεως ακινήτου συνιδιοκτησίας και κοινής χορτονομής» (εφεξής: αναγκα-στικοί συνεταιρισμοί). Και αυτό, καθόσον οι αρμόδιοι των γραφείων κτηματογράφησης ερμηνεύοντας τον νόμο, θεωρούν ότι κύριοι των δηλωθεισών εκτάσεων είναι οι κατιδίαν συνεταίροι και όχι το νομικό πρόσωπο του αναγκαστικού συνεταιρισμού (ο οποίος όμως έχει εκ του νόμου τη διαχείρισή τους) και ως εκτούτου στη δήλωση αυτή νομιμοποιούνται μόνο τα φυσικά πρόσωπα – συνιδιοκτήτες.
Αποτέλεσμα, λοιπόν, όλων αυτών είναι να απορρίπτονται οι δηλώσεις ιδιοκτησίας του Ν. 2308/1995 (Δ.2), που έχουν υποβάλει οι αντίστοιχοι αναγκαστικοί συνεταιρισμοί και να αναγράφεται ως κύριος τούτων, ελλείψει μάλιστα άλλου δηλούντος, το Ελληνικό Δημόσιο ! Τούτο όμως, εκτός από πλήρη έλλειψη νομιμότητας, αποτελεί και αποστέ-ρηση ιδιοκτησιών, που έχουν αγορασθεί από τους κατοίκους αρκετών κοινοτήτων, λίγο μετά από την προσάρτηση των χωριών τους στην Ελληνική Επικράτεια, ιδιαίτερα δε στην περιοχή της Άρτης μετά το έτος 1881. Ειδικότερα, με κοινή χρηματική συνεισφορά τους οι κάτοικοι αυτοί κατέβαλαν το τίμημα στους κατέχοντες τις εκτάσεις (συνήθως Οθωμανούς, δυνάμει ταπίων) και κατέστησαν έτσι συγκύριοι όλης της αγορασθείσας εκτάσεως, ανερχομένης συνήθως σε εκατοντάδες ή/και σε χιλιάδες στρέμματα, στις περισσότερες δε των περιπτώσεων συντάχθη-καν και συμβολαιογραφικά έγγραφα. Δεδομένου όμως ότι, κατά τη ρητή συνταγματική επιταγή (άρθρο 17§1 & 2), η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Κράτους και ουδείς στερείται αυτής (παρά μόνο για δημόσια ωφέλεια και αφού προηγηθεί πλήρης αποζημίωση), θα πρέπει άμεσα να δοθεί λύση σε προκύψαν πρόβλημα και έτσι το παρόν υπόμνημά μας θεωρούμε ότι θα συμβάλει στην επίλυσή του, σύμφωνα με τα όσα εκθέτουμε πιο κάτω.
Ι. Νομοθετικό Καθεστώς:
Το καθεστώς αυτό, δηλαδή της κοινώς αγορασθείσας έκτασης από τους κατοίκους μιας περιοχής, αναγνώρισε και ο νομοθέτης και έτσι με το Ν.Δ. της 11-07-1923 «περί αναγκαστικών συνεταιρισμών διαχειρί-σεως ακινήτου συνιδιοκτησίας και κοινής χορτονομής» (ΦΕΚ 196/Α/19-07-1923) επιτράπηκε η σύσταση τέτοιων αναγκαστικών συνεταιρισμών για την από κοινού καλύτερη αξιοποίηση και εκμετάλλευση ευρύτερων συνιδιόκτητων δασικών εκτάσεων και κοινής χορτονομής και καθορί-στηκαν οι όροι και ο τρόπος εγγραφής των μελών μας. Στη συνέχεια δε, το ως άνω ΝΔ τροποποιήθηκε μεταγενέστερα (βλ. το ΝΔ της 13-09-1925, το ΝΔ της 21-04-1926, το Ν. 1859/1944) και μάλιστα εκδόθηκε και το Δ. της 19-01-1934/30-01-1934 που καθορίζει την αναλογία των ψήφων των συνεταίρων στις Γενικές Συνελεύσεις.
