Αρχική Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύποΆρθρο 36 Διαδικασία ανάθεσης καταχώρισης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων του δημοσίου – Ρυθμίσεις για τον ηλεκτρονικό τύπο και την κρατική διαφήμιση – Τροποποίηση περ. 4 άρθρου 2, παρ. 1 και 2 άρθρου 7 π.δ. 261/1997Σχόλιο του χρήστη ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΑΕ ΟΤΑ | 15 Σεπτεμβρίου 2022, 16:24
1. Προτείνεται η τροποποίηση του κειμένου του τέταρτου εδαφίου της παρ.3 του άρθρου 6 του π.δ. 261/1997, όπως αυτό προστέθηκε και η παράγραφος 3 διαμορφώθηκε με το άρθρο 80 Ν.4864/2021,ΦΕΚ Α 237/2.12.2021, διότι πρακτικά η διαδικασία, που έχει θέσει η συγκεκριμένη διάταξη είναι ανεφάρμοστη ή δυσχερώς εφαρμόσιμη: “3. Κάθε Σεπτέμβριο, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, δια της αρμόδιας Διεύθυνσης Εποπτείας Μ.Μ.Ε., θα δικαιούται να ζητήσει από τις ενδιαφερόμενες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές επιχειρήσεις να της υποβάλλουν εντός διαστήματος ενός (1) μήνα, τιμοκατάλογο, στον οποίο θα μπορούν να αναφέρουν τις τιμές μονάδος διαφημιστικού χρόνου ανά ζώνη τηλεθέασης ή ακροαματικότητας που προτίθενται να εφαρμόσουν για τη μετάδοση διαφημιστικών και άλλων συναφών μηνυμάτων των φορέων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα για το επόμενο έτος. Οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα, αλλά όχι την υποχρέωση να υποβάλλουν στη Γ.Γ.Ε.Ε. τους ως άνω τιμοκαταλόγους. Σε περίπτωση υποβολής των εν λόγω τιμοκαταλόγων, αυτοί θα διαβιβάζονται από τη Γ.Γ.Ε.Ε. αποκλειστικά στα επιμέρους Υπουργεία και στα εποπτευόμενα δημόσια νομικά πρόσωπα, τα οποία θα τους τηρούν εμπιστευτικούς και θα μπορούν να τους χρησιμοποιήσουν για την περίπτωση σύναψης συμβάσεων μετάδοσης διαφημιστικών και άλλων συναφών μηνυμάτων με τις ενδιαφερόμενες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές επιχειρήσεις . Η μη υποβολή των εν λόγω τιμοκαταλόγων δεν συνιστά πρόσκομμα για τη σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης μετάδοσης διαφημιστικών και άλλων συναφών μηνυμάτων με το Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα” 2. Στο άρθρο 36 του σχεδίου νόμου, θα μπορούσε να προστεθεί νέα παράγραφος, δια της οποίας θα τροποποιηθεί το περιεχόμενο της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, κατά τρόπο, ώστε η εν λόγω παράγραφος να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «Τα προγράμματα προβολής των φορέων του Δημοσίου, του ευρύτερου δημοσίου τομέα και εν γένει των Αναθετουσών Αρχών θα γνωστοποιούνται, πριν την έναρξη υλοποίησής τους και συγκεκριμένα πριν την αποστολή οποιασδήποτε εντολής από τις εν λόγω Αναθέτουσες Αρχές, το Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα για τη μετάδοση ή καταχώριση ή με άλλο υλικό μέσο προβολή διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνία (Γ.Γ.Ε.Ε.). Η Γ.Γ.Ε.Ε. θα πραγματοποιεί απολογιστικά τυχαίους αυτοματοποιημένους δειγματοληπτικούς ελέγχους νομιμότητας, βάσει των μεθόδων της στατιστικής επιστήμης, στο δεκαπέντε τοις εκατό (15%) τουλάχιστον, ετησίως, των προγραμμάτων προβολής των φορέων του Δημοσίου, του ευρύτερου δημοσίου τομέα και εν γένει των Αναθετουσών Αρχών, προκειμένου να διαπιστώσει αν τα σχετικά προγράμματα τηρούν τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 2328/1995, όπως ισχύει και του παρόντος διατάγματος». 3. Με σχετική προσθήκη σε περαιτέρω, νεότερη παράγραφο του άρθρου 36 του υπό δημόσια διαβούλευση σχεδίου νόμου, μπορεί να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση ως υποπαράγραφος 2.α. του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, σύμφωνα με την οποία θα ορίζεται πως: «Σε περίπτωση προγραμμάτων προβολής των υπηρεσιών ή αγαθών και εν γένει των δραστηριοτήτων, που παρέχουν στο κοινό οι Αναθέτουσες Αρχές, το Δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και τα οποία προγράμματα προβολής αφορούν αποκλειστικά είτε την Περιφέρεια Αττικής είτε την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή απευθύνονται σε φορείς που εδρεύουν ή σε κοινό, που κατοικεί αποκλειστικά στην Περιφέρεια Αττικής ή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή καλύπτουν θεματολογία αποκλειστικά τοπικού ενδιαφέροντος, καθόσον αφορά στην Περιφέρεια Αττικής ή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ή τμήματα αυτών), τότε συγκεκριμένα τα εν λόγω προγράμματα προβολής θα εξαιρούνται από την υποχρέωση εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997 περί της κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης κάθε φορέα μεταξύ των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης». 4. Προτείνεται η εισαγωγή επιπρόσθετης ρύθμισης στο άρθρο 36 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, με την οποία (ρύθμιση) θα μπορούσε να επέλθει τροποποίηση των παραγράφων 5 και 3 αντίστοιχα των άρθρων 6 και 7 του π.δ. 261/1997, κατά τρόπο, ώστε ύστερα από το τελευταίο εδάφιο των εν λόγω παραγράφων 5 και 3 των άρθρων 6 και 7 του π.δ. 261/1997 να προστεθεί μια πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία: «Οι αναθέτουσες αρχές, εκτός από τη δυνατότητα, που έχουν να συνάπτουν συμβάσεις για την παροχή συμβουλών και την εν γένει επικουρία τους κατά την επιλογή των κατάλληλων μέσων μετάδοσης (media planning), μπορούν ειδικότερα να συνάπτουν συμβάσεις και με εταιρείες παραγωγής διαφημιστικού υλικού (π.χ. videos). Στην περίπτωση της σύναψης τέτοιου είδους συμβάσεων, αφενός για την παροχή συμβουλών και την εν γένει επικουρία των αναθετουσών αρχών κατά την επιλογή των κατάλληλων μέσων μετάδοσης (media planning) και αφετέρου για την παραγωγή διαφημιστικού υλικού (π.χ. videos), το ανώτερο ποσοστό του εγκεκριμένου προϋπολογισμού, που θα μπορούν να διαθέτουν αθροιστικά για τη σύναψη τέτοιου είδους συμβάσεων οι αναθέτουσες αρχές δεν θα υπερβαίνει το έξι τοις εκατό (6%)».