Αρχική Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΕπιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Χαραλαμπόπουλος | 30 Ιουλίου 2019, 14:35
1. αρ. 82 παρ. 1: αναφορικά με το σκοπό και ειδικότερα ως προς τη "λογοδοσία" στη δράση των κυβερνητικών οργάνων κ.α. Αν η λογοδοσία αφορά στη διαχείριση των πόρων του ελεγχόμενου φορέα για να παράξει το έργο του, τότε αυτή θα περιοριστεί ιδίως στην οικονομική διαχείριση. Κι αυτό γιατί δεν νομίζω να υπάρχουν πολλοί δημόσιοι φορείς που να λειτουργούν με στρατηγικό και επιχειρησιακό προγραμματισμό. Νομίζω πως θάπρεπε να προστεθεί και η "ενίσχυση της ποιότητας των παραγόμενων υπηρεσιών". Ακόμη, παραβλέπεται το χαμηλότερο επίπεδο, εκείνο της "γραφειοκρατίας" (πολύπλοκες έως παράλογες διαδικασίες), εκτός κι αν γι' αυτό δεσμευτούν να μεριμνήσουν οι πολιτικοί προϊστάμενοι των ελεγχόμενων φορέων. παρ. 3: "...ή να αλλάζει την έδρα...", νομίζω πως περιττεύει. παρ. 4: μήπως θα έπρεπε να επανεξεταστεί η προτεινόμενη κατάργηση του Π.Γ. Ρεθύμνου του σημερινού ΣΕΕΔΔ; Ακόμη και από τη θεώρηση κόστους/οφέλους. 2. αρ. 83 παρ. 2 ιγ: η δυνατότητα αξιοποίησης μεθόδων (εν προκειμένω nudging) κλπ. δεν συνιστά "αρμοδιότητα". παρ. 2 ιε: "...διενέργεια προκαταρκτικών εξετάσεων..." θα πρέπει να προστεθεί "και προανακρίσεων" (αν και σε επόμενο άρθρο αναφέρεται) παρ. 2 ιστ: το περιεχόμενο των καταγγελιών ή αναφορών ορίζεται περιοριστικά. Ωστόσο, μια καταγγελία που αναφέρεται σε παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας ή σε μη νόμιμη ενέργεια της διοίκησης μπορεί, σε αρκετές περιπτώσεις, να οδηγήσει σε φαινόμενα "απάτης και διαφθοράς". 3. αρ. 88 παρ. 15: δεν είναι σαφές αν μπορεί να είναι μέλος του συμβουλίου διοίκησης επιθεωρητής ελεγκτής της Ε.Α.Δ. 4. αρ. 100 παρ. 5: "η εφαρμογή και η υλοποίηση των συστάσεων-προτάσεων... είναι υποχρεωτική". Νομίζω πως οι "συστάσεις" παρέλκουν. Σήμερα συνιστούν ευχολόγια ("να τηρείται η νομιμότητα", "να εφαρμόζονται απαρέγκλιτα οι διατάξεις..." κ.τ.τ.) για την αυτονόητη τήρηση της νομιμότητας. Οι προτάσεις είναι εκείνες που συνεπάγονται ενέργειες των ελεγχόμενων φορέων. Από την ευστοχία τους και από την υλοποίησή τους εξαρτάται η αποτελεσματικότητα (σε σημαντικό βαθμό) του ελεγκτικού έργου της Ε.Α.Δ. παρ. 19: οι λέξεις "των αποστολών" μπορούν να διαγραφούν. Γενικές παρατηρήσεις 1. Στο κείμενο του σχεδίου νόμου παραβλέπεται η έμφαση στην εκπαίδευση/κατάρτιση των επιθεωρητών. Ευκτέο, από καιρό, το πέρασμα από τον εμπειρισμό στην επιστημονικότητα. 2. Οι πολυποίκιλες και ευρείας έκτασης και σημαντικότητας αρμοδιότητες της Ε.Α.Δ. (αρ. 83) για να ασκηθούν αποτελεσματικά προϋποθέτουν άρτιο συντονισμό των εμπλεκομένων. 3. Η "συγχώνευση" των ελεγκτικών σωμάτων σε μια Αρχή και η άρση των επικαλύψεων αρμοδιοτήτων και η απεξάρτηση τους από τους πολιτικούς προϊσταμένους αποτελούσε πλέον αναγκαιότητα. Με την προϋπόθεση της ικανοποίησης του λεκτικού της επωνυμίας της "Εθνικής" "Αρχής" "Διαφάνειας".