Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ε.Ι.Τ.Η.Ε.Ε.Α.
(ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ)
ΑΔΙΑΝΟΗΤΗ ΑΔΙΚΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Κατάφωρη αδικία και χτύπημα κατά των ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ και ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ και ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ σε συνδυασμό με την ύλη του Δήμου και τις πωλήσεις 0,3% στην περιφερειακή ενότητα που ανήκουν. (Άρθρο 23)
Προφανώς και δεν μπορεί να σταθεί κάτι τέτοιο, διότι ουσιαστικά τους ζητείται να βρουν κάθε ημέρα/εβδομάδα ύλη επίκαιρη και ενδιαφέροντος του δήμου όπου εδρεύουν (π.χ. στις 24 σελίδες οι 12 σελίδες να αναφέρονται κάθε ημέρα ή κάθε εβδομάδα αντίστοιχα στο δήμο τους) όπου αυτό, είναι αδύνατον να συμβεί στην πραγματικότητα και μετά να πάνε την εφημερίδα να προσπαθήσουν να την πουλήσουν στους υπόλοιπους 15 με 20 δήμους του περιφερειακού τομέα που ανήκουν. Δηλαδή σε έναν περιφερειακό τομέα 600000 κατοίκων πρέπει να πουλάει μια εφημερίδα, κάθε μέρα/εβδομάδα, 1800 φύλλα κατά κατώτατο όριο ώστε να κρατηθεί στο Μητρώο, με ύλη από ένα δήμο.
Τους απαγορεύεται άμεσα να θεωρούν τοπικά, τα θέματα γενικής επικαιρότητας που αφορούν το κοινό του δήμου, αλλά πέρα από αυτό, της περιφέρειας που έχει καθημερινά θέματα με το δήμο, της αντιπεριφέρειας, των βουλευτών της περιφερειακής ενότητας για το ίδιο λόγο, προβλήματα με διπλανούς δήμους, συλλόγων κ.ο.κ.
Ουσιαστικά το νομοσχέδιο αυτό λέει ξεκάθαρα δεν θα ενταχθείτε ποτέ ή για να ενταχθείτε “κουρελιάστε” την εφημερίδα σας κατά το 50% και πουλήστε τη με κάθε τρόπο.
Το δίκαιο είναι για να μπορούν να λειτουργήσουν σε ορθό πλαίσιο ενημέρωσης οι τοπικές εφημερίδες δήμων Αττικής και Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ και η ύλη τους κατά 50% να αφορά τουλάχιστον την περιφέρεια που ανήκουν και να θεωρείται τοπική ύλη, για να μπορούν και να διεκδικήσουν πωλήσεις οι οποίες σημειωτέον, είναι παράλογες.
Άρθρο 11
Παρατηρήσεις
Στο άρθρο αυτό οι δημοσιογράφοι και το προσωπικό που εργάζονται στις εφημερίδες, διότι όλες οι εφημερίδες έχουν ιστοσελίδες με τον ίδιο τίτλο, δεν θα μπορούν να αναρτούν ειδήσεις για την αμεσότητα της ενημέρωσης.Θα πρέπει να το δίνουν σε άλλον δημοσιογράφο; ή το διοικητικό προσωπικό θα ασχολείται μόνο με τα θέματα εφημερίδας και όχι με την ιστοσελίδα ώστε να γίνεται χαλασμένο τηλέφωνο με κίνδυνο μεγάλων λαθών. Οι ιστοσελίδες θα ανήκουν σε άλλες εταιρείες; Θα φτιαχτούν ξεχωριστές εταιρείες; Το τοπίο είναι θολό.
Η ιστοσελίδα της εφημερίδας παντού σε όλο τον κόσμο λειτουργεί από τους ίδιους τους δημοσιογράφους για την αμεσότητα της είδησης και μάλιστα οι εφημερίδες που τις διατηρούν, έχουν και επιβεβαιωμένες ειδήσεις, όπως και στην έντυπη έκδοση, διότι αυτό, πέρα από δεοντολογικό είναι και ελεγχόμενο από το φορέα τους. Δεν είναι άλλη επιχείρηση. Είναι η ίδια επιχείρηση.