Περαιτέρω, το ισχύον Σύνταγμα (άρθρο 12§5 όπως ισχύει) αναγνώρισε και πιστοποίησε και τούτο τη λειτουργία των αναγκαστικών συνεταιρισμών, ορίζοντας ότι «… επιτρέπεται η σύσταση με νόμο αναγκα-στικών συνεταιρισμών που αποβλέπουν στην εκπλήρωση σκοπών κοινής ωφέλειας ή δημοσίου ενδιαφέροντος ή κοινής εκμετάλλευσης γεωργικών εκτάσεων ή άλλης πλουτοπαραγωγικής πηγής, εφόσον πάντως εξασφα-λίζεται η ίση μεταχείριση αυτών που συμμετέχουν».
Τέλος και σύμφωνα με πρόσφατη νομοθεσία περί των γεωργικών συνεταιρισμών, οι αναγκαστικοί συνεταιρισμοί διατηρήθηκαν σε ισχύ, αφού:
α).Ο Ν. 2169/1993 με το άρθρο 47 αυτού όριζε ότι: «Οι αναφερόμενες στην παρ. 2 του παρόντος άρθρου Αναγκαστικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις διατηρούνται και διέπονται από τους ειδικούς νόμους που προβλέπουν τη λειτουργία τους. Όπου στους ειδικούς αυτούς νόμους γίνεται παραπομπή στην ισχύουσα νομοθεσία εφαρμόζεται ο παρών νόμος. 2. Οι Αναγκαστικές αυτές Συνεταιριστικές Οργανώσεις είναι: α).Οι Συνεταιρισμοί Δασοκτημόνων του α.ν. 1627/1939 (ΦΕΚ 64 Α), ……. στ).Οι συνεταιρισμοί διαχειρίσεως ακινήτου συνιδιοκτησίας και κοινής χορτονομής του ν.δ. 11-07-1923 (ΦΕΚ Α/196)».
β).Ο Ν. 3147/2003 με το άρθρο 18§18 αυτού όριζε ότι: «οι αναφερόμενες στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου Αναγκαστικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και οι αναγκαστικοί συνεταιρισμοί διαχειρίσεως ακινήτου συνιδιοκτησίας και κοινής χορτονομής του ν.δ. της 11/19 Ιουλίου 1923, διατηρούνται και διέπονται από τους ειδικούς νόμους που προβλέπουν τη λειτουργία τους. Όπου στους ειδικούς αυτούς νόμους γίνεται παραπομπή στην ισχύουσα νομοθεσία εφαρμόζεται ο παρών νόμος, ενώ με τη παράγραφο 4 ορίστηκε ότι «μέλη των Αναγκαστικών Συνεταιρισμών διαχειρίσεως ακινήτου συνιδιοκτησίας και κοινής χορτονομής, καθώς και των Συνεταιρισμών Δασοκτημόνων καθίστανται υποχρεωτικά όλοι οι ιδιοκτήτες ολόκληρου ιδανικού μεριδίου ή κλάσματος αυτού…».
γ).Ο Ν. 2810/2000 με το άρθρο 8 όριζε ότι: «η συνεταιριστική μερίδα είναι το ελάχιστο χρηματικό ποσό συμμετοχής κάθε μέλους στο κεφάλαιο του συνεταιρισμού. Κάθε μέλος συμμετέχει στο συνεταιρισμό με μία (1) υποχρεωτική μερίδα και έχει μια ψήφο…».
ΙΙ. Δημιουργηθείσα Κατάσταση:
Από την παράθεση, λοιπόν, όλων των ανωτέρω νομοθετημάτων, εφόσον όντως εξαχθεί το συμπέρασμα: α).αφενός μεν, ότι η ακίνητη (συν)ιδιοκτησία των αναγκαστικών συνεταιρισμών ανήκει αποκλειστικά στους αναγκαστικούς συνεταίρους, αναλόγως με την μερίδα τους και το ποσοστό συγκυριότητας σε αυτή και β).αφετέρου δε, ότι το νομικό πρόσωπο του συνεταιρισμού ασκεί μόνο τη διαχείριση επί της ακινήτου αυτής περιουσίας (εκμίσθωση, προστασία, εκμετάλλευση κλπ), χωρίς να αποκτά με τον τρόπο αυτόν και την κυριότητα, τότε πράγματι το πρόβλημα που δημιουργείται με το θεσμό του Ελληνικού Κτηματολογίου είναι τεράστιο. Τούτο δε, καθόσον:
1).Το νομικό πρόσωπο του κάθε αναγκαστικού συνεταιρισμού είναι εκείνο που διαθέτει στο αρχείο του όλα τα κρίσιμα ιδιοκτησιακά και λοιπά νομιμοποιητικά έγγραφα (τοπογραφικά, μελέτες, μισθωτήρια, φορολογικά, δικαστικές αποφάσεις, αποφάσεις Συμβουλίου ιδιοκτησίας δασών κλπ), που τεκμηριώνουν το εμπράγματο δικαίωμα της κυριότητας στην επακριβή έκτασή της.
