Τίτλοι σπουδών και λοιπά απαιτούμενα (τυπικά & τυχόν πρόσθετα) προσόντα:
α. Πτυχίο ή Δίπλωμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΑΕΙ ή το οµώνυµο πτυχίο ή δίπλωµα Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου (ΕΑΠ) ΑΕΙ ή Προγραµµάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) ΑΕΙ της ηµεδαπής ή ισότιµος τίτλος σχολών της ηµεδαπής ή αλλοδαπής, αντίστοιχης ειδικότητας.
β. Γνώση Χειρισµού Η/Υ στα αντικείµενα: α)επεξεργασίας κειµένων, β)υπο-λογιστικών φύλλων και γ)υπηρεσιών διαδικτύου.
γ. Εμπειρία δύο ετών στην τεκμηρίωση πολιτιστικού αποθέματος ραδιοτηλεοπτικού φορέα.
[Σχολιάζω μόνο τα σημεία που θεωρώ ότι χρήζουν διόρθωσης]:
α. Ο περιορισμός στους πτυχιούχους «Ιστορίας και Αρχαιολογίας» είναι εξόχως προβληματικός, λανθασμένος και δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της ειδικότητας σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές!
Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι τεκμηριωτές πολιτιστικού αποθέματος θα πρέπει να συνδυάζουν δυο (2) βασικές ικανότητες/δεξιότητες:
1ον : Να είναι αποδεδειγμένα ικανοί ως προς την σωστή πρόσληψη και «ανάγνωση» της φύσης του οπτικοακουστικού υλικού.
[Δηλαδή να μπορούν να ξεχωρίσουν αν πρόκειται για Επίκαιρα ή άλλου είδους υλικό, αν προέρχεται από μια ή πολλές πηγές λήψης, αν είναι συρραφή, να γνωρίζουν την ιστορία και εξέλιξη των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών αρχειακών υλικών (τόσο τεχνικά όσο και μορφολογικά) κ.α. πολλά].
Στην περίπτωση αυτή οι εγγύτερες σπουδές είναι οι Κινηματογραφικές και Τηλεοπτικές Σπουδές, οι σπουδές Πολιτισμικής τεχνολογίας ή οι σπουδές / εμπειρία σκηνοθεσίας κινηματογράφου & τηλεόρασης.
2ον : Να είναι αποδεδειγμένα ικανοί να διαχειριστούν το εννοιολογικό περιεχόμενο του κάθε αρχειακού οπτικοακουστικού υλικού με τρόπο επιστημονικό και να μπορούν να αναζητήσουν τις ενδεδειγμένες πηγές για την σωστή τεκμηρίωσή του.
[Αν π.χ. η προκήρυξη είχε εξειδικεύσεις ως προς τα υλικά προς τεκμηρίωση (αρχείο μουσικών εκδηλώσεων, αρχείο θεατρικών παραστάσεων, αρχείο πολεμικών επικαίρων κτλ) τότε θα ορίζονταν συμπληρωματικά και οι αντίστοιχες ειδικότητες].
Εφόσον όμως η προκήρυξη είναι γενική «τεκμηριωτές πολιτιστικού αποθέματος», τότε ο υποψήφιος τεκμηριωτής δύναται να προέρχεται από μια σειρά Τμημάτων Α.Ε.Ι.
Ως προς το θέμα αυτό, η προκήρυξη της ΕΡΤ ΑΕ του 2010 [ΑΘΗΝΑ 18-10-2010 (ΣΟΧ-1 2010), ΑΡ. ΠΡΩΤ: 457] περιείχε μια πιο σωστή διατύπωση:
«ΚΥΡΙΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ:
1. Πτυχίο ή δίπλωμα Ανθρωπιστικών ή Νομικών ή Κοινωνικών Επιστημών ΑΕΙ ή το ομώνυμο πτυχίο ή δίπλωμα Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π) ΑΕΙ ή Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (Π.Σ.Ε) ΑΕΙ της ημεδαπής ή ισότιμος τίτλος σχολών της ημεδαπής ή αλλοδαπής, αντίστοιχης ειδικότητας.»
β. Η απαίτηση για «εμπειρία δύο ετών στην τεκμηρίωση πολιτιστικού αποθέματος ραδιοτηλεοπτικού φορέα» είναι επίσης προβληματική και μπορεί να εγείρει αμφιβολίες για την εγκυρότητα των όρων της προκήρυξης.
Συγκριμένα, η εμπειρία που απαιτείται πρέπει να αφορά στο είδος της ζητούμενης εργασίας και όχι στο εργασιακό κέλυφος του φορέα, δηλαδή: «εμπειρία στην τεκμηρίωση οπτικοακουστικού αρχειακού υλικού».