Οι ιστοσελίδες που δεν είναι συνέχεια έντυπης έκδοσης προφανώς να ακολουθήσουν κάποιους κανόνες.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
Προσπαθούμε να καταλάβουμε για πιο λόγο τίθεται θέμα αλλαγών του Ν.3548/2007 και ουσιαστικά την επιβάρυνση των εφημερίδων περισσότερο, με όλες αυτές τις αλλαγές, όταν ήδη έχουν επιβαρυνθεί με τις έκτακτες δαπάνες από την ενεργειακή κρίση και την πανδημία (Καύσιμα, Ρεύμα, Χαρτί, Εκτύπωση, Λειτουργικά κ.α όλα πάνω από 40%)
Από το 2007, που ισχύει ο νόμος και περνώντας μία δεκαπενταετία φτάσαμε να παλεύουμε συνεχώς να κρατήσουμε τις διακηρύξεις, παίρνοντας παράταση, διεκδικώντας άλλη μία την επόμενη χρονιά, (31-12-2023) χωρίς να τηρείτε φυσικά και η αναλογία, για τον περιφερειακό και τοπικό τύπο, της κρατικής διαφήμισής όπως ορίζει ο Νόμος.
Καθημερινά αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα με τις προσφορές που ζητούν οι δήμοι, ενώ ο 3548/07 δίνει λύση με την την ίση κατανομή και δεν το εφαρμόζουν.
Καλούμαστε, να αντεπεξέλθουμε σε αντίξοες εμπορικά συνθήκες, με όλες τις επιβαρύνσεις που δεχόμαστε και επίσης να αυξήσουμε θέσεις εργασίας,
μετά από τα μεγάλα χτυπήματα όπως,
Μείωση κατά 50% τουλάχιστον των δημοσιεύσεων διακηρύξεων, προκηρύξεων κ.α.
την κατάργηση δημοσίευσης των ισολογισμών.
την μείωση πόρων για τη διακίνηση των φύλλων μέσω ΕΛΤΑ
την ακατανόητη επιβολή 2% επί του τζίρου μας, υπέρ ΕΔΟΕΑΠ.
Την καθυστέρηση πληρωμής των τιμολογίων μας από πολλούς δήμους για πάνω από 2 έτη πολλές φορές, όπου καλούμαστε να χρηματοδοτούμε εμείς τους φόρους από την τσέπη μας.
Είναι αιτία λουκέτων και οι απίστευτες αυτές επιβαρύνσεις των εφημερίδων, με την πρόσληψη προσωπικού που δεν πρόκειται να ωφελήσει, αλλά αντιθέτως θα μας πλήξει.
Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε οποιαδήποτε αλλαγή στον Ν. 3548/2007.
Γιατί, απλά δεν υπάρχει κανένας λόγος, ίσως κάποιες βελτιώσεις και αποσαφηνίσεις για τη λειτουργία μας και οποιαδήποτε αλλαγή θα επιφέρει άμεσα και άδικα χτυπήματα, εργαζόμενους στον δρόμο από σωρεία λουκέτων, σε ημερήσιες αλλά και εβδομαδιαίες, περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες.
Κι όλα αυτά, ενώ εκκρεμούν σημαντικά θέματα από χρόνια αιτήματά μας, που στόχο έχουν να δώσουν οικονομική ανάσα στις εφημερίδες μας, όπως
α. Να εξοφληθούν άμεσα τα τιμολόγια που αφορούν τις δημοσιεύσεις
β. Να ορισθεί ενιαία τιμή (5 ευρώ ανά εκατοστό) για όλες τις δημοσιεύσεις της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3548/2007 (Α’ 68).
γ.Να δοθεί ένα τέλος στις παρατάσεις που αφορούν την υποχρεωτική δημοσίευση των διακηρύξεων προκηρύξεων.
δ. Επαναφορά των δημοσιεύσεων των ισολογισμών των εταιρειών στον έντυπο τύπο.
ε. Να σταματήσει η αδικία με την ύλη δήμου για τις ημερήσιες και εβδομαδιαίες τοπικές εφημερίδες που εδρεύουν σε δήμους της Αττικής και περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης
στ. Οι δημοσιογράφοι και το προσωπικό των εφημερίδων να μπορούν να εργάζονται και στις ιστοσελίδες τους.
