Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για την εξειδίκευση των σκοπών και των προτεραιοτήτων της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης2. Παροχή ποιοτικής ψυχαγωγίας και επιμόρφωσης μέσω της ανάδειξης του πολιτισμού και της δημιουργικότητας της Ελληνικής κοινωνίαςΣχόλιο του χρήστη ΦΡΟΣΩ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ | 16 Νοεμβρίου 2013, 19:00
2.1 Τι σημαίνει για σας ποιοτική ψυχαγωγία και πως μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να συμβάλλει σ’ αυτή; Ποιοτική ψυχαγωγία είναι αυτή που δεν διαχωρίζει την ψυχαγωγία από τη διασκέδαση, αλλά τις συνδυάζει. Συνδυάζει δηλαδή το τερπνό με το ωφέλιμο , την ευχαρίστηση με την παιδεία. Απευθύνεται εξίσου στο συναίσθημα και στη λογική , γιατί και τα δυο κάνουν τον άνθρωπο. Γι’ αυτό οι εκπομπές λόγου είναι καλό να συνδυάζονται πάντα με σχετικές ταινίες και ντοκιμαντέρ στην τηλεόραση και με σχετικές μουσικές στο ραδιόφωνο. Άλλωστε η πρωτοκαθεδρία είτε η αποκλειστικότητα του λόγου ανήκει στο πεδίο του Τύπου (εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία). Ο πρωταρχικός ρόλος της τηλεόρασης είναι η εικόνα (ταινίες, ντοκιμαντέρ)και του ραδιοφώνου ο ήχος (μουσική). Αντί για τις ενοχλητικές –παραπλανητικές εμπορικές διαφημίσεις που είναι ασύμβατες με τον χαρακτήρα και το σκοπό ενός Δημόσιου θεσμού, μπορούν να υπάρχουν δημοσιογραφικές έρευνες και ρεπορτάζ που να παρουσιάζουν πολύπλευρα παλιά και καινούργια προϊόντα . Με αναφορά στα δυνατά και τα αδύνατα τους σημεία, στα θετικά και τα πιθανά αρνητικά τους στοιχεία θα έχουν σκοπό τόσο την προώθησή τους προς όφελος παραγωγών, κατασκευαστών και εμπόρων , όσο και την προστασία του καταναλωτή και του φυσικού περιβάλλοντος. Δεκάλεπτη , λοιπόν , καταναλωτική ενημέρωση που θα γίνεται συμπληρωματικά στο τέλος των ειδήσεων και μόνο τότε. 2.2 Με ποιες πολιτικές μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να προβάλλει και να αναδεικνύει τον Ελληνικό πολιτισμό; Το ζήτημα με τον Ελληνικό πολιτισμό είναι πώς να παντρέψουμε το χθες με το σήμερα. Πώς θα προσεγγίσουμε κριτικά και δημιουργικά την ιστορία και την παράδοση, ώστε να αντλήσουμε απ’ αυτές τα θετικά τους στοιχεία και να τα αρνητικά. Να διατηρήσουμε τον εποικοδομητικό τους ρόλο και τη συμβολή τους στην πρόοδο του ανθρώπου και του πολιτισμού του , αλλά και να αναθεωρήσουμε, να εγκαταλείψουμε τα μισαλλόδοξα, τα φανατικά, τα σεξιστικά , τα επιζήμια και αντιδημοκρατικά τους στοιχεία. Συνεπώς μια εμπεριστατωμένη ιστορική έρευνα για το χθες του ελληνισμού καλό είναι να συνδέεται ή να αντιδιαστέλλεται με αυτό που ισχύει σήμερα, με τα σύγχρονα δεδομένα και να αποσκοπεί στο τι θέλουμε ανάμεσα σε μια γκάμα εναλλακτικών επιλογών για το αύριο. Γι’ αυτό το σκοπό ιστορικές ταινίες, παραδοσιακές ηθογραφίες μέσα από την έβδομη τέχνη και το θέατρο θα προσεγγίζονται με μια σύγχρονη ματιά μέσα από συζήτηση ανάμεσα σε ειδικό επιστήμονα που θα παραθέτει τα ιστορικά δεδομένα, δημοσιογράφο που θα θέτει τα ερωτήματα και επιτελείο που θα επεξεργάζεται τις απόψεις των πολιτών και μάλιστα αυτών που έχουν ασχοληθεί συγγραφικά είτε αρθρογραφώντας σχετικά με το θέμα.. 2.3 Με ποιους τρόπους μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να προβάλλει την πολιτιστική πολυμορφία της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας; Δημιουργώντας προβολές και εκπομπές με κάποιο συγκεκριμένο κοινωνικό και πολιτισμικό θέμα, που θα προσεγγίζεται από διάφορες πλευρές . Στην τηλεόραση , για παράδειγμα, θα γίνεται προβολή σειράς ταινιών και ντοκιμαντέρ, θεατρικών παραστάσεων και παρουσιάσεις βιβλίων που θα δίνουν τις διαφορετικές διαστάσεις και τις διάφορες όψεις του θέματος Στο ραδιόφωνο θα