2).Οι κατιδίαν συνεταίροι σήμερα έφτασαν να αποτελούν όχι μόνο τους εγγονούς, αλλά και τους δισεγγονούς (αλλά και τρισεγγονούς) των αρχικών αγοραστών με την πάροδο του χρόνου. Έτσι, ανέρχονται σε εκατοντάδες σε κάθε αναγκαστικό συνεταιρισμό και πολλοί εξ αυτών (κατοικούντες μάλιστα στα μεγάλα αστικά κέντρα) αγνοούν όχι μόνο το ποσοστό τους, αλλά και αυτή την ιδιότητά τους ως συνεταίρων και συγκυρίων, με συνέπεια να μην είναι σε θέση να υποβάλουν την αναγκαία δήλωση ιδιοκτησίας προς τα γραφεία κτηματογράφησης.
3).Υφίστανται αρκετοί αναγκαστικοί συνεταιρισμοί, που απαριθμούν πάνω από 1.000 μεριδούχους, οι οποίοι διαθέτουν ο καθένας τους μικρό ποσοστό συνιδιοκτησίας, με αποτέλεσμα όχι μόνο την αδυναμία, αλλά και την επίδειξη απροθυμίας να προβούν σε δήλωση της ιδιοκτησίας τους αυτής και στη συνακόλουθη υποβολή τους σε δαπάνες.
Τούτων έτσι δοθέντων, ανέκυψε το ζήτημα που εκθέσαμε στην αρχή του παρόντος υπομνήματος, ότι δηλαδή, μη υποβληθεισών εκμέρους των συνεταίρων των δηλώσεων ιδιοκτησίας, δεν έγιναν δεκτές οι δηλώσεις των αναγκαστικών συνεταιρισμών, ως μη εχόντων των τελευταίων την κυριότητα, οπότε και ενεγράφη το Ελληνικό Δημόσιο σε αμιγώς ιδιωτικές εκτάσεις, οπότε και πρέπει να δοθεί η δέουσα λύση, σύμφωνα με την προτεινόμενη αμέσως πιο κάτω νομοθετική ρύθμιση (ή με άλλο νόμιμο τρόπο, πχ κοινή υπουργική απόφαση κλπ), ώστε να μην αποστερηθούν οι ιδιοκτησίες που έχουν αποκτηθεί με νόμιμο τρόπο, αφού σε τέτοια περίπτωση θα πρόκειται κυριολεκτικά για «δήμευσή» τους.
ΙΙΙ. Ενδεικνυόμενη νομοθετική ρύθμιση:
Με βάση, λοιπόν, τα εκτεθέντα στα πιο πάνω κεφάλαια, θα πρέπει άμεσα να χωρήσει νομοθετική ρύθμιση (συμπλήρωση ή τροποποίηση του ισχύοντος νομικού πλαισίου) που να ισχύει για όλους τους αναγκαστικούς συνεταιρισμούς της Επικράτειας, ώστε να προβλέπεται ότι:
«Στη δήλωση ιδιοκτησίας του άρθρου 2 του Ν. 2308/1995, δύνανται να προβαίνουν οι Αναγκαστικοί Συνεταιρισμοί Ακινήτου Συνιδιοκτησίας και Κοινής Χορτονομής» του αντίστοιχου ΝΔ της 11-07-1923 (όπως τούτο τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα), υπό την ρητή αναφορά ότι ενεργούν κατ’εντολή και για λογαριασμό όλων των αναγκαστικών τους συνεταίρων και κατόπιν αποφάσεως των Διοικητικών τους Συμβουλίων. Στις ενλόγω δε δηλώσεις θα συμπεριλαμβάνεται η συνολική επιφάνεια και κάθε άλλο στοιχείο των επιμέρους εκτάσεων, μη απαιτουμένης της εγγραφής του ποσοστού συγκυριότητας του κάθε συνεταίρου, αφού αυτό θα προκύπτει από τα τηρούμενα βιβλία του συνεταιρισμού».
