2.1 Τι σημαίνει για σας ποιοτική ψυχαγωγία και πως μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να συμβάλλει σ’ αυτή;
2.2 Με ποιες πολιτικές μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να προβάλλει και να αναδεικνύει τον Ελληνικό πολιτισμό;
2.3 Με ποιους τρόπους μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να προβάλλει την πολιτιστική πολυμορφία της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας;
2.4 Με ποιους τρόπους θα πρέπει να προβληθούν από τη δημόσια ραδιοτηλεόραση οι νέες τάσεις στον πολιτισμό σε διεθνές επίπεδο;
2.5 Με ποια εργαλεία και πρακτικές μπορεί η δημόσια ραδιοτηλεόραση να καλλιεργήσει και να αναδείξει τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και τις δεξιότητες της κοινωνίας;
μη φτωχυνετε κ το πολιτισμο μας…..
Είναι αδύνατο να υπάρξει Δημόσια Ραδιοτηλεόραση χωρίς Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία, κάτι που όπως είναι γνωστό, ισχύει σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το έργο της ορχήστρας είναι μοναδικό, καθώς δίνει το στίγμα του πολιτισμού μας σε κάθε μεριά της πατρίδας. Η μη ύπαρξη της ορχήστρας βαθαίνει ακόμα περισσότερο την κρίση πολιτισμού που πλήττει την χώρα μας.
Αναλόγως, είναι αδύνατον να μην υπάρχει πλέον και το άριστο «Τρίτο Πρόγραμμα»
Από τα σημαντικότερα που περιμένω να γίνουν στην Κρατική Τηλεόραση, είναι να επαναλειτουργήσουν τα Μουσικά Σύνολα όπως ακριβώς ήταν και όπως συμβαίνει σε ΟΛΕΣ τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου! Χωρίς αυτά, είναι αδιανόητο να μιλάτε για Κρατική Τηλεόραση που παράγει πολιτισμό.
Επίσης απολύτως απαραίτητο είναι να ξαναλειτουργήσει άμεσα το Τρίτο Πρόγραμμα του ραδιοφώνου. Δεν υπάρχει κανείς άλλος ραδιοσταθμός στην Ελλάδα που να προβάλει την κλασική μουσική και γενικά τη μουσική με ποιότητα.
Ξαναδώστε μας την ποιότητα που μας στερήσατε κλείνοντας την ΕΡΤ!
ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΙ ΕΠΙΤΑΚΤΟ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ!!
Ας μην είμαστε αφελείς και προκαλούμε >:Ο
Η συνέχεια των μουσικών συνόλων είναι απαραίτητη προυπόθεση για την διεξαγωγή του πολιτισμού μας..παρακαλώ οι ιθύνοντες ας μελετήσουν ειδικά το θέμα γιατί είναι πολύ σοβαρό για την παιδεία και την πνευματική εξέλιξη των παιδιών αυτής της χώρας..
Πως ειναι δυνατόν να τίθεται σε συζήτηση (δηλαδή αμφισβήτηση) η ύπαρξη των μουσικών συνόλων της ελληνικής ραδιοφωνίας !!!
Η μη ύπαρξη τους ειναι έγκλημα κατα του πολιτισμού το οποίο θα χρεωθείτε σε κάθε περίπτωση
Αν δεν ξέρετε τον τροπο υγειους λειτουργίας τέτοιων οργανισμών…τότε υιοθετήςτε δομές αντίστοιχων οργανισμών πολιτισμένων χωρών.
ΑΜΕΣΗ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ
ΑΠΟΔΕΙΞΤΕ ΕΜΠΡΑΚΤΑ ΠΩΣ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟΙ ΚΑΙ ΑΜΟΡΦΩΤΟΙ
Κάτι που λείπει από τα άλλα κανάλια είναι η ανάδειξη των σπουδαίων αρχαιολογικών χώρων της πατρίδας μας, με εκπομπές εκπαιδευτικού χαρακτήρα, αλλά και η παρουσίαση των πάσης φύσεως Μουσείων, που υπάρχουν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Είναι κάτι που νομίζω πρέπει να ενταχθεί στο πρόγραμμα του καινούριου φορέα. Πρέπει όλοι οι Έλληνες να μάθουν και να εκτιμήσουν την πλούσια κληρονομιά που μας άφησαν οι πρόγονοί μας και να εμπνευστούν από αυτήν, για τη δική τους δημιουργική πορεία στο μέλλον.
Εκτός όμως από αρχαιολογικούς χώρους, είμαστε μια χώρα με πλούσια παράδοση στη μουσική, με σπουδαίους συνθέτες, στιχουργούς και μουσικούς και ήταν μεγάλο σοκ για όλους μας όταν πληροφορηθήκαμε τη διάλυση των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ σ’ ένα βράδυ. Πως αυτή η μουσική παράδοση θα συνεχιστεί και πώς όλος αυτός ο πλούτος θα μεταφερθεί στις νέες γενιές, χωρίς Ορχήστρες και χωρίς Χορωδία; Από αυτά που γνωρίζω, τα άτομα που χρειάζονται για την επαναλειτουργία των Μουσικών Συνόλων δεν είναι πάρα πολλά, ούτε επομένως και το κόστος ιδιαίτερα μεγάλο, για να στερήσετε όλους εμάς από ένα πολιτιστικό αγαθό τόσο μεγάλης σημασίας. Είναι θα έλεγα επιτακτική ανάγκη στο νέο φορέα να προβλεφθεί η λειτουργία Ορχήστρας ή Ορχηστρών και Χορωδίας, με άξιους και έμπειρους μουσικούς που θα ψυχαγωγούν και θα εκπαιδεύουν όλους τους Έλληνες τόσο της πατρίδας μας όσο και της Ομογένειας και θα μας κάνουν υπερήφανους με τις εμφανίσεις τους στο εξωτερικό.
