Αρχική Κώδικας ΜετανάστευσηςΜέρος Α’ (άρθρα 1-25)Σχόλιο του χρήστη ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων | 13 Μαρτίου 2023, 17:57
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εννιά, περίπου, έτη μετά την θέσπιση του Ν. 4251/2014, και αφού έγιναν οι σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις - βελτιώσεις με τους Ν. 4332/2015 και Ν. 4540/2018, η προτεινόμενη νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται εν μέσω χρονικής συγκυρίας, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν ευνοεί την καλύτερη δυνατή διαβούλευση για ένα ζήτημα που κατά συχνά αναφέρεται ως ένα από τα σημαντικότερα που απασχολούν τόσο την ελληνική κοινωνία όσο και την ελληνική Πολιτεία. Το χρονικό περιθώριο μόλις μίας εβδομάδας, που δόθηκε για διαβούλευση, όχι μόνον είναι αντικειμενικά ανεπαρκές για την απαιτούμενη εν προκειμένω διαβούλευση, επί ενός τόσο σημαντικού και τόσο εκτεταμένου νομοθετήματος, αλλά και αντίθετο με το χρονικό όριο των δύο εβδομάδων, το οποίο τίθεται από το άρθ. 61 παρ. 2 του Ν.4622/2019, ενώ δεν υπάρχει και καμία εξήγηση για τη σύντμηση του από δύο εβδομάδες σε μία, όπως αξιώνει το άρθ. 61 παρ.3 Ν.4622/2019. Παρά τα σχετικά με τη μετανάστευση ζητήματα που διαχειρίστηκε η χώρα μας από το 2014 μέχρι και σήμερα, και την αποδεδειγμένη τεχνογνωσία που υφίσταται στην ελληνική Διοίκηση, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, ως έχουν, φρονούμε ότι αντί να επιλύσουν τα όποια προβλήματα έχουν κατά καιρούς εντοπιστεί, θα επιδεινώσουν τα ήδη υπάρχοντα. Η δε μη αποτελεσματική διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος θα έχει αναπόφευκτα αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες. Ως εκ τούτου φρονούμε ότι υπάρχει η δυνατότητα για βελτίωση των προτεινόμενων ρυθμίσεων. Στο δε μέρος που μας αναλογεί, ως ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων, θέτουμε στην παρούσα διαβούλευση τις σχετικές μας παρατηρήσεις και σχόλια, ελπίζοντας ότι το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας όλων, όσοι συμμετέχουν σε αυτή, θα οδηγήσει στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Άρθρο 4 Ορισμοί: Μετά τον ορισμό του «ασυνόδευτου ανηλίκου» (αρθ.4 ι), ο οποίος είναι ακριβώς ο ίδιος με αυτόν του αρθ.1 ιγ Ν.4939/2022, να προστεθεί ως νέο στοιχείο, με αρίθμηση (ια), ο ορισμός του «χωρισμένου από την οικογένειά του ανηλίκου», όπως αυτός ορίζεται στο άρθ.1 ιδ Ν.4939/2022, ήτοι: «χωρισμένος από την οικογένειά του ανήλικος» ή «χωρισμένος ανήλικος» είναι ο ανήλικος, ο οποίος φθάνει στην Ελλάδα χωρίς να συνοδεύεται από πρόσωπο που ασκεί τη γονική του μέριμνα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία ή από άλλο πρόσωπο στο οποίο αυτή έχει ανατεθεί σύμφωνα με τον νόμο, αλλά συνοδεύεται από ενήλικο συγγενή που ασκεί στην πράξη τη φροντίδα του» Όσον αφορά τον ορισμό του «θύματος εμπορίας ανθρώπων» που προβλέπεται στο άρθρο 4 ια, προτείνεται η διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών, ο οποίος και αποφαίνεται για τον χαρακτηρισμό ή μη του θύματος εμπορίας, να είναι πλήρως και επαρκώς αιτιολογημένη. Επίσης, σε περίπτωση έκδοσης απορριπτικής διάταξης από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών προτείνεται η πρόβλεψη: 1) ενδίκου μέσου για την προσβολή και ακύρωση της διάταξης και προσφυγής του αιτούντος σε δευτεροβάθμιο όργανο 2) η δυνατότητα επανυποβολής αίτησης στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών προς έκδοση πράξης χαρακτηρισμού όταν προκύπτουν νέοι ισχυρισμοί ή νέα αποδεικτικά μέσα. Άρθρο 8 Γενικές προϋποθέσεις δικαιώματος διαμονής: Η προϋπόθεση της κατοχής του ταξιδιωτικού εγγράφου και της θεώρησης εισόδου ρητά να αφαιρεθεί για τις άδειες διαμονής που αφορούν ασυνόδευτα και χωρισμένα από την οικογένειά τους παιδιά. Άρθρο 9 Κατηγορίες αδειών διαμονής: Στο στοιχείο (στδ) να προστεθεί η φράση: “ή ασυνόδευτων ανηλίκων ή χωρισμένων από την οικογένειά τους ανηλίκων που φιλοξενούνται σε οποιαδήποτε μορφή στέγασης από αυτές που αναφέρονται στο άρθρο 65 παρ.1 Ν.4939/2022 ή συνοικούν με τον συγγενή, ο οποίος έχει αναλάβει με εισαγγελική διάταξη την πραγματική φροντίδα τους” Στο στοιχείο (στε) να προστεθεί η φράση: “ή ασυνόδευτων ανηλίκων ή χωρισμένων από την οικογένειά τους ανηλίκων που φιλοξενούνται σε οποιαδήποτε μορφή στέγασης από αυτές που αναφέρονται στο άρθρο 65 παρ.1 Ν.4939/2022 ή συνοικούν με τον συγγενή που έχει αναλάβει με εισαγγελική διάταξη την πραγματική φροντίδα τους” Φρονούμε δε σε κάθε περίπτωση ότι πρέπει να προστεθεί ως ξεχωριστή κατηγορία και με ξεχωριστή αρίθμηση η άδεια διαμονής για πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς, οι οποίοι εισήλθαν στην Ελλάδα ως ασυνόδευτοι ή χωρισμένοι από την οικογένειά τους ανήλικοι, προκειμένου να μην δημιουργηθεί πρόβλημα κατά την εφαρμογή της υπό διαβούλευση διάταξης που θέτει ως προαπαιτούμενο τη νόμιμη διαμονή και την κατοχή ταξιδιωτικού εγγράφου. Άρθρο 17 Διαδικασία επιδόσεων: Να προβλέπεται επίδοση της άδειας διαμονής που αφορά ασυνόδευτο ή χωρισμένο από την οικογένειά του ανήλικο στον ορισμένο εντεταλμένο επιτροπείας του. Άρθρο 22 Υποχρεώσεις συμβολαιογράφων: Να υπάρξει ρύθμιση στην παράγραφο 2, η οποία να επιλύει το ζήτημα που έχει ανακύψει αναφορικά με τα συμβολαιογραφικά πληρεξούσια ασυνόδευτων και χωρισμένων από την οικογένεια τους ανηλίκων προς δικηγόρους για τη συζήτηση των αιτήσεων ακύρωσης στα Διοικητικά Δικαστήρια. Θα ήταν δυνατόν να προστεθεί εδάφιο β' με την εξής διατύπωση: “Στις περιπτώσεις της σύνταξης πληρεξουσίων σε δικηγόρους, προκειμένου να εκπροσωπήσουν ασυνόδευτους ή χωρισμένους από την οικογένειά τους ανηλίκους ενώπιον δικαστικών και διοικητικών αρχών, το πληρεξούσιο υπογράφει ο εντεταλμένος επιτροπείας του ανηλίκου και, αν δεν υφίσταται τέτοιος, ο νόμιμος εκπρόσωπος του ανηλίκου, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 1 ιε' Ν.4939/2022.