Ευελπιστούντες για την ταχεία αξιολόγηση και αποδοχή του παρόντος υπομνήματος.
Άρτα 14 Μαΐου 2024
Ο Συντάξας
ΜΙΧΑΗΛ Κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Ξενοπούλου 3-5, 47132 ΑΡΤΑ
Τηλ. 6932-287948
email: nikolaou.mixail@gmail.com
ΟΙ ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ
ΒΟΥΡΓΑΡΕΛΙΟΥ ΑΡΤΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ
ΑΘΑΜΑΝΙΟΥ ΑΡΤΑΣ ΝΙΚ.ΤΣΙΡΚΑΣ
ΘΕΟΔΩΡΙΑΝΩΝ ΑΡΤΑΣ Λ. ΤΖΑΛΟΚΩΣΤΑΣ
ΜΕΣΟΥΝΤΑΣ ΑΡΤΑΣ Γ. ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΚΥΨΕΛΗΣ ΑΡΤΑΣ ΚΩΝ. ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ
ΚΟΡΦΟΒΟΥΝΙΟΥ ΑΡΤΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
ΜΑΡΚΙΝΙΑΔΑΣ ΑΡΤΑΣ ΚΩΝ. ΣΑΛΑΜΟΥΡΑΣ
ΤΕΤΡΑΚΩΜΟΥ ΑΡΤΑΣ ΕΛ. ΓΕΩΡΓΟΥΛΑΣ
ΠΡΟΣΟΧΗ !!! ΠΡΕΠΕΙ να δοθεί οπωσδήποτε ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ενός έτους της προθεσμίας των πρώτων εγγράφων σε όλη την επικράτεια της Ελλάδος, και επ’ αόριστόν παράταση για διορθώσεις και για εγγραφή των αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητων καθώς και θεσμική εξωδικαστική επίλυση διάφορων. Μάλιστα τα πολλαπλά σοβαρά προβλήματα που έχουν προκύψει και θα προκύψουν θα έχουν ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟ, καθώς ο πρωθυπουργός πηρέ επάνω του την επιτάχυνση της διαδικασίας κτηματογράφησης και την μετάβαση του συνόλου της χώρας σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου εντός του 2025, και την, πειραματική έως προβληματική, εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης ως υποστηρικτικό εργαλείο στη λήψη διοικητικών αποφάσεων.
Να προβλεφθεί ρητά η εξωδικαστική επίλυση διαφορών.