Θα είναι πλήγμα για τον πολιτισμό της χώρας, για τους νέους και φυσικά για τους μουσικούς μας να μη συμπεριληφθούν τα μουσικά σύνολα στο νέο οργανόγραμμα της νέας δημόσιας τηλεόρασης. Δεν πρέπει να ξεχαστεί κ να διαγραφεί δια παντός με μια απλή απόφαση, το «Σπιτι παραγωγής πολιτισμού κ Τέχνης», που τόσα χρονια τωρα αποτελούσε η ΕΡΤ!!!
Θεωρώ την συνέχιση των μουσικών συνόλων απολύτως αναγκαία..
παρακαλώ πολύ να δείτε το θέμα πιο ειδικά κ ευχομαι να τα συμπεριλάβετε στην ΝΕΡΙΤ,γιατί θα είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που δεν θα έχει σύνολα..δεν μπορώ να διανοηθώ τέτοιο πολιτιστικό «σκόντο»..
εάν κάτι αναμφιβολα λείπει όλο αυτο το διάστημα είναι τα μουσικά σύνολα, η χορωδια και το τρίτο πρόγραμμα…και λείπουν πολύ…
Η Δημόσια τηλεόραση θα πρέπει να δώσει έμφαση
στα ενημερωτικά & εκπαιδευτικά προγράμματα
με βασικό σκοπό την επιμόρφωση αλλά και την διασκέδαση.
Σε θέματα όπως τη φύση, το περιβάλλον, την επιστήμη, την τεχνολογία, τέχνη κ.α.
Επίσης είναι πολύ σημαντικό με τα κατάλληλα προγράμματα
να δημιουργήσει μία κοινωνική & περιβαλλοντολογική συνείδηση στους πολίτες.
Δηλαδή να πείσει την κοινωνία πολιτών να ευαισθητοποιηθεί, να ομαδοποιηθεί
και να ξεφύγει από την ιδιοτελή νοοτροπία που έχει εδώ και χρόνια
(πρέπει να καταλάβουν ότι το καλό όλων είναι και καλό δικό τους).
Να επαναλειτουργήσουν τα Μουσικά Σύνολα και το Τρίτο Πρόγραμμα.
σεβαστειτε οτι τα μουσικα συνολα της ερτ και η ραδιοφωνια της ερτ γενικα ηταν η μονη πηγη δημοσιας ποιοτικης ψυχαγωγιας στην ελλαδα.ο μονος τροπος και μεσο να συνεχισει να υπαρχει ποιοτικη ψυχαγωγια και ποικιλια προγραμματων ειναι να συνεχισει να υπαρχει η ερτ με ολες τις εκφανσεις της και οχι σαν ενα φτωχο κακεκτυπο δημοσιας ραδιοτηλεορασης οπως τωρα.
Σε μια χώρα που το μόνο για το οποίο ειναι γνωστή παγκοσμίως είναι ο πολιτισμός της, η καταργηση των συνόλων της ΕΡΤ ειναι άρνηση της ίδιας της της ύπαρξης.Απαραδεκτη ενεργεια, απαραδεκτος ο ύπουλος τρόπος με τον οποίο αυτή η κατάργηση μεθοδεύτηκε υπογείως. Η μουσική είναι τροφή και ειναι απαραδεκτο να στερείται ετσιθελικά απο τόσους ανθρώπους που την έχουν αναγκη.
η συνέχιση των μουσικών συνόλων είναι απαραίτητη προυπόθεση για την διεξαγωγή του πολιτισμού μας…δεν νοείται κράτος και ειδικά τηλεόραση να μην διαθέτει μουσικά σύνολα…δείτε λίγο με πιο πολύ προσοχή πως λειτουργεί αντίστοιχα το θέμα στον υπόλοιπο κόσμο…
Το μόνο που έχει εναπομείνει είναι η τέχνη, Η μουσική είναι αναγκαίος αρωγός στη ζωή μας και στη δύσκολη καθημερινότητα, χρειαζόμαστε τα Μουσικά Σύνολα και πάλι για να βοηθήσουν όλους τους Έλληνες στο τέλμα αυτό που έχουμε πέσει.
Τα μουσικά σύνολα σε μια κρατική ραδιοφωνία είναι ο σημαντικότερος φορέας πολιτισμού, και φυσικά πρέπει να συνεχιστεί η λειτουργία τους. Η ποιοτική μουσική, είτε είναι λόγια είτε παραδοσιακή, δεν μπορεί και δεν πρέπει να αξιολογείται με τους κανόνες της αγοράς, γιατί η αποδοτικότητά της δεν προσμετράται σε χρήματα, αλλά σε παροχή πολιτισμού και πνευματικής καλλιέργειας για το ευρύ κοινό. Είναι λοιπόν υποχρέωση της κρατικής ραδιοφωνίας να στηρίζει την μουσική. Αν δεν έχουμε μουσικά σύνολα, θα στερήσουμε τις τωρινές, αλλά κυρίως τις επερχόμενες γενιές από ποιοτική μουσική, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κουλτούρα μας.
Η Συμφωνικη Ορχήστρα είναι απαραίτητη στην καινουρια τηλεοραση!!!!!!!!!!!! Σας παρακαλούμε παρα πολυ μη μας την στερήσετε!!!!