Αντώνης Κατωπόδης
Ιδιοκτήτης μέσων ενημέρωσης – Εκδότης
Πρόεδρος ΔΣ – Ε.Ι.Τ.Η.Ε.Ε.Α.
43 Περιφερειακές εφημερίδες
Επιστολή προς τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ κύριο Γιάννη Οικονόμου, με τις απόψεις 43 ιδιοκτητών περιφερειακών εφημερίδων για τις διατάξεις του νομοσχεδίου «Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Σύσταση Ηλεκτρονικών Μητρώων Έντυπου και Ηλεκτρονικού Τύπου και λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Η πλειοψηφία των ιδιοκτητών, αλλά και των εργαζομένων στις επαρχιακές εφημερίδες, δηλώνουμε αιφνιδιασμένοι από την ταχύτητα με την οποία ήρθε στο προσκήνιο το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενίσχυση Δημοσιότητας και Διαφάνειας στον Έντυπο και Ηλεκτρονικό Τύπο- Σύσταση ηλεκτρονικών μητρώων έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου και λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης». Τόσο ο πολύ περιορισμένος χρόνος της διαβούλευσης, όσο και η απουσία προηγούμενης συζήτησης με τον κλάδο δεν δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για έναν εποικοδομητικό διάλογο.
Με την πρώτη ματιά γίνεται αντιληπτό ότι τυχόν ψήφισή του οδηγεί αυτομάτως σε διακοπή της λειτουργίας των επιχειρήσεών μας και στην απώλεια των θέσεων εργασίας που υπάρχουν σε αυτές.
Κύριε υπουργέ αδυνατούμε να κατανοήσουμε για ποιόν λόγο η ελληνική κυβέρνηση, σε αυτά τα δύσκολα χρόνια για τον Τύπο που οι κυκλοφορίες και τα διαφημιστικά έσοδα διαρκώς μειώνονται, αντί να του δώσει ένα χέρι βοήθειας όπως συμβαίνει σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, έρχεται νομοθετώντας να κλείσει εφημερίδες και να αφήσει τους ανθρώπους τους στο δρόμο.
Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι μπορεί να παρασύρθηκε από μια παρέα πρώην εύρωστων επαρχιακών εφημερίδων οι οποίες μπρος στα δικά τους οικονομικά αδιέξοδα επιζητούν, με το πρόσχημα της εξυγίανσης, τον κανιβαλισμό του κλάδου ώστε να κλείσουν οι μικρότερες εκδοτικές
επιχειρήσεις ανά νομό για να καρπωθούν εκείνες τα έσοδά τους από διαφημίσεις, αγγελίες, ανακοινώσεις, διακηρύξεις, κ.λ.π.
Κύριε υπουργέ η αύξηση του αριθμού των θέσεων εργασίας, όπως αυτή προβλέπεται από το νομοσχέδιο, είναι ανέφικτη για τις εφημερίδες της επαρχίας καθότι στις σημερινές δυσμενείς συνθήκες με μεγάλη δυσκολία συντηρούν τις υπάρχουσες. Εξίσου ανέφικτη είναι και η διατήρηση των κυκλοφοριών στο πλαίσιο που ορίζει ο εισαγόμενος πληθυσμιακός συντελεστής, καθώς, όπως γνωρίζετε, η τάση των πωλήσεων είναι πτωτική και μεταβάλλεται σχεδόν καθημερινά.
Σε ό,τι αφορά στο θέμα των κυκλοφοριών δεν λαμβάνονται, επίσης, υπόψη οι νέες συνθήκες κατανάλωσης του περιεχομένου του περιφερειακού Τύπου που δίνουν προβάδισμα στο διαδίκτυο έναντι του χαρτιού. Στην πλειονότητά τους οι περιφερειακές εφημερίδες και ιδιαίτερα μετά τον Covid-19 έχουν πέρα των 400 εντύπων που σήμερα προβλέπει ο νόμος και ένα τεράστιο αριθμό αναγνωστών που λαμβάνουν την εφημερίδα τους καθημερινά ηλεκτρονικά (σε pdf αρχείο). Δεν βλέπουμε να υπάρχει κάποια πρόβλεψη γι’ αυτό.
