Αρχική Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση1. Ερωτήσεις για την ΣτρατηγικήΣχόλιο του χρήστη Στάθης Γρηγοριάδης | 22 Μαρτίου 2012, 01:19
Επιτροπή Πληροφορικής και Επικοινωνιών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα ήθελα να σχολιάσω με μια προσωπική εμπειρία. Το 2001 περίπου από την τοπική Νομαρχία & Διεύθυνση Κοινωνικής Πρόνοιας, είχε προκυρηχθεί διαγωνισμός με ανύπαρκτες προδιαγραφές και με προυπολογισμό 1.500 Ευρώ (Χιλίων Πεντακοσίων με τον Φ.Π.Α!) Συμμετείχαμε με την ομάδα ανάπτυξης μας και πήραμε ως μειοδότες...τον διαγωνισμό για την παρακολούθηση όλων των δικαιούχων και των πληρωμών, δελτίων κ.ο.κ. που αφορούσε την συγκεκριμένη υπηρεσία για τον Νομό μας. Σίγουρα η δουλειά που απαιτήθηκε σε σχέση με το οικονομικό αντίκρισμα ήταν εντελώς αναντίστοιχο. Η αγάπη μας και η όρεξη της ομάδας για δουλειά κέρδισε τελικά. Παραδώσαμε μια πλήρη Client Server εφαρμογή με σχεσιακή βάση δεδομένων με ένα απόλυτα απλό & εύχρηστο User Interface. Σημειώνω το απλό και εύχρηστο U.I. , γιατί η πρώτη μας επαφή με τον πελάτη και την προισταμένη της υπηρεσίας ήταν τουλάχιστον απογοητευική. Οι χρήστες μας θα ήταν, οι καθ' όλα συμπαθητικές κυρίες της υπηρεσίας αλλά με έναν μέσο όρο ηλικίας ανω των 45-50ετών, με καμία ή ελάχιστη σχέση με πληροφοριακό σύστημα. Θυμάμαι ότι η πρώτη μας σκέψη μετά το πρώτο ραντεβού για την ανάλυση αναγκών ήταν "Ωχχ μπλέξαμε!". Παρόλα αυτά η εφαρμογή εγκαταστάθηκε και λειτούργησε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και πραγματικά μας έκανε περήφανους για την δουλειά μας. Το σύστημα λειτούργησε άψογα , χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρις καμία ανάγκη συντήρησης ή επιπλέον εξόδων για την υπηρεσία. Το 2008 δέχτηκα μια κλήση από την προισταμένη της υπηρεσίας με το παρακάτω request : "Το Υπουργείο θα εγκαταστήσει ένα ΝΕΟ Online σύστημα διαχείρισης Κοινωνικής Πρόνοιας και απαιτείτε Α. Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα της δομής της υφιστάμενης Βάσης Δεδομένων Β. Εξαγωγή των δεδομένων για Migration στην νέο Ο.Π.Σ." Επειδή δεν αφορούσε κάποια εφαρμογή που απέφερε το οποιοδήποτε κέρδος, αλλά ίσα-ίσα πρόσφερε το "βάρος" της Custom υποστήριξης μοναδιαίας εφαρμογής, ενιωσα ανακούφιση. Απέστειλαμε λοιπόν εκτυπωμένο αναλυτικό σχεδιάγραμμα της βάσης δεδομένων με πεδία-πίνακες-συνδέσεις. Μετά από αυτό λάβαμε μια περίεργη απαίτηση: Η απαίτηση από την εταιρία που θα αναλάμβανε το Migration ζήτησε απλά έναν πίνακα Excel με τους Δικαιούχους, αλλά όχι τις συνδέσεις με τις πληρωμές , αλλά και τα άλλα χρήσιμα δεδομένα που επι χρόνια καταχωρούσανε στην Υπηρεσία. Επειδή όμως θα κλείναμε με την υπόθεση, άμεσα αποστείλαμε τα αρχεία σε CD και το αρχείο που ζητήσανε. Προσωπικά είχα ψιθυρίσει όταν το παρέδιδα "Ουφ ησυχάμε, με αυτή την αμαρτία :)". Μετά από 6μήνες όμως διαψεύστηκα, το νέο Online Ο.