Αρχική «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ"ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ Άρθρο 16 Εντεταλμένος επιτροπείαςΣχόλιο του χρήστη Δίκτυο Για τα Δικαιώματα του παιδιού | 4 Ιουλίου 2022, 17:26
Αναφορικά με τα προσόντα του επιτρόπου προτείνεται να προστεθεί παράγραφος με περιεχόμενο : «Ο Εντεταλμένος επίτροπος πρέπει : α) να διαθέτει την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη και την απαιτούμενη πείρα σε θέματα παιδικής προστασίας, συμπεριλαμβανομένων της παιδικής ανάπτυξης και ανατροφής και της παιδικής ψυχολογίας, β) να κατανοεί και να δέχεται τις πολιτισμικές διαφορές και να έχει γνώση των ζητημάτων που άπτονται των δύο φύλων, γ) να έχει πλήρη γνώση των εθνικών συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης και εκπαίδευσης, καθώς και των εθνικών συστημάτων παιδικής προστασίας και δ) να διαθέτει επαρκή γνώση του νομικού πλαισίου και ιδίως των ζητημάτων κράτησης και ασύλου των ασυνόδευτων ανηλίκων αιτούντων διεθνή προστασία. Παράλληλα απαραίτητη κρίνεται και η ύπαρξη προϋπηρεσίας ή πρότερης εργασίας σε φορείς παιδικής προστασίας». Εγχειρίδιο του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRA - European Union Agency for Fundamental Rights) με τίτλο : « Επιτροπεία για παιδιά τα οποία στερούνται τη γονική φροντίδα » έκδοση 2015, διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση : https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2014-guardianship-children_el.pdf , σελίδα 36.) Περαιτέρω, για την εύρυθμη και ορθή λειτουργία του θεσμού της επιτροπείας ασυνόδευτων ανηλίκων απαιτείται να προβλεφθεί και να υπάρχει έλεγχος και λογοδοσία προς το εποπτεύοντα κρατικό φορέα, ήτοι όπως παρουσιάζεται στο σ/ν από τη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας και όχι μόνο στον νομικό πρόσωπο, δηλαδή τον επίτροπο ασυνόδευτων ανηλίκων Φ.Π.Υ.Ε. Ως εκ τούτου, στην παράγραφο 1 προτείνεται να προστεθεί φράση : «Ο εντεταλμένος επιτροπείας ασκεί τις αρμοδιότητες του, υποκείμενος στον έλεγχο και την εποπτεία της Μονάδας Θεσμικής Προστασίας, στην οποία και οφείλει να αναφέρεται και να λογοδοτεί». Αναφορικά με την παράγραφο 3 σχετικά με τον αριθμό ασυνόδευτων παιδιών που ανατίθενται σε κάθε εντεταλμένο επίτροπο, κρίσιμο είναι να λαμβάνεται υπόψη η σοβαρότητα, ευαλωτότητα και ιδιαιτερότητες σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας του κάθε παιδιού, καθώς καθίσταται προφανές ότι ο διορισμός του ίδιου επιτρόπου σε μεγάλο αριθμό παιδιών θα καταστήσει ουσιαστικά τον επίτροπο ανεπαρκή όσον αφορά την εκπλήρωση των καθηκόντων του και το σύστημα της επιτροπείας αναποτελεσματικό στο σύνολό του, καθώς δεν θα επαρκεί ο χρόνος που θα πρέπει να αφιερώνει ο εντεταλμένος επίτροπος στο κάθε παιδί σε συνάρτηση με την υποχρέωση πολύ συχνής παρουσίας και επαφής μεταξύ επιτρόπου και επιτροπευόμενου προκειμένου να δημιουργηθεί και η απαιτούμενη σχέση εμπιστοσύνης. Συνεπώς, ο μέγιστος αριθμός των 15 παιδιών ανά εντεταλμένο επίτροπο θα πρέπει να κρίνεται κατά περίπτωση και να ορίζεται σε κάθε επίτροπο ο αριθμός παιδιών που θα είναι σε θέση να υποστηρίξει.