διαβάζονται αποσπάσματα από επιλεγμένα βιβλία και θα προτείνονται για διάβασμα όσα προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο αλλά και με διαφορετική αντίληψη το ίδιο θέμα. Παράλληλα στην ιστοσελίδα της ραδιοτηλεόρασης στο Διαδίκτυο θα υπάρχει δυνατότητα για να εκφραστούν απόψεις, σχόλια , προτάσεις από τους πολίτες και τους ειδικούς που θέλουν να συμμετέχουν για όσο διάστημα διαρκούν οι σχετικές τηλεοπτικές προβολές και ραδιοφωνικές εκπομπές.. Δημοσιογραφική ομάδα υπεύθυνη να συγκεντρώνει και να ταξινομεί τις απόψεις και να τις παρουσιάζει σε τελική εκπομπή . Με τη συνεργασία ειδικών και δημοσιογράφων θα γίνει συζήτηση στο τέλος των τηλεοπτικών προβολών , που θα αναδείξει τα προβλήματα , θα θέσει τα ερωτήματα και θα ανακοινωθούν οι προτεινόμενες λύσεις πλειοψηφικά από πλευράς ειδικών και πολιτών. Καλεσμένοι σχετικοί επιστήμονες , έμπειροι επαγγελματίες , αρθρογράφοι, καλλιτέχνες και όσοι πολίτες έχουν ασχοληθεί με το θέμα και θέλουν να συμμετέχουν. Επιστέγασμα της εκπομπής, παρουσίαση σχετικών με το θέμα βιβλίων από τους συγγραφείς τους ή δημοσιογράφο της εκπομπής. 2.4 Με ποιους τρόπους θα πρέπει να προβληθούν από τη δημόσια ραδιοτηλεόραση οι νέες τάσεις στον πολιτισμό σε διεθνές επίπεδο; Μέσα από ταξιδιωτικά ντοκιμαντέρ (όπως π.χ. «ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ» της Μάγιας Τσόκλη, ) όπου καλό είναι να συνδυάζεται η γνωριμία με τον τόπο, με τη φύση και τα τοπία της, με τα πολιτιστικά της στοιχεία,, με το επίπεδο και με την ποιότητα ζωής του πληθυσμού, την πολιτισμική του εξέλιξη μέσα από την ιστορία του χθές (ΜΟΥΣΕΙΑ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ)και τα δεδομένα του σήμερα (ΟΨΕΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΠΟΛΕΩΝ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ) . Επιστέγασμα για κάθε τέτοια εκπομπή θα είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της σύγχρονης δημιουργίας στους διάφορους τομείς της τέχνης και της κοινωνίας της.: - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ : προβολή επιλεγμένης κινηματογραφικής ταινίας εγχώριας παραγωγής με ελληνικούς υπότιτλους - ΜΟΥΣΙΚΉ : αντιπροσωπευτικά δείγματα από τα διάφορα είδη μουσικής και τραγουδιού της περιοχής - ΧΟΡΟΣ : τοπικοί παραδοσιακοί, αλλά και σύγχρονοι χοροί που κυριαρχούν στις προτιμήσεις των γηγενών - ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ : τα αντιπροσωπευτικά παραδοσιακά προϊόντα και εδέσματα με επιστέγασμα την εκτέλεση μιας συνταγής της περιοχής - ΠΑΙΔΕΙΑ : επίσκεψη σε σχολεία διαφορετικών βαθμίδων και ξενάγηση στις εγκαταστάσεις , στο σχολικό πρόγραμμα , στην ύλη , στις ειδικότητες των εργαζομένων, τον τρόπο διδασκαλίας κ.λ.π. - ΥΓΕΙΑ : επίσκεψη σε νοσοκομείο και κλινικές , ενημέρωση για το σύστημα υγείας στη χώρα. - ΕΡΓΑΣΙΑ : Επίσκεψη και ξενάγηση σε χώρους εργασίας, εργοστάσια, εργοτάξια, κ.λ.π. 2.5 Με ποια εργαλεία και πρακτικές μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να καλλιεργήσει και να αναδείξει τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και τις δεξιότητες της κοινωνίας; Με ντοκιμαντέρ δημοσιογραφικής έρευνας που να προσεγγίζουν πολύπλευρα την κοινωνία : πολιτιστικά , οικολογικά, τουριστικά, οικονομικά . Να προβάλλουν τα προβλήματα , αλλά να αναδεικνύουν και τις θετικές δράσεις, τα θετικά στοιχεία της περιοχής. (Για παράδειγμα, θετική και πολύ ενδιαφέρουσα είναι η δημιουργία των ΚΟΙΝΣΕΠ (Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις) στο νησί της Κω. Την πορεία και την εξέλιξη τους θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθούμε, ώστε να υπάρξουν και άλλες, εφόσον αυτές καταφέρνουν να δίνουν ικανοποιητική διέξοδο στην κρίση που μαστίζει τη χώρα.