Όσο για την εκτύπωση, ένας μεγάλος αριθμός των εφημερίδων εκτυπώνεται εδώ και χρόνια σε ψηφιακά πιεστήρια και ως εκ τούτου θεωρούμε προβληματική τη διατύπωση της παραγράφου 2 γ. του άρθρου 2 του Ν. 3548/2007 έτσι όπως αντικαθίσταται από το άρθρο 23 του παρόντος νομοσχεδίου, διότι κάποιοι συνάδελφοί μας που διαθέτουν μηχανήματα απαρχαιωμένης τεχνολογίας, το ερμηνεύουν κατά το δοκούν και προβαίνουν σε ανυπόστατες καταγγελίες.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται επίσης διατάξεις οι οποίες είναι εξόφθαλμα άδικες για τον περιφερειακό Τύπο σε σύγκριση με τον Πανελλαδικό Τύπο. Σημειώνουμε ενδεικτικά ότι προβλέπειτέσσερις υποχρεωτικές θέσεις άλλων ειδικοτήτων (πλην δημοσιογράφων) για κάθε ημερήσια εφημερίδα που κυκλοφορεί στα Ιωάννινα, στην Πάτρα, στη Λάρισα ή άλλες περιοχές με πληθυσμό νομού άνω των 200.000 κατοίκων. Ακριβώς όσες προβλέπει και για μεγάλες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας όπως είναι π.χ. το «Βήμα» το «Πρώτο Θέμα» κ.λ.π.
Επίσης, όταν μια επιχείρηση με τον ίδιο ΑΦΜ εκδίδει π.χ. μια ημερήσια, μια εβδομαδιαία εφημερίδα και έχει και μια ιστοσελίδα, δεν μπορεί να της ζητείται να έχει διαφορετικούς εργαζόμενους σε κάθε μέσο.
Όλα αυτά την ώρα που η Ελληνική περιφέρεια αποδεκατίζεται κάτι που δυστυχώς επιβεβαίωσε και η πρόσφατη απογραφή πληθυσμού.
Κύριε υπουργέ η διατήρηση του δικαιώματος δημοσιεύσεων είναι ζωτικής σημασίας για τον περιφερειακό Τύπο.
Επισημαίνουμε επίσης και τα παρακάτω:
1ον Δεν είναι δυνατόν η πολιτεία, με την επακόλουθη αύξηση των οικονομικών βαρών των επιχειρήσεων μας, να υπόσχεται παράλληλα για άλλη μια φορά ότι θα μας δώσει κρατική διαφήμιση, όταν:
α) Από το 1994 που θεσπίστηκε για πρώτη φορά με τον νόμο Βενιζέλου και αργότερα το 2007 με τον νόμο Ρουσόπουλου το 30% της κρατικής διαφήμισης να πηγαίνει στην περιφέρεια, αυτό ουδέποτε εφαρμόστηκε και πάνω από το 90% πηγαίνει στα Αθηναϊκά ΜΜΕ.
β) Ακόμη και κάποια ελάχιστα χρήματα που δόθηκαν στις επαρχιακές εφημερίδες την περίοδο της πανδημίας, δεν έχουν αποπληρωθεί ενώ έχουμε ήδη καταβάλει ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος.
γ) Αν και υπάρχει νόμος να πληρώνονται οι δημοσιεύσεις των διακηρύξεων έργων εντός μηνός, αυτός ουδέποτε εφαρμόστηκε με αποτέλεσμα να περιμένουμε μέχρι και τρία χρόνια για να πληρωθούμε τιμολόγια έργων.
δ) Οι διακηρύξεις που είναι και το μοναδικό μας έσοδο θεσμοθετημένο από το κράτος, έχουν ημερομηνία λήξης 31-12-2023 και ζητούμε άμεσα να γίνει επ’ αόριστον επέκταση.
Θα παρακαλούσαμε να δρομολογήσετε την εφαρμογή των παραπάνω που έχουν ήδη την ισχύ νόμου και είμαστε στην διάθεσή σας να μιλήσουμε για τα υπόλοιπα.
Κύριε υπουργέ ζητούμε να αποσύρετε το νομοσχέδιο και να στηρίξετε τον περιφερειακό Τύπο στο σύνολό του.
