Αρχική Εθνική Στρατηγική για την ΈνταξηΚεφ 3.5 – Προαπαιτούμενες διαδικασίες για την προστασία και την ένταξη των αιτούντων και των αιτουσών διεθνούς προστασίας και μέτρα πολιτικήςΣχόλιο του χρήστη Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού | 14 Φεβρουαρίου 2019, 23:47
Δυστυχώς ενώ στο παρόν κεφάλαιο προβλέπονται ορισμένες καλές πρακτικές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση για τη δημιουργία ενός οργανωμένου πλαισίου ένταξης, προβληματισμό δημιουργεί η πλήρης απουσία χρονοδιαγράμματος, πλαισίου εφαρμογής, αρμοδιοτήτων, χρηματοδότησης, αξιολόγησης και επανακαθορισμού των πραγματοποιούμενων δράσεων. Επιπλέον, μέτρα που αφορούν στην κάλυψη βασικών αναγκών και την ενίσχυση των υποδομών, δεν μπορούν να αποτελούν απλά ένα μέρος της Εθνικής Στρατηγικής αλλά θα πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα.1.1.2 – 1.1.4 Προτείνουμε την ύπαρξη φορέα παιδικής προστασίας είτε σε όλα τα ΚΥΤ, είτε στα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου, που θα προσφέρουν άμεση νομική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ενημέρωση στους ασυνόδευτους ανήλικους και θα μεριμνούν για την άμεση τοποθέτησή τους σε δομές φιλοξενίας . Ο/η ανήλικος/η πρέπει να πλαισιώνεται από ένα ενιαίο και ομαλά λειτουργικό σύστημα μέριμνας, με σκοπό την ένταξη του στην κοινωνία υποδοχής ή την συντομότερη δυνατή μεταφορά του σε άλλη χώρα της ΕΕ (στην περίπτωση που υφίσταται δυνατότητα διαδικασία επανένωσης). 1.2.2 Το πρόγραμμα νομικής συνδρομής σε δεύτερο βαθμό δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένο και δεν παρέχει ουσιαστική υποστήριξη, καθώς ο/η δικηγόρος του μητρώου που ορίζεται στην κάθε υπόθεση έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει μόλις μια συνάντηση με τον προσφεύγοντα/ουσα με διερμηνέα. Επιπλέον, τις περισσότερες φορές η συνάντηση αυτή πραγματοποιείται αρκετούς μήνες πριν τη συζήτηση της προσφυγής με αποτέλεσμα ο/η δικηγόρος να μην έχει λάβει τις πιο πρόσφατες πληροφορίες από τον προσφεύγοντα/ουσα. Αν προβλεφθεί και επέκταση του προγράμματος στον πρώτο βαθμό, ειδικότερα όσον αφορά τους ασυνόδευτους ανήλικους, θα πρέπει να υλοποιηθεί με πολύ διαφορετικό σχεδιασμό με σκοπό τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και με τον καθορισμό πολλαπλών συναντήσεων προκειμένου να προετοιμασθεί και να υποστηριχθεί άρτια ο/η αιτών/ούσα παράλληλα με την υποστήριξη και τη συμβολή κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων καθώς και εκπαιδευμένων πολιτισμικών διαμεσολαβητών. 1.3.3. Συμφωνούμε με την IRC, θα πρέπει να προβλεφθεί στην ημιαυτόνομη διαβίωση η προσθήκη των ασυνόδευτων ανηλίκων, οι οποίοι ακόμα, λόγω καθυστερήσεων της Υπηρεσίας Ασύλου, δεν έχουν καταγραφεί πλήρως και δεν έχουν καταθέσει αίτημα διεθνούς προστασίας. Το πλαίσιο ημιαυτόνομης διαβίωσης για τις ηλικίες 16+ ,αν εφαρμοστεί και υλοποιηθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα και με το παρεχόμενο υποστηρικτικό πλαίσιο, θα μπορούσε να αποτελέσει μια πολύ καλή πρακτική ένταξης. Η έναρξη λειτουργίας δομών ημιαυτόνομης διαβίωσης πρέπει να περιλαμβάνει και τους ασυνόδευτους ανήλικους που κατά την διάρκεια της διαμονής τους στην Ελλάδα, ενηλικιώνονται και εξακολουθούν να χρειάζονται υποστήριξη και καθοδήγηση, με σκοπό την αυτόνομη διαβίωσή τους.