ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 29 Εξουσιοδοτικές διατάξεις

 

  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών, είναι δυνατόν να μετατίθεται ο χρόνος έναρξης ισχύος της υποπερ. στβ) της περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 3.
  2. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, δύναται να εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος και λοιποί φορείς του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα και να καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με:

α. τους τομείς, υποτομείς και το είδος οντοτήτων ή υπηρεσιών, που δύνανται να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος μέρους,

β. τη μεθοδολογία, τους όρους και την εξειδίκευση των κριτηρίων για την υπαγωγή οντοτήτων στις διατάξεις του παρόντος,

γ. τις απαιτήσεις ασφαλείας που οφείλουν να τηρούν,

δ. τις προϋποθέσεις, τις αρμόδιες αρχές και τη διαδικασία κοινοποίησης συμβάντος σε αυτές, και

ε. την αξιολόγηση συμμόρφωσης, καθώς και τα όργανα, τη διαδικασία, μεθοδολογία και τα πρότυπα για τη διενέργεια επιθεωρήσεων και ελέγχων.

Με όμοια απόφαση είναι δυνατόν να εξαιρούνται συγκεκριμένες οντότητες που ασκούν δραστηριότητες στους τομείς της εθνικής ασφάλειας, της δημόσιας τάξης, της άμυνας ή της επιβολής του νόμου, συμπεριλαμβανομένων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την πρόληψη, τη διερεύνηση, τη διακρίβωση και τη δίωξη ποινικών αδικημάτων, ή οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά στις οντότητες της δημόσιας διοίκησης που αναφέρονται στην παρ. 6 του άρθρου 3, από τις υποχρεώσεις που ορίζονται στα άρθρα 15 ή 16, όσον αφορά τις εν λόγω δραστηριότητες ή υπηρεσίες. Όταν οι οντότητες ασκούν δραστηριότητες ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά του τύπου που αναφέρεται στο δεύτερο εδάφιο, είναι δυνατόν να εξαιρεθούν από τις υποχρεώσεις που ορίζονται στα άρθρα 4 και 20 υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται με την κοινή υπουργική απόφαση του δεύτερου εδαφίου.

  1. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, η οποία εκδίδεται το αργότερο εντός τεσσάρων (4) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, προσδιορίζονται τα κριτήρια χαρακτηρισμού μιας οντότητας ως βασικής ή σημαντικής και καταρτίζεται κατάλογος βασικών και σημαντικών οντοτήτων καθώς και οντοτήτων που παρέχουν υπηρεσίες καταχώρισης ονομάτων τομέα, ο οποίος επανεξετάζεται και κατά περίπτωση επικαιροποιείται σε τακτική βάση και στη συνέχεια τουλάχιστον ανά δύο (2) έτη.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης δημιουργείται ψηφιακή πλατφόρμα για την εγγραφή των βασικών και σημαντικών οντοτήτων, καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία εγγραφής τους, καθώς και τα υποδείγματα για την υποβολή των στοιχείων της παρ. 3 του άρθρου 4.
  3. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης που εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, μετά από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, εγκρίνεται η Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας του άρθρου 7. Με όμοια απόφαση επικαιροποιείται η Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας εγκρίνεται και επικαιροποιείται το Σχέδιο Δράσης για την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής Κυβερνοασφάλειας.
  4. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, η οποία εκδίδεται εντός τεσσάρων (4) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, προσδιορίζονται οι ικανότητες, τα μέσα, τα πάγια στοιχεία, το ανθρώπινο δυναμικό και οι διαδικασίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση κρίσης για τους σκοπούς του παρόντος μέρους.
  5. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, η οποία εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και εγκρίνεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας του άρθρου 23 του ν. 5002/2022 (Α’ 228), καταρτίζεται το εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης περιστατικών μεγάλης κλίμακας και κρίσεων στον κυβερνοχώρο, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 του παρόντος.
  6. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, δύναται να ορίζονται και άλλες CSIRTs στο πλαίσιο του άρθρου 10, εφόσον τούτο κριθεί αναγκαίο για την επίτευξη υψηλού επιπέδου κυβερνοασφάλειας.
  7. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, δύναται να συστήνονται ειδικές ομάδες απόκρισης για την αντιμετώπιση συμβάντων στον τομέα της κυβερνοασφάλειας του άρθρου 10. Ειδικά για την αντιμετώπιση συμβάντων σε οργανισμούς της περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 3, η ομάδα απόκρισης συστήνεται με κοινή απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας και του Διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.
  8. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας λαμβάνονται συγκεκριμένα μέτρα, διαδικασίες και μέσα διασφάλισης της ανωνυμίας των προσώπων που αναφέρουν την ευπάθεια σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 12.
  9. Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού που εποπτεύει τον εκάστοτε φορέα και, σε περίπτωση μη άσκησης εποπτείας, του κατά περίπτωση ανώτατου οργάνου διοίκησης του οικείου φορέα, είναι δυνατός ο ορισμός αρχών, φορέων, υπηρεσιών ή οργανικών μονάδων της δημόσιας διοίκησης με ρυθμιστικές και εποπτικές αρμοδιότητες σε επιμέρους τομείς των παραρτημάτων Ι και ΙΙ του παρόντος μέρους, ως τομεακών σημείων επαφής και συνεργασίας σε εθνικό επίπεδο με την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας (National Sectorial Focal Points, NSFPs) σύμφωνα με το άρθρο 13.