Ενόψει της επικείμενης οριστικοποίησης των αρχικών κτηματολογικών εγγράφων, λόγω της παρέλευσης της προθεσμίας διόρθωσης αυτών την 30η/11/2024, και μετά την ολιγοετή ενασχόλησή μου με το αντικείμενο, καθότι δεν έχω συμπληρώσει μέχρι και σήμερα δεκαετία στην δικηροκή κοινότητα (δεν χρειάζεται ωστόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για να αντιληφθεί κανείς ορισμένα πράγματα), δέον να επισημανθούν ορισμένα ζητήματα αναφορικά με την ανάγκη επιμήκυνσης της προθεσμίας αυτής. Σημαίνουσα είναι η επισήμανση πως όταν ξεκίνησε η διαδικασία της κτηματογράφησης προ 30ετιας σχεδόν, με τις λεγόμενες πιλοτικές κτηματογραφήσεις, δεν υπήρχε η τεχνική υποδομή προκειμένου να στηριχθεί ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο. Συγκεκριμένα, τα τοπογραφικά διαγράμματα που τότε ήταν διαθέσιμα, καίτοι αποτελούσαν την «τελευταία λέξη της τεχνολογίας», εντούτοις δεν ήταν ικανά να επιβοηθήσουν το έργο της κτηματογράφησης. Και αυτό γιατί το κτηματολόγιο επρόκειτο να λειτουργήσει με απεικόνιση των γεωτεμαχίων/οικοπέδων με συντεταγμένες, κάτι που απουσίαζε από τα τότε τοπογραφικά διαγράμματα. Άμεσο απότοκο αυτού, αποτέλεσε το γεγονός πλείστα αν όχι όλα τα γεωτεμάχια/οικόπεδα της επικρατείας τα οποία εντάχθηκαν στις πιλοτικές αυτές κτηματογραφήσεις να εμφαίνονται στους κτηματολογικούς χάρτες με εσφαλμένα γεωμετρικά στοιχεία. Επιπλέον, γεγονός ήταν πως οι τότε αιτήσεις εγγραπτέων δικαιωμάτων γίνονταν είτε ελλιπώς είτε η επεξεργασία τους ήταν ελλιπής, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε σε εσφαλμένη καταγραφή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των γεωτεμαχίων/οικοπέδων (εσφαλμένη εγγραφή στο όνομα άλλου ιδιοκτήτη ή εγγραφή ως αγνώστου ιδιοκτήτη). Όλα αυτά τις περισσότερες φορές γίνονταν αντιληπτά από τους κοινωνούς του δικαίου όταν αυτοί προτίθεντο να προχωρήσουν στην πώληση της ιδιοκτησίας τους είτε όταν καλούντο να αποδεχθούν κάποια κληρονομιά που τους είχε απαχθεί. Με αποτέλεσμα να έπρεπε να υποστούν τη βάσανο της δικαστικής διόρθωσης των αρχικών κτηματολογικών εγγράφων προτού προχωρήσουν σε οποια άλλη ενέργεια. Το πρόβλημα εκτεινόταν και συνεχίζει να εντείνεται από το γεγονός πως προκειμένου να φτάσει η υπόθεση να υποβληθεί σε δικαστική κρίση, έπρεπε να συμπράξουν και άλλοι επαγγελματικοί κλάδοι (συμβολαιογράφοι, τοπογράφοι μηχανικοί) οι οποίοι ήταν και είναι ήδη επιβαρυμένοι με σημαντική επαγγελματική ύλη ώστε να μην μπορούν να ανταποκριθούν με όση ενότητα επιτάσσει η ασφυκτική προθεσμία του νόμου. Ως εκ τούτου, κρίνεται απαραίτητη η παράταση της προθεσμίας των βοηθημάτων τόσο αυτών που αφορούν στην δικαστική όσο και αυτών που αφορούν στην εξωδικαστική διόρθωση των εσφαλμένων αρχικών κτηματολογικών εγγραφών. Σε κάθε δε περίπτωση, η ολοκλήρωση της κτηματογράφησης πανελλαδικά είναι διάφορο γεγονός από το ζήτημα της διόρθωσης των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών, αφού το ζήτημα των αρχικών εγγραφών ανακύπτει σε λειτουργούν κτηματολόγιο. Συνεπώς, η ολοκλήρωση της κτηματογράφησης για όποιον λόγο και αν χρειάζεται να επιταχυνθεί (σωστό ή λάθος) είναι και πρέπει να διαφοροποιηθεί στην συνείδηση του κόσμου την διόρθωση των αρχικών εγγραφών, καθώς αφορούν εντελώς διαφορετικά νομικά και πραγματικά γεγονότα ώστε να επιβάλλεται η διαφορετική μεταχείρισή τους.