Μια εθνική και δημόσια ραδιοφωνία/τηλεόραση πρέπει όχι μόνο να προβάλλει τον πολιτισμό, αλλά και να τον παράγει, και μάλιστα με τρόπο ώστε να τον κάνει προσιτό σε όλη την επικράτεια, μέσα από εκπομπές αλλά και επιτόπου συναυλίες. Και ο καλύτερος τρόπος να επιτευχθεί αυτό είναι μέσω των Μουσικών Συνόλων.
Δεν γίνεται να υπάρχει Δημόσια Ραδιοφωνία και Τηλεόραση χωρίς Μουσικά Σύνολα. κάθε άλλος ιδιωτικός φορέας προωθεί από το πρωί μέχρι το βράδυ προϊόντα υποκουλτούρας και καλλιεργεί συστηματικά λάθος πρότυπα. Η Ελληνική μουσική κληρονομιά και παράδοση, αλλά και η διάδοση της κλασικής μουσικής παιδείας μπορεί να γίνει ΜΟΝΟ μέσα από την Δημόσια Ρ/Τ.
Στους δύσκολους καιρούς που περνάει η χώρα μας, ο Πολιτισμός είναι η μόνη διέξοδος. Η προσφορά των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ είναι ανεκτίμητη. Η Δημόσια Τηλεόραση πρέπει όχι μόνο να τα διατηρήσει, αλλά και να τα ενισχύσει, καθιστώντας τα πολιτιστικό δίαυλο μεταξύ της πατρίδας μας και του υπόλοιπου κόσμου, που θα προβάλλει ότι πιο ευγενικό και σημαντικό διαθέτουμε. Το ίδιο ισχύει για το εξαιρετικό Γ΄Πρόγραμμα.
Δεν εχω να πω τίποτα σπουδαίο απλά μόνο πως σαν Ελληνίδα καλλιτέχνις ντρέπομαι για τη κατάντια
Τα μουσικά σύνολα πρέπει να διατηρηθούν
Τα μουσικά σύνολα συνέβαλαν κατεξοχήν στην «παροχή ποιοτικής ψυχαγωγίας» και στην «ανάδειξη του πολιτισμού της Ελληνικής κοινωνίας». Το να καταργούνται στα πλαίσια ενός σχήματος που ισχυρίζεται ότι έχει τους παραπάνω στόχους είναι αντιφατικό…
Είναι γελοίο να εξαρτάται από τον αριθμό σχολίων σε μια ιστοσελίδα, το αν θα επαναλειτουργήσουν τα μουσικά σύνολα στο νέο φορέα της δ.τ. Αλλά αν είναι αυτή η μόνη γλώσσα που καταλαβαίνουν, ε τότε να το κάνουμε κι αυτό: Δεν νοείται εθνική ραδιοφωνία-τηλεόραση χωρίς μουσικά σύνολα και δίχως Γ᾽πρόγραμμα!
Τι υποκρισία!!!
Κλείνετε ότι θέλετε και με όποιον τρόπο θέλετε… και τώρα τάχα μου μας ρωτάτε τη γνώμη μας…
-κι έχετε και το θράσος να την επικαλείστε στα ‘σχέδιά’ σας.
Να ανοίξει τώρα η ΕΡΤ όπως ήταν και να εξυγιανθεί με λογικό και νόμιμο τρόπο.
Η ΕΡΤ μας ανήκει και ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ την επαναλειτουργία της.
Δεν νοείται Ελλάδα του 21ου αιώνα χωρίς Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα Ραδιοφωνίας, όμως πρέπει να παρέχεται ζωντανά 2 μήνες το χρόνο (τουλάχιστον) σε όλη την ελληνική περιφέρεια. Καλή μας τύχη…
Ποιοτική μουσική καὶ ἀνάδειξη τοῦ πολιτισμοῦ, γίνεται ἄνευ μουσικῶν συνόλων, ὀρχηστρῶν καὶ ἑνός ἐξειδικευμένου ραδιοφωνικοῦ Προγράμματος;
Ὄχι.
Γι’αυτό καὶ πρέπει νὰ ἐπαναλειτουργήσουν τὰ μουσικά σύνολα, οἱ ὀρχήστρες καὶ τὸ 3ο Πρόγραμμα (ποὺ ἔπαιζε κυρίως κλασσικῆ μουσικὴ ἀλλὰ γενικότερα καὶ τὴν καλλἰτερη μουσικὴ ἀπὸ ὅλα τὰ εἶδη).
Πώς νοείται να υπάρχει Δημόσια Τηλεόραση χωρίς Μουσικά Σύνολα; Βρείτε μου εσείς αναπτυγμένες χώρες του κόσμου χωρίς Δημόσια Τηλεόραση-Ραδιοφωνία και Μουσικά Σύνολα. Εννοείται ότι πρέπει να υπάρχουν τα Μουσικά Σύνολα. Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη.
Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ. ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ ΗΤΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΤ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ ΟΧΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΟΥΣΑΝ ΑΠΌ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΕΝΝΟΗΣΕΙ ΤΗΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ ΚΑΙ ΧΟΡΩΔΙΑ ΩΣ ΣΤΑΘΕΡΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ.ΟΠΟΙΟΣ ΑΓΝΟΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΓΡΑΦΩ ΑΣ ΣΤΡΕΨΕΙ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (ΑΥΣΤΡΙΑ, ΓΕΡΜΑΝΙΑ κα) ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΚΕΣ ΜΑΣ ΧΩΡΕΣ (ΑΛΒΑΝΙΑ,ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ,κα). ΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΕΙ, ΕΠΙΣΗΣ, ΤΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ (ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ, ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΤΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ): ΤΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΤΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ, ΤΙΣ ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ,ΤΙΣ ΑΝΑΡΙΘΜΗΤΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΔΙΑΦΥΛΑΧΘΗΚΕ ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΤΗΣ ΝΕΩΤΕΡΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ ΤΩΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΩΝ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΠΟΥ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝ ΤΙΣ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ ΚΑΙ ΧΟΡΩΔΙΕΣ, ΑΛΛΑ ΤΙΣ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΟΒΑΛΛΟΥΝ ΔΙΕΘΝΩΣ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥΣ ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑς ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΑ ΜΕΣΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ.