Πάλι, η προκήρυξη της ΕΡΤ ΑΕ (ΣΟΧ-1 2010) που αναφέρθηκε ήδη παραπάνω (με την οποία προσελήφθησαν οι περισσότεροι τεκμηριωτές της Δνσης Αρχείου-Μουσείου των τελευταίων ετών) είχε μια πιο σωστή διατύπωση: «Εξειδικευμένη εμπειρία τουλάχιστον ενός (1) έτους στην τεκμηρίωση οπτικοακουστικού αρχείου».
Αν δεν διορθωθεί η συγκεκριμένη διατύπωση, υπάρχει κίνδυνος να θεωρηθεί παρατύπως ευνοϊκή για μια κατηγορία τεκμηριωτών σε βάρος άλλων συναδέλφων τους [π.χ. όσως έχουν εργαστεί στην τεκμηρίωση οπτικοακουστικού υλικού άλλων φορέων όπως : Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο, Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Κινηματογραφικό Αρχείο ΥΠΕΞ, Ψηφιακό Αρχείο Ε.Κ.Κ. και διαφόρων άλλων οπτικοακουστικών αρχείων Ιδρυμάτων ή Μουσείων].
Πως είναι δυνατόν να υποστηρίζουν ορισμένοι πως για τη συγκεκριμένη ειδικότητα θα πρέπει να γίνουν αποδεκτά πτυχία κι άλλων σχολών της Φιλοσοφικής; Δηλαδή τι σχέση έχουν οι ξένες φιλολογίες ή το ΦΠΨ με την τεκμηρίωση οπτικοακουστικού υλικού και δη ιστορικού περιεχομένου;; Φυσικά αν υπάρχει συναφές μεταπτυχιακό αυτό θα πρέπει να προσμετρηθεί
Το αρχείο της ΕΡΤ λειτούργησε τα δύο τελευταία χρόνια με στόχευση και αυτό αφορά κατά κύριο λόγο το ανθρώπινο δυναμικό που το υποστήριξε. Νομίζω ότι –πρώτα απ’όλα- αυτό είναι το ζητούμενο για το νέο οργανισμό. Τι ακριβώς θέλει να κάνει με όλο αυτό το υλικό. Αν το αρχείο είναι απλώς ένα τμήμα το οποίο κάπως πρέπει να το διαχειριστούμε καταλαβαίνω για ποιο λόγο η ειδίκευση που ζητούν αφορά στο Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας μόνο και βεβαίως στο ecdl (!!! Έλεος πια με τη φάμπρικα, φέρε μια πιστοποίηση στο excel αλλά αν δεν ξέρεις αγγλικά δεν χάλασε και ο κόσμος).
Ας γίνουν λοιπόν πιο ξεκάθαρες οι προθέσεις όσων αποφασίζουν και τότε θα φανεί ότι στην πραγματικότητα η επαγγελματική εμπειρία στο συγκεκριμένο πεδίο είναι το πλέον σημαντικό κριτήριο, σχετικά με τη στελέχωση. Και ναι, θα συμφωνήσω και σε ραδιοτηλεοπτικό φορέα και σε οπτικοακουστικό αρχείο, αλλά όταν λέμε αρχείο να το εννοούμε. Αν για παράδειγμα κάποιος γράφει συνόψεις τηλεοπτικών προγραμμάτων για ένα ιδιωτικό κανάλι μάλλον «χωράει» σε μια πιθανή προκήρυξη με αυτές τις απαιτήσεις.
Ας συνεκτιμηθεί ότι το αρχείο της ΕΡΤ περιλαμβάνει τεκμήρια με ευρύτατη θεματολογία που είναι σε μεγάλο βαθμό ιστορικά αλλά όχι μόνο -ως χαρακτηρισμός άλλωστε θα μπορούσε να συνοδεύει σχεδόν τα πάντα. Αυτό σε σχέση με τον αποκλεισμό των υπόλοιπων ανθρωπιστικών επιστημών αλλά και των κοινωνικών.
