Αρχική Κώδικας ΜετανάστευσηςΜέρος Α’ (άρθρα 1-25)Σχόλιο του χρήστη Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών | 13 Μαρτίου 2023, 18:28
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αθήνα, 13 Μαρτίου 2023 Σχόλια και τοποθετήσεις του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών σχετικά με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης. Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, υπό τον τίτλο: "Κώδικας Μετανάστευσης". Με αυτό το νομοσχέδιο που έρχεται να αντικαταστήσει τον προηγούμενο Κώδικα Μετανάστευσης και Ένταξης του 2014, επιχειρείται η αναμόρφωση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για θέματα εισόδου και διαμονής πολιτών τρίτων χωρών στην Ελλάδα, η ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1883/ΕΚ σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών τρίτων χωρών με σκοπό την απασχόληση υψηλής ειδίκευσης και η συμπερίληψη του συνόλου των τίτλων διαμονής που προβλέπονται στην ελληνική μεταναστευτική νομοθεσία σε ενιαίο κείμενο. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο 180 άρθρων, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το απόγευμα της Τρίτης 7/3/2023 και έως την Τρίτη 14/3/2023 στις 10 π.μ. δηλαδή λιγότερο από τέσσερις εργάσιμες ημέρες. Αυτό και μόνο το γεγονός περιορίζει την συμμετοχή στη διαβούλευση του συνόλου των άμεσα ενδιαφερόμενων που είναι οι μεταναστευτικές κοινότητες καθώς δεν τους δίνεται επαρκής χρόνος για να συμμετέχουν στην διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση καλωσορίζουμε την διάθεση και προσπάθεια του νομοθέτη να διευκολύνει και να απλουστεύσει κάποιες διαδικασίες όπως την δυνατότητα αλλαγής σκοπού της άδειας διαμονής ή την θεώρηση visa, ή την αυτή καθαυτή ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1883/ΕΚ όμως υπάρχουν και αρνητικές πλευρές που δυσκολεύουν τις ζωές των ανθρώπων, ιδίως της δεύτερης γενιάς και προσθέτει περαιτέρω οικονομικά βάρη σε ευάλωτες ομάδες σε μια εποχή που υπάρχουν αρκετές δυσκολίες για τον μέσο Έλληνα πολίτη. Επιπλέον τα ζητήματα ένταξης παραμένουν στο κενό. Αναμένουμε να λάβετε υπόψη τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις της Κοινωνίας των Πολιτών ώστε ο νέος αυτός Κώδικας να είναι πιο δίκαιος για το σύνολο των μεταναστών που διαμένουν στην ελληνική επικράτεια. Ελπίζουμε αυτή η προσπάθεια να συνοδευτεί με την πλήρη συνεργασία και διαλλακτικότητα μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με την εις βάθος επίγνωση αλλά και την ισχυρή βούληση που απαιτείται για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα παραθέτουμε τα παρακάτω σχόλια: Γενικά σχόλια Όπως έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν με υπόμνημα που κατατέθηκε στις 11/11/2020 υπάρχει υπερβολικά μεγάλος αριθμός κατηγοριών αδειών διαμονής. Σε αυτό το νομοσχέδιο όχι μόνο δεν ομαδοποιήθηκαν, αλλά πιθανότατα αυξήθηκαν. Σε γενικές γραμμές υπάρχει διατήρηση όλων των προηγούμενων προβληματικών διατάξεων και προσθήκη νέων περιοριστικών διατάξεων ιδίως στην κατηγορία εξαιρετικών / ανθρωπιστικών λόγων αλλά και ουσιαστική κατάργηση της άδειας διαμονής δεύτερης γενιάς τουλάχιστον όπως την γνωρίζαμε έως τώρα. Ανά άρθρο ΆΡΘΡΑ 10-11-17 Παραμένουν διατάξεις για τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων για χορήγηση και ανανέωση αδειών διαμονής που προϋποθέτουν την παρεμβολή εξειδικευμένων προσώπων, χωρίς να χορηγείται οποιαδήποτε υποστήριξη ή βοήθεια σε πολίτες τρίτων χωρών να ολοκληρώσουν τη διαδικασία μόνοι τους. Ομοια και οι διατάξεις για τις επιδόσεις αδειών διαμονής δεν βοηθούν καθόλου τους μετανάστες που δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα, ούτε επίσης είναι ικανοί να χειρίζονται ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ο περιορισμός των 48 ωρών από την αποστολή του email που τεκμαίρεται ως επίδοση, όπως προβλέπεται ήδη από τον Ν. 4825/2021, είναι ιδιαιτέρως αυστηρή. ΑΡΘΡΟ 12 Όπως ήδη έχουμε αναφέρει είναι ευπρόσδεκτη η διεύρυνση της δυνατότητας αλλαγής σκοπού άδειας διαμονής. Παραμένει όμως και πάλι περιοριστική για την κατηγορία των φοιτητών – σπουδαστών, οι οποίοι λαμβάνουν εκπαίδευση στην Ελλάδα και πρέπει να αναχωρήσουν μέσα σε ένα έτος με το πέρας των σπουδών τους. Προτείνουμε να διευρυνθεί η δυνατότητα σε αυτή την κατηγορία. ΑΡΘΡΟ 13 Θεωρούμε θετική αυτή την αλλαγή για την αύξηση της διάρκειας της αρχικής άδειας διαμονής στα τρία χρόνια ΑΡΘΡΟ 24 Από την στιγμή που απαγορεύεται η εκμίσθωση ακινήτου “σε πολίτη τρίτης χώρας που δεν έχει διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις και ισχυρή θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής” δεν θα πρέπει να ζητείται αποδεικτικό διαμονής κατά την διάρκεια της αίτησης χορήγησης αρχικής άδειας διαμονής.