Ευχαριστούμε και είμαστε στη διάθεσή σας.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΠΟΥ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (με αλφαβητική σειρά)
Αγώνας (Ξάνθη)
Αδέσμευτη Θράκης (Ξάνθη)
Αλήθεια (Καρδίτσα)
Αλήθεια της Κυριακής (Καρδίτσα)
Βήμα της Πρέβεζας (Πρέβεζα)
Βοιωτικά Νέα (Θήβα)
Αργολίδα (Άργος)
Γνώμη (Καρδίτσα)
Διάλογος (Τρίκαλα)
Ειδήσεις (Κιλκίς)
Ελεύθερο Βήμα (Σέρρες)
Ενημέρωση και Αγγελίες (Κατερίνη)
Εργασία. Συν (Δράμα)
Ενεργός Πολίτης (Τρίκαλα)
Επικαιρότητα (Καρδίτσα)
Επικαιρότητα της Κυριακής (Καρδίτσα)
Θεσπρωτών Διαβούλευση (Ηγουμενίτσα)
Θρακική Αγορά (Κομοτηνή)
Καστοριανή Εστία (Καστοριά)
Κοινωνική (Πειραιάς)
Κόσμος (Λάρισα)
Κόσμος Σαββατοκύριακο (Λάρισα)
Μαγνησία (Βόλος)
Mανιφέστο (Θήβα)
Μαχητής Θράκης (Ξάνθη)
Μεθόριος (Ορεστιάδα)
Νέα Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη)
Νέα Πορεία (Σέρρες)
Νέα Σέρρες (Σέρρες)
Νιγρίτα (Σέρρες)
Ο Λόγος των Κυκλάδων (Σύρος)
Ο Χρόνος (Κοζάνη)
Παλμός Αιτωλοακαρνανίας (Αγρίνιο)
Πανσερραϊκή (Σέρρες)
Πρωϊνός Λόγος (Κοζάνη)
Πρωϊνή (Γρεβενά)
Πρωϊνή (Κιλκίς)
Πρωϊνή (Κοζάνη)
Σελινιώτικα Νέα (Χανιά)
Σερραϊκόν Θάρρος (Σέρρες)
Φωνή της Καστοριάς (Καστοριά)
Φωνή της Ξάνθης (Ξάνθη)
Χρονικά (Κεφαλονιά)
Καλωσορίζουμε την απόφαση του Υπουργείου να προχωρήσει στη δημιουργία ενός σύγχρονου Μητρώου, το οποίο θα περιλαμβάνει το σύνολο του έντυπου Τύπου της χώρας, όπως αυτός έχει προσδιοριστεί με τον α.ν. 1092/38, δηλαδή τις ημερήσιες και περιοδικώς εκδιδόμενες εφημερίδες και τα περιοδικά, όπως άλλωστε ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Ένα Μητρώο που να περιλαμβάνει για πρώτη φορά το σύνολο του Τύπου και να είναι ανεξάρτητο από το υφιστάμενο Υπο Μητρώο Περιφερειακού Τύπου, το οποίο αφορά αποκλειστικά και μόνο την κατανομή των διακηρύξεων του Δημοσίου.
Μελετώντας, όμως, το σχέδιο Νόμου διαπιστώνουμε ότι οι προϋποθέσεις που τίθενται για την εγγραφή στο Μητρώο των εντύπων με περιοδικότητα 15νθήμερη και άνω καθώς και των περιοδικών και αφορούν τις αριθμητικές απαιτήσεις για απασχολούμενους δημοσιογράφους και λοιπό προσωπικό είναι εξωπραγματικές και ουσιαστικά οδηγούν σε αποκλεισμό της μεγαλύτερης μερίδας του Τύπου, ενώ καθιστούν το Μητρώο μονοπώλιο ολίγων.
