Αρχική Ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2010/13 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαρτίου 2010 για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων και άλλες διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ Ρυθμίσεις για Παρόχους Περιεχομένου Επίγειας Ψηφιακής Τηλεοπτικής Ευρυεκπομπής Ελεύθερης Λήψης Άρθρο 41 Ρυθμίσεις για παρόχους περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης – Τροποποιήσεις του ν. 4339/2015Σχόλιο του χρήστη ΠΟΕΣΥ | 7 Δεκεμβρίου 2020, 11:55
Σχόλια- Παρατηρήσεις της ΠΟΕΣΥ στην Δημόσια Διαβούλευση του Νομοσχεδίου «Ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της τροποποιημένης με την Οδηγία (ΕΕ) 2018/1808 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Νοεμβρίου 2018, Οδηγίας (ΕΕ) 2010/13 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαρτίου 2010 για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης»: Μεταξύ των διατάξεων, των οποίων προτείνεται η τροποποίηση είναι και το άρ. 9 του ν.4339/2015. Με την προτεινόμενη διάταξη, ο αριθμός των εργαζομένων, που πρέπει υποχρεωτικά να ασχολούνται σε κάθε αδειούχο παραμένει σταθερός [400 εργαζόμενοι, χωρίς επιμερισμό μεταξύ ειδικοτήτων] πλην, όμως στο εν λόγω προσωπικό, πλέον μπορούν να προσμετρώνται πέραν των απασχολούμενων με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, εργαζόμενοι με συμβάσεις έργου ή μίσθωσης παροχής υπηρεσιών, εργαζόμενοι σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις του αδειούχου και προσωπικό ανεξάρτητων εταιριών παραγωγής, στις οποίες ο αδειούχος αναθέτει την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου. Το προσωπικό των δύο τελευταίων κατηγοριών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 30% του συνολικού αριθμού προσωπικού, ήτοι δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 120 εργαζόμενους. Η εν λόγω διάταξη, όπως εισάγεται θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε μείωση του αριθμού των εργαζομένων σε κάθε επιχείρηση-αδειούχο τηλεοπτικής άδειας, αφού πλέον παρέχεται η δυνατότητα να καλύπτεται η απαίτηση για ελάχιστο αριθμό εργαζομένων μέσω συνδεδεμένων επιχειρήσεων του αδειούχου ή εταιριών παραγωγής. Την ίδια στιγμή, η δυνατότητα, που αναγνωρίζεται στους αδειούχους να απασχολούν προσωπικό με συμβάσεις παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή έργου, χωρίς μάλιστα κανέναν περιορισμό αναφορικά με τον αριθμό των εν λόγω εργαζομένων στο σύνολο του προσωπικού, θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην μετατροπή των συμβάσεων εργασίας των ήδη υπηρετούντων δημοσιογράφων και τεχνικών σε συμβάσεις έργου ή παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών. Τούτο βέβαια, αποτελεί άμεσο πλήγμα στα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, οι οποίοι θα υποχρεωθούν, βρισκόμενοι αντιμέτωποι με το φάσμα της ανεργίας, να αποδεχτούν μειώσεις αποδοχών και ελαστικοποίηση των εργασιακών τους σχέσεων. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να θεωρηθεί σχεδόν βέβαιο, ότι όποιος εργαζόμενος αρνηθεί την ελαστικοποίηση της εργασιακής του σχέσεως, θα οδηγηθεί στην πόρτα της εξόδου, προκειμένου να αντικατασταθεί με κάποιον, που θα κοστίζει φθηνότερα στους κατόχους των αδειών. Η πρόβλεψη αυτή, ωστόσο, δεν θα πλήξει μόνο τους εργαζόμενους αλλά και την ίδια την ποιότητα των παρεχόμενων προς το τηλεοπτικό κοινό υπηρεσιών, αφού κανείς δεν περιορίζει τους αδειούχους, στον βωμό της μείωσης του κόστους να εμφανίζουν πλασματικά προσωπικό συνδεδεμένων επιχειρήσεων ή επιχειρήσεων παραγωγής ως προσωπικό, που απασχολείται σε αυτούς, χωρίς κανέναν ουσιαστικό έλεγχο και χωρίς την διατύπωση οποιασδήποτε άποψης ή γνώμης του αρμοδίου συνταγματικά οργάνου, ήτοι του ΕΣΡ. Εξίσου σημαντική, βέβαια είναι και η νόθευση του ανταγωνισμού αλλά και η χαριστική διάθεση, που διαπνέει την αντίληψη του συντάκτη της διατάξεως. Αρκεί κανείς να λάβει υπόψη του, ότι η ελάχιστη σύνθεση του προσωπικού, που θα απασχοληθεί στα νέα ΜΜΕ, αποτέλεσε όρο για την δημοπράτηση και την ανάθεση των τηλεοπτικών αδειών. Όσοι συνεπώς, έλαβαν μέρος στους εν λόγω διαγωνισμούς αλλά και όσοι ενδεχομένως επιθυμούσαν να λάβουν μέρος σε αυτούς όφειλαν να λάβουν υπόψη τους, την σύνθεση του προσωπικού, που απαιτείτο για την λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών. Η μεταβολή της σύνθεσης του προσωπικού μετά την ανάθεση των τηλεοπτικών αδειών, εγείρει σοβαρά ζητήματα εκ των υστέρων μεταβολής όρων, που αποτέλεσαν σημαντικό όρο των διακηρύξεων και άρα θίγει ευθέως τον ανταγωνισμό. Ουδείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο έγερσης εις βάρος του Δημοσίου αξιώσεων πολλών εκατομμυρίων εκ μέρους επιχειρήσεων, που απετράπησαν από την συμμετοχή τους στην διαδικασία διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες, εξαιτίας της πρόβλεψης συγκεκριμένου αριθμού εργαζομένων, περιορισμός, ο οποίος αίρεται εκ των υστέρων. Πρέπει να σημειωθεί, ότι ο αριθμός των απασχολούμενων σε κάθε δικαιούχο άδειας, έχει κριθεί από την Ολ.ΣτΕ 820/2017 ως σημαντικός όρος των διακηρύξεων. Επιπροσθέτως, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει το πλήγμα, που θα επιφέρει μία σαρωτική αλλαγή στο είδος των σχέσεων απασχόλησης του προσωπικού των τηλεοπτικών σταθμών και στην βιωσιμότητα του ΕΔΟΕΑΠ, αφού πλέον μέσω της προτεινόμενης διατάξεως επιτρέπεται στους αδειούχους να απασχολούν ακόμα και το σύνολο του προσωπικού μέσω συμβάσεων έργου ή παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή μέσω συνδεδεμένων επιχειρήσεων. Έτσι, θα μειωθεί δραστικά ο αριθμός των εργαζομένων, που θα ασφαλίζονται στον ΕΔΟΕΑΠ, επιφέροντας έτσι σημαντική μείωση των εσόδων αυτού. Τέλος, ο πολυκερματισμός των εργασιακών σχέσεων στους τηλεοπτικούς σταθμούς, αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό ανάχωμα στην διαδικασία κατάρτισης Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, αφού μέσω της προτεινόμενης ρυθμίσεως δημιουργούνται εργαζόμενοι πολλαπλών ταχυτήτων.