Αρχική Κώδικας ΜετανάστευσηςΜέρος Θ’ (143-162)Σχόλιο του χρήστη Δίκτυο Για τα Δικαιώματα του παιδιού | 13 Μαρτίου 2023, 21:23
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 162 παρ. 1β: Με την πρόβλεψη στην παράγραφο για την νόμιμη διαμονή στη χώρα με οριστικό τίτλο διαμονής εγείρεται σημαντικό ζήτημα στην προστασία των παιδιών δεύτερης γενιάς που δεν θα μπορούν να απολάβουν ασφαλούς διαμονής και προστασίας. Η προβλεπόμενη άδεια διαμονής με τον ισχύοντα νόμο, σύμφωνα με το άρθρο 108, του Ν. 4251/2014 θα καταργηθεί και αντικαθίσταται με άδεια διαμονής δεκαετούς διάρκειας, για την οποία απαιτείται η ύπαρξη οριστικού τίτλου διαμονής. Με την υφιστάμενη άδεια παρέχεται η δυνατότητα νόμιμης διαμονής σε τέκνα που γεννήθηκαν στην Ελλάδα ή έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς έξι (6) τάξεις ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα, πριν από τη συμπλήρωση του εικοστού τρίτου έτους της ηλικίας τους, αλλά εξέπεσαν της νομιμότητας λόγω του γεγονότος ότι οι γονείς τους απώλεσαν το δικό τους δικαίωμα σε άδεια διαμονής. Ο σκοπός και ο λόγος ύπαρξης της άδειας του άρθρου 108, του Ν. 4251/2014 είναι η παροχή της δυνατότητας παραμονής στη χώρα των παιδιών και νέων που έχουν ενταχθεί στην ελληνική κοινότητα και έχουν αναπτύξει και δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα, έχουν γεννηθεί ή διαμένουν μακροχρόνια στην Ελλάδα, φοιτούν σε ελληνικό σχολείο, γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα. Άρθρο 162 παρ. 1 και 1γ : Ο σκοπός της παροχής άδειας διαμονής δεκαετούς διάρκειας, λαμβάνοντας υπόψιν την αρχή του βέλτιστου συμφέροντος τους παιδιού (άρθρο 3 Σύμβασης Δικαιωμάτων του Παιδιού), είναι η προστασία των ασυνόδευτων παιδιών ανεξαρτήτως του καθεστώτος προστασίας που έχουν, όπως συμβαίνει στην Ισπανία (https://picum.org/wp-content/uploads/2022/04/Turning-18-and-undocumented_EN.pdf, σελ 55-58 ). Οι προϋποθέσεις να υπάρχει οριστικός τίτλος διαμονής, καθώς και η νόμιμη διαμονή στη χώρα, πρέπει να απαλειφθούν, καθώς με αυτόν τον τρόπο ελλείπει ο προστατευτικός σκοπός της διάταξης. Περαιτέρω, η εισαγωγή σε Ιδρύματα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης), Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης ή σε Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ως προϋπόθεση πρέπει να απαλειφθεί, καθώς εισάγει ιδιαίτερα δυσμενή και επαχθή όρο για την απόκτηση της άδειας διαμονής δεκαετούς διάρκειας. Συνακόλουθα, αποτελεί υπερβολική απαίτηση, καθώς τα ασυνόδευτα παιδιά μπορεί να έχουν ολοκληρώσει την 3ετή φοίτησή τους σε ΕΠΑΛ ή στο Γενικό Λύκειο (η οποία επίσης κρίνεται δύσκολη δεδομένων των αντικειμενικών και δομικών προσκομμάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά πρόσφυγες στην πρόσβαση στην εκπαίδευση) και να έχουν κάνει ήδη σημαντικά βήματα για την ένταξη τους. Ενόψει των ανωτέρω, η φράση : «διαμένουν νόμιμα στη χώρα με οριστικό τίτλο διαμονής,» πρέπει να απαλειφθεί πλήρως. Ως εκ τούτου, η περίπτωση γ) πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής : γ) είναι ενήλικοι πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς που εισήλθαν στην Ελλάδα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι και έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τουλάχιστον τρεις (3) τάξεις του ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα πριν από τη συμπλήρωση του εικοστού τρίτου έτους της ηλικίας τους. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται νόμιμη διαμονή στη χώρα και οριστικός τίτλος διαμονής. Άρθρο 162 παρ. 2: Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής : 2. Η άδεια δεκαετούς διάρκειας χορηγείται ύστερα από αίτηση του πολίτη τρίτης χώρας που συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 178, εφόσον ο αιτών (α) διαθέτει Προσωρινό Αριθμό Ασφάλισης κα Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α) (β) δεν έχει απουσιάσει από τη χώρα για χρονικό διάστημα δύο (2) συναπτών ετών.