Αρχική Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΕπιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΣχόλιο του χρήστη K.Π. | 29 Ιουλίου 2019, 11:53
1. Όσον αφορά τη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών θεμάτων του αρ. 25. Ο Γ.Γραμματέας αυτής της Γενικής Γραμματείας (παλαιότερα της Κυβέρνησης) αποκτά ένα μεγάλο εύρος αρμοδιοτήτων και κομβικό ρόλο, αναβαθμιζόμενος σε defacto υπουργό προεδρίας. Ιδιαίτερα οι αρμοδιότητες αυτές πέραν απο τη νομική υποστήριξη της κυβέρνησης, είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες και αδύνατο να ασκηθούν στην πράξη χωρίς τροποποίηση, καθώς ειδικά οι εξής αρμοδιότητες: α. "(δα) παραλαμβάνει και υπογράφει τα νομοσχέδια, με σκοπό την προώθησή τους στην Βουλή προς ψήφιση, άλλως οι υπηρεσίες της Βουλής δεν δικαιούνται να παραλάβουν το νομοσχέδιο, (δβ) παραλαμβάνει και υπογράφει υπουργικές τροπολογίες, νομοτεχνικές βελτιώσεις, προσθήκες, διορθώσεις ή οποιαδήποτε άλλη παρέμβαση στα κατατεθειμένα νομοσχέδια, άλλως οι ως άνω παρεμβάσεις δεν παραλαμβάνονται από τις υπηρεσίες της Βουλής, θεωρούνται ως μη γενόμενες και δεν εισάγονται προς ψήφιση". Σημ. Αυτή η διάταξη ως προς την κυρωτική της συνέπεια, είναι ανεφάρμοστη, καθώς η Βουλή έχει λειτουργική αυτονομία. Επί της ουσίας της διάταξης, είναι αδύνατο όλες οι τροπολογίες, προσθήκες και βελτιώσεις σε όλα τα νομοσχέδια να πρέπει θεωρούνται και να προσυπογράφονται απο ένα μόνο πρόσωπο. Θα πρέπει να προβλεφθεί ένα επιστημονικό συμβούλιο της Γ.Γ., που θα υποστηρίζει τον Γ.Γ. στην εν γένει νομοπαρασκευαστική του αρμοδιότητα. Άλλωστε, η παραπομπή στην επιτροπή του αρ. 64, γίνεται ex post και εποπτικά, εκτός της δομής της Γ.Γ. όπου συντελείται η νομοτεχνική-παρασκευαστική διεργασία. Θα πρέπει να προβλεφθεί επιστημονικό νομοπαρασκευαστικό συμβούλιο της Γ.Γ. στα πρότυπα της ΚΕΝΕ, υπό τον Γενικό Γραμματέα. β. "(δδ) παρακολουθεί και αξιολογεί όλες τις κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης βαρύνουσας σημασίας, πριν αυτές αποσταλούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας ή εκδοθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες". Είναι πάλι ανθρωπίνως αδύνατον όλες οι κανονιστικές πράξεις και τα ΠΔ να θεωρούνται επί της ουσίας από ένα μόνο πρόσωπο, μάλιστα το "βαρύνουσας σημασίας" είναι πολιτικό κυρίως ζήτημα, συνεπώς ποιος θα κάνει τον έλεγχο και την αξιολόγηση; απαιτείται ειδικά μια υποστηρικτή δομή με τεχνοκράτες για την άσκηση της αρμοδιότητας αυτής. γ. (δε) θεωρεί τα δοκίμια των φύλλων της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, με σκοπό τη δημοσίευσή τους από το Εθνικό Τυπογραφείο. Αν κρίνει, μετά από σχετική εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας, ότι υπάρχει νομικό κώλυμα για τη δημοσίευση συγκεκριμένης απόφασης, τη διαγράφει και την επιστρέφει στην αρμόδια υπηρεσία του επισπεύδοντος Υπουργείου, με υποδείξεις για τη διόρθωση και επανυποβολή της. Αν η υπηρεσία επιμένει ότι η απόφαση είναι νόμιμη και συντρέχει κατεπείγων λόγος για τη δημοσίευσή της, ο Γενικός Γραμματέας δίνει εντολή για τη δημοσίευση αυτής, με ευθύνη της επισπεύδουσας υπηρεσίας". Αυτή απο τη φύση της, είναι μια αρμοδιότητα του Ε.Τ. και του Γενικού Διευθυντή του ΕΤ, συνεπώς, θα πρέπει να προβλεφθεί μια διαδικασία συνεργασίας ή μεταβίβασης αρμοδιότητας στο ΕΤ και σε τελευταιο βαθμό να επιλαμβάνεται ο Γ.Γ. Μάλιστα, καθώς ο σκοπός της αρμοδιότητας αυτή είναι να υπάρχει τόσο πολιτικός όσο και νομικός έλεγχος θα πρέπει να γίνει σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Συντονισμού. Άλλως, θα πρέπει να λειτουργεί εντός του Ε.Τ. μια δομή ελέγχου με τεχνοκράτες. 2. Για την στελέχωση της Γ.Γ. Νομικών και Κοινοβουλευτικών του αρ. 25: Η δομή και η στελέχωση αυτής της Γενικής Γραμματείας, ακολουθεί την δομή και τη στελέχωση των λοιπών 2 Γενικών Γραμματειών της Κυβέρνησης, ενώ στη πράξη καλείται να επιτελέσει πολλαπλάσιο έργο. Θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα λειτουργίας ευέλικτων επιστημονικών συμβουλίων ή ομάδων διοίκησης έργου, με στελέχωση κατά τα πρότυπα στελέχωσης της ΚΕΝΕ. Λόγω του βαρύνοντος αυτού έργου, ο Γ.Γ. Γραμματέας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, θα πρέπει να έχει μεγαλύτερο αριθμό μετακλητών στην άσκηση των αρμοδιοτήτων του προσαυξημένων, των μετακλητών συνεργατών του αρ. 46 τουλάχιστο κατά τριών (3). 3. Όσον αφορά το αρ. 33 τους προϊσταμένους της Προεδρίας Κυβέρνησης. Στα Γραφεία της Προεδρίας της Κυβέρνησης καθώς και στα Τμήματα που δύνανται να υπάγονται σε αυτά, προβλέπεται ότι προΐστανται μετακλητοί υπάλληλοι ως Διευθυντές ή Προϊστάμενοι Τμήματος, οι οποίοι διορίζονται και παύονται με απόφαση του Πρωθυπουργού που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Δεν ξεκαθαρίζεται όμως, ποιες είναι οι οργανικές μονάδες που μπορούν να έχουν μετακλητό προϊστάμενο, απαιτείται επαναδιατύπωση και εξειδίκευση των οργανικών μονάδων, ανά επίπεδο για θέσεις μετακλητών προϊσταμένων. Τα γραφεία αποτελούν κατά το Δίκαιο της Δημόσιας Διοίκησης, μονάδες του τελευταίου επιπέδου οργάνωσης μιας Δημόσιας Υπηρεσίας, συνεπώς, είναι άστοχος ο χαρακτηρισμός "Τμήματα που υπάγονται σε ...[Γραφεία]".