ΤΟ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ (ΔΥΟ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ ΚΑΙ ΧΟΡΩΔΙΑ) ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΛΑΘΟΣ. ΑΝ ΣΥΜΒΕΙ, ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΩΣ ΤΕΤΟΙΟ ΘΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ!
Ντροπη σας που διαλυετε τα μουσικα συνολα της ΕΡΤ. Ποσο ακομα πρεπει να χτυπηθει ο πολιτισμος σε αυτη τη χωρα;;
Αληθεια δεν θα εχει μουσικα συνολα; Πλακα κανετε; Κουστουμι με παντοφλες φτιαχνουν; Παρακαλω σοβαρευτειτε! Ειναι απαραιτητα τα συνολα!!!
H κατάργηση των Μουσικών Συνόλων της Δημόσιας Τηλεόρασης, αποτελεί πράξη εξωφρενική & αδιανόητη που υποβαθμίζει την χώρα μας. Η μουσική μας προάγει περισσότερο από κάθε άλλη τέχνη. Η επαναλειτουργία των Μουσικών Συνόλων είναι ανάγκη ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ!
Πληροφορήθηκα ότι στο σχεδιασμό της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης δεν προβλέπεται η δημιουργία ορχήστρας και χορωδίας. Αν αυτό αληθεύει, ο πολιτισμός θα δεχτεί ένα ακόμα πλήγμα από μία κυβέρνηση που έχει θέσει την αισθητική καλλιέργεια ούτως ή άλλως σε δεύτερη μοίρα. Φαίνεται πως οι «σχεδιαστές» της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης δεν γνωρίζουν την προσφορά των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ στη μουσική καλλιέργεια και στον εκπολιτισμό των Νεοελλήνων. Ίσως πάλι να γνωρίζουν και να θεωρούν απειλή τη δημιουργία ανθρώπων και πολιτών με αισθητική καλλιέργεια και κριτική σκέψη, διότι τέτοιοι πολίτες δεν θα είναι υποχείρια…
Δεν νοείται δημόσια ραδιοφωνία χωρίς μουσικά σύνολα και χορωδία. Αδιανόητο και απαράδεκτο.
Πολιτισμός χωρίς μουσική δεν νοείται. Σχεδιασμός για τον πολιτισμό χωρίς πρόνοια για την μουσική δεν στέκεται. Πολιτιστικό έργο της ελληνικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης χωρίς θεσμοθετημένο φορέα για την προβολή της μουσικής δεν υφίσταται. Να αναδιοργανωθεί η ΕΡΤ για να σταματήσουν οι σπατάλες, ναι. Αλλά να μην καούν και τα χλωρά μαζί με τα ξερά… Τα Μουσικά Σύνολα επιτέλεσαν έργο μεγάλο με το να φέρουν την μουσική σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Τα χωριά, τα νησιά, οι μακρινές περιοχές δεν έχουν ορχήστρες, ωδεία, χώρους συναυλιών. Έχουν μόνο το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Μην τους στερείτε και την παραμικρή δυνατότητα να ανεβούν πάνω από το φθηνό και εύκολο, να ακούσουν κάτι πιο ποιοτικό. Τα Μουσικά Σύνολα, το Τρίτο Πρόγραμμα, οι μουσικές εκπομπές στην τηλεόραση σώζουν το γόητρο μιας καταρρακωμένης πολιτιστικά Ελλάδας. Και της εξίσου καταρρακωμένης στο εξωτερικό εικόνας της Ελλάδας. Οι έλληνες μουσικοί δοξάζουν το όνομα της χώρας τους παντού στο εξωτερικό. Στην πατρίδα τους δεν θα έχουν σπίτι. Κρίμα…
Πως είναι δυνατόν στην χώρα που γέννησε τόσο πολιτισμό να προβάλλονται δικαιολογίες τέτοιου επιπέδου και είδους καθώς «…δεν υπήρχαν αρκετά σχόλια από πολίτες για την δημιουργία Συνόλων» ;! Να υποχρεώνεται ο πολίτης και όχι ο «πολιτικός» να προστατεύει όχι μόνο την μοναδική ποιότητα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, του τρίτου προγράμματος της ΕΡΤ, αλλά και να αφανίζει τον πολιτισμό της ψυχής την οποία προσφέρει, εν γένει, η ποιοτική μουσική; Αλλά, μήπως τελικά αυτό ήταν το πρόβλημα, πως η ΕΡΤ με το τρίτο και τα σύνολα προσέφερε ποιότητα μου ενοχλούσε σε ευρωπαϊκό επίπεδο;! ΑΠΛΑ ΕΣΧΟΣ, και να είναι σίγουροι πως όσοι σώπασαν το τρίτο πρόγραμμα και τα σύνολα, το όνομα τους θα μείνει συνδεδεμένο με την περιφρόνηση!
Πάνω από όλα θα ήθελα να λειτουργεί ραδιοφωνικό πρόγραμμα σαν το τρίτο και φυσικά να υπάρχουν ορχήστρα και χορωδία της νέας ραδιοφωνίας μιας και μιλάμε για πολιτισμό.
