Αρχική Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΕπιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΣχόλιο του χρήστη Ε.Γ. | 29 Ιουλίου 2019, 20:27
Άρθρο 18: Οριοθέτηση και αποστολή της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης Ο ορισμός της παρ. 1 φαίνεται να αντικαθιστά τον ορισμό της Κεντρικής Διοίκησης (ή Δημόσιο ή Κράτος) της περ. στ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄143). Ο νέος ορισμός είναι πληρέστερος (περιλαμβάνει την Προεδρία της Κυβέρνησης και τις περιφερειακές και αποκεντρωμένες υπηρεσίες των Υπουργείων) αλλά δεν κάνει τον διαχωρισμό μεταξύ Ανεξάρτητων Αρχών χωρίς νομική προσωπικότητα και με νομική προσωπικότητα. Οι δεύτεροι δεν ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση αλλά στην Κεντρική Κυβέρνηση (μαζί με τα ΝΠΔΔ και τα ΝΠΙΔ που πληρούν τις προϋποθέσεις), τουλάχιστον από στατιστική και δημοσιονομική άποψη. Άρθρο 20: Οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης Περ α) της παρ. 2: Στη φράση "α) η διάρθρωση των υπηρεσιών του σε οργανικές μονάδες (γενικές διευθύνσεις, διευθύνσεις, υποδιευθύνσεις, τμήματα, αυτοτελή και μη, αυτοτελή γραφεία, θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα) προτείνεται να αντικατασταθεί η λέξη "οργανικές" από τη λέξη "διοικητικές" ώστε να μην καταργηθεί στην πράξη ο αντίστοιχος ορισμός της παρ. 1 του άρθρου 29 του ν. 4369/2016 (Α' 33), η οποία τροποποίησε την παρ. 7 του άρθρου 84 του Υπαλληλικού Κώδικα. Επίσης, προτείνεται αντίστοιχη τροποποίηση της περ. β) της ίδιας παρ. . Άρθρο 31: Στελέχωση θέσεων ευθύνης της Προεδρίας της Κυβέρνησης Παρ. 2: Προτείνεται η απάλειψη της φράσης "καθώς και στα Τμήματα που δύνανται να υπάγονται σε αυτά", για λόγους ομοιόμορφης διοικητικής πρακτικής (τα Γραφεία ως η χαμηλότερη διοικητική μονάδα) Άρθρο 36: Υπηρεσιακοί Γραμματείς Υπουργείων Στο τέλος του άρθρου 36, προτείνεται να προβλεφθεί δυνατότητα αναπλήρωσής τους για διάστημα μικρότερο του μήνα, σε περίπτωση απουσίας ή άλλου κωλύματος, λόγω των πολλών αποφάσεων που καλούνται να εκδίδουν δυνάμει του άρθρου 37, ως εξής: "Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματός του, και πάντως όχι για διάρκεια μεγαλύτερη του ενός μήνα, ο Υπηρεσιακός Γραμματέας αναπληρώνεται από υφιστάμενο Γενικό Διευθυντή, με αναλογική εφαρμογή των διατάξεων περί αναπλήρωσης προϊσταμένων του εκάστοτε ισχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα". Άρθρο 38: Υπηρεσίες Συντονισμού Υπουργείων Παρ. 3: Προτείνεται η ονομασία των αναφερόμενων σε αυτό μονάδων ως Τμήματα και όχι ως "Γραφεία επιπέδου Τμήματος", για λόγους ομοιόμορφης διοικητικής πρακτικής, με αντίστοιχη προσαρμογή όλης της παραγράφου και απάλειψης της αναφοράς σε Γραφεία στην παρ. 5 Άρθρο 39: Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου Παρ. 1: Προσθήκη της συντομογραφίας Μ.