Το μακρινό 1998, όταν ο νομοθέτης αρκέσθηκε στην κάθε άλλο παρά μακροσκελή διάταξη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 3 του άρ. 7 του Ν. 2664/ 1998, περί των λόγων διακοπής της αποσβεστικής προθεσμίας της παρ. 2 του άρ. 6, ίσως εδικαιούτο να είναι τόσο λακωνικός αλλά και τόσο αισιόδοξος. Όχι μόνον επειδή η έναρξη λειτουργίας Κτηματολογίου σε οποιαδήποτε περιοχή της επικράτειας, πολλώ δε μάλλον η οριστικοποίηση των πρώτων κτηματολογικών εγγραφών της, ούτε καν… αχνοφαινόταν στον ορίζοντα αλλά και διότι τα (δικαστικά ή εξωδικαστικά) βοηθήματα διόρθωσης του αρχικού νομοθετήματος ήταν μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού, ούτε δε και είχε λόγο να φαντασθεί τον μετέπειτα πολλαπλασιασμό τους, συνεπεία των σοβαρότατων πλημμελειών των κτηματογραφήσεων. Επειδή όμως από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι της κτηματολογικής πραγματικότητας, είναι προφανές ότι η αρχική ρύθμιση του νόμου, εκτός από ανεπιεικής, είναι και ανεπαρκής. Πράγματι, κατά την μάλλον κρατούσα άποψη, ουδεμία αίτηση εξωδικαστικής διόρθωσης διακόπτει την επίμαχη αποσβεστική προθεσμία, κάτι που, ιδίως εν όψει σωρείας επικείμενων οριστικοποιήσεων, θα αποτελέσει πρόδηλο αντικίνητρο άσκησής τους. Παρίσταται λοιπόν άμεση πλέον ανάγκη, ο κτηματολογικός νομοθέτης να αποστεί της αρχικής του επιλογής, δηλαδή της παραπομπής (και μάλιστα επιλεκτικά) σε σχετικές διατάξεις του ΑΚ, και να ρυθμίσει αυτοτελώς το θέμα, προβλέποντας ότι η άσκηση οποιουδήποτε εκ των οριζομένων στον Ν. 2664/ 1998 βοηθημάτων, ένδικων ή μη (αγωγής, αίτησης, αντιρρήσεων, προσφυγής κ.λπ.), που κατατείνει στη δικαστική ή εξωδικαστική διόρθωση αρχικής κτηματολογικής εγγραφής, διακόπτει την αποσβεστική προθεσμία της παρ. 2 του άρ. 6 του νόμου.
1. Ο συσχετισμός της ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου με την οριστική λήξη της προθεσμίας της 30ης Νοεμβρίου 2024 για τις πρώτες αναρτήσεις είναι ατυχής. Περισσότερο ατυχής είναι η νομοθετική ρύθμιση ότι μετά την λήξη της προθεσμίας τα ακίνητα με την ένδειξη «ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ» θα περιέλθουν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου.
Με ποια ηθική και νομική βάση.
Ο ΑΚ επιτάσσει για την μεταβίβαση ακινήτου να υπάρχει τύπος και δημοσιότητα . Οσοι ιδιοκτήτες έχουν συμβολαιογραφικό έγγραφο για την ιδιοκτησία τους και τον τίτλο τους τον έχουν μεταγράψει στα Υποθηκοφυλακεία που θα καταργήσετε την 31.12.2024 θα χάσουν το ακίνητό τους, το οποίο θα περιέλθει στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου επειδή δεν κατέθεσαν αίτηση για το κτηματολόγιο που υποκαθιστά το Υποθηκοφυλακείο;
Ποιός φοιτητής πρώτου έτους Νομικής Σχολής δεν θα σας έλεγε ότι αφού ο ιδιώτης μετέγραψε το συμβόλαιο του, στο Υποθηκοφυλακείο (το Κρατικό φορέα για την δημοσιότητα που υπήρχε τότε), είναι υποχρέωση της Πολιτείας να μεταφέρει τις εγγραφές από το πρώην Υποθηκοφυλακείο στο νεοσύστατο Κτηματολόγιο (αυτό επιτάσσει η συνέχεια της Ελληνικής Πολιτείας) και είναι απολύτως αντισυνταγματικό να απειλείται με δήμευση της περιουσίας του.
2. Ηδη η ασφυκτική προθεσμία οδηγεί τους συναδέλφους Δικηγόρους και Συμβολαιογράφους να ¨φορτώνουν» το ηλεκτρονικό σύστημα του κτηματολογίου στην προσπάθειά τους να λύσουν τα προβλήματα των πελατών τους ,το οποίο σήμερα 28.8.2024 δείχνει να μην μπορεί να ανταποκριθεί .