Ένα είναι το σίγουρο ότι δεν μπορεί κανείς να φανταστεί Δημόσια ραδιοφωνία και τηλεόραση που δεν έχει μουσικά σύνολα!Στην πραγματικότητα πουθενά δεν γίνεται ανά τον Κόσμο αυτό!Η μουσική είναι η βάση του πολιτισμού και της εξέλιξης του ανθρώπου,δημιουργεί σκεπτόμενα άτομα…Γι’αυτό πιστεύω ότι η ύπαρξη μουσικών συνόλων είναι απαραίτητα!
Φυσικά και πρέπει να υπάρχουν μουσικά σύνολα! Όποια άλλα σχόλια είναι μόνο λόγια. Μουσικά σύνολα! Να μην λέμε τα αυτονόητα.
Είναι απαράδεκτο στη χώρα που γέννησε αξίες και από την αρχαιότητα γαλούχησε τα παιδιά της με μουσική…να μην υπάρχουν μουσικά σύνολα στη Δημόσια Τηλεόρασ! Δηλαδή μια χώρα χωρίς ήχο…μια χώρα βουβή, κουφή, παράωρη και λυπημένη?
Θα πρωτοτυπήσουμε για μία ακόμη φορά στις κακές επιλογές. Με βάση ποιο σκεπτικό δε δημιουργεί η Κρατική Τηλεόραση Μουσικά Σύνολα; Πού βρίσκει εφαρμογή το άρθρο του Συντάγματος για την προαγωγή του πολιτισμού και της Παιδείας; Πώς αποκλείεται ένας ολόκληρος μουσικός κόσμος, αυτός της κλασικής μουσικής και εν γένει της καλής και ποιοτικής μουσικής; Μπαίνουν στο κοινωνικό περιθώριο όχι μόνο οι μουσικοί αλλά και οι ακροατές τους. Μία πολύ μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. Το επόμενο βήμα λοιπόν ποιο θα είναι; Να κλείσουν τα τμήματα Μουσικολογίας; Να καταργηθούν τα Ωδεία; Διότι είναι παράλογο να έχει ένα Κράτος τμήματα εκπαίδευσης για αντικείμενα τα οποία έπειτα καταργεί επαγγελματικά. Κάπως έτσι όλοι όσοι ανήκουμε στη νέα γενιά αποφασίζουμε με κόστος να φύγουμε από τη Χώρα. Τη δεύτερη γενιά μεταναστών την εκκολάπτετε μέρα με τη μέρα.
Χρειάζεται λοιπόν να ζητήσει κάποιος το αυτονόητο: ή μόνη δημόσια – κρατική ραδιοφωνία και τηλεόραση μίας ευρωπαϊκής χώρας να διαθέτει συμφωνική ορχήστρα και χορωδία… Μουσικά σύνολα που καλούνται να επιτελέσουν το έργο, το ίδιο έργο για το οποίο δημιουργήθηκαν αμέσως μετά την δημιουργία των ραδιοτηλεοπτικών μέσων σε εποχές όχι ευκολότερες από τη σημερινή. Που δεν είναι άλλο από την διάδοση της μουσικής δημιουργίας, κυρίως της εθνικής μας. Ότι ακριβώς δεν μπορούν ή δεν θέλουν να κάνουν αντίστοιχοι εμπορικοί φορείς και πρέπει να κάνει ένας δημόσιος – κρατικός, με τον ίδιο αυτονόητο τρόπο που παρέχει στοιχειώδη παιδεία, ασφάλεια, υγεία. Αν στόχος δεν είναι η ίδια η Μουσική, πρέπει μία τέτοια τερατώδης απόφαση για την μη επανασύσταση των μουσικών συνόλων να ανακληθεί άμεσα. Είναι στο κάτω – κάτω μία μοναδική ευκαιρία να συσταθεί ένας φορέας σε υγιείς βάσεις, άμεσα ανταποδοτικός, με προοπτική ένα καλύτερο επίπεδο ζωής σε αυτό το τόπο.
Παρακολουθουσα ενθερμα το προγράμματα την πρών Ελληνικής Ραδιοτηλεόρασης,
γιατί, μεταξύ των άλλων, παρήγαγν και προήγαγαν τον πολιτισμού (σε αντίθεση με
τα ιδιωτικά μέσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας). Ελπίζω και απαιτώ η ΝΕΡΙΤ να υιοθετήσει
ανάλογο επίπεδο. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται και τα μουσικά σύνολα και θεωρώ απαραίτητο να
συμπεριληφθούν στις δραστηριοτητες της νέα ραδιοτηλεόρασης.
Απαραδεκτη ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΥΠΟΝΟΙΑ για την πληρη απουσια ορχηστρας η ΕΣΤΩ μικροτερων/ευελικτων μουσικων συνολων. Ντροπη!
Η ύπαρξη μουσικών συνόλων αποτελούσε σημαντικό πλεονέκτημα της δημόσιας τηλεόρασης !ας μην λείψει λοιπόν και από τη νεα ιδίως σε μια τέτοια εποχή που ο κόσμος χρειάζεται τη μουσική περισσότερο από ποτέ!!!