Με την απόφαση του προηγούμενου εδαφίου καθορίζονται:

α) κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με τη συνεργασία μεταξύ Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας και του NSFP, ιδίως στο πλαίσιο της εκατέρωθεν ανταλλαγής πληροφοριών, της συντονισμένης εποπτείας, της αποτελεσματικής εφαρμογής, παρακολούθησης και ανατροφοδότησης του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού και της θέσπισης ειδικότερων μέτρων κυβερνοασφάλειας για τον οικείο τομέα·

β) κάθε ειδικότερο θέμα που άπτεται της συνεργασίας των οικείων υπηρεσιών σε θέματα διαχείρισης και διερεύνησης συμβάντων κυβερνοασφάλειας, καθώς και διαχείρισης κρίσεων.

  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, καθορίζονται οι διαδικασίες, η διάρκεια εκπαίδευσης, τα προσόντα των εκπαιδευτών, το εκπαιδευτικό υλικό, η δυνατότητα χορήγησης πιστοποίησης από την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 14. Με την ίδια απόφαση δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η κατά τα ανωτέρω εκπαίδευση σε υπαλλήλους των βασικών και σημαντικών οντοτήτων που είναι αρμόδιοι σύμφωνα με τα οικεία οργανογράμματά τους ή τις σχετικές αποφάσεις ανάθεσης καθηκόντων για την κυβερνοασφάλεια των εν λόγω οντοτήτων.
  2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ορίζονται το περιεχόμενο, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής στο Πρόγραμμα Πιστοποίησης Επάρκειας στον τομέα της Κυβερνοασφάλειας μέσω του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, ο τρόπος, η διάρκεια, η διαδικασία παρακολούθησης, ο τύπος του πιστοποιητικού που χορηγείται, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 14.
  3. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας καθορίζονται το προτυποποιημένο υπόδειγμα σύμφωνα με το οποίο εκπονείται από τις οντότητες του πρώτου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 15 η ενιαία πολιτική κυβερνοασφάλειας, η οποία αξιολογείται και εγκρίνεται από την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας.
  4. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου 15, και συγκεκριμένα:

α) κάθε αναγκαία λεπτομέρεια σχετική με τα προσόντα, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις των Υπεύθυνων Ασφάλειας Συστημάτων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Υ.Α.Σ.Π.Ε.) για κατηγορίες οντοτήτων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου,

