Αρχική Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση1. Ερωτήσεις για την ΣτρατηγικήΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Κ. Γιανναράκης | 27 Μαρτίου 2012, 22:12
Επιτροπή Πληροφορικής και Επικοινωνιών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είναι θετική και χρήζει επιβράβευσης και μόνη η προσπάθεια διατύπωσης “Ψηφιακής Στρατηγικής” για τον ελληνικό δημόσιο χώρο. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ) αντιμετωπίζει με εξαιρετικά θετική στάση κάθε ενέργεια που αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, μέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών. Ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες της κρίσης, όπου μοναδική διέξοδος αλλά και απάντηση στις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής φαντάζει η παραγωγική ανασυγκρότηση και η επένδυση στους τομείς που διαθέτουν άμεσες αναπτυξιακές προοπτικές. Είναι επίσης σημαντική η δημόσια διαβούλευση της διατυπωμένης στρατηγικής, ώστε μέσα από τις κριτικές και βελτιωτικές παρεμβάσεις να διαμορφώνει μια σαφέστερη εικόνα για το μέλλον, να περιγράφει καλύτερα τον οδικό χάρτη προς αυτήν και, φυσικά, να στοχεύει σε αποτελέσματα και να πείθει ότι μπορεί να τα επιτύχει. Σε αυτή την κατεύθυνση θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η επιτυχία κάθε ψηφιακού εγχειρήματος καθορίζεται από την δυνατότητα των κοινών ανθρώπων να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχει. Αυτή η γενική διαπίστωση, σημαίνει ότι στην Ελλάδα του 2012, ένα σημαντικότατο ποσοστό του πληθυσμού δεν θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που είδαν χθες το φως της δημοσιότητας, η Ελλάδα καταγράφει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών στην ΕΕ, στις ηλικίες 16- 74 ετών. Συγκεκριμένα, το 2011, μόνο το 59% του πληθυσμού της Ελλάδας, από 16 ως 74 ετών, έχει χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικό υπολογιστή. Το ποσοστό αυτό είναι το τρίτο χαμηλότερο στην ΕΕ, μετά τη Ρουμανία (50%) και τη Βουλγαρία (55%). Το αντίστοιχο ποσοστό στην «ΕΕ των 27» είναι 78%. Και τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα αν αξιολογηθεί η ικανότητα χρήσης εφαρμογών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Από την άλλη, η επίλυση αυτού του μεγάλου προβλήματος ίσως να μπορεί να σημάνει και μια από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες της Ελλάδας του 2012: Η ταχεία μείωση του δείκτη ψηφιακού αναλφαβητισμού στη χώρα μπορεί να σημάνει πρωτόγνωρη αύξηση της παραγωγικότητας τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα. Τα οφέλη από μια τέτοια αλλαγή μπορούν να είναι της τάξεως των δεκάδων δισεκατομμυρίων, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές εκτιμήσεις. Κάθε ποσοστιαία μονάδα του πληθυσμού που θα απελευθερώνεται από το σκοτάδι του αναλφαβητισμού, μπορεί να δρα πολλαπλασιαστικά στην αύξηση του εθνικού προϊόντος, στη μείωση των ελλειμμάτων και του χρέους, στη βελτίωση της ζωής όλων μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου το μισό της αύξησης της παραγωγικότητας στις χώρες που παρουσιάζουν θετικούς δείκτες ανάπτυξης, οφείλεται στη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών. Αντιστοίχως και στην Κίνα, η αναπτυξιακή έκρηξη της τελευταίας εικοσαετίας δεν οφείλεται μόνο στο χαμηλό κόστος της εργασίας αλλά και στην ικανότητα της κινεζικής κοινωνίας να αφομοιώνει ταχύτατα τα νέα δεδομένα της γνώσης και να τα ενσωματώνει στη μεγάλη παραγωγή. Αυτό πρακτικά σημαίνει τέσσερα πράγματα: Πρώτον, ότι είναι θέμα ύψιστης προτεραιότητας η καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού και η απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων από ευρύτερα στρώματα του πληθυσμού. Δεύτερον, ότι θα πρέπει να υπάρξει προσανατολισμός στην δημιουργία νέων εύχρηστων υπηρεσιών που να παρέχονται μέσω κινητών συσκευών, οι οποίες ως γνωστόν χρησιμοποιούνται από την μεγάλη πλειονότητα του ελληνικού πληθυσμού. Τρίτον, ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν καινοτομικές πρακτικές ώστε να υπάρξουν γρήγορες αποτελεσματικές και ευέλικτες υλοποιήσεις. Τέταρτον, κάθε “ψηφιακή” επένδυση πρέπει να στοχεύει στην δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών που να ενδυναμώνουν τον εξωστρεφή προσανατολισμό της οικονομίας. Αυτές τις επισημάνσεις έχουν γίνει επανειλημμένα στους αρμοδίους από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδας (ΣΕΚΕΕ www.sekee.gr), ο οποίος έχει προσφερθεί να συμβάλλει με την εμπειρία των μελών του, σε κάθε σχετικό σχεδιασμό και υλοποίηση. Όπως είχαμε την ευκαιρία να ενημερώσουμε τον Υφυπουργό Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης σε πρόσφατη συνάντηση μας, ανάμεσα στα μέλη του ΣΕΚΕΕ βρίσκονται φορείς που έχουν αναπτύξει κινητές εφαρμογές και υπηρεσίες οι οποίες έχουν καθιερωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο για την τεχνολογική τους αρτιότητα και πρωτοπορία. Ο συνδυασμός της εμπειρίας από την υλοποίηση μεγάλων έργων σε όλο των κόσμο με την αποδεδειγμένη ικανότητα ανάλυσης και σχεδιασμού πληροφοριακών συστημάτων για κινητές συσκευές, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους δημόσιους φορείς για τη γρήγορη εισαγωγή υπηρεσιών που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη. Η δυνατότητα αυτή έχει μάλιστα αναγνωριστεί από κυβερνήσεις άλλων ευρωπαϊκών χωρών (π.