2.1 Ποιοτική ψυχαγωγία. Δύσκολη η ερμηνεία της έννοιας αυτής, δεδομένου ότι για τον καθένα η ποιότητα συνδέεται με το γούστο του. Βεβαίως στην πρότασή μας για ποιοτική ψυχαγωγία δεν καλούμεθα να προβάλλουμε και να προτάξουμε το γούστο μας ως το ιδανικό. Θα μιλήσω με ένα παράδειγμα. Υπήρχε στο Δεύτερο Πρόγραμμα μια εκπομπή με τον τίτλο «Λαϊκοί Βάρδοι», την οποία παρουσίαζε ο αείμνηστος Πάνος Γεραμάνης. Η εκπομπή ήταν υψηλής ποιότητας, δεδομένου ότι ο παραγωγός και παρουσιαστής της είχε κάνει έρευνα στο λαϊκό τραγούδι, και απόσταγμα της έρευνάς του παρουσίαζε κάθε απόγευμα στο ραδιόφωνο, αναδεικνύοντας σπάνιες ηχογραφήσεις πολλές φορές, ή και συνεντεύξεις με ανθρώπους του χώρου, τόσο από το παρελθόν, όσο και από παρόν. Εγώ εκτιμούσα την ποιότητα της εκπομπής, μου άρεσε ο λόγος του Πάνου Γεραμάνη, ωστόσο σε γενικές γραμμές το λαϊκό τραγούδι δεν μου αρέσει στο σύνολο της εργογραφίας. Υπάρχουν βεβαίως και κομμάτια που τα θεωρώ πολύ σπουδαία. Το ότι το λαϊκό τραγούδι δεν είναι του γούστου μου δε σημαίνει ότι θα απαιτούσα την παύση της εκπομπής του Πάνου Γεραμάνη, δεδομένου ότι θεωρώ ότι η δουλειά του ήταν απαράμιλλης ποιότητας. Στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση πρέπει να παίζονται και να ακούγονται τα πάντα. Γιατί η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση στηρίζεται από τους κατοίκους αυτής της χώρας και απευθύνεται σ’ αυτούς. Η έρευνα πάνω στον πολιτισμό και η ποιοτική απόδοση μουσικών κομματιών ή θεατρικών παραστάσεων ή ταινιών ή ντοκυμανταίρ αποτελούν το δίπτυχο της επιτυχίας. Η οργάνωση μουσικών αγώνων, ή η οργάνωση θεατρικών και κινηματογραφικών φεστιβάλ από τον κόσμο και για τον κόσμο, εκπομπές σάτιρας όπως η εκπομπή «Άκου τι έγινε», που μεταδίδεται από τον Αθήνα 984, συμβάλλουν κατά τη γνώμη μου στην ποιοτική ψυχαγωγία. Το σημαντικό σ΄ αυτή την ιστορία είναι η επιλογή των προσώπων που θα υπηρετήσουν την ποιοτική ψυχαγωγία. Διαφορετικά, όλα τα ανωτέρω αποτελούν μια απέραντη θεωρητικολογία χωρίς νόημα.
2.2 Ο Ελληνικός Πολιτισμός είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο, για το οποίο όσα και να γράψουμε είναι απειροελάχιστα. Τι εννοούμε πολιτισμό; Τον πολιτισμό του παρελθόντος; Το σύγχρονο πολιτισμό; Τις τέχνες (τα εικαστικά); Την ποίηση; Την αρχιτεκτονική ή τις παραδοσιακές συνταγές μαγειρικής που αποτελούν δείγμα πολιτισμού και συνηθειών ενός λαού γενικότερα; Θα επικεντρωθώ στο κομμάτι της μουσικής, που είναι ο χώρος τον οποίο υπηρετώ εδώ και χρόνια. Στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου γίνεται μια πολύ σημαντική έρευνα τα τελευταία χρόνια από το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής, πάνω στη Νεοελληνική Μουσική που γράφτηκε κυρίως στα Επτάνησα τους τελευταίους αιώνες. Πολλά αρχεία εντός της Κέρκυρας έχουν ανοιχτεί, πολλά κείμενα περί τη μουσική σταδιακά αποκαθίστανται και ψηφιοποιούνται, πολλές παρτιτούρες κορυφαίων συνθετών όπως του Μάντζαρου και του Σαμάρα έχουν βρεθεί και ψηφιοποιηθεί ή βρίσκονται υπό ψηφιοποίηση. Πέραν της ανάδειξης όλων αυτών μέσα από ντοκυμανταίρ θεωρώ ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη ανάγκη: η ανάγκη να παιχτούν και να παρουσιαστούν τα έργα. Σημαντικό ρόλο πάνω σ’ αυτό μπορούν να παίξουν τα Μουσικά Σύνολα της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης. Ιστορικά, τα μουσικά σύνολα και οι ορχήστρες των ραδιοφωνιών της Ευρώπης έλαβαν χώρα από τη στιγμή που εφευρέθηκε το ραδιόφωνο, και που υπήρχε ανάγκη, αφενός να καλύπτεται ο ραδιοφωνικός χρόνος με μουσική, αφετέρου να ηχογραφηθούν κορυφαία έργα. Στη Δυτική Ευρώπη οι ορχήστρες και οι χορωδίες των ραδιοφωνιών ηχογράφησαν τα έργα σπουδαίων συνθετών. Στην Ελλάδα, από τους πρώτους που ηχογράφησαν στους ραδιοθαλάμους ήταν λαϊκοί μουσικοί, οι οποίοι ερμήνευσαν τα δημοτικά τραγούδια. Με αυτό τον τρόπο διασώθηκαν πολλά δημοτικά τραγούδια, τα οποία δε θα διασώζονταν αν δεν υπήρχε το κίνητρο του ραδιοφώνου. Πολλοί αγνοούσαν την ύπαρξη των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ και του ρόλου τους. Άλλοι πάλι θεωρούν ότι τα μουσικά σύνολα