Ε.Ε. μετά τη φράση "Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου", διότι χρησιμοποιείται παρακάτω Παρ. 3: Προτείνεται η ονομασία των αναφερόμενων σε αυτό μονάδων ως Τμήματα και όχι ως "Γραφεία επιπέδου Τμήματος", για λόγους ομοιόμορφης διοικητικής πρακτικής, με αντίστοιχη προσαρμογή όλης της παραγράφου. Μάλιστα, η περ. β αυτής ήδη αναφέρεται ως "Τμήμα Τμήμα Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών". Άρθρο 76: Κωλύματα και ασυμβίβαστα μετακλητών υπαλλήλων Παρ. 2: Να προστεθεί η λέξη "Επικεφαλής" στη φράση "προϊστάμενοι Γενικής Διεύθυνσης, Διεύθυνσης, Υποδιεύθυνσης, Τμήματος ή Γραφείου", μεταξύ "ή" και "Γραφείου", καθόσον τα Γραφεία δεν είναι οργανικές μονάδες και δεν έχουν Προϊστάμενο αλλά Επικεφαλής, ο οποίος μπορεί να θεωρείται Προϊστάμενος οργανικής μονάδας επιπέδου Τμήματος ή Διεύθυνσης μόνο αν το ορίζει ρητά η νομοθεσία (έστω και αν δεν είναι ακριβές). Κεφ. Γ του Μέρους Δ: Προτείνεται να τεθεί στο άρθρο 119 ότι η έναρξη ισχύος του είναι ένας μήνας μετά την έκδοση του παρόντος νόμου ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος εν τοις πράγμασι έναρξης λειτουργίας του νέου οργανωτικού σχήματος (Εθνική Αρχή Διαφάνειας), το οποίο διαφέρει ριζικά από την υφιστάμενη κατάσταση. Άρθρο 82: Σύσταση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας – Σκοπός και Αρμοδιότητες Παρ. 3: Προτείνεται η χωρική αρμοδιότητα των Περιφερειακών Υπηρεσιών να εκτείνεται στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση και γενικά να ταυτίζεται με την αντίστοιχη χωριστή αρμοδιότητα του εκάστοτε ελεγκτή νομιμότητας των ΟΤΑ, για καλύτερο συντονισμό των ενεργειών τους. Επίσης, μπορεί να προβλέπεται η σύσταση όχι μόνο Περιφερειακών Υπηρεσιών αλλά και Περιφερειακών Γραφείων, τα οποία θα υπάγονται στην οικεία, βάσει χωρικής αρμοδιότητας, Περιφερειακή Υπηρεσία. Άρθρο 83: Αρμοδιότητες της Αρχής – Πεδίο εφαρμογής Παρ. 3: Προτείνεται να εξαιρεθούν από τις αρμοδιότητες της Αρχής τα θέματα αρμοδιότητας της Οικονομικής Αστυνομίας, του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, διότι σε αυτά διαπλέκονται συχνά ζητήματα εθνικής ασφάλειας και εξωτερικής πολιτικής, τα οποία απαιτούν ειδικό χειρισμό. Άρθρο 96: Προσωπικό της Αρχής Παρ. 8: Οι αποσπάσεις δεν καλύπτουν οργανικές θέσεις, καθώς ο αποσπασμένος εξακολουθεί να κατέχει οργανική θέση στον φορέα προέλευσης. Επίσης, η λογική της στελέχωσης της Αρχής με αποσπάσεις είναι ώστε η ανακύκλωση των προσώπων, ώστε να μην αναπτύσσονται διαπροσωπικές σχέσεις ελεγκτή - ελεγχόμενου. Προτείνεται αλλαγή του αριθμού των οργανικών θέσεων και απάλειψη κάθε αναφοράς σε "οργανικές θέσεις Επιθεωρητών - Ελεγκτών". Αντ' αυτού, μπορεί να προβλεφθεί ότι οι Επιθεωρητές - Ελεγκτές που υπηρετούν με απόσπαση στην αρχή δεν μπορεί να είναι λιγότεροι από 365 και περισσότεροι από 500.