Αρχική Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση3. Ερωτήσεις για τις Δομές και την ΥλοποίησηΣχόλιο του χρήστη Dora | 21 Μαρτίου 2012, 16:21
Επιτροπή Πληροφορικής και Επικοινωνιών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στη δομή διοίκησης του κάθε έργου απουσιάζει ο Υπεύθυνος έργου, θέση ιδιαίτερα σημαντική που συνδέεται με την ανάληψη ολοκληρωμένης ευθύνης, παντού στον κόσμο. Για να μειωθεί το ρίσκο, το οποίο κι εσείς άλλωστε προβλέπετε πρέπει αυτός να ορίζεται με κάποια συμπαγή κριτήρια, εν προκειμένω (i) να 'χει πολυετή ατομική εμπειρία σε αντίστοιχες ευθύνες για οργάνωση και εκτέλεση ολοκληρωμένων σύνθετων τεχνικών έργων της επιτυχούς εφαρμογής τους περιλαμβανομένης (ii) να είναι fulltimer να να δεσμεύεται για π.χ. 5ετή εργασία στο έργο εκτός κι αν αξιολογηθεί αρνητικά (iii) μεταφερθεί/υπαχθεί αυτός οργανικά στο κατά περίπτωση Υπουργείο για όλη τη διάρκεια του έργου ώστε να αναλάβει και την ευθύνη ενσωμάτωσης των συστημάτων στη καθημερινή διοικητική διαδικασία. Αν κατακερματίσετε τις αρμοδιότητες αυτές εισάγετε υψηλό ρίσκο, ασυννενοησίας και άλλων δεινών όπως οι συνεχείς αλλαγές προσώπων. Βεβαίως δεν υπάρχουν στα υπουργεία, ή αν υπάρχουν είναι οι πλέον κουρασμένοι αν έχουν μείνει πολλά χρόνια στο ίδιο υπουργείο, πρέπει να τους μεταφέρετε από κάπου αλλού και να ζητήσετε από τα υπουργεία να υποστηριχθούν με ανθρώπινους και υλικούς πόρους για να οργανώσουν οι ίδιοι το έργο τους. Μπορεί να οριστεί και αναπληρωτής υπεύθυνος ένας από τον διοικητικό μηχανισμό του Υπουργείου, ο οποίος να ορίζεται με σύμφωνη γνώμη του Υπευθύνου. Ο Υπεύθυνος έργου πρέπει να συμμετέχει ελεγκτικά ή καλύτερα με ρόλο παρακολούθησης στον συνολικό κύκλο ζωής του έργου ώστε να μπορεί να βελτιώνει/συμπληρώνει στη πορεία τις λειτουργικές προδιαγραφές αλλά και να εξασφαλίσει την ομαλή ενσωμάτωση του έργου όπως θα του παραδοθεί στην καθημερινή διοικητική διαδικασία. Αυτό δεν μπορεί να γίνει ξαφνικά μόνο με τη λεγόμενη εκπαίδευση που έχετε βάλει στο τέλος να γίνεται από τρίτους φορείς! Στα κεφ 5.2.2 , 5.2.3 βέβαια ορίζεται ο ΟΔΙΣΕΥ, όμως είναι επιτροπή με σύνθεση από πρόσωπα που μπορεί να αλλάζουν ενώ oi άλλες τους ιδιότητες καταδεικνύουν ότι δεν είναι fulltimers, ούτε εξασφαλίζεται η υψηλή τους εξειδίκευση και εμπειρία. Αυτός που ονομάζεται συντονιστής δεν είναι ρητά υπεύθυνος ούτε μεταφέρεται να ανήκει στο κατά περίπτωση υπουργείο. Ο Υπεύθυνος πρέπει να ναι επικεφαλής του ΟΔΙΣΕΥ όχι απλά συντονιστής. Βεβαίως όλοι οι υπεύθυνοι θα πρέπει να είναι σε επαφή και να αλληλοβοηθιούνται, να δίνουν reports στην επιτροπή παρακολούθησης όλων των έργων ηλεκτρ. διακυβέρνησης και να α ξ ι ο λ ο γ ο ύ ν τ α ι ατομικά. Οι λειτουργικές προδιαγραφές είναι σύνθετο και σημαντικό τεχνοκρατικό έργο. Ο ΟΔΙΣΕΥ όπως τον έχετε νομίζω θα αδυνατεί να συντάξει στέρεες, ολοκληρωμένες και μακροπρόθεσμες λειτουργικές προδιαγραφές και κυρίως να αναλάβει ουσιώδη ευθύνη για αυτές. Το πιο πιθανό είναι να εκφυλιστεί η δουλειά αυτή σε συλλογή-ανάλυση απαιτήσεων, αντί για λειτουργικές προδιαγραφές, όπως άλλωστε γίνεται όλα αυτά τα χρόνια. Ο φορέας της πρότασης - γενικά πρέπει να παίρνει και να δίνει feedback στον τεχνικό σχεδιασμό - και στα πρώτα πρωτότυπα. Η εντελώς black box μεθοδολογία υλοποίησης σύνθετων έργων πληροφορικής ιδίως στο δημόσιο είναι αποτυχημένη και πρέπει να αποφευχθεί. Δεν έχω αντίρρηση ότι ο σχεδιασμός-υλοποίηση μπορούν να γίνουν χωριστά, να ανατεθούν σε τρίτους κτλ, έχω ουσιώδη αντίρρηση ότι οι λειτουργικές προδιαγραφές μπορούν να συνταχθούν εύκολα και γρήγορα χωρίς συνεχείς βελτιώσεις και feedback στα επόμενα στάδια. Οι λειτουργικές προδιαγραφές που θα εκπονήσει η ομάδα του κάθε φορέα υπό τον υπεύθυνο έργου θα πρέπει να αντιστοιχούνται και με προτάσεις και λύσεις σχετικά με την εσωτερική αναδιοργάνωση ανθρώπινων πόρων και αρμοδιοτήτων στους στα υπουργεία, καθώς και την εκπόνηση ή εξειδίκευση νέων εσωτερικών διαδικασιών σε κάθε τι της δημόσιας διοίκησης. Οι ίδιοι πρέπει να αναλάβουν ουσιώδη ρόλο στην εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων χρηστών στις νέες διαδικασίες και να την οργανώσει σε επίπεδο υπουργείου - αξιοποιώντας φυσικά και τους πόρους που έρχονται από τους λεγόμενους στη πρότασή σας φορείς παραγωγικής λειτουργίας. Για να μειώσετε το προφανές ρίσκο, όλα αυτά για να τα πετύχετε πρέπει να τα γράψετε στο σχέδιο, δεν εννοούνται, και δεν θα προκύψουν. Κατά τα άλλα, θα μπορούσαν να γίνουν εξειδικευμένες κεντρικές δομές για όλες τις δράσεις egov, που αξιοποιούνται και υποστηρίζουν όλους από όλους, με τεχνογνωσία σε επιμέρους αντικείμενα, με επαφή με άλλα κράτη κτλ, ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη, να επιτευχθεί ομοιομορφία αλλά και να διαχυθεί οριζόντια εξειδικευμένη τεχνογνωσία. Πιθανώς όμως αυτά να τα 'χετε προβλέψει ήδη ή να έχετε την ευελιξία να τα στήσετε στη συνέχεια ανάλογα με τις ανάγκες.