χ. Λιθουανία και Φινλανδία) οι οποίες πρόσφατα προσκάλεσαν και είχαν συζητήσεις με μέλη μας για την από κοινού ανάπτυξη πρότυπων κινητών εφαρμογών εξυπηρέτησης του πολίτη (m-government applications). Είναι προφανές ότι ο Σύνδεσμος και τα μέλη μας είναι και στη διάθεση της ελληνικής πολιτείας για την παροχή κάθε δυνατής τεχνογνωσίας και βοήθειας στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την βελτίωση της οργάνωσης των λειτουργιών του δημοσίου και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες της χώρας. Θα θέλαμε επίσης να επισημάνουμε ότι λόγω του μεγάλους εύρους των ζητημάτων που πραγματεύεται το κείμενο της Στρατηγικής, υπάρχουν περιοχές οι οποίες δεν αναλύονται επαρκώς, παρά το ότι είναι εξαιρετικά κρίσιμες ως βασικές προϋποθέσεις για την δημιουργία μιας περισσότερο ψηφιακής Ελλάδας. Πιο συγκεκριμένα : Το ζήτημα των Ανοικτών Δημόσιων Δεδομένων και των Ανοικτών Προτύπων στη δημόσια διοίκηση, αποτελεί θέμα υψηλής προτεραιότητας προκειμένου να μπορούν να αναπτυχθούν νέες ψηφιακές υπηρεσίες και νέα επιχειρηματικά μοντέλα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις κινητές εφαρμογές. Η διάθεση των Δημόσιων Δεδομένων με Ανοικτό τρόπο αποτελεί κεντρική Ευρωπαϊκή πολιτική της Digital Agenda 2020 και είναι κρίσιμη προϋπόθεση προκειμένου να αναπτύσσονται καινοτομικές υπηρεσίες, ιδιαιτέρως δε κινητών εφαρμογών. Προς αυτή την κατεύθυνση, είναι απαραίτητο να υπάρχει συγκεκριμένη δέσμευση και σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αναφορικά με την Ανοικτή Διαθεσιμότητα των Δημόσιων Δεδομένων βάσει συγκεκριμένων προτύπων, ώστε να αποτελέσουν την κρίσιμη «πρώτη ύλη» σε νέες υπηρεσίες και κινητές εφαρμογές εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων. Κρίσιμη παράμετρος για την ουσιαστική ανάπτυξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ιδιαιτέρως των υπηρεσιών μέσω κινητών εφαρμογών, είναι η άμεση ολοκλήρωση όλων των νομοθετικών και ρυθμιστικών παρεμβάσεων που θα επιτρέψουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές (e-payments και m-payments), την έκδοση ηλεκτρονικών παραστατικών (e-invoicing) και τη χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet). Δεδομένων των ταχύτατων εξελίξεων στη δημιουργία της SEPA (Single Euro Payments Area), της τεχνολογικής ανάπτυξης στον τομέα της χρήσης κινητών συσκευών για ασφαλείς συναλλαγές (τεχνολογίες NFC) αλλά και της ραγδαίας εξάπλωσης των «έξυπνων» συσκευών κινητών επικοινωνιών και στη χώρα μας, εκτιμούμε ότι το ζήτημα των ηλεκτρονικών πληρωμών αποτελεί απαραίτητη παράμετρο σε οποιοδήποτε προσπάθεια προώθησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Σε αυτό το πλαίσιο εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναδείξει το ζήτημα των ηλεκτρονικών πληρωμών και των πληρωμών μέσω κινητών συσκευών σε μείζον Ευρωπαϊκό ζήτημα ολοκλήρωσης της εσωτερικής αγοράς, προσπαθώντας να ενισχύσει την ευρωπαϊκή αγορά νέων τεχνολογιών έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού. Η δέσμευση για διάθεση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης παντού στη χώρα μας και σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως, ενισχύει το ρόλο των «έξυπνων» κινητών συσκευών αλλά και των tablet-pc ως νέων εργαλείων πρόσβασης στις ψηφιακές υπηρεσίες. Για το σκοπό αυτό, είναι απαραίτητο να αναδειχθεί η σημασία των mobile υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (m-government) ως ισότιμου τρόπου πρόσβασης σε όλες τις διαθέσιμες νέες ψηφιακές δυνατότητες. Πιστεύουμε ότι αυτές οι δυνατότητες συνεργιών μπορούν να αποτυπωθούν και να αναδειχθούν άμεσα μέσα από μια σειρά ημερίδων / workshop όπου θα μπορούσαν να σχεδιαστούν πρακτικά οι ζητούμενες άμεσες δράσεις της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Αυτές οι ημερίδες / workshop μπορούν να συνδιοργανωθούν από τους συλλογικούς φορείς, υπό την αιγίδα της Επιτροπής Πληροφορικής και Επικοινωνιών της Ελληνικής Κυβέρνησης. Επίσης, με δεδομένη την παράλληλη εκκίνηση της διαβούλευσης για την ηλεκτρονική τιμολόγηση στην οποία ο ΣΕΚΕΕ θα λάβει μέρος, θα θέλαμε να επαναλάβουμε ότι ο Σύνδεσμός μας θα συμμετάσχει δραστήρια σε κάθε διαβούλευση και σχεδιασμό, συμβάλλοντας με την εμπειρία και την τεχνογνωσία των μελών του, ώστε η υλοποίησή του να αποτελέσει πρότυπο σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα.