Αρχική Κώδικας ΜετανάστευσηςΜέρος Α’ (άρθρα 1-25)Σχόλιο του χρήστη Generation 2.0 for Rights, Equality & Diversity | 13 Μαρτίου 2023, 12:57
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 7 - Θεώρηση Εισόδου (VISA) Έχουν προστεθεί διατυπώσεις σε θετική κατεύθυνση, όπως: “Οι αποφάσεις απόρριψης αιτημάτων χορήγησης θεώρησης εισόδου που λαμβάνονται από τις διπλωματικές και προξενικές αρχές, χρήζουν αιτιολογίας. Ειδικής αιτιολογίας χρήζουν οι αποφάσεις που αναφέρονται στις ακόλουθες κατηγορίες πολιτών τρίτων χωρών και υπό την επιφύλαξη της συνδρομής λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας”. Άρθρο 8 - Γενικές προϋποθέσεις δικαιώματος διαμονής Οι προσθήκες (π.χ. “με την προϋπόθεση ότι η εν λόγω εγγραφή πραγματοποιήθηκε για λόγους μη νόμιμης εισόδου ή διαμονής” και “συμπεριλαμβανομένης της επαναλαμβανόμενης παραβατικότητας”) σχετικά με την απόρριψη αίτησης άδειας διαμονής για λόγους δημόσιας τάξης οδηγούν προς αυστηροποίηση των ισχυουσών προϋποθέσεων. Άρθρο 10 - Χορήγηση άδειας διαμονής - Υποβολή αρχικής αίτησης παρ 8. περ. β): “Η βεβαίωση υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης για τη χορήγηση άδειας διαμονής λαμβάνει μοναδική σειριακή αρίθμηση”. Θα πρέπει να προστεθεί QR code πάνω στη βεβαίωση κατάθεσης, προκειμένου να είναι εύκολο για όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες (π.χ. τράπεζες) με τις οποίες συναλλάσσονται οι πολίτες τρίτων χωρών (πτχ), να είναι σε θέση να ελέγχουν ανά πάσα στιγμή τη γνησιότητα και τη διάρκεια ισχύος του εγγράφου. Αυτό θα έλυνε διαφορά θέματα άγνοιας ή αμφισβήτησης της νέας ηλεκτρονικής βεβαίωσης από υπαλλήλους υπηρεσιών. παρ. 10: Κλήση σε συνέντευξη: “Η κλήση που έχει αποσταλεί μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θεωρείται ότι επιδόθηκε μετά από την παρέλευση σαράντα οκτώ (48) ωρών από την αποστολή της. Αν ο αιτών δεν παραστεί στη συνέντευξη, τεκμαίρεται ότι υπάρχει αδικαιολόγητη απουσία του και η αίτησή του απορρίπτεται”. Πολύ αυστηρή η προθεσμία των 48 ωρών στο email. Θα πρέπει να συνεχίσει να αποστέλλεται και έγγραφη ειδοποίηση στη δηλωμένη διεύθυνση κατοικίας. Επίσης, θα πρέπει να προβλεφθεί ότι εάν η απουσία του αιτούντα από τη συνέντευξη είναι δικαιολογημένη θα πρέπει να επανακαθορίζεται νέα ημέρα και ώρα συνέντευξης. Άρθρο 11 - Ανανέωση αδειών διαμονής παρ 10: “Η βεβαίωση υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης για τη χορήγηση άδειας διαμονής λαμβάνει μοναδική σειριακή αρίθμηση”. Ομοίως με παραπάνω, για προσθήκη QR Code και εδώ. Άρθρο 12 - Δυνατότητα μεταβολής κατηγορίας άδειας διαμονής Σε θετική κατεύθυνση οι επιμέρους διατάξεις του άρθρου (ειδικά οι παρ. 3, 4 και 5). Παρέχεται ρητώς η δυνατότητα αλλαγής σκοπού για οικογενειακούς δεσμούς. Στο παρόν σχέδιο νόμου δεν υπάρχουν γενικές εξαιρέσεις αλλαγής σκοπού, όπως στον Ν. 4251/2014. Άρθρο 13 - Διάρκεια άδειας διαμονής Σε θετική κατεύθυνση ότι πλέον ο γενικός κανόνας διάρκειας των αδειών διαμονής αυξάνεται στα 3 έτη. Άρθρο 16 - Διαδικαστικές εγγυήσεις παρ. 2: Η προθεσμία των 30 ημερών για την αίτηση θεραπείας, όπως έχει τροποποιηθεί με τον Ν. 4825/2021, είναι πολύ μικρό διάστημα για δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος. Να επανέλθει στο εξάμηνο, όπως ίσχυε πρότερα. παρ. 4: ΔΕΝ προβλέπεται πλέον η χορήγηση ειδικής βεβαίωσης νόμιμης διαμονής σε αιτήσεις ακυρώσεως για απορρίψεις ακύρωσης αρχικών χορηγήσεων με πλήρη δικαιολογητικά. Πρέπει να συμπεριληφθεί και εδώ η περίπτωση γ’ της παρ. 4 του άρθρου 25 του Ν. 4251. Άρθρο 17 - Διαδικασία επιδόσεων παρ. 3, τελευταίο εδάφιο: Η 48ωρη παρέλευση από την αποστολή του email που τεκμαίρεται ως επίδοση, όπως προβλέφθηκε ήδη από τον Ν. 4825/2021, είναι ιδιαιτέρως αυστηρή και θέτει σοβαρούς περιορισμούς στην άσκηση δικαιωμάτων. Άρθρο 18 - Κοινά δικαιώματα πολιτών τρίτων χωρών παρ. 3, δεύτερο εδάφιο: “Το ν.δ. 162/1973 (Α΄ 227, διόρθωση σφαλμάτων Α΄ 298), το άρθρο 22 του ν. 2646/1998 (Α` 236), καθώς και οι κανονιστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ` εξουσιοδότηση αυτών, εφαρμόζονται και στους πολίτες τρίτων χωρών, στους οποίους χορηγείται άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους”. Αυτή η πρόβλεψη είναι αναγκαίο να απαλειφθεί, γιατί περιορίζει τη δυνατότητα χορήγησης επιδομάτων αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ μόνο σε πτχ με άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους. Επομένως, αποκλείονται αυθαίρετα και αναιτιολόγητα πτχ με ισχυρά καθεστώτα διαμονής (άδεια επί μακρόν, άδεια δεύτερης γενιάς κ.ο.κ), παρά τη γενική αρχή για ίση πρόσβαση στην κοινωνική προστασία και παρά τις σχετικές δεσμεύσεις που απορρέουν από τις οδηγίες της ΕΕ για όσες άδειες προβλέπονται ενωσιακά. Τα τελευταία χρόνια λόγω αυτού του περιορισμού, ΑμεΑ πτχ με ισχυρά καθεστώτα πενταετίας και δεκαετίας έχουν αναγκαστεί να μετατρέψουν τον τύπο διαμονής τους σε ανθρωπιστικούς λόγους (με 1 έως 2 χρόνια διάρκεια) και χωρίς δικαίωμα πρόσβασης στην αγοράς εργασίας, προκειμένου να λάβουν το επίδομα. Η μη δυνατότητα εργασίας σε ΑμεΑ έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία όπως επίσης με το σχετικό ενωσιακό νομικό πλαίσιο. Τέλος, εξαιτίας της υποχρέωσης να αναγράφεται πάνω στην άδεια διαμονής η κατηγορία “ανθρωπιστικοί λόγοι”, αποκλείονται από το επίδομα του ΟΠΕΚΑ όλοι οι ανήλικοι πτχ με αναπηρία, καθώς οι άδειες διαμονής των ανηλίκων, ανεξαρτήτως κατηγορίας, αναγράφουν μόνο ότι είναι προστατευόμενα μέλη των οικογενειών τους. Άρθρο 22 - Υποχρεώσεις συμβολαιογράφων παρ. 2: “αναγνώριση τέκνου εκτός γάμου που δεν έχει συμπληρώσει το πρώτο έτος της ηλικίας του”. Με το Ν. 4251/2014 η συμβολαιογραφική πράξη για αναγνώριση από γονέα χωρίς νομικό καθεστώς επιτρέπεται έως τα 3 έτη του τέκνου. Ιδιαίτερα αυστηρή η τροποποίηση. Άρθρο 24 - Υποχρεώσεις ιδιωτών παρ. 1: “Απαγορεύεται η εκμίσθωση ακινήτων σε πολίτη τρίτης χώρας που δεν έχει διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις και ισχυρή θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής”. Με βάση την εν λόγω απαγόρευση, πρέπει οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών και Μετανάστευσης να σταματήσουν να ζητούν καταχρηστικώς αποδεικτικά διαμονής (δηλ. μισθωτήριο οικίας μέσω taxisnet) σε αιτήσεις αρχικών χορηγήσεων διαμονής. Η πρακτική αυτή των υπηρεσιών, επί της ουσίας, παραγνωρίζει και έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη διάταξη αυτή.