στοιχίζουν οικονομικά χωρίς να αποδίδουν οικονομικά, και την ύπαρξή τους περιττή, δεδομένου ότι πολλά από τα έργα τα οποία εκτελούνται είτε έχουν ηχογραφηθεί και εκτελεστεί, είτε ότι μια Κρατική Ορχήστρα μπορεί να κάνει τη δουλειά των μουσικών συνόλων. Θα συμφωνήσω μ’ αυτούς που λένε ότι η ορχήστρα είναι εξαιρετικά δαπανηρή (από πολλά επίσημα χείλη τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος έχουν ακουστεί τέτοιες αποφάνσεις). Η σκληρή πραγματικότητα μας δείχνει ότι το κοινό της συμφωνικής μουσικής ολοένα και μειώνεται από τη μια, ενώ από την άλλη ο μέσος όρος των ηλικιών που παρακολουθούν συναυλίες συμφωνικής μουσικής ολοένα και αυξάνει. Τι κάνουμε λοιπόν; Καταργούμε τα μουσικά σύνολα; Όχι. Στη νέα Δημόσια Ραδιοτηλεόραση θεωρώ ότι θα πρέπει να προσληφθεί ένας αριθμός μουσικών αντίστοιχος με αυτόν των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ. Θα πρότεινα να παρουσιάζονται οκτώ με δέκα συναυλίες το χρόνο κατά της οποίες η ορχήστρα ή η χορωδία θα βρίσκεται σε πλήρη σύνθεση. Ταυτόχρονα θα πρότεινα τη δημιουργία ευέλικτων σχημάτων (κουαρτέτων εγχόρδων, σύνολο πνευστών, κουϊντέτο εγχόρδων, ορχήστρες δωματίου κτλ), τα οποία θα ετοιμάζουν προγράμματα συναυλιών, οι οποίες θα λαμβάνουν χώρα σε όλη την ελληνική επικράτεια. Τα μικρά σχήματα είναι πιο ευέλικτα και δύνανται να αποφέρουν περισσότερα έσοδα. Αν υποθέσουμε ότι κατά τον προγραμματισμό μιας περιόδου προκύψουν έξι σύνολα (οργανικά ή φωνητικά), τα οποία θα προετοιμάσουν έναν μικρό αριθμό προγραμμάτων συναυλιών, τότε αυτομάτως προκύπτει η δυνατότητα διενέργειας πολλών συναυλιών σε συναυλιακούς χώρους και σχολεία ανά την επικράτεια, προκειμένου ο κόσμος στην περιφέρεια να εξοικειωθεί με τον ήχο των οργάνων της συμφωνικής ορχήστρας. Το κόστος για τη διενέργεια τέτοιου τύπου συναυλιών είναι πολύ μικρότερο από το κόστος της συναυλίας μιας συμφωνικής ορχήστρας σε πλήρη σύνθεση, ενώ τα έσοδα από τα εισιτήρια θα είναι πολλαπλάσια, δεδομένου ότι περισσότερες συναυλίες θα πραγματοποιούνται με λιγότερα έξοδα. Τα μουσικά σύνολα, πέραν των εκτελέσεων κλασικών έργων, θα πρέπει να αποτελέσουν τον πυρήνα της διάδοσης της Ελληνικής Μουσικής με την παρουσίαση έργων Ελλήνων Συνθετών που δεν είναι γνωστοί στο ευρύ κοινό, με την εκτέλεση έργων συνθετών του παρελθόντος (Μάντζαρος, Καρρέρ κλπ), και με την παρουσίαση πρωτότυπων συνθέσεων και ενορχηστρωτικών διασκευών έργων που θα γίνονται από Έλληνες και όχι μόνο συνθέτες του σήμερα. Ακόμα, τα μουσικά σύνολα θα πρέπει να είναι διαθέσιμα για τις ανάγκες των παραγωγών της Ραδιοτηλεόρασης (σήματα εκπομπών ραδιοφώνου, μουσική για τηλεοπτικές σειρές, μουσική για ντοκυμανταίρ και κινηματογραφικές παραγωγές της ΝΕΡΙΤ κ.ο.κ.. )
2.3 Η πολιτισμική πολυμορφία μπορεί να γίνει με την έρευνα πάνω στις συνήθειες των Ελλήνων ανά την επικράτεια. Θα επικεντρωθώ και πάλι στη μουσική. Γιατί σίγουρα άλλη είναι η μουσική που ακούγεται στην ύπαιθρο της Κρήτης, και άλλη αυτή που ακούγεται στην ύπαιθρο της Ηπείρου. Έχει πολύ ενδιαφέρον η παραγωγή ντοκυμανταίρ πάνω στο θέμα αυτό, και είναι πολύ σημαντική η συνδρομή των μουσικών συνόλων, τα μέλη των οποίων θα μπορούν να προτάξουν τη δική τους πρόταση πάνω στην ερμηνεία της παραδοσιακής Ελληνικής μουσικής και όχι μόνο, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σήμερα στην Ελληνική περιφέρεια, με επισκέψεις σε διάφορα μέρη της επικράτειας. (Κάνοντας μια παρέκβαση, θέλω να επισημάνω ότι σε πολλά μέρη της Ελλάδος καλός μουσικός θεωρείται αυτός που μπορεί να φέρει εις πέρας όλο το πρόγραμμα του γαμήλιου γλεντιού. Καλό θα ήταν να γίνονται επισκέψεις των μουσικών συνόλων στις περιοχές αυτές, τα οποία θα προτάσσουν τη δική τους ερμηνευτική πρόταση. Το επόμενο βήμα είναι η ανάδειξη νέων ακουσμάτων στους ανθρώπους της υπαίθρου. Εργαζόμενος για μια περίοδο της ζωής μου στην άγονη γραμμή ως δάσκαλος μουσικής είχα συγκινηθεί όταν ένας μαθητής μου ηλικίας 15 ετών, χωρίς ιδιαίτερες προσλαμβάνουσες κλασικής μουσικής, μου έστειλε μέσω facebook ένα κομμάτι του Debussy, εκφράζοντας το θαυμασμό και το πάθος του για το κομμάτι).