Ίσως δεν έγινα κατανοητος ο Τεκμιριωτης δεν ειναι γράφειας αποφονησης ενός σπικάζ, ούτε διορθωτής ύλης, ειναι αυτός που παράγει μεταδεδομένα απο τον ήχο και την εικόνα, δίνοντας προστιθέμενη αξία στο ραδιοτηλεοπτικό προϊόν γιαυτό και ένα σοβαρό επιτελείο τεκμηριωτων εχει δημοσιεύσει και διαδικασίες στο παρελθόν «οδηγού τεκμηρίωσης οπτικοακουστικού υλικού» το οποίο ήταν διαθέσιμο και στο διαδίκτυο. Ειναι αυτό που ονομάζω πιστοποιημένη προϋπηρεσία στην ειδικότητα ταυτόχρονα με την περιγραφή εργου που που εχει ο καθένας μας απο τους χώρους εργασίας μας.
Είναι απαραίτητο να περιληφθούν και άλλες σχολές από ΑΕΙ. Κυρίως, ΟΛΑ τα τμήματα της Φιλοσοφικής. Δεν καλύπτονται οι ανάγκες του αρχείου μόνο με πτυχίο ιστορικού. Επίσης να μετρήσει και η προϋπηρεσία και από άλλους χώρους και αρχεία όπου γίνεται τεκμηρίωση οπτικοακουστικού υλικού.
Διόρθωση: β’ μισό του 20ου αιώνα
Σχετικά με τα «συντεχνιακά ψευτοδιλήμματα» να επισημάνω ότι:
Η ΕΡΤ διαθέτει ιστορικό αρχειακό υλικό που αφορά στο β’ κυρίως μισό του 19ου αιώνα. Δεν έχει υλικό που αφορά στο Μεσαίωνα ή το Βυζάντιο ή την περίοδο της Αναγέννησης…
Ας μην εγείρουμε εξειδικευμένες απαιτήσεις για κάτι που δεν χρειάζεται τόση εξειδίκευση απλά και μόνο για να δείξουμε τι? Υπάρχουν πολλοί που μπορούν να βοηθήσουν θαυμάσια και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις. Η προϋπηρεσία βέβαια είναι απαραίτητη.
Εξάλλου το να κάνεις απομαγνητοφώνηση των δελτίων ειδήσεων, να διορθώνεις συντακτικά και εκφραστικά λάθη παρελθουσών τεκμηριώσεων και να τεκμηριώνεις τη «μηχανή του χρόνου» ή το «Χριστός ξανασταυρωνεται» ή τις φωτογραφίες της συλλογής Σαρρηκώστα που αφορούν στην ανωτέρω περίοδο δεν χρειάζεται να είσαι αρχαιολόγος.
Κι όλα αυτά με τη βοήθεια των δελτίων τύπου και τη Ραδιοτηλεόραση.
Τα ΓΑΚ (Γενικά Αρχεία του Κράτους) δεν κάνουν τέτοιες εξαιρέσεις. Θα κάνει η ΝΕΡΙΤ?
Σημ.: Στο Υποέργο 1 του ΕΣΠΑ («Εμπλουτισμός και διεύρυνση ψηφιακού πολιτιστικού αποθέματος») της ΕΡΤ δεν έγινε τέτοιος διαχωρισμός. Εδώ γιατί γίνεται? Άλλες οι απαιτήσεις του ευρωπαϊκού προγράμματος και άλλες οι απαιτήσεις της ΝΕΡΙΤ?
Ειναι σημαντικό ότι χρησιμοποιείται στον συγκεκριμένο προσοντολόγιο η ειδικότητα του Τεκμηριωτή πολιτιστικού αποθέματος που είναι μια νέα ειδικότητα στο ραδιοτηλεοπτικό περιβάλλον και αποσκοπεί σε πολύ εξειδικευμένη εργασία ανάλυσης του ραδιοτηλεοπτικού – οπτικοακουστικού περιεχομένου. Η εξειδίκευση σε αυτή την ειδικότητα απαιτεί πιστοποιημένη εμπειρία ενασχόλησης του επιστήμονα με το αντικείμενο. Η γενικότητα της γνώσης δημιουργεί λανθασμένες πληροφορίες στον χρήστη. Δεν μπορούν όλοι να τα κάνουν όλα. Το ζήτημα δεν ειναι συντεχνιακό με τους κλάδους-τμήματα των σχολών. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένας μαιευτήρας να κάνει οποιοδήποτε χειρουργική επέμβαση επειδή έχει σπουδάσει ιατρική….Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι οι απόφοιτοι της φιλοσοφικής ή του ιστορικού ή της θεατρολογίας ή μουσικολογίας, το ζητούμενο ειναι πόσες θέσεις τεκμηριωτων ζητά ο καινούργιος φορέας ώστε να προσδιοριστούν οι ειδικότητες των τεκμηριωτων με βάση το υλικό που εχει το κάθε Αρχείο και να καθοριστούν οι προταιρεότητες. Δεν μπορεί σε ένα Αρχείο όπου το 50% ειναι ιστορικού περιεχομένου (εντύπου, φωτογραφικού ή ραδοτηλεπτικού) να τίθενται ψευτοδιλήμματα για συντεχνιακά ζητήματα τμημάτων σχολών. Άρα οφείλουν οι υπεύθυνοι του διαγωνισμού να ακολουθήσουν τη λογική των κρίσιμων αναγκών για τον προσδιορισμό των ειδικοτήτων κατα προταιρεότητα, με αυστηρή αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στο αντικείμενο και άριστη γνώση μιας ξένης γλώσσας.
