Αρχική Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΕπιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας ΔιοίκησηςΣχόλιο του χρήστη ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΙΟΥΛΟΥ | 31 Ιουλίου 2019, 11:00
Οι πάγιες διατάξεις του νομοσχεδίου για τους υπηρεσιακούς γραμματείς (άρθρο 36) ορίζουν ότι οι υποψήφιοι απαιτείται να έχουν διατελέσει γενικοί διευθυντές επί τριετία ή διευθυντές επί πενταετία ή να έχουν διατελέσει προϊστάμενοι στα δύο αυτά επίπεδα τουλάχιστον τέσσερα έτη εκ των οποίων ένα (1) έτος σε θέση γενικού διευθυντή. Παράλληλα, οι πάγιες διατάξεις θεσπίζουν κώλυμα συμμετοχής για όσους την τελευταία πενταετία πριν την υποψηφιότητά τους είχαν αποσπασθεί σε πολιτικό κόμμα ή είχαν θητεύσει σε συγκεκριμένες θέσεις μετακλητών υπαλλήλων. Οι μεταβατικές διατάξεις για την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων για την επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων (άρθρο 115 παρ. 10) ενώ προβλέπουν ότι κατά την πρώτη εφαρμογή δεν θα ισχύσει το προαναφερόμενο κώλυμα δεν προνοούν ώστε να μην αποκλεισθούν υποψήφιοι που δεν έχουν τον προαναφερόμενο χρόνο σε θέση γενικού διευθυντή ή/και διευθυντή. Όμως, το νυν κυβερνών κόμμα ως αξιωματική αντιπολίτευση κατά την ψήφιση του ν. 4369/2016 είχε καταψηφίσει τα άρθρα 29 (πάγιες διατάξεις) και 30 (μεταβατικές διατάξεις) με τις διατάξεις των οποίων διενεργήθηκαν την πρόσφατη περίοδο οι επιλογές σε θέσεις γενικών διευθυντών και ακολούθως διευθυντών (σε όποιες υπηρεσίες διενεργήθηκαν). Όμοια, είχαν καταψηφίσει τις εν λόγω διατάξεις και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης με εξαίρεση τη Χρυσή Αυγή. Επίσης, το νυν κυβερνών κόμμα είχε έντονα αμφισβητήσει την εφαρμογή των διατάξεων αυτών, ιδίως δια του αρμόδιου για τη δημόσια διοίκηση Τομεάρχη κ. Γεωργαντά, ο οποίος υποστήριξε ότι έγινε «χειραγώγηση της διαδικασίας επιλογής με στόχο να προκριθούν τελικά οι αρεστοί στην Κυβέρνηση» (βλ. ενδεικτικά την κοινοβουλευτική ερώτηση και ΑΚΕ με αριθμό 7256/3.7.2018). Έντονη αμφισβήτηση είχαν εγείρει και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης. Επιπρόσθετα, ο κ. Γεωργαντάς από κοινού με τον Τομεάρχη Δικαιοσύνης κ. Παναγιωτόπουλο κατέθεσαν τον Αύγουστο 2018 μηνυτήρια αναφορά για τη διερεύνηση της διαδικασίας επιλογής των διοικητικών γραμματέων από συμβούλιο του ΑΣΕΠ. Σημειωτέον ότι την προεδρία του εν λόγω συμβουλίου είχε το ίδιο πρόσωπο που προήδρευε στο συμβούλιο επιλογής γενικών διευθυντών. Σημειωτέον επίσης ότι έχει κατατεθεί πλήθος αιτήσεων ακύρωσης πράξεων επιλογής γενικών διευθυντών από αποκλεισθέντες ή μη επιλεγέντες υποψηφίους καθώς και από συνδικαλιστικούς φορείς δημοσίων υπαλλήλων που αναμένουν τη συζήτηση των αιτήσεων στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι οι πάγιες διατάξεις του ν. 4275/2014, που πρότεινε στη Βουλή ο νυν Πρωθυπουργός και τότε αρμόδιος για τη δημόσια διοίκηση Υπουργός και ο οποίος δεν εφαρμόσθηκε λόγω κυβερνητικής αλλαγής, όριζαν ότι ως γενικοί διευθυντές επιλέγονται υπάλληλοι που είχαν διατελέσει γενικοί διευθυντές για ένα (1) τουλάχιστον έτος ή διευθυντές για τουλάχιστον ένα (1) έως τρία (3) έτη αναλόγως του συνολικού χρόνου υπηρεσίας τους. Ύστερα από τα παραπάνω, είναι αναγκαίο οι μεταβατικές διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου να παρέχουν τη δυνατότητα υποψηφιότητας για θέση υπηρεσιακού γραμματέα σε υπαλλήλους που δεν έχουν μεν τον αναφερόμενο στο παρόν νομοσχέδιο χρόνο υπηρεσίας σε θέση γενικού διευθυντή ή/και διευθυντή, έχουν όμως αυξημένα εκπαιδευτικά προσόντα (π.χ. διδακτορικό τίτλο) και παράλληλα επαρκή συνολικό χρόνο υπηρεσίας στην κεντρική διοίκηση.