2.5 Καλώς ή κακώς, η ιδιότητά μου με καλεί να επικεντρώνομαι διαρκώς στο κομμάτι της μουσικής. Μια ιδέα θα ήταν η διενέργεια μουσικών αγώνων ανά την Ελλάδα ή ανά ελληνική περιφέρεια. Κάτι τέτοιο γίνεται σε πολλές χώρες του κόσμου. (Μια αντίστοιχη εκδήλωση παρακολούθησα στην Αλβανική Τηλεόραση). Σ’ αυτό θα μπορούσαν να βοηθήσουν και οι τοπικοί σταθμοί εφόσον θα υπάρχουν. Μια μουσική σχολή ανά την επικράτεια έχει σίγουρα σπουδαστές μουσικής που μπορούν να προσφέρουν στην τέχνη κάτι διαφορετικό, είτε ως εκτελεστές είτε ως δημιουργοί. Αυτοί οι σπουδαστές, με την καθοδήγηση ειδικών, θα πρέπει να αναδεικνύονται, είτε μέσω ειδικών ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών τόσο στα κεντρικά όσο και στα περιφερειακά δίκτυα, είτε μέσω ειδικών προγραμμάτων που θα λαμβάνουν χώρα στην ιστοσελίδα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Το κίνητρο της εμφάνισης ενός μέλλοντα μουσικού μέσα από εκπομπές της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης θα συμβάλλει στην ενασχόληση περισσότερων νέων με τη μουσική και την ποιοτική εκτέλεσή της.
Αντίστοιχες δράσεις σε όλες τις τέχνες θα συμβάλλουν στην ανάδειξη νέων δημιουργών. Εννοείται ότι θα υπάρχουν στην Ελληνική Δημόσια Ραδιοτηλεόραση οι άνθρωποι που θα έχουν την ευαισθησία να εργαστούν πάνω στη διάδοση πολιτιστικών δράσεων καθώς και στην ανάδειξη πρωτότυπων και υψηλού επιπέδου πολιτιστικών δρωμένων ανά την επικράτεια.
Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή μου, θα επιμείνω ότι ως πολίτες αυτής της χώρας οφείλουμε να υποβάλουμε της δικές μας προτάσεις με έμφαση σε θέματα που εμείς κρίνουμε ότι είναι χρήσιμα και ωφέλιμα για το κοινωνικό σύνολο. Και φυσικά οι προτάσεις μας θα πρέπει να διέπονται από σχετική τεκμηρίωση. Διαβάζοντας πολλά σχόλια των συμπολιτών μου διαπιστώνω δυστυχώς ότι δεν υπάρχει κάποια πρόταση και κάποιο όραμα. Ειδικά στη συγκεκριμένη πλατφόρμα της διαβούλευσης, όπου αναδεικνύεται το θέμα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης ως μέσου παραγωγής πολιτισμού, δεν υπάρχει κάποια πρόταση για τη σημασία της διατήρησης κάποιων δομών που λάμβαναν χώρα στην ΕΡΤ, και της ανάδειξης του ρόλου τους στη σύγχρονη εποχή.
Η δημόσια ραδιοτηλεόραση είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας. Η έλλειψη προτάσεων εκ μέρους μας οδηγεί στην εν λευκώ λήψη αποφάσεων από ανθρώπους που καλούνται να τις λάβουν.
Πέτρος Ανδριώτης
Διδάκτορας Τμήματος Μουσικών Σπουδών
Ιονίου Πανεπιστημίου
Μόνο πέρυσι είχα παρακολουθήσει τουλάχιστον 4-5 συναυλίες της ορχήστρας της ΕΡΤ, γκαλά όπερας και ολοκληρωμένα έργα από συνθέτες όπως Wagner, Mussorgsky, Mozart, Shostakovich. Έργα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας, σε εκτελέσεις -τουλάχιστον- άρτιες. Και όλα αυτά με εισιτήριο γύρω στα (ή και κάτω) 10 ευρώ. Ξαφνικά μαθαίνω ότι στην επανεκκίνηση της κρατικής τηλεόρασης σκέφτονται να μην συμπεριλάβουν τα μουσικά σύνολα. Ομολογώ ότι δεν ξαφνιάστηκα. Έχω συνηθίσει άλλωστε τον τελευταίο καιρό να εντυπωσιάζομαι από τις υψηλές επενδύσεις της χώρας μας στην παιδεία και τον πολιτισμό. Το συμπέρασμα πάντως που βγάζω είναι ότι η ΝΕΡΙΤ κάνει ό,τι μπορεί για να είναι όσο πιο εφήμερη γίνεται. Με διάρκεια ίση της κυβερνήσεως.
Παγκόσμια πρωτοτυπία σε μια χώρα που γέννησε τον πολιτισμό. Οι φορείς πολιτισμού θα έπρεπε να αυξάνονται και όχι να μειώνονται. Το Τρίτο Πρόγραμμα είχε τη μεγαλύτερη ακροαματικότητα αναλογικά στην Ευρώπη!
Η παροχή μουσικής από έναν κρατικό φορέα είναι απαραίτητη για την σωστή διαπαιδαγώγιση του κοινού. Η μουσική δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη για τον κάθε άνθρωπο, όπως και κάθε μορφής τέχνη και πρέπει όλοι να έχουν πρόσβαση σε αυτή. Δωρεάν για το κοινό με την κάλυψη των εξόδων από κρατικούς φορείς.