Π.Σ. δεν λειτούργησε παρα του ότι υπήρχε και υπεύθυνος εκπαιδευτής-τεχνικός εντός της υπηρεσίας με σύμβαση έργου! Επανάληψη της απαίτησης, παρακαλούμε ξαναστείλτε μας νέα δεδομένα για να ξαναγίνει Migration. Επανάληψη της διαδικασίας από πλευράς μας και αποστολή των δεδομένων. Για να μην μεγαλώνω την ιστορία, η αποστολή δεδομένων έγινε άλλες δύο φορές, αλλά ανεπιτυχώς για το νέο Online Ο.Π.Σ. Κοινωνικής Πρόνοιας... Την τελευταία φορά με τον Νέο Καλλικράτη, καταργήθηκε η Νομαρχία και ανέλαβε το τμήμα Πρόνοιας του Νέου Καλλικρατικού Δήμου. Εκεί μας ζητήθηκε να αλλάξουμε τα λογότυπα της εφαρμογής μας, αλλά αρνηθήκαμε γιατι επιτέλους απαιτήσαμε να πληρωθούμε για την δουλειά μας! Ακόμη και σήμερα δυστυχώς ή ευτυχώς το Τμήμα Κοινωνικής Πρόνοιας συνεχίζει και λειτουργεί μηχανογραφικά με εκείνο το "ταπεινό" RDBMS που εγκαταστήσαμε, αλλά λειτουργεί σε 10 θέσεις εργασίας με μερικές εκατοντάδες χιλιάδες εγγραφές πληρωμών και μερικούς χιλιάδες δικαιούχους. Λειτουργεί με δημόσιους υπαλλήλους χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις πληροφοριακών συστημάτων αλλά με κύριο έργο αυτό της θέσης τους. Τα δικά μας ερωτήματα και προβληματισμοί είναι : * Γιατί πρέπει η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και τα Πληροφοριακά Συστήματα να "υλοποιούνται" με μεγάλα έργα πληροφορικής ? τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν αποτυχημένα. * Γιατί δεν χρησιμοποιούνται ανοιχτές ομάδες εργασίας με βάση την τηλεργασία μέσω διαδικτύου για την εκμετάλλευση προγραμματιστών με τοπική φυσική παρουσία για την υλοποίηση έργων πληροφορικής που θα εποπτεύονται από μια κεντρική διεύθυνση πληροφορικής που θα ορίζει προδιαγραφές & το αντικείμενο του έργου. Για παράδειγμα : - Πληροφοριακό Σύστημα ΧΧΧΧ Περιοχής Ηπείρου - Με βασικό φορέα ένα Υπουργείο ΤΠΕ : ορίζονται προδιαγραφές, πλατφόρμα ανάπτυξης , αντικείμενα και ομάδα Project Management , χρονοδιάγραμμα, αμοιβές (εδώ θα μπορούσαν δυναμικά να εμπλακούν και φορείς της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης) - Επιλέγεται δυναμικό ειδικών (αναλυτές-προγραμματιστές-σχεδιαστές-εκπαιδευτές κ.ο.κ.) από την περιοχή της Ηπείρου το οποίο υλοποιεί το έργο μετά από πραγματική ανάλυση αναγκών με τους χρήστες του συστήματος. - Μετά την υλοποίηση το έργο υποστηρίζετε από την ομάδα και επεκτείνετε ως σύστημα μελλοντικά πανελλήνια . * Γιατί δεν έχει γίνει καταγραφή των υφιστάμενων συστημάτων υλικού & λογισμικού στις δομές της δημόσιας διοίκησης. Υπάρχει τεράστια ποσότητα ανεκμετάλλευτου υλικού (hardware), από τα μεγάλα έργα που υλοποιήθηκαν. Σε πολλές περιπτώσεις Α. Η εκπαίδευση, & Β. Η χρήση υφιστάμενων εφαρμογών λογισμικού μπορεί να πολλαπλασιάσει την καθημερινή αποδοτικότητα των εργαζομένων και κατα επέκταση συνολικά οποιουδήποτε δημόσιου φορέα.