β) κάθε θέμα σχετικό με την εκπόνηση, αξιολόγηση και έγκριση της ενιαίας πολιτικής κυβερνοασφάλειας, καθώς και τη μεθοδολογία και τα πρότυπα καταγραφής και ιεράρχησης των υλικών και άυλων πληροφοριακών και επικοινωνιακών αγαθών,

γ) οι διαδικασίες ενημέρωσης των βασικών και σημαντικών οντοτήτων για τις απορρέουσες από το παρόν άρθρο υποχρεώσεις τους, για τη φύση και το περιεχόμενο των μέτρων της παρ. 1 του άρθρου 15, καθώς και για τις τεχνικές και μεθοδολογικές απαιτήσεις των μέτρων που αναφέρονται στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με τις εκτελεστικές πράξεις που εκδίδει η Επιτροπή σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 21 της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555,

δ) η καταλληλότητα των μέτρων της παρ. 2 του άρθρου 15 του παρόντος, οι τεχνικές και μεθοδολογικές απαιτήσεις τους, λαμβάνοντας υπόψη και τις εκτελεστικές πράξεις που εκδίδει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 21 της Οδηγίας 2022/2555, με βάση τα χαρακτηριστικά των οντοτήτων.

  1. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, δύναται να εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις και οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τον χαρακτηρισμό ενός περιστατικού ως σημαντικού σύμφωνα με το άρθρο 16, καθώς και οι επιμέρους λεπτομέρειες για τη διαδικασία αναφοράς και διαχείρισης περιστατικών ασφαλείας, με την επιφύλαξη των σχετικών εκτελεστικών πράξεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  2. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, δύναται να απαιτηθεί από βασικές και σημαντικές οντότητες να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα προϊόντα ΤΠΕ, υπηρεσίες ΤΠΕ και διαδικασίες ΤΠΕ, που αναπτύσσονται από τη βασική ή σημαντική οντότητα ή παρέχονται από τρίτους και πιστοποιούνται στο πλαίσιο ευρωπαϊκών συστημάτων πιστοποίησης κυβερνοασφάλειας που θεσπίζονται σύμφωνα με το άρθρο 49 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/881 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Απριλίου 2019, σχετικά με τον ENISA («Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κυβερνοασφάλεια») και με την πιστοποίηση της κυβερνοασφάλειας στον τομέα της τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) 526/2013 (πράξη για την κυβερνοασφάλεια, L 151). Με την ανωτέρω απόφαση προβλέπονται, επίσης, μέτρα ενθάρρυνσης των βασικών και σημαντικών οντοτήτων να χρησιμοποιούν αναγνωρισμένες υπηρεσίες εμπιστοσύνης.
  3. Με κοινή απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας και του Προέδρου της Εθνικής Αρχής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του άρθρου 6 του ν. 4070/2012 (Α’ 82) καθορίζονται οι όροι και οι διαδικασίες δημοσιοποίησης των πολιτικών και διαδικασιών της παρ. 3 του άρθρου 20. Με όμοια απόφαση μπορεί να καθορίζονται οι όροι και οι διαδικασίες δημοσιοποίησης των απαραίτητων στοιχείων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 20.
  4. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας προβλέπονται μέτρα και δράσεις για την ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της κυβερνοασφάλειας που αναφέρονται στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 21, καθώς και επιβοηθητικά μέτρα για την εφαρμογή των εν λόγω ρυθμίσεων σύμφωνα με τις πολιτικές που αναφέρονται στην περ. η) της παρ. 2 του άρθρου 7. Τα ανωτέρω μέτρα και δράσεις μπορούν να προσδιορίζουν επιχειρησιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων της χρήσης ειδικών πλατφορμών τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνίας (ΤΠΕ) και εργαλείων αυτοματισμού, του περιεχομένου και των όρων των ρυθμίσεων ανταλλαγής πληροφοριών, αφού ληφθούν υπόψη οι κατευθύνσεις που τυχόν διατυπώνει ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA) κατ’ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 29 της Οδηγίας 2022/2555. Με την ίδια ή όμοια απόφαση καθορίζονται οι όροι και οι λεπτομέρειες συμμετοχής των δημόσιων αρχών στις ρυθμίσεις του άρθρου 21 περί ανταλλαγής πληροφοριών στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.