3. Σε τι θα καθυστερούσε την ολοκλήρωση του κτηματολογίου στους χρόνους που θέλετε, αν σχετικά με τα «αγνώστου ιδιοκτήτη» παρέμενε ανοικτή η προθεσμία;
ΠΡΟΤΑΣΗ
-Για αυτά που οι Ιδιοκτήτες έχουν τίτλους ιδιοκτησίας και πιστοποιητικό μεταγραφής θα μπορούσαν να ενημερώσουν την εγγραφή στο Κτηματολόγιο με την ατελώς διαδικασία του πρόδηλου σφάλματος χωρίς καταληκτική προθεσμία. Ακόμα και μετά από δύο ή τρία χρόνια αν κάποιος ήθελε να πωλήσει το ακίνητό του και η πρώτη εγγραφή ήταν «αγνώστου ιδιοκτήτη» θα μπορούσε με πρόδηλο σφάλμα να διορθώσει την λανθασμένη πρώτη εγγραφή και στην συνέχει να μεταβιβάσει το ακίνητό του.
ΠΡΟΤΑΣΗ
Για τα ακίνητα «αγνώστου ιδιοκτήτη» που οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες δεν έχουν τίτλους ιδιοκτησίας και τα διεκδικούν με χρησικτησία, να ισχύσει η πρόταση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών ότι η πρώτες εγγραφές «Αγνώστου ιδιοκτήτη» να οριστικοποιηθούν σε εικοσαετία μετά την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και την οριστική κατάργηση των Υποθηκοφυλακείων .
4. Παρακαλώ πολύ το σύστημα για την έκδοση αριθμού προτεραιότητας στα κτηματολογικά γραφεία είναι αποτυχημένο. Δεν έχω καταφέρει από την έναρξη λειτουργίας του να εκδώσω αριθμό προτεραιότητας ούτε στην Θεσσαλονίκη ούτε στην Αθήνα ούτε στο Κορωπί. Ούτε είναι δυνατόν να βρίσκομαι κάθε μέρα στις 3.00΄ μμ. στο γραφείο μου για να προσπαθώ να εκδώσω αριθμό προτεραιότητας για την άλλη μέρα.
ΠΡΟΤΑΣΗ
Υιοθετήστε το σύστημα του ΕΦΚΑ των ραντεβού όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος κλίνει ραντεβού και προγραμματίζει τον χρόνο του.
Το κτηματολόγιο είναι σίγουρα σημαντικότατο αλλά ο εξαναγκασμός για την οριστικοποίηση του και η «Δήμευση» της περιουσίας των «αργοπορούντων» θα σας οδηγήσει μετά από λίγο καιρό να νομοθετήσετε μέτρα διαφορετικά από αυτά που νομοθετείτε τώρα, όπως έγινε με τις αρχικές περιοχές που έκλεισαν για πολλά χρόνια και με την τελευταία τροποποίηση αναγκαστήκατε να δώσετε νέα παράταση κάτω από τη γενική κατακραυγή αλλά κυρίως από τον άδικο και καταναγκαστικό χαρακτήρα των ρυθμίσεως.
Οι προτάσεις μου γίνονται ως μικρή συμμετοχή της δικηγορικής μου εμπειρίας που ελπίζω να σας φανεί χρήσιμη .
