Αρχική Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΕπιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Οικονομίδης | 27 Ιουλίου 2019, 09:15
Όσον αφορά την "Καλή Νομοθέτηση" (άρθρο 25 παρ. 4 -κατά την παράθεση των παραγράφων , καθώς η αρίθμησή τους πάσχει -) θεωρώ ότι είναι εντελώς σκόπιμη η υιοθέτηση, ως βασικής «σχεδιαστικής» προσέγγισης όλων των νομικών διατάξεων, της μέγιστης αξιοποίησης των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Επιχειρώ την εξής αναλογία: Υπάρχει ήδη στο Σύνταγμα η ρύθμιση του α. 75 (από εποχής Όθωνα !) που προβλέπει: <<Άρθρο 75 1. Kάθε νομοσχέδιο και κάθε πρόταση νόμου που συνεπάγονται επιβάρυνση του πρoϋπoλoγισμoύ, εφόσον υποβάλλεται από Υπουργούς, δεν εισάγεται για συζήτηση, αν δεν συνοδεύεται από έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Kράτoυς που καθορίζει τη δαπάνη· εφόσον υποβάλλεται από βουλευτές, διαβιβάζεται πριν από κάθε συζήτηση στο Γενικό Λογιστήριο του Kράτoυς, που υποχρεούται να υποβάλει στη Boυλή σχετική έκθεση μέσα σε δεκαπέντε ημέρες. Αν η προθεσμία αυτή περάσει άπρακτη, η πρόταση νόμου εισάγεται για συζήτηση και χωρίς έκθεση ………….>>. Όσο αφορά λοιπόν στα Νομοσχέδια που εμπεριέχουν θεσμοθέτηση οιωνδήποτε διαδικασιών (που λογικά είναι μάλλον και η συντριπτική πλειοψηφία), προτείνεται η θέσπιση έστω στον υπό διαβούλευση παρόντα Νόμο , της προγενέστερης υποχρεωτικής γνωμοδότησης κατάλληλου οργάνου προκειμένου να ελέγχεται ότι : << Διασφαλίζεται η βέλτιστη αξιοποίηση των ΤΠΕ λαμβανομένων υπόψη των ώριμων τεχνολογιών της αγοράς, προς ελαχιστοποίηση της δαπάνης χρόνου και χρήματος του Δημοσίου, των πολιτών και των επιχειρήσεων >> Στο θέμα αυτό οι πλέον κατάλληλοι τουλάχιστον για μία κατ' αρχήν εκτίμηση θα είναι οι υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ Αναλυτών Ψηφιακής Πολιτικής που καλώς προβλέπονται στο α. 104 παρ. 4. Σημειωτέον εδώ ότι χρησιμοποιώ την φράση «ώριμες τεχνολογίες της αγοράς» θέλοντας να αποφευχθεί τυχόν αναβλητικότητα ή προσχήματα ανάπτυξης νέων τεχνολογιών που θα έθεταν σε κίνδυνο την αποτελεσματική νομοθέτηση και μάλλον θα δυσφημούσαν την όλη προσέγγιση. Επίσης με το όρο «αγορά» δεν εννοώ σε καμιά περίπτωση αναγκαστικά τις ιδιόκτητες τεχνολογίες αλλά απλώς και μόνον τεχνολογίες δοκιμασμένες σε πραγματική παραγωγική λειτουργία. Κάθε προσπάθεια και προτίμηση προς το ελεύθερο λογισμικό προφανώς θα πρέπει να ευνοείται. Σημαντικότατο τέλος στόχο θα πρέπει να αποτελεί η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας στον ευρύτερο δυνατόν ορίζοντα. Προσθέτω βέβαια ότι πέραν των προς ψήφιση Νόμων, είναι σκόπιμο, και ίσως και ακόμη πιο απαραίτητο – καθώς ως γνωστόν «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» - ανάλογη πρόνοια να θεσπιστεί και για την έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων και των Υπουργικών Αποφάσεων. Μόνον έτσι θα διασφαλιστεί η μη ακύρωση των όποιων αρχικών σωστών ρυθμίσεων από την προτίμηση της Δημόσιας Διοίκησης προς την γραφειοκρατία. Όσον αφορά το αρμόδιο προς γνωμοδότηση όργανο, σαν πρώτη ιδέα καταθέτω την σύσταση ενός ad hoc ειδικού Συμβουλίου με συμμετοχή • ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ • ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ • ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ • Τμήματα Πληροφορικής ΑΕΙ • ΣΕΠΕ – ΣΕΠΒΕ Και άλλοι τυχόν φορείς (π.χ. ΕΕΛΛΑΚ, ή ερευνητικά Κέντρα κλπ) θα μπορούσαν να προσφέρουν.