Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για την εξειδίκευση των σκοπών και των προτεραιοτήτων της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης1. Αντικειμενική ενημέρωση και προβολή των δημοκρατικών θεσμών και της κοινωνίας των πολιτώνΣχόλιο του χρήστη Αριστείδης Κοσιονίδης | 21 Νοεμβρίου 2013, 18:58
Κατ'αρχήν θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι συμμετέχω σε αυτήν τη διαδικασία χωρίς να περιμένω ότι η γνώμη μου θα ληφθεί υπ'όψιν στη λειτουργία της ΝΕΡΙΤ. Ο χειρισμός της υπόθεσης μέχρι τώρα κάνει ξεκάθαρο ότι οι αποφάσεις είναι ήδη ειλημέννες, η γνώμες και οι απόψεις των πολιτών θα αγνοηθούν επιδεικτικά, και ο στόχος δεν είναι η δημιουργία ενός δημόσιου φορέα υψηλής ποιότητας αλλά ενός καθεστωτικού φερέφωνου. Θα εκπλαγώ πολύ ευχάριστα αν διαψευσθώ. Επίσης δεν επιθυμώ να θεωρηθεί η συμμετοχή μου σε αυτήν τη διαδικασία ως αποδοχή ή "νομιμοποίηση" τόσο της απόφασης για το κλείσιμο της ΕΡΤ όσο και για τον τρόπο που αυτή υλοποιήθηκε. Όσον αφορά τα ερωτήματα: 1.1 Τι σημαίνει για εσάς αμερόληπτη, πολυφωνική, υψηλού επιπέδου ενημέρωση; Παρακαλούμε καταγράψτε καλές ή και αρνητικές πρακτικές και παραδείγματα με βάση την επαγγελματική ή και την προσωπική σας εμπειρία. Σημαίνει κατ'αρχήν, μη εξαρτώμενη από έσοδα μέσω διαφημίσεων ή εταιρικών συνεισφορών για την οικονομική της επιβίωση. Διαφανής ως προς το οικονομικό σκέλος της λειτουργίας της, ώστε αυτό να μπορεί να διαπιστωθεί. Με παρουσίαση *και* αντικρουόμενων απόψεων, αλλά χωρίς την ανευθυνότητα του να αντιμετωπίζονται όλες άκριτα ως ισότιμες. Για το τελευταίο θα αναφέρω ως παράδειγμα ότι στην 40η επέτειο της προσσελήνωσης τα δελτία των ιδιωτικών σταθμών αφιέρωσαν σημαντικό τμήμα του ρεπορτάζ στην παρουσίαση θεωριών που υποστήριζαν ότι αυτή δεν έγινε, προσδίδοντας σε αυτές τις θεωρίες σοβαρότητα που δεν αξίζουν. Το προσωπικό που επιφορτίζεται με την ενημέρωση να έχει ένα ικανοποιητικό επίπεδο μόρφωσης, και κυρίως να απευθύνεται σε ειδικούς για πιο εξειδικευμένα θέματα- και να έχει είτε ένα βασικό επίπεδο γνώσεων ή επαρκή χρόνο προετοιμασίας (ή και τα δύο) ώστε να μπορεί να συζητήσει με αυτούς τους ειδικούς. Θα προτιμούσα το προσωπικό που είναι επιφορτισμένο με την ενημέρωση να μη φέρεται ανάγωγα στους συνομιλητές του. Ως παραδείγμα ενημέρωσης που έφτανε πολύ κοντά στο να είναι αμερόληπτη, πολυφωνική και υψηλού επιπέδου μπορώ να αναφέρω την ΕΡΤ των τελευταίων τριών ετών. Δεν είμαι σίγουρος ότι είναι απαραίτητο να δώσω αντιπαραδείγματα, μιας και ο Πρόεδρος της ΝΕΡΙΤ ήδη αρθρογραφεί σε δύο μέσα που δεν είναι καθόλου αμερόληπτα και πολυφωνικά και άρα θα έχει άμεση γνώση του πώς δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται η ενημέρωση. 1.2 Με ποια στρατηγική μπορεί η δημόσια τηλεόραση να προσελκύσει το ευρύ κοινό στα προγράμματα ειδήσεων, επικαιρότητας, και σε θέματα με ιδιαίτερη διεθνή και τοπική σημασία; Πιστεύω ότι αυτό το ερώτημα είναι λανθασμένο. Η δημόσια τηλεόραση δεν πρέπει να κυνηγάει το ευρύ κοινό. Η δημόσια τηλεόραση πρέπει να παρέχει υψηλού επιπέδου ενημέρωση και πρόγραμμα. Οποιεσδήποτε άλλες προτεραιότητες που την αποπροσανατολίζουν από αυτόν το στόχο πρέπει να αγνοούνται. 1.3 Με τι μεθόδους και με τι είδους ραδιοτηλεοπτικό περιεχόμενο μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών απο τους πολίτες, στη βελτίωση της πληροφόρησης και στην αύξηση της συμμετοχής τους στη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών; Ήδη οι εργασίες της Βουλής καλύπτονται από το κανάλι της Βουλής. Επίσης νομίζω ότι το να συζητάμε για κοινοβουλευτικές διαδικασίες και συμμετοχή των πολιτών στη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών τη στιγμή που η ΠΝΠ που διευκόλυνε το κλείσιμο της ΕΡΤ δεν έχει επικυρωθεί από τη Βουλή -κατά παράβαση του Συντάγματος- είναι εμπαιγμός. 1.4 Τι σημαίνει για εσάς μια δημόσια ραδιοτηλεόραση ανοικτή στην κοινωνία των πολιτών; Ένα καλό παράδειγμα -ως καλή αρχή- είναι η ΕΡΤ μετά την 11/6.