Οι αρμοδιότητες του Αρχείου είναι με την σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης Έρευνας, Ανάπτυξης & Πληροφορικής η διάσωση, η συντήρηση, η ψηφιοποίηση, η τεκμηρίωση η ανάδειξη και η προώθηση του οπτικοαουστικού – φωτογραφικού και έντυπου αρχειακού υλικού της εταιρίας, αλλά και των προγενέστερων φορέων, με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών. Η διάθεση προγράμματος, περιεχομένου και αρχείου της ΝΕΡΙΤ επί του οποίου δεν υφίστανται δικαιώματα τρίτων ή έχουν αποκτηθεί οι κατάλληλες άδειες με ανοικτές άδειες που επιτρέπουν τη χρήση, επανάχρηση και διανομή του χωρίς περιορισμούς, πέραν της αναφοράς στο δημιουργό, στη ΝΕΡΙΤ και της διανομής διασκευών του προγράμματος με την ίδια άδεια, ιδίως δε την άδεια Creative Commons Αναφορά Παρόμοια Διανομή, Ελλάδα, έκδοση 3.0. Το πρόγραμμα, περιεχόμενο και αρχείο της ΝΕΡΙΤ θα πρέπει να διατίθενται με ανοικτά πρότυπα και μορφότυπο. Η αποθήκευση του νεοπαραγώμενου οπτικοακουστικού υλικού, η διαχείρισή του και η διανομή και διάθεσή του προς τρίτους. Η εποπτεία, η συντήρηση και η έκθεση παλαιού εξοπλισμού ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών. Η υλοποίηση πάσης φύσεως έργων, προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν αρχειακό υλικό σε συνεργασία με τις αρμόδιες διευθύνσεις.
1.Γραμματεία
Η αρμοδιότητα της γραμματείας είναι η γραμματειακή υποστήριξη της υπηρεσίας, η συγκέντρωση και διαχείριση όλων των στοιχείων που αφορούν τη λειτουργία της και η παρακολούθηση της διαμόρφωσης των δεικτών – κλειδιών στοχοθέτησης
Το ζήτημα για το Αρχείο της Δημόσιας Τηλεόρασης είναι η συνέχιση και αποστολή του έργου του. Θεωρώ ότι το σχήμα που διαφαίνεται να υπάρχει στη Δημόσια Ραδιτηλεόραση δεν θα μπορέσει τόσο οικονομικά αλλά τόσο και σε στελέχωση να λειτουργήσει ως ένας πραγματικά αρχειακός φορέας παροχής και διάσωσης της οπτικοακουστικής και ραδιοτηλεοπτικής (broadcasting and audiovisual) κληρονομιάς της χώρας. Σε μελέτη που έχει γίνει χρειάζονται 50-60 άτομα εξειδικευμένα σε γνώση αλλά και εμπειρία να μπορέσουν να δώσουν στα επόμενα 20 χρόνια όλο αυτό τον πλούτο στη κοινωνία. Δεν θα ήταν παράτολμο να πω , αν και το πρώτο πείραμα απέτυχε, ότι το Αρχείο της Δημόσιας Τηλεόρασης πρέπει να γίνει αυτόνομος φορέας ραδιοτηλοπτικών αρχειακών υπηρεσιών όπως το ΙΝΑ στη Γαλλία ή το NAVA στην Ουγγαρία ( που και αυτή βρίσκεται σε κρίση), πάντα όμως ως πάροχος περιεχομένου της Δημόσιας Τηλεόρασης με αμφίδρομη σχέση. Ισως έτσι θα μπορέσουμε να διχειριστούμαι χωρίς στεγανά το παλαιό αλλά και το νεοπαραγώμενο οπτικοακουστικό υλικό που ο Έλληνας πολίτης πλήρωνε και πληρώνει.
Συμφωνώ απόλυτα με τον Κ.Ο. Η αρχειονομία, η τεκμηρίωση η διάχυση και η εξειδικευμένη έννοια της συντήρησης των φιλμ ή των φωτογραφιών ή των παλιών φορμά και γενικά η διαχείριση του Περιεχομένου (πώληση ή αγορά ή διάθεση υλικού για συμπαραγωγή) είναι έννοιες και ενέργειες διαφορετικές από την ευρύτητα της τεχνολογίας. Η τεχνολογία πρέπει να υπάρχει σε κοινή συναντίληψη ως μοχλός λειτουργίας όπως συμβαίνει σε όλα της τηλεοράσεις του κόσμου. Σίγουρα δεν θα ήταν πολυτέλεια να αναφέρω ότι σε όλους τους ραδιοτηλεοπτικούς δημόσιους φορείς το ARHIVE DEP έχει αυτόνομη τεχνολογική υποστήριξη γιατί υπάρχει πολυπλοκότητα στην διαχείριση επεξεργασίας του ραδιοτηλεοπτικού και οπτικοακουστικού υλικού (βλέπε Πορτογαλική τηλεόραση που και αυτή είναι σε κρίση, γιατί αν μιλήσω για BBC θα είμαι ονειροπόλος!!). Δηλαδή ο καθαρισμός και το διόρθωμα της εικόνας ενός οπτικοακουστικοού τεκμηρίου είναι υπόθεση πολλών παραγόντων και διαφορετικών μονάδων. Άρα σε αυτή τη φάση που βρίσκεται η Δημόσια τηλεόραση βέβαια πρέπει να υπάρχει συναντίληψη αλλά με ξεκάθαρους ρόλους, δεν τα ξέρουμε όλοι όλα αν θέλουμε να μιλάμε για Αρχείο και όχι για διαχείριση κασέτας. Και φυσικά θα επαναλάβω ένα πράγμα αυτό που λείπει και χρειάζεται άμεσα στο ΑΡΧΕΙΟ, που σε όλα τα Πανεπιστήμια διδάσκεται ως ειδικότητα και με Μεταπτυχιακό, ένας ενιαίος κατάλογος, CATALOGIΝG System, που θα διατίθεται στην κοινωνία με τα μεταδεδομένα του.
Το αρχείο της ελληνικής δημόσιας ραδιοτηλεόρασης (φωτογραφικό, ραδιοφωνικό, ειδησεογραφικό, μουσικό, έντυπο και οπτικοακουστικό), αριθμώντας πάνω από 1.000.000 τεκμήρια, είναι ένα ζωτικό και αναπόσπαστο κομμάτι της οπτικοακουστικής πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας και περιέχει την ιστορία της οπτικοακουστικής αλλά και ραδιοτηλεοπτικής μνήμης της κοινωνίας μας: 75 χρόνια ραδιόφωνο, 50 χρόνια τηλεόραση. Μετά μάλιστα την απορρόφηση του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου και του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων, το αρχείο της πρώην ΕΡΤ έφτασε να διαφυλάσσει το 85% της ραδιοτηλεοπτικής κληρονομιάς της Ελλάδας ενώ διαθέτει επιπλέον ειδικό εργαστήριο συντήρησης-αποκατάστασης φιλμ και βίντεο, Μουσική Βιβλιοθήκη και σπάνιο εξοπλισμό μουσειακής αξίας (μηχανήματα παλιάς τεχνολογίας, ηχητικά εφέ-θέατρο στο ραδιόφωνο κλπ). Πέραν της πολιτιστικής, τεράστια είναι και η αξία όλων των παραπάνω για τους ερευνητές, ιστορικούς και μη.
Μετά από πολυετή προσπάθεια συστηματικής και υποδειγματικής καταγραφής και συντήρησης του πρωτογενούς οπτικοαουστικού υλικού από το έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό του Μουσείου -Αρχείου, έχει ψηφιοποιηθεί μέχρι σήμερα μόνο το 5% του συνολικού αρχειακού όγκου της πρώην ΕΡΤ. Ήδη όμως, τόσο τα εκπαιδευτικά του προγράμματα όσο και η συμβολή του σε ανάρτηση περιεχομένου σε ευρωπαϊκές διαδικτυακές πύλες όπως η Euscreen και η Europeanna έχουν προωθήσει θεαματικά την αξιοποίηση και προβολή του οπτικοακουστικού μας πλούτου. Η συνέχιση, επέκταση και ολοκλήρωση της τεκμηρίωσης-ψηφιοποίησης και διάχυσης του υλικού απαιτεί την αυτοτελή οργάνωση και διαχείριση σε ανώτερο διοικητικό επίπεδο, ώστε να είναι σε θέση αφ’ ενός να θεσπίσει τις απαραίτητες διαδικασίες και αφ’ ετέρου να εξασφαλίσει τα αναγκαία κονδύλια, τα οποία, λόγω του μεγέθους του έργου, δεν θα μπορούν να καλυφθούν από ίδιους πόρους της ΝΕΡΙΤ Α.Ε.
Σε όλους τους μεγάλους δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, το Αρχείο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, αφού ο ρόλος του είναι πολλαπλός: αποθηκεύει, καταγράφει, διασώζει και διαφυλάσσει το αρχειακό υλικό, το διαχέει ποικιλοτρόπως στην κοινωνία, ενώ είναι σημαντικός πάροχος περιεχομένου-προγράμματος για τα κανάλια και τα ραδιόφωνα του φορέα. Γι’ αυτό τον λόγο ακριβώς, σε όλους τους δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς της Ευρώπης (BBC, RAI, ORF κ.ά.) υπάγεται απευθείας στον Διευθύνοντα Σύμβουλο και στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Είναι προς όφελος της χώρας η διατήρηση του Αρχείου-Μουσείου στο ίδιο διοικητικό επίπεδο που είχε προηγουμένως και η αυξημένη μέριμνα για την προστασία των πολύτιμων τεκμηρίων του, ώστε να συνεχίσει τον εξειδικευμένο εθνικό ρόλο του.
Η σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης Έρευνας, Ανάπτυξης & Πληροφορικής για θέματα τεχνολογίας (και όχι για θέματα αρχειακά και περιεχομένου) είναι αυτονόητη και θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για όλες τις μονάδες της ΝΕΡΙΤ που εμπλέκονται με την τεχνολογία και όχι ειδικά και μόνο για το Αρχείο. Θα πρέπει το ίδιο να ισχύει και για τη Διεύθυνση Λειτουργίας αλλά και για κάθε άλλη τεχνολογική δραστηριότητα της εταιρείας.
κύριε υπουργέ της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης,
k.Δ.Σ της ΝΕΡΙΤ κ. Προκοπάκη,
αξιότιμα μέλη του Δ.Σ της ΝΕΡΙΤ και του Εποπτικού Συμβουλίου,
Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες νιώθω ότι είστε συνυπεύθυνοι για την διάσωση της μουσικής και οπτικοακουστικής μνήμης και κουλτούρας αυτής της χώρας. Τα Μουσικά Σύνολα και η Διεύθυνση Μουσείου Αρχείου ήταν ο πυλώνας εξωστρέφειας του πολιτισμού της ΕΡΤ. Είναι σημαντικό ότι στα σχέδια σας σκεφτόσαστε αυτά τα δυο κομμάτια να τα λειτουργήσετε γιατί έρχονται Χριστούγεννα και η συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής φέτος για τα παιδιά δεν θα γίνει, η ιστοσελίδα του αρχείου και οι δραστηριότητα που είχε τα τελευταία χρόνια με τα εκπαιδευτικά προγράμματα λείπουν…ενώ ο ήχος του Τρίτου λείπει από τα αυτιά μου. Δεν είναι πολυτέλεια να τα συντηρήσετε, να τα ενισχύσετε, δεν είναι προϊόντα ελιτίστικης κουλτούρας, είναι αυτό που λείπει αυτές τις μέρες της κατήφειας, ο πολιτισμός μας. Εμείς οι δημιουργοί που όλα αυτά τα χρόνια αξιοποιήσαμε τόσο τον ήχο των συνόλων αλλά και τα κομμάτια του αρχείου αισθανόμαστε ορφανοί. Η τηλεόραση που επικαλείστε να κάνετε είναι ενημέρωση και ψυχαγωγία που και αυτή ο λαός μας έχει ανάγκη, αλλά αυτά αν δεν είναι σωστά και έχουν συνταγές του σύγχρονου παρελθόντος, δεν θα αποτελέσουν για τον ερευνητή του μέλλοντος τεκμήρια. Ενισχύστε λοιπόν χωρίς προκατάληψη αυτούς τους τρείς πυλώνες για την υστεροφημία σας, γιατί μετά από δύο χρόνια κανείς δε θα θυμάται το αγορασμένο ξένο πρόγραμμα που θα παίζεται, αλλά αντίθετα θα θυμούνται τις συναυλίες των Μουσικών Συνόλων στη Κρήτη ή την Αλεξανδρούπολη ή το ντοκιμαντέρ για τη Χρυσή Αυγή, το πολίτευμα ή τον Καβάφη που οφείλουμε να τα δίνουμε στις επόμενες γενιές, τις καταγεγραμμένες συνεντεύξεις των ανθρώπων του πολιτισμού και των γραμμάτων στο τρίτο. Κύριοι έχετε ευθύνη.
με εκτίμηση
Ορφανός Γεώργιος
Επίσης:
1. δωρεάν διάθεση στο κοινό μέσω ιστοσελίδας.
2. Διάθεση στο κοινό σε μορφή DVD ή Blue Ray με συμβολικό αντίτιμο 2-3€ και λογότυπο στην εικόνα (ΕΡΤ ή Νεριτ). Παραγγελία μέσω της επίσημης ιστοσελίδας.
3. Ειδικό τιμολόγιο για επαγγελματική χρήση (π.χ. δημιουργούς ντοκυμαντέρ, Ιδιωτικά κανάλια κλπ) και λογότυπο στην εικόνα (ΕΡΤ ή Νεριτ)
4. Δωρεάν διάθεση σε κανάλια-μέλη EBU και πιθανές διευκολύνσεις για προβολή της χώρας μας.
Μαζι με το αρχειο ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να συνεχιστει ο αρχικος σχεδιασμος της ΕΡΤ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ για το Μουσείο Ραδιοφωνίας & Τηλεόρασης που ειχε αρχισει να σχειαζεται
Ειναι μια ευκαιρια στη νεοσισταθησα ΝΕΡΙΤ να αποδειξει πως α) αναγμωριζει τις καλες πτυχες της προηγουμενης ΕΡΤ και β) ξεκειναει τη λειτουργια της με μια εκπληκτικη καινοτομία για τα Ελληνικά δεδομενα. Ο Ελληνικος λαος πρεπει να εχει προσβαση σε ενα τετοιο πολιτιστικο αγαθο. Το μουσειο αυτο θα αποτελεσει ενα εμβλημα πολιτισμου για τη ΝΕΡΙΤ. Επιπλεον δεδομενου οτι η Ελλαδα ειναι μια Ευρωπαικη χωρα και μελος της ΕΕ δεν διανοειται να μην εχει ενα Μουσείο Ραδιοφωνίας & Τηλεόρασης καθως πολλες ευρωπαικες χωρες εχουν εδω και 20 χρονια!
Να υπάρχει μέσα και το Αρχείο της ΕΡΤ