Αρχική Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύποΆρθρο 37 Έναρξη ισχύοςΣχόλιο του χρήστη ΕΔΙΠΤ | 14 Σεπτεμβρίου 2022, 13:11
Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Καλωσορίζουμε την απόφαση του Υπουργείου να προχωρήσει στη δημιουργία ενός σύγχρονου Μητρώου, το οποίο θα περιλαμβάνει το σύνολο του έντυπου Τύπου της χώρας, όπως αυτός έχει προσδιοριστεί με τον α.ν. 1092/38, δηλαδή τις ημερήσιες και περιοδικώς εκδιδόμενες εφημερίδες και τα περιοδικά, όπως άλλωστε ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Ένα Μητρώο που να περιλαμβάνει για πρώτη φορά το σύνολο του Τύπου και να είναι ανεξάρτητο από το υφιστάμενο Υπο Μητρώο Περιφερειακού Τύπου, το οποίο αφορά αποκλειστικά και μόνο την κατανομή των διακηρύξεων του Δημοσίου. Μελετώντας, όμως, το σχέδιο Νόμου διαπιστώνουμε ότι οι προϋποθέσεις που τίθενται για την εγγραφή στο Μητρώο των εντύπων με περιοδικότητα 15νθήμερη και άνω καθώς και των περιοδικών και αφορούν τις αριθμητικές απαιτήσεις για απασχολούμενους δημοσιογράφους και λοιπό προσωπικό είναι εξωπραγματικές και ουσιαστικά οδηγούν σε αποκλεισμό της μεγαλύτερης μερίδας του Τύπου, ενώ καθιστούν το Μητρώο μονοπώλιο ολίγων. Βέβαια, οι αποκλειόμενες από το μητρώο επιχειρήσεις θα εξακολουθούν να αποτελούν κατά τα λοιπά Τύπο και θα συνεχίσουν να υποχρεούνται στην καταβολή του 2% στον ΕΔΟΕΑΠ, πλην όμως δεν θα μπορούν να ενταχθούν σε προγράμματα κρατικής ενίσχυσης, όπως το πρόγραμμα χρηματοδότησης για την οικονομική στήριξη σε ό,τι αφορά την μηνιαία εισφορά 2% επί του κύκλου εργασιών, στην επιχορήγηση μεταφορικού κόστους και κόστους χάρτου και όποιο άλλο πρόγραμμα θεσπιστεί στο μέλλον. Τα έντυπα, δηλαδή, αυτά θα συνεχίζουν να έχουν υποχρεώσεις αλλά όχι και δικαιώματα, γεγονός που εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας των διατάξεων. Πέραν όμως των τυπικών ζητημάτων νομιμότητος, τίθενται και ζητήματα σχετικά με την ουσιαστική θέση του Υπουργείου απέναντι στα δεκάδες έντυπα που θα αποκλειστούν. Πώς άραγε το Υπουργείο θα προστατεύσει όλες αυτές τις επιχειρήσεις που κόντρα στους καιρούς με την κρίση στον έντυπο τύπο, την αύξηση του εκτυπωτικού κόστους, αλλά και τις επιβολές φόρων άντεξαν και κρατήθηκαν ζωντανές; Σίγουρα όχι με τον αποκλεισμό τους λόγω των αριθμητικών απαιτήσεων σε δημοσιογράφους και προσωπικό, οι οποίες αποτελούν έμμεσες κρατικές παρεμβάσεις στον υγιή ανταγωνισμό και στο επιχειρείν. Θα έπρεπε, λοιπόν, να είναι αυτονόητο ότι οι λειτουργικές ανάγκες μιας δεκαπενθήμερης ή μηνιαίας έκδοσης ανεξαρτήτου έδρας δεν είναι οι ίδιες με τις ανάγκες μιας ημερήσιας ή εβδομαδιαίας εφημερίδας τόσο σε αριθμό δημοσιογράφων όσο και σε λοιπό προσωπικό, το οποίο μπορεί να καλύπτεται από εξωτερικούς συνεργάτες και όχι από προσωπικό με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας. Επίσης, θα έπρεπε να λαμβάνονται υπόψη και η αναγνωσιμότητα και η ιστορικότητα των εντύπων. Εάν λοιπόν σκοπός του Υπουργείου δεν είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και της δημοσιότητας στο χώρο των ΟΛΙΓΩΝ και η δημιουργία Τύπου δύο ταχυτήτων, πρέπει να αρθούν οι όποιες προφανείς αδικίες. Το Υπουργείο οφείλει να προστατέψει το σύνολο του Τύπου της χώρας (εφημερίδες και περιοδικά), γιατί σε αντίθετη περίπτωση το πλήγμα στην διαφάνεια στον Τύπο, στην πολυφωνία και στον πλουραλισμό στην ενημέρωση θα είναι μη αναστρέψιμο. Για το λόγο αυτό καταθέτουμε τις παρατηρήσεις μας ανά άρθρο. ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ – ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ (Εκπροσωπεί 34 περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες και 165 περιοδικά όλης της χώρας)