Βέβαια, οι αποκλειόμενες από το μητρώο επιχειρήσεις θα εξακολουθούν να αποτελούν κατά τα λοιπά Τύπο και θα συνεχίσουν να υποχρεούνται στην καταβολή του 2% στον ΕΔΟΕΑΠ, πλην όμως δεν θα μπορούν να ενταχθούν σε προγράμματα κρατικής ενίσχυσης, όπως το πρόγραμμα χρηματοδότησης για την οικονομική στήριξη σε ό,τι αφορά την μηνιαία εισφορά 2% επί του κύκλου εργασιών, στην επιχορήγηση μεταφορικού κόστους και κόστους χάρτου και όποιο άλλο πρόγραμμα θεσπιστεί στο μέλλον. Τα έντυπα, δηλαδή, αυτά θα συνεχίζουν να έχουν υποχρεώσεις αλλά όχι και δικαιώματα, γεγονός που εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας των διατάξεων.
Πέραν όμως των τυπικών ζητημάτων νομιμότητος, τίθενται και ζητήματα σχετικά με την ουσιαστική θέση του Υπουργείου απέναντι στα δεκάδες έντυπα που θα αποκλειστούν. Πώς άραγε το Υπουργείο θα προστατεύσει όλες αυτές τις επιχειρήσεις που κόντρα στους καιρούς με την κρίση στον έντυπο τύπο, την αύξηση του εκτυπωτικού κόστους, αλλά και τις επιβολές φόρων άντεξαν και κρατήθηκαν ζωντανές; Σίγουρα όχι με τον αποκλεισμό τους λόγω των αριθμητικών απαιτήσεων σε δημοσιογράφους και προσωπικό, οι οποίες αποτελούν έμμεσες κρατικές παρεμβάσεις στον υγιή ανταγωνισμό και στο επιχειρείν.
Θα έπρεπε, λοιπόν, να είναι αυτονόητο ότι οι λειτουργικές ανάγκες μιας δεκαπενθήμερης ή μηνιαίας έκδοσης ανεξαρτήτου έδρας δεν είναι οι ίδιες με τις ανάγκες μιας ημερήσιας ή εβδομαδιαίας εφημερίδας τόσο σε αριθμό δημοσιογράφων όσο και σε λοιπό προσωπικό, το οποίο μπορεί να καλύπτεται από εξωτερικούς συνεργάτες και όχι από προσωπικό με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας. Επίσης, θα έπρεπε να λαμβάνονται υπόψη και η αναγνωσιμότητα και η ιστορικότητα των εντύπων.
Εάν λοιπόν σκοπός του Υπουργείου δεν είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και της δημοσιότητας στο χώρο των ΟΛΙΓΩΝ και η δημιουργία Τύπου δύο ταχυτήτων, πρέπει να αρθούν οι όποιες προφανείς αδικίες. Το Υπουργείο οφείλει να προστατέψει το σύνολο του Τύπου της χώρας (εφημερίδες και περιοδικά), γιατί σε αντίθετη περίπτωση το πλήγμα στην διαφάνεια στον Τύπο, στην πολυφωνία και στον πλουραλισμό στην ενημέρωση θα είναι μη αναστρέψιμο.
Για το λόγο αυτό καταθέτουμε τις παρατηρήσεις μας ανά άρθρο.
ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ – ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ (Εκπροσωπεί 34 περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες και 165 περιοδικά όλης της χώρας)
Αναρωτιέται κανείς προς τι αυτή η ξαφνική πρεμούρα για την εισήγηση και αστραπιαία διαβούλευση του «τυποκτώνου» σχέδιο νόμου για τις επαρχιακές εφημερίδες;
Γιατί τόση βιασύνη;
Ποιοι οι εισηγητές;
Ποιον θέλουν να …σκοτώσουν;
Τους αποκαλούμενους ‘’μικρούς’’ εκδότες τις επαρχίας;
Ποιοι εποφθαλμιούν να μείνουν μοναδικοί εκφραστές στην πληροφόρηση φυσικά με το αζημίωτο;
Φαντάζεται κάποιος ότι αυτό μπορεί να συμβεί σ’ όλα τα επαγγέλματα τα οποία λαμβάνουν κρατικό χρήμα από διάφορα προγράμματα και ενισχύσεις με τέτοιου είδους επίβουλες και δυσβάσταχτες υποχρεώσεις που επιβάλουν οι από… πάνω στους από κάτω;;
Κύριοι αφαιρέσατε μέχρι τώρα από τον επαρχιακό τύπο πολλά ευεργετήματα:
✓ Ατέλεια χάρτου
✓ Ατέλεια τηλεφώνου
✓ Ταχυδρομικά Τελη
✓ ΟΠΑΠ
✓ Κρατικά Λαχεία
✓ Τράπεζες
✓ Ισολογισμούς
✓ Δημόσιους Πλειστηριασμούς
✓ Απευθείας ανάθεση έργων (Αυξ. Ποσών αναθέσεων)
✓ Η μη εφαρμογή του 30% της κρατικής διαφ/σης
✓ Το 2% επί του τζίρου
✓ Η διαφ/ση για την τουριστική προβολή από τις Περιφέρειες και τους Δήμους δεν υπάγεται στον ισχύοντα νόμο για ισοκατανομή στα ΜΜΕ της επαρχίας όπως ισχύει με τις διακηρύξεις με αποτέλεσμα οι εξαρτήσεις και οι αποκλεισμοί κατά το δοκούν από τους εκάστοτε αυτοδιοικητικούς παράγοντες!