Πέραν των όσων έχουν επισημανθεί από έγκριτους συναδέλφους – νομικούς που ασχολούνται επισταμένα με όλα τα ζητήματα του Εθνικού Κτηματολογίου, προσθέτω την πτυχή της ανεπανάληπτης ευκαιρίας που έδινε η κατάρτισή του στην αντιμετώπιση προβλημάτων στο πεδίου του εμπραγμάτου δικαίου και όλων των συναφών τομέων δικαίου (δασικό δίκαιο, πολεοδομικό δίκαιο, εποικιστική νομοθεσία κ.λπ.). Πρόκειται για ανωμαλίες δεκαετιών που το κράτος όχι μόνο δεν αποπειράθηκε να λύσει αλλά άφησε να γιγαντωθούν, με αποτέλεσμα με την εισαγωγή του κτηματολογίου αλλά και άλλων θεσμών – εφαρμογών (ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων κ.λπ.), που απαιτούν πλήρη εναρμόνιση με την κείμενη και διαχρονική νομοθεσία, να έχει εκθρέψει “τέρατα”, προς τεράστια ταλαιπωρία πολιτών αλλά και όλων των εμπλεκομένων (δικηγόρων, δικαστών, μηχανικών κ.λπ.). Παράνομες κατατμήσεις κληροτεμαχίων, διαδικασία ένταξης στο σχέδιο πόλης με πράξεις εφαρμογής πολεοδομικών μελετών, προσύμφωνα μεταβίβασης κυριότητας οριζοντίων ιδιοκτησιών, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων σε pilotis πολυώροφων οικοδομών, πλείστα άλλα θέματα που το κράτος παρέβλεπε προκλητικά επί χρόνια και ο νομοθέτης προσπάθησε να αντιμετωπίσει με ρυθμίσεις σπασμωδικές, φοβικές ή κακότεχνες και αποσπασματικές. Δυστυχώς, η ίδια εμπειρία βιώνεται και με την νομοθεσία που διέπει το Εθνικό Κτηματολόγιο. Ρυθμίσεις νομοτεχνικά προβληματικές και ασαφείς, ουσιαστικά άτολμες, εισαγωγή άσκοπων και περίπλοκων διαδικασιών, συνεχείς τροποποιήσεις επί τροποποιήσεων. Η νομοθετική ρύθμιση της διαδικασίας υποχρεωτικής αρχικής συνεδρίας διαμεσολάβησης στο πεδίο των κτηματολογικών διαφορών αποτελεί μνημείο νομοθετικής αστοχίας, με ανεξήγητη διαφοροποίηση από το γενικό πλαίσιο, πρόκληση ερμηνευτικών ζητημάτων από το πουθενά. Εν τέλει, η νομοθεσία που διέπει το θεσμό του κτηματολογίου δημιουργεί περισσότερα προβλήματα, παρά λύνει τα ήδη υπάρχοντα.
Η παράταση της προθεσμίας διόρθωσης των αρχικών εγγραφών ασφαλώς δεν θα επιλύσει ως διά μαγείας όλα τα προβλήματα. Ωστόσο, κρίνεται επιβελβημένη, καθώς θα δώσει μεμονωμένα λύση σε αρκετές περιπτώσεις. Η δυνατότητα αντιμετώπισης εκκρεμοτήτων στο διάστημα μετά την οριστικοποίηση των αρχικών εγγραφών κρίνεται ως επισφαλής, δεδομένης της ασάφειας της ισχύουσας ρύθμισης. Αποτελεί καίριο ερώτημα το τι ακριβώς θα κάνει το Ελληνικό Δημόσιο με τα ακίνητα που θα περιέλθουν στην κυριότητά του με την οριστικοποίηση των αρχικών εγγραφών.
Εν κατακλείδι, στο νομικό κόσμο που ασχολείται με το δίκαιο του κτηματολογίου και τους συναφείς κλάδους επικρατεί απογοήτευση και απόγνωση. Λύσεις υπάρχουν, ας ανατεθεί επιτέλους σε γνώστες του αντικειμένου η πληρέστερη, συνεπέστερη και αποτελεσματικότερη ολοκλήρωση του θεσμού και ας εγκαταλειφθεί η βεβιασμένη προσπάθεια μιας στρεβλής, ασθενικής και εν γένει προβληματικής «ολοκλήρωσης».
Ο νόμος 2664/1998 χρησιμοποιεί παντού το ρήμα «καταχωρίζω» και το ουσιαστικό «καταχώριση» και όχι το «καταχωρώ» και καταχώρηση». Το πρώτο άλλωστε σημαίνει εγγραφή σε βιβλίο, όπως συμβαίνει στο κτηματολόγιο.
Το παρόν νομοσχέδιο χρησιμοποιεί αλλού το ρήμα καταχωρίζω (βλ. άρθρο 21) αλλού το καταχωρώ (βλ άρθρο 7). Σκόπιμο είναι για λόγους νομοτεχνικούς να υιοθετηθεί ενιαία γραφή.