  5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, καθορίζονται το ύψος, τα κριτήρια και η διαδικασία καταβολής του τέλους εποπτείας και του τέλους ελέγχου της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 23, τυχόν εξαιρέσεις από την επιβολή τους, κάθε θέμα σχετικό με τη διαχείριση και την απόδοση των ανωτέρω τελών, καθώς και το ύψος των αποζημιώσεων των οργάνων που μετέχουν στην ελεγκτική διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων των πιστοποιημένων επιθεωρητών και των πιστοποιημένων SMEs, σύμφωνα με το άρθρο 23.
  6. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας ανατίθενται καθήκοντα ελέγχου και επιθεώρησης σε πιστοποιημένα από την ίδια Αρχή πρόσωπα («πιστοποιημένοι επιθεωρητές») σύμφωνα με τον Κανονισμό Ελέγχου και Εποπτείας της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας. Με όμοια απόφαση, για την αποτελεσματικότερη άσκηση του εποπτικού έργου της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, είναι δυνατός ο ορισμός προσώπων που πληρούν τις προϋποθέσεις του Κανονισμού Ελέγχου και Εποπτείας της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας ως πιστοποιημένων τεχνικών εμπειρογνωμόνων (Subject Matter Experts, SMEs) για την εισφορά εξειδικευμένης εμπειρογνωμοσύνης που αφορά πληροφοριακά και επικοινωνιακά συστήματα και τεχνολογίες.
  7. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, η οποία εκδίδεται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, εγκρίνεται ο Κανονισμός Ελέγχου και Εποπτείας της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας του άρθρου 23, με τον οποίο ρυθμίζονται η μεθοδολογία ελέγχου και εποπτείας και η τήρηση των απαιτούμενων διαδικασιών με γνώμονα την προσέγγιση βάσει κινδύνου, τα όργανα που ασκούν τον έλεγχο και την εποπτεία, οι εξουσίες, τα ασυμβίβαστα και τα ζητήματα σύγκρουσης συμφερόντων των οργάνων αυτών, τα προσόντα των πιστοποιημένων επιθεωρητών και των SMEs, η περιοδικότητα των ελέγχων και επιτόπιων επαληθεύσεων των ενιαίων πολιτικών κυβερνοασφάλειας των βασικών και σημαντικών οντοτήτων, τηρουμένων των αρχών της εποπτείας βάσει κινδύνου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τα άρθρα 24 και 25.
  8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία είσπραξης των προστίμων του άρθρου 26.
  9. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επιβολής των προστίμων του άρθρου 26, κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις λαμβάνοντας κατ’ ελάχιστον υπόψη τα στοιχεία της παρ. 7 του άρθρου 24 και προβλέπονται η μέθοδος υπολογισμού του ύψους του προστίμου, η δυνατότητα επιβολής περιοδικών χρηματικών κυρώσεων και περιπτώσεις στις οποίες το ύψος του προστίμου μπορεί να αναπροσαρμόζεται.
  10. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας δύνανται να προβλέπονται, πλην των αναφερομένων στο άρθρο 26, άλλες κυρώσεις, που επιβάλλονται σε βάρος νομικών ή φυσικών προσώπων που εμπίπτουν στον παρόντα νόμο και παραβιάζουν τις προβλεπόμενες σε αυτόν υποχρεώσεις τους. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία, τα κριτήρια, το είδος των κυρώσεων, το ύψος του προστίμου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου.

 

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».