✓ Δεν μπορούμε σύμφωνα με τον νόμο να προσλάβουμε μέλη της οικογενείας μας με μερική απασχόληση στην επιχείρηση μας!!! κ.α
Αντί λοιπόν να εξομαλύνεται τα παραπάνω αφαιρετικά προνόμια επιβάλατε δια νόμου δυσβάσταχτες υποχρεώσεις σ’ έναν τύπο που καταρρέει καθημερινά στην κυκλοφορία και αναγκάζεται να επενδύσει στο διαδίκτυο για να μπορέσει να σταθεί στον ανταγωνισμό χωρίς φυσικά να μπορεί να ισορροπήσει οικονομικά λόγω των υποχρεώσεων που συσσωρεύει κατά καιρούς η πολιτεία.
Και αντί να προβλέψετε με το παρόν σχέδιο νόμου να βοηθηθεί ο τύπος της περιφέρειας να σταθεί όρθιος και όχι εξαρτημένος τον βάζετε και συνυπεύθυνο στην μείωση της ανεργίας!!!
Αγνοείται ότι οι ιδιοκτήτες των “μικρών” όπως τους ονομάζουν κάποιοι “leader” της πληροφόρησης πέρα από τα δυσβάσταχτα χρέη που δημιούργησαν τόσο με την πανδημία όσο και με τον αναγκαστικό εξοπλισμό σε μηχανήματα και κτιριακές εγκαταστάσεις και στην εκπαίδευση προσωπικού κατάλληλου να ανταποκριθεί στις ανάγκες εκτύπωσης και όχι μόνο των εφημερίδων;
Ας μας πει κάποιος από όσους έχουν την ευθύνη αν ποτέ επισκέφθηκαν έναν εκδότη της επαρχίας για να γνωρίσει από κοντά τα προβλήματα και τον τρόπο με τον οποίο βγαίνει ένα έντυπο και να ακούσει τα προβλήματα και τις όποιες προτάσεις.
Κατα τ αλλά όλα τα κόμματα έχουν και κάποιους υπεύθυνους για τον επαρχιακό τύπο αλλά ποτέ δεν τους είδαμε ,να ενδιαφερθούν να μάθουν τα προβλήματα αλλά και τις πραγματικές δυσκολίες που έχει η επαρχία.
Μας βάλετε να κάνουμε καταγραφή για όλα τα περιουσιακά μας στοιχεία των εφημερίδων!
Πού αποσκοπούσε άραγε αυτή η καταγραφή;
Θεωρώ ότι αυτό το προσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί γιατί είναι προς την κατεύθυνση δημιουργίας κάποιων μονοπωλιακών ΜΜΕ τα οποία είναι μετρημένα στα δάκτυλά του ενός χεριού που θέλουν να χειραγωγήσουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις με το αζημίωτο βάζοντας στο περιθώριο την επαρχία που αιμορραγεί πληθυσμιακά και οικονομικά μ’ αυτόν τον ακήρυχτο πόλεμο μεταξύ των “ΜΕΓΑΛΩΝ’’ και των “ΜΙΚΡΩΝ’’ μια εξίσωση που δεν είναι λίγες οι φορές που γκρεμίζει ακόμα και κυβερνήσεις.
