Αρχική Κώδικας ΜετανάστευσηςΜέρος Α’ (άρθρα 1-25)Σχόλιο του χρήστη Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA) | 13 Μαρτίου 2023, 22:17
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Καίτοι μετρά συνολικά 180 άρθρα, το Σχέδιο Νόμου τέθηκε σε διαβούλευση συντετμημένης διάρκειας μίας εβδομάδας, κατά αναιτιολόγητη παρέκκλιση από τον γενικό κανόνα των δύο εβδομάδων που προβλέπει ο νόμος (Άρθρο 61, παρ. 2 Ν 4622/2019, ΦΕΚ Α΄ 133/07.08.2019), χωρίς να προβάλλονται ή να προκύπτουν «επαρκώς τεκμηριωμένοι λόγοι» για την εν λόγω σύντμηση. Επίσης, δεν παρασχέθηκε από το επισπεύδον Υπουργείο η δυνατότητα «κατ’άρθρον σχολιασμού» του νομοσχεδίου (Άρθρο 61, παρ. 2 Ν 4622/2019), αλλά μόνο σχολιασμού κατά μέρος, με ορισμένα μέρη αυτού να περιλαμβάνουν έως και σαράντα άρθρα, περιορίζοντας έτσι σημαντικά την αποτελεσματική συμμετοχή των ενδιαφερόμενων φορέων στη διαβούλευση και τη συμπερίληψη των απόψεών τους στο έργο του νομοθέτη. Η πρακτική του επισπεύδοντος Υπουργείου συνιστά νέο παράδειγμα της χρόνιας κακονομίας στη νομοθετική διαδικασία, την οποία κατήγγειλε, μεταξύ άλλων ζητημάτων του κράτους δικαίου, η Επιτροπή Δημοσίων Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατά την ολοκλήρωση αποστολής της στην Ελλάδα την περασμένη εβδομάδα (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, «MEPs concerned by threats to EU values in Greece», 8 Μαρτίου 2023 https://bit.ly/3Jdb3l1) Όπως και ο εν ισχύ Κώδικας Μετανάστευσης (Ν 4251/2014, ΦΕΚ Α΄ 80/01.04.2014), το αρ. 3, παρ. 3, περ. ε ΄ και στ΄ του Σχεδίου Νόμου αποκλείει από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος Κώδικα τους δικαιούχους διεθνούς και προσωρινής προστασίας, με εξαίρεση τους υπαγόμενους στις διατάξεις της «μπλε κάρτας» και του καθεστώτος επί μακρόν διαμενόντων, καθώς και τους αιτούντες αυτή, με εξαίρεση τους ενηλίκους που εισήλθαν στη χώρα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι. Η, δε, περ. ζ΄ της ίδιας παραγράφου πρέπει να διαγραφεί ως περιττώς εισαχθείσα στο κείμενο, εφόσον η «διεθνής προστασία» ήδη περικλείει το «καθεστώς επικουρικής προστασίας» σύμφωνα με το αρ. 4, περ. ζ΄ του ίδιου Σχεδίου Νόμου. Η εξαίρεση των προσώπων που εμπίπτουν στη διεθνή και προσωρινή προστασία από τον Κώδικα Μετανάστευσης δικαιολογείται ενόψει της αναλυτικής ρύθμισης των οικείων καθεστώτων εντός του προσφάτως κυρωθέντος Κώδικα Ασύλου (Ν 4939/2022, ΦΕΚ Α΄ 111/10.06.2022). Ωστόσο, σε εμφανή αντινομία με τα ανωτέρω όρια του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Μετανάστευσης, το Σχέδιο Νόμου ρυθμίζει μία σειρά από ζητήματα που αφορούν τους δικαιούχους διεθνούς και προσωρινής προστασίας, όπως οι άδειες διαμονής στα αρ. 165-167, με κίνδυνο επικάλυψης και αντινομίας προς τις ισχύουσες ρυθμίσεις του Κώδικα Ασύλου. Παραλείπει, παράλληλα, τη συμπερίληψη και επικαιροποίηση έτερων ρυθμίσεων όπως η οικογενειακή επανένωση των δικαιούχων διεθνούς προστασίας, καθώς δεν μεταφέρει τις σχετικές διατάξεις του ΠΔ 131/2006 (ΦΕΚ Α΄ 143/13.07.2006), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με το αρ. 139, παρ. 3 Ν 4251/2014.