Γιατί μόνο πτυχίο Ιστορίας και Αρχαιολογίας? Μήπως θεωρούν οι συντάκτες της προκήρυξης ότι ένα Οπτικοακουστικό Αρχείο περιλαμβάνει μόνο τεκμήρια ιστορικού ενδιαφέροντος; Η λίστα θα πρέπει να συμπληρωθεί με όλες τις Φιλοσοφικές Σχολές όπως επίσης και με άλλες πανεπιστημιακές σχολές όπως άλλωστε ήταν και στην προηγούμενη προκήρυξη του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη Τεκμηριωτών Πολιτιστικού Αποθέματος στην (τότε) ΕΡΤ. Το ζητούμενο είναι να διασφαλιστεί το υψηλό επίπεδο των συμμετεχόντων.
Δεν καταλαβαίνω γιατί η προϋπηρεσία σε οπτικοακουστικό υλικό πρέπει να προέρχεται μόνο από ραδιοτηλεοπτικό φορέα;;;Τεληρίωση υλικού από ντοκυμαντέρ,ταινίες, ηχητικά αποσπάσματα από ομιλίες, κτλ. έχουν γίνει σε πολλά Ιδρύματα και ιστορικά αρχεία και όχι μόνο στην ΕΡΤ!!Νομίζω ότι είναι μάλλον φωτογραφική προϋπόθεση!
Σχετικά με τις απαιτήσεις των τεκμηριωτών θα πρέπει να αφορά στις ελληνικές φιλοσοφικές σχολές γενικά και όχι ειδικά στο Ιστορικό/Αρχαιολογικό διότι υπάρχει η ανάγκη σύνταξης κατάλληλων περιγραφικών
δεδομένων που έχουν να κάνουν με την πολύ καλή γνώση της ελληνικής.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι το ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ υλικό (επί του οποίου θα πρέπει να τεκμαίρεται η προϋπηρεσία) αφορά σε
1. τηλεοπτικό σύγχρονο (δελτία ειδήσεων, σειρές, ντοκιμαντέρ, ψυχαγωγικές κλπ εκπομπές)
2. τηλεοπτικό ιστορικό (ρεπορτάζ)
3. ακουστικό/ραδιοφωνικό (σειρές, ντοκιμαντέρ, αφιερώματα)
4. μουσική βιβλιοθήκη
5. αθλητικό
6. φωτογραφικό
Ένας τεκμηριωτής θα πρέπει να μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλες τις κατηγορίες συντάσσοντας περιλήψεις και κείμενα και η προϋπηρεσία του θα πρέπει να αφορά σε οπτικοακουστικό υλικό και όχι σε οποιοδήποτε υλικό (μόνο έγγραφα ή μόνο φωτογραφία)
Η χρήση Η/Υ είναι απολύτως απαραίτητη.
Που είναι οι υπόλοιπες σχολές της Φιλοσοφικής; Απ’ όσο ξέρω η πλειοψηφία των τεκμηριωτών μέχρι σήμερα ήταν φιλόλογοι. Υπάρχει κάποιος λόγος και εξαιρούνται;
Τι έγινε; οι «συντάκτες» των προσόντων έχουν προσωπικά με τους της Φιλοσοφικής;
Αληθεια…τους συντάκτες με ποιο κριτήριο τους επέλεξαν; ποιοι είναι και τι σχολή έχουν τελειώσει;
Λείπουν τα πτυχία της κοινωνικής ανθρωπολογικές, κοινωνιολογίας, γλωσσολογιας, εθνολογιας, μουσικής-μουσικολογίας.
Ενώ και το πτυχίο των ξένων γλωσσών.
Λείπει και εδώ το πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής ( άλλων κατευθύνσεων, όπως π.χ. του Βυζαντινού – Νεοελληνικού τμήματος) καθώς και το πτυχίο ή μεταπτυχιακό ΜΜΕ, και πολύ σημαντικό η πιστοποιημένη γνώση ξένων γλωσσών.