Κλείνοντας θέλω να στείλω ένα μήνυμα σε όσους επιβουλεύονται τέτοιες καταστάσεις.
Φτάνουν ποια οι προσχηματικές αγάπες και οι παρασκηνιακές διαβουλεύσεις
Η πολιτεία έχει υποχρέωση να δημιουργήσει ένα εκδοτικό περιβάλλον ισονομίας, ισοπολιτείας αλλά και ισόρροπης ανάπτυξης σε μια χώρα με τεράστιες ανισότητες και αποκλεισμούς και με ένα δημογραφικό πρόβλημα που είναι ένα κορυφαίο ζήτημα, όχι μόνο κοινωνικό αλλά πλέον πραγματικά εθνικό.
Μην ωθείτε τα πράγματα στα άκρα μ αυτό το νομοσχέδιο που θέλετε να περάσετε.
Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί την οριστική ταφόπλακα στον περιφερειακό-τοπικό τύπο.
Φυσικά πρέπει να υπάρξει ένα διάστημα προσαρμογής στο νέο νόμο, ειδικά για παλιές εφημερίδες, το οποίο δεν μπορεί να είναι λιγότερο από δύο χρόνια.
Βεβαίως και πιστεύουμε στην καλή πρόθεση του νομοθέτη. Άλλωστε γι’ αυτό γίνεται και η διαβούλευση. Όπως αναφέρεται στο πρώτο άρθρο, σκοπός είναι η διαφάνεια και να εξυπηρετηθούν οι αναπτυξιακές ανάγκες. Είναι απαραίτητο λοιπόν, εφόσον ζητηθούν νέα δεδομένα, να δοθεί τουλάχιστον ένας χρόνος προσαρμογής. Θα είναι καταστροφικό για τον Επαρχιακό Τύπο, να ισχύσει ο νόμος στον αμέσως επόμενο χρόνο. Οι εφημερίδες με πρωτογενές περιεχόμενο, εκείνες οι μικρές για τις οποίες δεν προβλέπονται ποιοτικά χαρακτηριστικά, παρά μόνο ποσοτικά, θα πρέπει να δουλέψουν πολύ διαφορετικά. Εφημερίδες με ιστορία δεκαετιών… στην υπηρεσία του πολίτη, του αναγνώστη. Αξίζουν, τουλάχιστον, τον χρόνο προσαρμογής.
Προσοχή! Να δοθεί τουλάχιστον ένας χρόνος προσαρμογής στις αλλαγές του νέου μητρώου. Να μην ισχύσει με την ψήφισή του.
Άρθρο 37
Κλείνοντας και με βάση όλα όσα εκτενώς αναφέρθηκαν επαναλαμβάνουμε τη βασική μας θέση ότι το Σχέδιο Νόμου κινείται σε θετική κατεύθυνση και θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο αν γίνουν δεκτές οι παρατηρήσεις που καλόπιστα και με εποικοδομητική διάθεση ειλικρινούς συνεργασίας υποβάλλουμε.
Αυτό σημαίνει ότι οι εφημερίδες τις οποίες εκπροσωπεί ο ΣΗΠΕ θα στηρίξουν την μεταρρυθμιστική αυτή προσπάθεια του αρμόδιου για τα ΜΜΕ Υπουργείου.
Αυτή η στήριξη όμως πρέπει να διαβαστεί και από την άλλη της όψη.
Ότι θα μας βρει σφόδρα αντίθετους οποιαδήποτε προσπάθεια νόθευσης των βασικών χαρακτηριστικών του νομοθετήματος που ενδεχομένως θα υπάρξουν υπό την πίεση που μετά βεβαιότητος θα πρέπει να αναμένουμε ότι θα εκδηλωθεί από διάφορους φορείς και πρόσωπα και πολιτικούς ή συνδικαλιστικούς παράγοντες που για χρόνια εμφορούνται από τη λογική «μη θίγετε τα κακώς κείμενα» και οι οποίοι έχουν ασφαλώς πράγματα να χάσουν από την εκσυγχρονιστική αυτή προσπάθεια.
Το έργο αυτό το έχουμε δει αρκετές φορές στο παρελθόν και δεν θέλουμε να επαναληφθεί.